Scudo Sports

Yol bisikleti ve dağ bisikletinin asfalttaki performans farkı

Kısa dingil mesafesi kullanan şasiler çabuk hızlanma(sprint), kolay yokuş çıkma,üstün viraj ve frenaj kabiliyeti kazandırırken düzlükte hızı korumak için daha fazla güç tüketimi, daha fazla denge kontrolü ihtiyacını size çok ciddi şekilde hissettirirler. Deryer içerisinde ise güç kullanımız tekrar avantaja dönüşür. Kısa şasinin kıvraklığı uzun şasilere göre ciddi şekilde üstündür. Uzun boylu insanların kullandığı kadrolarda bunu fazla göremezsiniz çünkü kadro boyu yükseldikçe istem dışı olarak dingil mesafesi uzamaktadır. 56cm kadroda yanlış hatırlamıyosam mümkün olan en dar mesafe 98,5 yada 99 cm'dir.51 kadroda bu mesafe 95cm ve altına kadar inebilir. Araba ile iki tekerin dengeleri hiç bir şekilde birbirine benzemez. Arabalar iki tekerli araçlar gibi viraja hızlı girip çıkamazlar.

Uzun şasilerin düzlük avantajları fazladır.İlk İvmeyi yükledikten sonra mukavemeti sabit tutmak için gerekli enerji kısa şasilere göre %20 oranları civarında daha azdır. Yokuşlarda ise bu avantaj dezavantaja dönüşür.Ataklarda da aynı şekilde. Dağ bisikleti uzundur neden düzlükte yol kadar gidemez diye soracaksınız, aerodinami ve sürtünme katsayıları etkeni sebebiyledir. Dağ bisikletinde merkez nokta yol bisikletine göre daha yukarıda kalmaktadır. Bu da dolaylı olarak rüzgar sürtünme katsayısını yükseltmektedir. Lastik etkeni,jant çapı ve dişli etkenleri v.s. her biri farklı etkenleri beraberinde getirir. Genel kullanımıza göre bu ölçüyü 97-100 cm de tutmanız allrounder bir bisiklet kullanmanızı sağlar.Tabi boyunuz yükseldikçe bu oranlarda artacaktır.
 
Scudo
Arabalar konusunda yanlışın olmasın dostum.Bildiğim kadarıyla 4 tekerliler viraja daha hızlı girip çıkabilirler.Yani bildiğim kadarıyla bu fizik kuralıda ne kadar çok tutunacak alan varsa o kadar iyi viraj alırsın.Yani bir bisiklet yada motorsiklet anca 2 lastikle girebilirken araba 3 tekerini kullanarak girer viraj bariz üstünlük.Zaten bunun ispatını televole tarzıda yaptılar.Dünyanın en hızlı motorsikleti ile formula 1 aracını profosyonel sürücülerle aynı pistte tur attırdılar virajlı pist bu arada.35 saniye fark yedi motorsiklet düzlüklerde neredeyse arabadan 40 km kadar daha hızlı olmasına ramen.Fakat motorsiklet arabadan hızlı viraja girip çıkabilirde nasıl olur bir ford ka nın karşısına cbr 1000rr ı koyarsanız ağırlık güç orantısına göre geçer :) bu yanlış düzeltim dedim sadece.Gerisi cidden doğru tt bisikleti kullandım ve çok kıvraktı aynı zamanda katlanır 20 inchlik bisiklette kullanıyorum oda çok kıvrak.
 
Hocam doğru söylüyosun. Bahsettiğimiz araç F1. Karşı klasmanı Moto Gp olur, bu da eşittir 2007 Türkiye zamanları baz aldığımız zaman F1 GP'ye 27 sn fark atıyor. Bunlar istisnaya girer ki şöyle; ikiside dalının en üst sınıfı olmasına rağmen arabaya daha fazla güç ve yol tutuş sağladığın için bu durumda motorsiklet geride kalacaktır. Eski bir motor kullanıcısı olarak bunların harici standart üretimlere geçelim;

ford ka vs cbr 250
subaru veya r34 gtr dolu olsunlar vs cbr 600 veya r6
murcielago veya enzo veya mclarenf1(xp4 modeli, merc olanı değil olsada fark etmiyor) vs 900 rr veya r1 veya 1000rr burada motoru tek zorlayacak olan mclaren'dir
veyron veya pagani zonda vs zx12 veya hayabusa burada da motorları parmaklaman lazım denklik için

Sonuç; motorlar bunların hepsini yer sende bende biliyoruz.Buradan şuna gelicem, genel olanı ortaya çıkartmaya çalışıyorum, bu yazdıklarım bu karşılaştırmanın (araba vs motorsiklet) %70 ile motorsiklet önde olacağını gösterir. Yani iki tekerin dört tekere olan üstünlüğünü.

Çok daha basite indirgersek bisiklet vs araba diyelim, standartlardan gidiyoruz tabiki dar virajlı inişlerde çoğumuz arabayı devamlı arkamızda bırakmışızdır.

yani %70 oranla arabalar iki tekerli araçlar gibi viraja hızlı girip çıkamazlar.
 
