Scudo Sports

Vites teli hakkında yardım

superonlayn

Daimi Üye
Kayıt
12 Şubat 2006
Mesaj
264
Tepki
46
Şehir
ankara
arkadaşlar bi konuda daha yardım istiyorum..arkaya giden vites telinin çok gergin olması durumunda ne olur?yada gevşek olması durumunda ne olur?vites geçişlerinde ne gibi bir degişiklikler olur?ne yapmak lazım?telin sonundaki ayar vidasını hangi durumlara göre saga yada sola çevirmeliyiz? ayrıntılı bi cevap yazarsanız valla memnun oluruz...
 
  • Beğen
Tepkiler: mersault
Scudo
gevşek olursa büyük dişlilere, gergin olursa küçük dişlilere zincir aktarımında aksaklık olabilir. ayar vidası, telin optimum gerginlikte olduğu durumda dişliler arası geçişlerde küçük aksamalarda kullanılır.büyük dişli yönündeki geçişlerde sıkıntı varsa vidayı gevşeterek teli gerersin, tersi sorun varsa aksini yaparsın.

bazı teknik konuları yazılı olarak anlatmak gerçekten zor olabiliyor.
umarım anlatabilmişimdir.

tüm üyelerden ricam, mesajlarınıza yazdığınız başlığa biraz dikkat.başlık, içerik hakkında bilgi veriyorsa hepimiz için daha kullanışlı olur.
bu konunun başlığı tarafımca düzenlenmiştir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Hüseyin Temizkan
çok saol abi ancak arka vites teli için makara takıldıgında ayar vidası ortadan kalkmış oluyor..bu durumda ne olacak?
 
Makara (rollamajig) takılırsa da ayar vidası vitesin üstünde kalıyor.. Ayarlama kolaylığı devam ediyor. Kabaca arka vites ayarı: zincir önde ortada, arkada en küçük dişlide olsun.(bu arada (H) sınır ayar vidası doğru ayarda olduğu varsayılıyor. (yani zincirin küçük dişliden daha da aşağıya inmeye çalışmaması lazım)Aynı şekilde L vidası da öyle bir konumda(ayarda) olmalıdır ki zincir en büyük dişliden aşağı(jant telleriyle kaset(ruble) arasına düşmesin.. Bu ayarsızlık felakete yol açar arkadaşlar.Vites tellere dolanır. Bazen kadro veya vites kulağı kırılır.

Neyse. Bu konumda vites kolundan 1 tık attır.Zincirin bir üst dişliye geçmesi lazım. Geçmekte zorlanıyorsa ayar vidasını saatin aksi yönünde 1 tur kadar (bazen daha da az) döndür. (Ters çekmelide saat yönünde))Zincir üste geçerse bu döndürme işini biraz daha devam ettir ve zincirden tıkırtı (3. ye geçme hazırlığı) olursa sesin kesildiği yere kadar geri (saat yönünde) çevir ve orada bırak.Sonra vites kolundan diğer dişlilere geçir. Hepsi normal sesiyle geçiyorsa ve de acaip sesler çıkartmıyorsa, ayrıca aşağıya inerken de sorunsuz iniyorsa vites ayarın tam demektir.. Tabii bunları yazarken vites telinin temiz ve yağlı, vites gövdesinde herhangi bir yamukluk vs. olmadığını, kadro vites kulağı ölçülerinin standarta uygun olduğunu, son dişliyle kadro arasındaki mesafenin optimum ölçüler içinde olduğunu varsayıyoruz..

Bir ayar daha var.: B gerilim vidası ayarı.Bu da vitesin (arka) üst makarasının (pulley) kasetin(rublenin) dişlerinin ucuna değmesini engeller..Bu ayarsız olursa zincir büyük (en üst) dişlideyken arkadan "torrrrrrrrr" diye ses çıkar..
 
Selam gürsel abi..çok iyi anlatmışsın sayende bu işi iyice ögrenecegiz..yukardan aşagıya inerkende aynı şeylermi geçerli?(büyük dişliden küçüge)..birde zincir aynakolun en büyük dişlisindeyken zincir ön aktarıcı ya hafiften tırrrr diye sürtüyor.bir alt dişliye alınca ses kesiliyor..ona yapılacak bişey yok deniliyor..
 
