Scudo Sports

Yokuş çıkacak olanlara altın değerinde tavsiyeler

@ferhat köse

Benim amacım da tabi ki tartışma değil doğru bilgiydi. Kalp kırmak istemedim. Ben matematik için söyledim hep. Bisikletteki durum farklı olabilir. Zaten açılar dar, eğimler az olduğu için yatay uzunluk ve gidilen yol yaklaşık olarak aynı çıkacaktır. Belki de hesap kolaylığı açısında böyle bir yöntem izleniyodur.
 
Scudo
@ferhat köse

"Eğim bir doğrunun yatayla yaptığı açının tanjantıdır." Bu tanıma göre yukarıdaki hesap doğrudur. Ama Formüldeki yatay uzaklık ücgenin tabanındaki uzaklıktır. Üçgenin hipotenüsünde yazan uzaklık değildir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ahmet TOPAL
@illgnsyyz

Bilimsel bir tanım ister bisiklet olsun ister araba farketmez aynıdır.
 
bisiklette eğim çok basit aslında 100 metre yoldaki irtifa farkına eğim denir. misal deniz seviyesinden 14 metre yükseklikte bir yerdesiniz. 100 metre yol aldınız artık 30 metredesiniz. eğiminiz %16 dır. yani 100 metre yolda 16 metre irtifa kazandınız demektir.
 
@cenkduran
@cenkduran
Cenk bey konuyu habire uzatıyoruz ama şöyle bir örnek vereyim .Bisiklete binen biri iseniz bilirsiniz ki hiçbir rampa bu üçgenlerdeki gibi sabit eğimli dümdüz değildir. bütün dağlara çıkışlar virajlı düzlükleri olan kıvrılan yollara sahiptir.yani taban mesafesi ile gidilen yol arasında öyle küçümsenen bir fark yoktur oldukça fazla fark vardır.En son çıktığım rampa 15 km taban mesafesine bakarsanız 5 km yoktur çünkü direk dağa tırmandık 130 rakımdan 1350 rakıma yükseldik isterseniz eğim grafiğini de koyarım.Bu gibi durumlarda matematik işlemez yolun genel eğimi yukarıda sizin olmaz dediğiniz gidilen yol miktarı ile ölçülür bunu ben değil yol,eğim ve güç hesaplaması yapan teknik siteler söylüyor. ben bu tırmanışları yaptıktan sonra ağırlık bilgilerini rakım farklarını ve gidilen mesafeyi yazıyorum süreyi veriyorum bana sonuç olarak ürettiğim watı hesaplıyor.Yukarıdaki grafiği aldığım site de yerli bir eğitim sitesi özellikle yol eğimi diye arattım ve aynı benim söylediğimi gösterdi.Sizin dediğiniz gibi taban mesafesini söyleseydi o kısıma yazardı uzaklık bilgisini.
 
bu arada %20 gibi eğimleri çıkanları çıkarken de görmek isterim şahsen. daha bugün %16 ortalamalı yer yer 20 i bulan 100 metrelik bür yokuş çıktım. düz duvardan hallice :)

(link)
 
  • Beğen
Tepkiler: Tuncay Üner
@ferhat köse

Fatih bey güzel uzamasın diyosunuz da hatada ısrar edip üstüne üstlük düşünmeden yazıyosunuz. Yukarıda verdiğiniz formüle de bakarsanız diyorki yükseklik farkı/yatay uzaklık. Yani farkettiyseniz "uzaklık" olarak grafikte felirttiği hipotenüsten farklı olarak yatay uzaklık diyor ki zaten mantıklı ve bilimsel olan budur. Bir diğer husus "En son çıktığım rampa 15 km taban mesafesine bakarsanız 5 km yoktur çünkü direk dağa tırmandık 130 rakımdan 1350 rakıma yükseldik isterseniz eğim grafiğini de koyarım" derseniz size gülerler. Sürekli yükselen bir 15kmlik rampanın yatay uzunluğu 5km ise 14km yükselmeniz gerekir.
 
Öncelikle fatih değil Ferhat.Düşünmeden yazma cümlenizi de aynen iade ediyorum seviyeyi düşürmeyin.Yol eğiminde yatay uzaklık diyor ama formülü hipotenüse koymuş çunku dağ yolları dik olmaz dağa paralel olrak eğim kesilmeden döne döne çıkarsınız(arabalar için) Hayatınızda kaç defa dağ tırmanışı yaptınız bilmiyorum ama ben çok düşünüyorum ve yaptıklarımı yazıyorum.Ben grafikleri koyayım siz ve sizin gibiler gülecekse yine gülsün

dağ tırmanışı direk çıkılmaz kıvrıla kıvrıla cıkarsınız dağın zirve merkezinden taban çevre çeperine uzaklığı 5-6 km anca tutar ama cıktıgınız yol 10-15 km yı bulabılır. alttakı resımde belki anlarsınız diye dağ çıkışından bir kesit.

elimden geldiğince alttan alıp doğru dürüst anlatmaya çalışıyorum ama lütfen cümlelerinize artık dikkat edin.Sürekli yükselen dağ yolu olmaz azar azar kıvrımlar ile yükselirsiniz arabalar için yol o şekilde açılır.Dağ yolunu üçgene benzeterek bu konuyu yorumlayamazsınız.Hayatınızda bir defa dağ tırmanışı yapın sonra insanlara düşünmeden konuşuyorsunuz ithamlarında bulunun.Şimdi neye gülecekseniz ona gülün ama terbiyenizi bozmayın.
 
