Bisiklet yolundan önce bisiklet kültürü vaadeden yerel ve genel yönetimlere ihtiyaç var.
Sen üniversite rektöründen özel kalem müdürüne her cins devlet erkanına gerekli gereksiz araç tahsis ediyorsun, resmi plaka veriyorsun. O resmi plakalar (hele bir de çakarları taktın mı) her nedense trafikteki her türlü kuralı ihlal etme ehliyetine de sahip; kırmızıda durmazlar, emniyet şeridinden son sürat giderler. Devlet olarak trafik kurallarını en çok ihlal eden senin resmi plakalı taşıtların olduğu sürece, nereye kalıyor bisiklet güvenliği?
Dünkü açık oturumda belediye başkan adayı "kaldırımları engelliler için alçak yapacağız" diyor, gazeteci olan adam da "o zaman kaldırımlara araç parkederler" diyor. Zihniyet o kadar çürümüş ki, o arabaların kaldırıma yanlış da olsa park etmeleri kanıksanmış artık. Belediye başkanı da "ulan ne kaldırıma parketmesi, kaldırımlar belediyenin bütçesiyle yapılıyor, emniyet müdürlüğü konuşup kaldırıma park etmiş arabaların çekilmesi ve ağır cezai şartlar uygulanması için çalışma yapacağız" DEMİYOR. "Ya aslında kaldırımın tamamı o kadar alçak olmayacak" diyor. Medeniyet seviyemiz, kuralların çiğnenmesi üzerine kuruluyor.
Bisiklet yolları için de benzer şeyler söz konusu. Bağdat Caddesine yapılan bisiklet yolunun ömrü malum. 2 ay sabredemediler o yola. Trafik sıkışıyormuş, sıkışsın kardeşim, caddede trafik her türlü sıkışıyor, piyasa yapmak için caddeye gelen apaçili araba sürüsüne tıkansın trafik zaten. Caddeye trafiğin sıkıştığını bile bile arabayla gitmek zaten salaklık. Sen koy oraya bisiklet yolu, muhafaza et, 3 ay sonra insanlar arkadaşlarıyla buluşmaya trafikte cinnet geçirecekleri özel araçlarıyla değil, bisikletle gitmeye başlar zaten. Yok. Yapamadılar.
Sen insanların bisikletlere yaklaşımını değiştir önce. Kaskı mecbur tut mesela. Polise bunun kontrolü için yetki ver. İnsanların kasklı bisikletçiye bakışı, çok daha farklı olacaktır inanın. Sürekli şehir içi organizasyonlar düzenle. Biz de resmi bisiklet organizasyonu dedin mi orman, börtü böcek temalı hep. Şehir içinde örgütle bisikletlileri. Sen şehirden çıkarttıkça bisikleti, şehirde kabul ettiremezsin iyice. Zabıtan bisikletle gitsin sağa sola, bisikletli polisin olsun mesela. Önce devlet bisikleti içselleştirecek kendi içinde, ki halk da içselleştirsin.
Öncelikle algı yönetimi şart. Düşünsel algıyı yönetemeden, duyusal algıyı sağlayamazsın bisiklete karşı. Bunu sağlayamadığın sürece, her yere bisiklet yolu yap, gene işgal edilir o yol, gene görmezden gelinir bisikletli.