@Ahmet Fidancı Şimdi hocam; tam ilk posttaki formül güzelmiş derken iş biraz raydan çıkmış. Evet, mesela ben 54 kadro kullanıyorum ve bana 53,85 gibi bir rakam çıkardı. Klasik beden ölçülerine göre doğru rakam çıkıyor ama günümüz kadrolarında geometriler oldukça değişti malum. Kadroyu rakam ile değil M, L gibi bedenler ile satan firmalar da var. Mesela Canyon. Ya da mesela bana 53,85 cm. çıktığını göz önüne alırsak Tarmac kadroda L almam lazım çünkü seat tube (sele dikmesi) 53 cm. Ama bu durumda aslında 56 kadro almış olacağım. Çünkü bu kadro slope denilen eğimli üst boru geometrisinde ve sele borusu normalden kısa.
Bunun dışında ilk gözüme çarpan endurance kadrolarda üst boru uzar demiş olmanız. Bu yanlış maalesef. Yukarıda paylaştığınız görselde (seat tube ölçüleri aynı olmasına rağmen) road ve endurance kadro bedenleri eşit değildir. Biraz karışık olacak muhtemelen ama düzeltmek açısından yazmak istiyorum; road olarak nitelendirdiğiniz kadro 50 cm üst boru ile ancak XS bir kadro olabilir. Bakınız; C.dale SuperSix XS kadro geometrisinde üst boru 51 cm'dir. Ancak 54,5 cm. üst borusu olan endurance kadronuz bırakın XS'i, S bile değil, M bedendir. Bakınız; Spe. Roubaix veya Canyon Endurance M beden üst boru uzunlukları. Görselinizdeki kadroların sele dikmesi (ST) uzunlukları aynıdır, çünkü endurance kadrolarda üst boru (TT) uzamaz, sele dikmesi kısalır. Bkz; 54 kadro Tarmac'in sele dikmesi 51 cm. iken 54 cm Roubaix 49 cm'dir. Hatta bazı endurance kadrolarda üst boru uzamayı bırakın kısalır. Bkz; 54 kadro SuperSix 54,5 cm. iken 54 kadro Synapse 54,1 cm. Durum böyle olmasına rağmen bu iki kadro da aynı boylar için tavsiye edilir. Amaç endurance kadroda daha relax bir duruş yakalamaktır.
Bir diğer konu; sele yüksekliği ile üst boru ve sele dikmesi arasındaki açının bir bağlantısının olmamasıdır. Hatta bu açının bisiklet geometrisinde geçtiğini dahi duymadım. Çünkü bazı markalar düz üst boru kullanırken bazıları oldukça eğik üst boru tasarlar. Bu yüzden de, atıyorum; bahsettiğiniz açı C.dale'de 85 derece iken Spe.'de 70 derece olacaktır. Bunun da bir anlamı olmaz. İsmi geçen açı sele dikmesi açısıdır. Bu da üst boruya göre değil, 90 derecelik dik eksene göre hesaplanır. Bu açının değiştireceği parametre sele yüksekliği değil, sürücünün krank merkezine olan konumudur. Yine karışık olacak ama; mesela TT bisikletlerinde sürücü maksimum derecede öne eğiktir biliyorsunuz. Sürücünün bu pozisyonda maksimum güç üretebilmesi için yol bisikletine göre daha önde oturması gerekir. Bu yüzden TT bisikletlerin sele boruları dik bir açıdadır (75 derece civarı). Ancak normal yol bisikletlerinde bu açı 73,5 derece civarlarındadır. Yani daha geriye yatıktır. Çünkü sürücü 90 derece eğilmez. Yarışlarda normal yol bisikletinde dirseklerini gidona koyarak TT pozisyonuna geçen sürücüler görürsünüz. Bunlara dikkat ederseniz popoları selenin ucundadır. Çünkü o kadar eğik iken kadro üzerinde öne gelmeniz gerekir.
Selenin gidona göre yüksekliğini head tube, yani alın borusu belirler. Endurance kadrolarda bu boru uzundur. Gidonu yukarı kaldırır, sele yüksekliğine yaklaştırır. Race kadrolarda bu boru çok kısadır. Gidon seleye göre oldukça aşağıda durur.
Fark etmeden çok uzatmışım yahu

Merak etmeyin fazla uğraşmadım, bir solukta yazdım