Sizin anlattığınız bu teknik bilgiyi, şahsen hiç bir Türkçe bisiklet teknikbilgi literatüründe böyle akıcı bir dille bulamamıştım... tekrar teşekkürler..
 
arkadaşlar saatlerdir vites ayarı ve zincirle ilgili başlıkları okuyorum... çok şey öğrendim ama yaşadığım sorunun neden olduğuna hala karar veremiyorum..

durum şu; pazar gününe kadar viteslerimi sorunsuz kullanıyordum... pazar günü en düşük viteste yokuş çıkarken, vites atmaya başladı... katur kutur sesler geliyo, sanırım ikinci dişliye atlıyo sonra tekrar (arka) en büyük dişlide devam ediyo... bugün de aynı şekilde devam, ama sanırım biraz daha kötüleşti.. düz yolda da aynısı oldu mesela...

arka vites değiştiren kola (sanki büyük dişliye atıyormuş gibi) bastırarak kullandığımda bu sorunu yaşamadım...

zincir uzunluğu ile ilgili başlıklara baktım, sanırım zincirim uzamamış (1000 km'yi biraz geçtik); 4 mm'lik alyanı zincirle dişli arasına sokamadım (dişlilerin arasındaki oyuğa giriyo, ama sanırım bu yöntemde oyuk diil, direkt dişliyle zincir arasındaki mesafe önemli.. yani ben okuduklarımdan öyle anladım en azından, hatam varsa n'olur düzeltin :S)

H-L ayarları öyle kolay kolay bozulan ayarlar değilmiş... bir de benim sorunum geçişlerde değil, viteslerim rahat geçiyo, dolayısıyla H-L ayarının bozulmamış olduğunu düşünüyorum..

neden olarak kala kala vites telinin bollaşması kaldı :S

çıkardığım sonuç doğru mudur? arka vitesin tel ayarını yapsam sorunum çözülür mü sizce??

(ilk defa vites ayarıyla ilgili bi'şeyler uygulıycam... o yüzden sizin yorumlarınızı almadan kurcalamak istemiyorum...)
 
Gürsel abi bize telleri analatsana diyelimki telimiz parçalandı,ne kadar uzun ne kalınlıkta ve nasıl takılmalı bunu analatırmısın abi.Aramızda turlara çıkanlar oluyor bunları bilmelerinde fayda var.youtubeda yada baka yerlerde anlatıyor ama senin gibi bu işin kurdundan dinlemek daha önemli bizim için.
 
CandanC, H-L ayari Gürsel'in de anlattigi gibi vites degistirmekle alakali degil. Onlar sadece alt ve üst sinirlari belirlemek icin. Bunlarin ayarsizligi belki arka disli takiminin en kücük veya en büyük dislisine gecme konusunda bir sorun yaratabilir. Vites ayari sadece telin gerginligi ila alakali bir sey, eger bütün techizat arizali degilse. Telin gerginligi hava sicakligindan cok etkilenen bir sey, genlesme nedeniyle. Yani kis ayari yaz ayariyla ayni olmaz, Sabah serinligiyle ögle sicagi arasinda bile bir fark vardir. Ben size sunu tavsiye ederim. Bisikletin arkasina gecin, egilip disli takimi altindaki birinci makaranin hizasina bakin. Eger ayari dogru ise, hangi dislide olursa olsun, birinci makara, karsisinda durdugu dislinin tam altinda degil cok hafif ortanin solunda olamalidir. Fakat bir büyük disliye degmeyecek sekilde( dönerken de ses yapmayacak). Sizin de tahmin ettiginiz gibi, sizin bisikletin vites telinin gerginligi cok az tahminimce. Yani birinci makara arkadan bakilinca hafif saga kaymis. (Tam altinda ise sizin bahsettiginiz sorun olmaz, fakat üst disliye gecirmek icin daha fazla hareket ettirmek zorunda kalirsiniz)
Ayari düzeltmek, Gürsel' in anlattigi gibi arka aktaricinin tel girisindeki ayar vidasini hafifce arkaya, disariya cekip, sola dogru 1/4 kademelerle döndürüp kontrol etmeniz gerekir.(Teli gererek makaralarin sola kaymasini saglamak)

Not: Eger yukarida yazdigim gibi cok asiri sicaktan dogan bir durumsa, bunu göz önünde bulundurun ve hemen ayarlari bozmayin. Eger bu sekilde bu sorunu gideremezseniz, vites donaniminda bir ariza söz konusudur. Bir bilene(bisiklet tamircisi) göstermek ten baska cikar yol yok!
 
H ve L ayarının vites geçişi ile ilgisi yok. Sadece zincirin vites değiştirirken en büyük dişliden kadro tarafına ya da en küçük dişliden dışarı düşmemesinin teminine yarıyor. vites geçişi üzerine etkisi ancak dar ayarlanırsa örn 9 vitesli sistemde 8 den 9 ya da 2 den 1 geçememe şeklinde en küçük ya da en büyük dişlilerin kullanım dışı kalması olabilir.
Tel gerginliğini vites telinin arka vitese girdiği yerdeki ayar aparatını saat yönüne ya da tersine döndürerek değiştirebilirsiniz. Ben de mekanikten pek anlamam ama okuduklarımdan çıkardığımı yukarıda özetledim. düzeltme yapan katkıda bulunan olursa öğrenmiş oluruz.
(cevap yazarken bilgisayarın başından kalmıştım bu arada yukarıda ki cevapta gelmiş gönderdikten sonra fark ettim birlikte değerlendirilmesi için mesajımı silmedim.)
 