Dostum araba markası farketmez yada motorsiklet.Fizik kuralları gereği hangisinin yola tutunuşu iyiyse o daha iyi viraj hakimiyetine sahiptir.Yani 4 tekerlekli araçlar daha çok tutunuş sergiler.Motorsilet ve bisiklet ne yazıkki virajlarda iyi değildir.Ben bunu motorsiklet yarışçısı ve otomobil test editörü olarak yazıyorum.Ama tabikide bir motorsiklet herzaman ağırlıgın ve aerodinamiğin verdiği avantajla bütün araçları geçer.Fakat f1 gibi yada egzotik araçlar gibi yere baskı yapabiliyorlarsa hiçbir motor dünya üzerinde arabayı geçemez.Ve saydıgın motorları çok rahat focus rs le geçiyorum.Egzotikler ne yapar sen düşün iyi bir pilotun elinde.Bizim konumuz tabi fizik kuralları ben o yüzden seni düzelttim.Ve her türden bisikletim olunca bariz şekilde nerde kim üstün anlıyorum ve herzamanki favorim yol bisikletidir eski geneleksel açılı ve çelik gerisi boş :)
 
müsaadenizle bir soru daha soracağım;

anladığım kadarıyla bu bisikleti siz kullanıyorsunuz. Kadroyu alıp üzerine bildiğimiz yol setini koyarak mı birleştirdiniz, bazı sorunlar çıkmadı mı?

Teşekkürler
 
  • Beğen
Tepkiler: muratt35
@derşan sezer

Valla hocam dediğin gibi pilot kavramı ama üzülerek 300hp lik akseleresi 6sn olan rs ile akseleresi 3-3,5 sn olan 600lüğü yakalama ihtimali, katılamayacağım sana motorların üzerinde yaşadıklarım bana bunu kabullendiremiyor:) kullananın gözü yeteri kadar kara değilmiş diyebilirim;) top end de gelebilirsin ama... neyse bu konulara girersek uzar gider. Omurgadaki çatlaktan sonra bıraktım bu kısımları;) ama biliyorumki hepimiz nihayetinde iki tekerde kalıyoruz.

--------------------------

Murat hocam evet bisiklet bana ait ve hiç bir problem yaşamadım. Sebebide belirttiğim üzere o kadronun kırma olması, her iki açıyı da taşıyor yol ve TT. Sadece arka fren bu kadrodaki gibi altta ise tt uyumlu fren bacağı almanız gerekiyor
 
@serkan hilal

Serkan Bey ' cim ,

Aynı gün içinde Yol bisikletiyle ve MTB ile Türkiye ' de şehirlerarası hangi güzergahta en fazla kaç km bindiniz ki böyle hiç kimsenin aklına gelmeyen uzman görüşleriniz olabiliyor ?
 
@derşan sezer

Derşan, Focus RS ile motosiklet yakalama işine kusuruma bakmazsan bende katılamıyorum:) egzost takıp alt devirleri et yapan mantar sürücüleri kastediyorsan ona bir lafım yok:)
 
  • Beğen
Tepkiler: muratt35
yol kadrosuna dağ (düz) gidonu hatta şehir (eski tip klasik) gidonu takıldığında sele ile gidon arası mesafeler çok değişecektir.Buda oturuş ve sürüş kalitesini etkkileyecektir.yol bisikletlerinde zaten kısa olan dingil mesafesi yüzünden bu gidonların kullanılması sakınca yaratmazmı?Eskiden şehir bisiklerinin dingil mesafeleri çok uzundu ve bu mesafe eski tip gidonla kapatılıyordu.
Klasik şehir bisikleti gidonunun (eski tip gidonun) düz gidona(dağ gi
donu) avantaj ve dezavantajlarını yazabilirmisiniz.
 
  • Beğen
Tepkiler: muratt35
@binRR

Şahsen bir Audi s3 kullanıcısı olarak, virajlı bir yolda 600'luk motoru kesinlikle zorlayabileceğinizi veya önünde olabileceğinizi düşünüyorum.Bunuda neye dayanarak söylüyorum derseniz, İstanbul'a gidip gelirken önüme çıkan motorculara dayanarak söylüyorum. Ama tabii bana denk gelen motorcular çok tecrübesizdir bilemem. Tabiki ara hızlanmalarda falan bir iddaam olamaz ama, yazdığım gibi hızlı ve virajlı yollarda denenebilir. Ama şunuda belirtiyim ülkemizde 100-300 hızlanmalarında yani rollde Hayabusa, zx-10 yiyen arabalar mevcut:)
 
  • Beğen
Tepkiler: muratt35 ve binRR
Sonradan düşünürken aklıma geldi....
Kısa şasi bisikletlerin en önemli dez avantajı sanırım, yatık pozisyonda ellerinizi, kollarınızı normalden fazla bükmeniz gerekecektir... Yoksa aero dinamik duruşunuzu koruyamazsınız, sanırım buda en büyük zaman dez avantajını oluşturur... Rüzgarlı bir günde, rüzgar yönü zamanınızı, hızınızı, performansınızı çok etkiliyor...
 
