Vitesin boşa atması ve zincir uzunluğu

Lancer

Daimi Üye
Kayıt
27 Mart 2006
Başlık
32
Mesaj
235
Tepki
80
Şehir
Izmir / Bornova - Sakarya
shimano klavuzunda zinciri arka ve ön en büyük dişlilere geçirip 2 bakla ekleyin diye göstermiş..
şimdi sorum şu; tarif edilen şekilde yaptım, zinciri büyük aynakol dişlisi üzerinde buluşturayım dedim olmadı. yani tam diş geçme durumunda zincir bol kalıyor gerince ise yetişmiyor. (umarım anlatabilmişimdir)
ben zincir bol kalıyor zaten diye 1 bakla ekledim. sizce hata mı ettim?
zincir gereğinden biraz uzun (1 bakla) yada biraz kısa kalırsa ne sakıncası olur :rolleyes:
 

Murat CER

Forum Bağımlısı
Kayıt
11 Ekim 2004
Başlık
45
Mesaj
2.063
Tepki
1.155
zincir uzun olduğunda zincir atması riski artıyor, kısa olduğunda ise arka aktarıcı çok fazla gerilebiliyor, bu da malzemenin zarar görmesine yada daha çabuk yıpranmasına yol açabilir.
 
Tepkiler: Lancer

sönmez

Daimi Üye
Kayıt
13 Ekim 2004
Başlık
4
Mesaj
322
Tepki
225
Ekleme yapmadan önce zinciriniz kaç baklaydı?
çünkü 112-114-116 bakla zincirler var.
 

Lancer

Daimi Üye
Kayıt
27 Mart 2006
Başlık
32
Mesaj
235
Tepki
80
Şehir
Izmir / Bornova - Sakarya
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #4
ekleme yapmadımki. bakla uzunluğunuda saymadım. zincir kmc gold. kadro değişimi sonrasında zinciride değiştirdim. eskisi kısa gelir diye.. şimdilik bi sorun yok. bir dahaki değişimde bir bakla daha uzun bırakırım.
 

Gürsel A.

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Eylül 2004
Başlık
92
Mesaj
1.397
Tepki
2.155
Şehir
İstanbul
Kılavuzda vitesten geçirmeden bu ölçüyü alın der. Yani zincir sadece arka en büyük ve ön en büyük dişliyi dolanacak..Buna dikkat edildi mi?
 
Tepkiler: Lancer

ulas

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Mayıs 2006
Başlık
432
Mesaj
3.976
Tepki
9.909
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Geotech
Merhaba oturdum ve çizdim umarım işinize yarar. Zinciri önde ve arkada en küçük dişlilere alın. Arka vites mekanizmasının şekildeki gibi veya ona yakın bir pozisyonda durmasını sağlayın. Yani önemli olan zincirin geçerken arka vites mekanizmasının üst makarasına sürtmemesi veya çok gergin durmaması. Eğer bunu sağlayabilirseniz zincir uzunluğunu da sağlamışsınızdır.
 

Lancer

Daimi Üye
Kayıt
27 Mart 2006
Başlık
32
Mesaj
235
Tepki
80
Şehir
Izmir / Bornova - Sakarya
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #7
teşekkür ederim.
evet zinciri vites mekanizmasından geçirmeden yapmıştım bende.

çizim için ayrıca teşekkür. sanırım benimkide ona yakın bişey oldu. eve gidince tekrar bi kontrol edeceğim.
 

ulas

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Mayıs 2006
Başlık
432
Mesaj
3.976
Tepki
9.909
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Geotech
:)

Ne güzel o zaman... Yardımcı olabildiysem ne mutlu bana...
 

Lancer

Daimi Üye
Kayıt
27 Mart 2006
Başlık
32
Mesaj
235
Tepki
80
Şehir
Izmir / Bornova - Sakarya
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #9
zinciri en küçük dişlilere alıp resmini çektim. sizce nasıl?
 

Lancer

Daimi Üye
Kayıt
27 Mart 2006
Başlık
32
Mesaj
235
Tepki
80
Şehir
Izmir / Bornova - Sakarya
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #11
tşk ederim halil.. boşuna endişe etmiyim yani dimi? uygun bu zincir uzunluğu..

aklıma takılan bişey var;
hiç bir zaman küçük dişliler bir arada kullanılmaz ki? o zaman bunun mantığı nedir? yani zincir biraz daha uzun olsada vitesleri kuralına göre kullandığımız zaman sürtünme olmaz.. yanlış mı düşünüyorum?
 