  • Beğen
Tepkiler: CandanC
tamadır, teşekkürler :)
bugün akşam teli gerip öyle pedallıycam, bakalım sonuç ne olucak... umarım başka bir sorunu yoktur vitesimin :)

teli gerdim, sorun çözüldü :)
tekrar teşekkürler.
 
  • Beğen
Tepkiler: mersault
shimano'nun bilmediğim bi marka vitesi var, ilk defa vites teli değiştiricem, teli bunun neresine takıcam? aldığımda tel yoktu anlayamadım nasıl olduğunu.

image.jpg
 
Merhaba arkadaşlar,
Ben Sram X4 arka aktarıcıya sahibim. Dün akşam vites sistemini tamir etmeye çalışırken arka aktarıcıdaki vites teli sabitleme işine yarayan vidayla fazla oynadım herhalde, bu yüzden de vida yuvası yalama olmuş. Bu konuda ne yapabilirim? Çözümleriniz nelerdir?
 
@squrky
Vidayı uzatabilirsiniz ve somuna bağlarsınız veyahutta 1 numara büyük vida takıp yeniden diş açabilirsiniz.
 
Selamlar. Tur esnasında bisikletim arka aktarıcının üstüne düştü ve haliyle vites ayarım kaçtı. Eve kadar bozuk ayarla gittim ve ertesi gün öğrenmek için kolları sıvadım. Sınırlayıcı ayarlarında çok bi değişiklik yapmadım ama tel gerginliği konusunun suyunu çıkarmış olmalıyım ki kolda 1. Viteste olmasına rağmen zincir 8. Viteste. Teli germem gerektiğini anladım ama ayarı öyle bi bozmuşum ki anlayamadım. Kol ve aktarıcı üstündeki ayar vidalarının da anasını ağlatmışım bazılarını o kadar açmışım ki vidaları yerinden çıkmış. :D şimdi benim ne yapmam lazım tekrar ayar yapabilmek için tamamiyle bozulmuş bi ayarım var. Not: teli germek için alyanla aktarıcı üstünde kıstırılan yerden ne kadar asılsam da tel gelmedi.
 
telin en bol olduğu pozisyonda da denediniz mi? zincir en büyük dişlide kol en küçüğe ayarlıyken..aktarıcı ayağı varmı? eğilmiş olabilir mi?
 
telin en bol olduğu pozisyonda da denediniz mi? zincir en büyük dişlide kol en küçüğe ayarlıyken..aktarıcı ayağı varmı? eğilmiş olabilir mi?
Hocam en büyük dişliye alamıyorum ki vitesim en küçük dişlide takıldı kaldı tel sallanır haldeyken bile olmadı yani.. kulağın kırılıp kırılmadığına emin olamıyorum maalesef. Ama zannediyorum ki eğik değil sadece varsayım.
 
Selamlar. Tur esnasında bisikletim arka aktarıcının üstüne düştü ve haliyle vites ayarım kaçtı. Eve kadar bozuk ayarla gittim ve ertesi gün öğrenmek için kolları sıvadım. Sınırlayıcı ayarlarında çok bi değişiklik yapmadım ama tel gerginliği konusunun suyunu çıkarmış olmalıyım ki kolda 1. Viteste olmasına rağmen zincir 8. Viteste. Teli germem gerektiğini anladım ama ayarı öyle bi bozmuşum ki anlayamadım. Kol ve aktarıcı üstündeki ayar vidalarının da anasını ağlatmışım bazılarını o kadar açmışım ki vidaları yerinden çıkmış. :D şimdi benim ne yapmam lazım tekrar ayar yapabilmek için tamamiyle bozulmuş bi ayarım var. Not: teli germek için alyanla aktarıcı üstünde kıstırılan yerden ne kadar asılsam da tel gelmedi.
* Tel gerginliğini ayarlamak için aktarıcının/vites kolunun yada kabro birleşme yerlerinde şuna 1598298675268.pngbenzer bi ayar aleti var onla tel gerginliği ayarlanıyor.
Teli geri kıstırdıktan sonra bunla tam hassas ayarını yapmak gerek.
Bisiklet/vites türüne göre gerginlik ayarının yeri değişebiliyor. Farklı tiplerde

1598300107000.png 1598300200445.png 1598300405595.png

* Ayar çok bozulduysa teli tamamen gevşet. Vitesi en büyüğe(en küçük dişlide) al. sonra elinle aktarıcıyı en küçük dişlinin altına gelecek şekilde it ve teli tekrar sık.
* Son tel gerginlik ayarını yapabilirsiniz.
 
Geri