Baki KAYAN
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 28 Temmuz 2011
- Mesaj
- 871
- Tepki
- 1.874
- Şehir
- Isparta/Yalvaç
- Bisiklet
- Colnago
Herkese merhaba
Son zamanlarda bana bu soru çok sorulur oldu. Bu sene yarışlara gireceğim. Her gün 100+ km. kullanıyorum. Kondisyonum çok iyi, bana ne önerirsiniz?
Sezon başında Alanya 2015 sezon açılış yarışının Ocak ayında olması nedeni ile çok fazla antreman yapma fırsatı bulamadan 20-25 gün gibi sıkı bir antreman temposu ile yarışa girdim. Ne yüzlerce km. yol yaptım ne de deli ortalamalar ile şehirler arası yolculuklar... 4-5 kere dışarıda, 10 kadar da trainer üzerinde çalışarak yarışa girdim ve beklediğimin çok üzerinde bir performansım oldu. Peki bu nasıl oldu?
Antreman, ülkemizde yol bisikletçilerinin çoğunun yanlış uyguladığı bir kavram. Sabahtan akşama kadar her gün 200 km. mesafeye yakın bisiklet kullanmak eğer bazı şeyleri uygulamıyorsanız size ilave yetkinlikler katmayacaktır. Burada vurgulamak istediğim özellikle doğru antreman - doğru teknik kavramı...
Şöyle düşünelim. Doğru antreman yaptınız. Söylenen her şeyi eksiksiz uyguladınız. Müthiş bir kondisyon ve gücünüz var. Yarışta teknik tarafınızda eksiklik varsa o yarıştan derece yapmanız ancak düşük ihtimal dahilinde olacaktır. Defalarca bu durumu yaşadım. Yarıştan önce kendine güvenen ve derece bekleyen dostlarımızın yarıştan sonra süpürüldüğüne* şahit oldum. Hepiniz Strava canavarlarını bilirsiniz, sürekli inanılmaz mesafelerle kullanırlar. Tüm KOM** lar bu kişilerdedir ama yarışlarda pek göremeyiz. Çünkü teknik bilgi kondisyon kadar kolay kazanılan bir yetkinlik değildir. Teknik tarafta bilgi sahibisinizdir ama pratik yapmadıkça bunun da bir anlamı olmayacaktır.
Şimdi de tam tersini düşünelim. Uzun süreler teknik bilgileri araştırdınız ve pratik yaptınız. Müthiş bir teknik altyapınız oldu. Virajları Kwiatkowski gibi dönüyor, inişleri Cancellara gibi yapıyorsunuz. Kondisyonunuz olmadığı zaman da bu tecrübe sizi sonuca ulaştırmayacaktır. Yarışlarda yılların tecrübesi abilerimizin daha başlarken iddialı olmamalarının sebebidir bu durum. Kendilerini bilirler, kondisyon eksikliğinin farkındadırlar.
Peki ne yapmalı?
Alanya yarışında inanılmaz bir rüzgar vardı. Pelotonun içinde rüzgar kaynaklı her bisikletçi birbirine daha yakın duruyor, su içmek bile imkansız bir hal alıyordu. O sırada Nevzat Kıral abimiz atak yaptı. Ne yapmaya çalıştığını bildiğimden beni şaşırtmadı ama grupta bu adam napıyor bu rüzgarda atak yapıyor diyenler oldu. Atak yaptı ve bir süre yüksek tempo giderek grubu hızlandırdı. Sonra yavaşladı ve grubun yetişmesine izin verdi. Sonra yine hızlandırdı, yavaşlattı, bunu 3-4 kez yapınca inanın grubun yarısı nefes nefese kalarak döküldü. Bunu yapma amacı interval antremanı olmayanları ayıklamaktı. Başardı da. Nabızları hallaç pamuğuna dönen bisikletçiler oldukça geri kaldılar.
Antreman tarafında sürüşlerinizi bilinçli yapın. Yüksek mesafeden ziyade size uygun olan mesafelerde interval, kadans ve yüksek tempo antremanlarını seçin. Araya mutlaka recovery (yenilenme) günleri koyun ama bu günleri de tamamen boş değil fitness ile geçiştirin. Antremanın doğru olanı sizi hedefe götürendir.
Sürekli araştırın, vücudunuzu tanıyarak size en uygun antremanları yapın. Eksik yönlerinizi geliştirmeye çalışın. İnterval antremanları size en çabuk kondisyon sağlayacak antremanlardır. Bu yönde kendinizi geliştirmenizi öneririm.
Teknik tarafta ise uzun sürüşlerden kısa ve doğru sürüşlere geçtiğinizde oluşacak boş vakitlerinizde antreman programınıza teknik antremanları ekleyin. Viraj teknikleri, iniş teknikleri, fren teknikleri, doğru vites uygulamaları, bisikletinizin bakım, ayar ve size göre fitting teknikleri gibi size yarışta fark yaratacak bilgileri öğrenin ve sürekli öğrendiklerinizi pratiğe dökün.
Eğer bu iki kavramı başarılı bir şekilde birleştirebiliyorsanız artık bazı şeyleri doğru yapıyorsunuzdur. Bunu zamanla siz de fark edeceksiniz.
Keyifli sürüşler dilerim.
* süpürülmek : Yarışta ana gruptan artık yetişemeyecek şekilde koptuğunuzda yarış dışı kalmanız.