Kayıt
3 Temmuz 2005
Başlık
75
Mesaj
2
Tepki
9.351
Buradaki mantık zincir kullanılabileceği en küçük dişlilerde iken, vites sisteminin yapabildiği en son gerilme noktasını yakalamak. Yani arka vitesiniz bundan daha fazla zinciri geremez, daha fazla zincir toparlayamaz. Bu da kullanıma daha uygun vites kombinasyonlarında arka vitesinizin verimli çalışmasını sağlar. Bundan daha kısa bir zincir denediğinizde arka attırıcınızın ön dişliye doğru uzandığını, daha uzun bir zincirde ise arka attırıcınızın kimi viteslerde yeterli gerginliği sağlayamadığını görürsünüz. Yani önemli olan burada zincirin attırıcıya değip değmemesi değil, burada iken gerekli olan gerginliği sağlayabilmesi.
 
Tepkiler: korayh ve Lancer

Lancer

Daimi Üye
Kayıt
27 Mart 2006
Başlık
32
Mesaj
235
Tepki
80
Şehir
Izmir / Bornova - Sakarya
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #13
tamam anladım sanırım ;)
böyle yapmak bize bir referans noktası sağlıyor...
 

Derya AKYILDIZ

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Ocak 2006
Başlık
235
Mesaj
1.551
Tepki
1.714
Şehir
Ataşehir
Rampalarda vitesi boşa atmak benzin tasarufu sağlarmı? sağlarsa bunun riski
varmıdır? bu tasarruf için bu riski göze almak doğrumudur, buna değer mi? bu
konu hakkında bilgi ve tecrübelerimizi paylaşabilirmiyiz ne dersiniz?

Ben benzin tasarrufu sağlarmı bilmem ama, can güvenliği sağlamaz diye düşünüyorum.
 

Murat CER

Forum Bağımlısı
Kayıt
11 Ekim 2004
Başlık
45
Mesaj
2.063
Tepki
1.155
bildiğiniz, tanıdğınız bir yolda, hele ki bölünmüş yol yada otoban ise can güvenliği için de çok büyük risk oluşturmaz diye düşünüyorum..


 
Tepkiler: Derya AKYILDIZ

Tugfox

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Mart 2006
Başlık
5
Mesaj
1.095
Tepki
1.225
Şehir
Goztepe/Istanbul
Gercekten benzin tasarufu yapmanin daha guvenli yollari var.. Ani kalkislar yapmazsaniz, ani hizlanmalardan kacinirsaniz(halk arasinda pedalin altinda yumurta varmis gibi basin denir), isiklarda durdugunuzda bosa gaz vermezseniz, araci yuksek devirlerde kullanmazsaniz, en guvenli ve en tasaruflu kullanima ulasmissiniz demektir zaten.. Ben yokus asagi inerken vitesi bosa almayi hic sevmiyorum.. Buyuk ihtimal babamdan kalma bir aliskanlik ama aracin kompresor yapmasi bana guven veriyor..

Saygilar:)
 

Derya AKYILDIZ

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Ocak 2006
Başlık
235
Mesaj
1.551
Tepki
1.714
Şehir
Ataşehir
Yalnız muratcım bazı kullanıcılar düz yolda bile hızlanıp vitesi boşa atarak tasarruf etmeye çalışıyorlar. Hızlandıklarında daha fazla yakıt tüketmiyorlar mı? Tabii ki daha fazla tüketiyorlar. bunu unutuyorlar sanırım. Araç özelliklerine bağlı olarak, eğer araç boştayken stop ederse ve direksiyon kilitlenirse kazaya sebep olabilir. Otomobillerde hareket halindeyken, vites boşta olduğunda, normalden daha kolay motorun stop edeceğini unutmayalım. Son model otomobillerde bu durumun ortaya çıkmaması için teknik olarak bir çok tedbir alınmıştır. Yine de, ne olursa olsun kesinlikle vitesi boşa almayın, sonra 3 kuruş tasarruf edeceğim derken geri dönüşü olmayan sonuçlar çıkmasın ortaya. Tugberk söylediklerine katılıyorum aynen devam kardeşim. canın 3 kuruştan kıymetsiz mi? boşver fazla yaksın ama frene bastığında da dursun...
 

ida degirmenci

Aktif Üye
Kayıt
29 Aralık 2005
Başlık
2
Mesaj
110
Tepki
55
Şehir
bisiklet diyarı
vitesi bosa atta motor rahatlasın denir.ancak surus halındede otomatık bir aracı bosa takmak sakıncalıymıs, bunuda yenı ogrendım.tasarruf bana gore ancak duracagını onceden tahmın edıp gazdan ayagı cekmekle,ornegın ılerıde yesıl yanmak uzere yanıp sonmeye baslamıs sarı ısığı gordugumuzde,ya da rampanın yaklastıgını bılerek onceden hız alma tarzı yokusta aracı zorlamayarak...bunlarıda herkes biliyordur zannedersem.
 