@ali can çalış

Konu çok sapıyor fakat aşırı yüklenmiş araçları karşılaştırırken, motosikletlerede aynı imkanı tanımak lazım diye düşünüyorum, misal, bir arkadaşım 750hp hayabusa yaptı en son, bir önceki de 500hp idi:) virajlı yollarda otomobillerin avantajları çok, özellikle sizin kullandığınız quattro modellerinin, bu tip karşılaştırmalar için de 600cc. olan süpersportlar 1000cc. lere göre daha kıvraklar;) özellikle orjinal egzostlu, yani alt devirleri gitmemiş halleriyle denemenizi öneririm, sürücü faktörüne hiç girmiyorum zira o herşeyi belirliyor, hem otomobil için hem motosiklet için:)
Güzel bir örnek olması açısından ZZR 1400 ün ilk çıktığı sene birkaç dostumla şileye gitmiştik, ben de o zene ZX6 kullanıyordum, neyse biz uzadık gittik, bu arkadaş gelemedi, sohbet sırasında da ya nasıl olur benim motosikletim neredeyse sizlerinkilerden iki kat güçlü dediğinde, sevgili dostum Levent Celasun( kendisi 6 kez türkiye motosiklet pist şampiyonu olmuştur) ZZR1400 kullanan arkadaşımıza, usta biz spor ayakkabısıyla koşuyoruz, sen postalla bize yetişmeye çalışıyorsun:D senin ayakkabın büyük demişti:D
Konuya dönecek olursak iki tekerlek arası mesafe yani yukarıdaki grafikte(cannonfire arkadaşımızın mesajı) WB olarak gösterilen mesafe daraldıkça sportiflik, arttıkça da touring özellkleri geliyor, bu mesafe daha da artarsa cruiser, yana özel üretim chopper motosikletlerde de dengesizlik geldiği gibi.
Yada sizin aracınızın viraj kabiliyetlerinin S8 de olmaması gibi:)

Bu motosiklet otomobil karşılaştırmalarının sonu yoktur:D onuda belirtmek isterim;) ben herikisinide kullanan biri olarak düşüncelerimi aktarmaya çalıştım:)
 
@cannonfire

:D:D muhabbet neyse de benim jant seti gelmedi hala:D ay sonuna kaldı, bisikleti topladım ama şu an takunya giymiş top model gibi:D kıymetini bil karaborsa şu an:D
 
@binRR

Abi onların gelmesi bazen üç haftaları bulabiliyor, çin tarafı hızlı çalışamıyor ne yazık ki:( Abi güzel model takunyayla da güzeldir ince topukluyla da sabredip inci kolyesini takınca izlemeye doyamayacaksın:D :D :D
 
Bakıyorum konu " yol bisikleti- dağ bisiklet" perfonmans karşılaştırılmasından, kadro geometrilerine, oradanda motorsiklet viraj tekniklerine kadar uzanmış.

Biz konuyu şöyle bir toplayalım. (yol) Kadro geometrileri ile ilgili bilmek istedikleriniz aşağıdaki linklerde daha önce yazıldı çizildi. Umarım bir faydası olur.:)

Kadro geometrileri, mesaj #6 ;
Yol Bisikleti ile Triathlon Bisikleti Arasındaki Farklar

TT kadroları, eski yeni gelişmeler üzerine, mesaj #15
TT/Tri Kadrolar

Çok meraklıları için " sloping geometry", mesaj#5
Yol bisikletinde kadro ölçüsü farkı?
 
Ben siparişimi 16 eylülde verdim:( spim denen ince teli tutturunca böyle oldu, kendim kaşındım yani:D Çin ile ne alakası varki:confused: taiwan değilmiydi bu meret, teller bir tek swiss diye biliyorum ben:)

Kusurumuza bakmayın Mustafa bey:eek: biraz dağıttık hakikaten:)
 
Mallar Taiwan abi, çin tarafı dedim yani Taiwan, Malezya,Çin,Kore kargoları yavaş çalışıyo.EMS diye bir tane firmaları var bazen uçakla 3 günde geliyo bazen 3 haftada adamların ne b... yediği belli olmuyor bunu kastetmiştim:) Olsun yinede sabretmeye değer

Mustafa abi kızma yaw:D tamam biraz konu dışına taştık:eek: idare et bu sefer valla tüm yol çekecem seni söz:D :D :D
 
@Tolga Gürgün

220km sürdüm yol bisikleti ile...
acaba siz kaç km sürdünüz yol bisikleti ile... Görüyorum ki MTB ci arkadaşlar yol bisikletini bir şeye benzetemiyor!!!!!!
2001-2002 sezonunda yarış koştum...

biraz düşünün sizinde aklınıza gelir bunlar...
 
Geri