** KOM : Strava programında belirli bir segmenti en hızlı şekilde geçen sürücünün aldığı ünvan
Son zamanlarda bana bu soru çok sorulur oldu. Bu sene yarışlara gireceğim. Her gün 100+ km. kullanıyorum. Kondisyonum çok iyi, bana ne önerirsiniz?
Sezon başında Alanya 2015 sezon açılış yarışının Ocak ayında olması nedeni ile çok fazla antreman yapma fırsatı bulamadan 20-25 gün gibi sıkı bir antreman temposu ile yarışa girdim. Ne yüzlerce km. yol yaptım ne de deli ortalamalar ile şehirler arası yolculuklar... 4-5 kere dışarıda, 10 kadar da trainer üzerinde çalışarak yarışa girdim ve beklediğimin çok üzerinde bir performansım oldu. Peki bu nasıl oldu?
Antreman, ülkemizde yol bisikletçilerinin çoğunun yanlış uyguladığı bir kavram. Sabahtan akşama kadar her gün 200 km. mesafeye yakın bisiklet kullanmak eğer bazı şeyleri uygulamıyorsanız size ilave yetkinlikler katmayacaktır. Burada vurgulamak istediğim özellikle doğru antreman - doğru teknik kavramı...
Şöyle düşünelim. Doğru antreman yaptınız. Söylenen her şeyi eksiksiz uyguladınız. Müthiş bir kondisyon ve gücünüz var. Yarışta teknik tarafınızda eksiklik varsa o yarıştan derece yapmanız ancak düşük ihtimal dahilinde olacaktır. Defalarca bu durumu yaşadım. Yarıştan önce kendine güvenen ve derece bekleyen dostlarımızın yarıştan sonra süpürüldüğüne* şahit oldum. Hepiniz Strava canavarlarını bilirsiniz, sürekli inanılmaz mesafelerle kullanırlar. Tüm KOM** lar bu kişilerdedir ama yarışlarda pek göremeyiz. Çünkü teknik bilgi kondisyon kadar kolay kazanılan bir yetkinlik değildir. Teknik tarafta bilgi sahibisinizdir ama pratik yapmadıkça bunun da bir anlamı olmayacaktır.
Şimdi de tam tersini düşünelim. Uzun süreler teknik bilgileri araştırdınız ve pratik yaptınız. Müthiş bir teknik altyapınız oldu. Virajları Kwiatkowski gibi dönüyor, inişleri Cancellara gibi yapıyorsunuz. Kondisyonunuz olmadığı zaman da bu tecrübe sizi sonuca ulaştırmayacaktır. Yarışlarda yılların tecrübesi abilerimizin daha başlarken iddialı olmamalarının sebebidir bu durum. Kendilerini bilirler, kondisyon eksikliğinin farkındadırlar.
Peki ne yapmalı?
Alanya yarışında inanılmaz bir rüzgar vardı. Pelotonun içinde rüzgar kaynaklı her bisikletçi birbirine daha yakın duruyor, su içmek bile imkansız bir hal alıyordu. O sırada Nevzat Kıral abimiz atak yaptı. Ne yapmaya çalıştığını bildiğimden beni şaşırtmadı ama grupta bu adam napıyor bu rüzgarda atak yapıyor diyenler oldu. Atak yaptı ve bir süre yüksek tempo giderek grubu hızlandırdı. Sonra yavaşladı ve grubun yetişmesine izin verdi. Sonra yine hızlandırdı, yavaşlattı, bunu 3-4 kez yapınca inanın grubun yarısı nefes nefese kalarak döküldü. Bunu yapma amacı interval antremanı olmayanları ayıklamaktı. Başardı da. Nabızları hallaç pamuğuna dönen bisikletçiler oldukça geri kaldılar.
Antreman tarafında sürüşlerinizi bilinçli yapın. Yüksek mesafeden ziyade size uygun olan mesafelerde interval, kadans ve yüksek tempo antremanlarını seçin. Araya mutlaka recovery (yenilenme) günleri koyun ama bu günleri de tamamen boş değil fitness ile geçiştirin. Antremanın doğru olanı sizi hedefe götürendir.
Sürekli araştırın, vücudunuzu tanıyarak size en uygun antremanları yapın. Eksik yönlerinizi geliştirmeye çalışın. İnterval antremanları size en çabuk kondisyon sağlayacak antremanlardır. Bu yönde kendinizi geliştirmenizi öneririm.
Teknik tarafta ise uzun sürüşlerden kısa ve doğru sürüşlere geçtiğinizde oluşacak boş vakitlerinizde antreman programınıza teknik antremanları ekleyin. Viraj teknikleri, iniş teknikleri, fren teknikleri, doğru vites uygulamaları, bisikletinizin bakım, ayar ve size göre fitting teknikleri gibi size yarışta fark yaratacak bilgileri öğrenin ve sürekli öğrendiklerinizi pratiğe dökün.
Eğer bu iki kavramı başarılı bir şekilde birleştirebiliyorsanız artık bazı şeyleri doğru yapıyorsunuzdur. Bunu zamanla siz de fark edeceksiniz.
Keyifli sürüşler dilerim.
* süpürülmek : Yarışta ana gruptan artık yetişemeyecek şekilde koptuğunuzda yarış dışı kalmanız.
** KOM : Strava programında belirli bir segmenti en hızlı şekilde geçen sürücünün aldığı ünvan