Tepkiler: Derya AKYILDIZ

Derya AKYILDIZ

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Ocak 2006
Başlık
235
Mesaj
1.551
Tepki
1.714
Şehir
Ataşehir
Sevgili ida.. inişlerde, trafik ışıklarına yada dönülecek yerlere yaklaşırken ve seninde bahsettiğin durumlarda vitesi boşa atmayı, çoğumuzun yaptığı gibi bende yapıyordum. ama artık bunu uzun zamandır yapmıyorum. bir arkadaşım bu sebepten dolayı kaza yaptıktan sonra bu alışkanlıklarımı bıraktım. tabi yıllardır oluşmuş alışkanlıkları bırakabilmek çok zor. arada bazen oluyor, ama yapmamalı; kesinlikle yapmamalı diye düşünüyorum. arkadaşım çok ucuz atlattı sayılır, fakat şimdi araba kullanamıyor. Olayı bana şöyle anlattı; rampa aşağı vitesi boşa atıyor o anda arabası stop ediyor, tam o sırada önüne bir köpek fırlıyor ondan kurtarmak isterken direksiyonu kırıyor o andada direksiyon kilitleniyor yol kenarındaki bir kamyonun yandan altına giriyor. Yukarıdaki mesajımda söylediğim sözü tekrar etmek istiyorum;

"Canın üç kuruş tasarruftan kıymetsizmi, buna değermi? boşver fazla yaksın. ama frene bastığında da dursun"

Arabayı servise götürdüğümde, servisteki sorumluya sormuştum. bana şöyle izah etti. bunuda sizlerle paylaşmak istiyorum; Teknik olarak araçlar rölanti devrinde daha fazla yakıt harcarlar. Ayrıca araçların frenleri motor vakumundan faydalanarak ayağınızla fren pedalına uyguladığınız kuvvete büyük oranda yardımcı olarak frenleme kuvvetini arttırır. Bununla birlikte gaz pedalı bırakıldığında motor devri düşer ancak tekerlekler dönmeye devam eder. Bu sırada motor frenlemeye ek katkı sağlar. nerden bakarsanız bakın hiçbir şartta vitesi boşa atmak karlı ve emniyetli değildir. Zaten bu yüzden araç hareket halindeyken vitesi boşa almaya "Peygamber Vitesi" derler demişti. Takdir sizlerin artık, Aman Dikkat!!Allah hepimizi, böyle görünmez kazalardan korusun. Sevgiler..
 

Onur Kula

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Eylül 2006
Başlık
91
Mesaj
1.001
Tepki
854
Yaş
35
Şehir
Alanya
İsim
Onur Kula
Bisiklet
Specialized
Araba eski model ve eski tip karbüratörlü motora (cut off sistemsiz) sahipse yakıt tasarrufu sağlar, ancak yeni (en azından 90 model üstü diye genelleyebiliriz) nesil bir araçsa zaten yük azaldığında (yokuş aşağı iniş) araç viteste de olsa yakıt yakmaz. Tabi fazladan hızlanmak için gaza basmadıkça. Bir de araç boştayken zengin benzin hava karışımıyla çalışır, bu da bir miktar fazla yakıt tüketimine bile neden olabilir. (Karbüratörlü Toyotalar, 94 ikinci yarısı ve sonrası üretilen şahin, doğan slx, lada samara, uno s cut off sistemli karbüratore sahiptir).

Bu yol bilgisayarlı arabalardaki anlık yakıt tüketim göstergesinde de gözükmekte zaten.Şöyle ki; yokuş aşağı inişlerde araç vitesteyken gazdan ayağımızı çeksek bile yokuşun eğimiyle motor yüksek devirlere çıkar(bağırır) ama yakıt tüketimi 0lt/100km yi gösterir.Yani ecu (elektronik kontrol Ünitesi) gaz kelebeğini otomatik kapatır. Ayrıca uzun ve düz bir yolda en az yakıt tüketmenin tek yolu sabit hızla ve mümkünse 90km/s altı hızla seyretmektir.(ortalama bir oto için yani 750kg-1500kg arası ve 75-150hp arası diye geneleyebiliriz.)Bir de yokuş çıkarken yüksek vitesle çok gaz verip çıkmak, düşük vitesle aynı hızla çıkmaktan daha çok yakıt tükettirir.

Bir aracın şehir dışı yakıt tüketimini en çok etkileyen faktörlerden biri rüzgar direncidir ve rüzgar direnci, hız artışının karesiyle artar yani hız 2 katına çıktığında rüzgar direnci 4katına çıkar.Bu yüzden spor veya hızlı arabalarda aeordinamik yapıya, küçük sınıf şehir içi araçlarına göre daha çok önem verilir. Şehir içi yakıt tüketiminde ise bir numaralı unsur aracın ağırlığıdır.Daha sonra tabi ki motor gücü gelir.Otomobil seçerken bu kriterler gözönünde bulundurulmalıdır.Ayrıca ani hızlanmalardan kaçınmak ve ışıklara göre önceden yavaşlamak veya hızlanmak da yakıt tüketimini önemli ölçüde etkileyen unsurlardandır. Son olarak hava filtresinin temizliği ve lastik basınçları da yakıt tüketiminde oldukça etkili faktörlerdir.
 
Yukarı Alt