aramızda yok mu arkadaş bi fizikçi,konu aştı artık kendini :)
 
altı üstü bir yokuş. ben bu konudan anladımki yokuş çıkmak için profesör olmak lazım. yani yokuşlar benim gibi matematiği sıfır olan adama göre değil. :)
 
@ferhat köse

Düşünüyorum ve matematiğe sandığınızdan daha fazla hakimim. Diyorsunuz ki 15 km gittim yolun yatay iz düşümü 5km ancak vardı. Ben de soruyorum tırmandığınız 14km lik zirve neredeydi? zira bu gezegende 14km lik zirve yok. Dağ bayır ben de kendi çapımda gidiyorum, geliyorum, kendime göre yol da gördüm tepe de... Eğim hesabını rica ederim inceleyin, internetten aratın. Bu forumu yüzlerce insan takip ediyor, kimsenin yanlış bilgi edinmesini istemiyorum. Eğim her zaman dikey uzunluk/yatay uzunluk şeklinde hesap edilir. buyrun şurdan bakın(link) bisiklette şu şekilde haritada bu şekilde diye bişey olmaz rica ediyorum.
 
"14 km'lik zirveye tırmandım" diyen kim yahu? Muhabbet öyle bir yere geldi ki ne okuduğumu anlamaz oldum.

Gerçi Ferhat Bey bir yerde "1350 rakıma yükseldik" demiş, bahsettiğiniz şey bu ise bunun 14 km ile bağını çözemedim ben.

Sözelciyim ben, herkesin anlayacağı basit şekilde konuşun.
 
Dag yolunu dümdüz kabul ettiğiniz için hata yapıyorsunuz. Ferhat abinin dedigi gibidir. 15 km yolun uzunluğu kus ucumu değil.
 
@Alperen ERTEN

Alperen merhaba, geçen yaz bende babadağına tırmandım, ancak yolun yarısında suyum ve pilim bitince jeep'lere bindim öyle çıktım :) turistler ile bol bol zaman geçirdim bu sayede :D
 
Bu eğim konusuna girmek istemezdim ancak dayanamadım. Farhat Köse'nin yazdıkları doğrudur.

Rakamları sallıyorum:

2k rakımlı bir dağ düşünün. dağın bir yamacında 4km'lik bir tırmanış var ve oldukça dik. diğer tarafında ise 20km'lik bir tırmanış olsun.

bu durumda, tırmandığınız dağ aynı olmasına rağmen gideceğiniz yolun eğimi farklı olacaktır. matematiksel hesabı bilmiyorum ama bisikletçiyi ilgilendiren eğim burada anlattığım şeydir. kime nasıl söylerseniz söyleyin, istediğiniz hesabı yapın, bisikletçi adam tırmandığı yokuşu bilir.

bisikletçiyi rakımlar arası yükselme oranına paralel olarak hesaplanan eğim bağlamaz. (bilimsel adını bilmiyorum.)
 
Sanırım ben yanlış anlaşıldım. Benim bahsettiğim şey A noktasından B noktasına kuş uçuşu bir çizgi çekip eğim hesabında onun kullanılması değildir. Bahsettiğim şey İzlediğiniz yolun deniz seviyesine yapılan izdüşümünün kat ettiği mesafenin kullanılması. Siz yokuş çıkarken aldığınız yol iz düşüm mesafesinden fazladır. Tuncay Üner'in söylediği gibi 2k rakımlı dağa 4km yoldan tırmanırsanız ortalama eğim (2/4)*100= %50 değil kök(4^2-2^2) = yatay uzunluk 2/yatay uzunluk = %57.8 dir
 
@ferhat köse

aynen katılıyorum istanbuldan çık 86 km pedal bas üstüne 1300 rakıma çık 14 km rampa al eğim 9 olsun vay anasını dönüşüde al ,14 in ,üstüne cila çek, toplam 215 km ,,,,,,,,bi günde 13 .5 saat sele üstü 1.5 saat mola 15 saatte bitir ,aynen kötü derece, kendimi sevmiyorum artık..
 
Fevzi bey sanirim muhendislik okudunuz son defa aciklamaya calisayim.daga direk cikilmaz egimli zig zaglar cizilir buda yolu uzatir.1 km rakim yukseltmek icin dagin sirtinda 10 km yol gidersiniz.bu egimi hesaplamak icin de dagin yaricapini degil gittiginiz 10 km yi hesaplarsiniz.bu her zaman boyle olmustur.birgun dumduz dikine bir dag yolu yaparlarsa sizin dediginiz olacaktir ama o zamanda egim arabalarin cikamayacagi degere ulasacaktir.bu kadar kisi katiliyorum diyor hala matematiksel hesap diyorsunuz dusunmeden yazma diyorsunuz.size bir soru sormustum kac defa dag tirmanisi yaptiniz cevap gelmedigine gore yapmadiniz peki kac defa pro yol yyarisi izlediniz oradaki egim analizlerini gordunuzmu merak ediyorum.egerki konumuzdaki rampalar daglardaki yollar o garafikteki ucgen gibi olsaydi sonuna kadar katilirdim ama mevcut yollarda durum yazdigim gibidir.madem dogru bilgiden yanasiniz artik dogruyu kabul edin.

daha iyi anlayasiniz diye son ornek daga cikarken ver virajda egim degisir toplam egimi ancak boyle buluruz Tuncayin dedigi gibi zirveye birkac yol cikiyorsa bunun biri 5 km digeri 7 km ise uzun olanin egimi dusuktur.ne kadar dik cikarsaniz o kadar yol kisalir.
 
Geri