Scudo Sports

Thy 2. Pilot Aday Adayı İlanı

@rodya Ona küçümsemek demeyelim kokpitte oturan bir kişiden fazla almasının garipsenmesi diyelim ( kaç yıllık tecrübesi olursa olsun ) eğitim karşılığında para istemesiyle ilgili bir sıkıntım yok ( bulmuşken istihdam edilecek uygun adamı borçlandırmadan da eğitebilir ama talep fazla olunca tabi ki bir bedel yansıtacak itiraz edilemez buna. Benim takıldığım günlük kurdan bu ücretin 1 milyon lira yapması ve kurun sabitlenmesi konusunda bir şey okumamış duymamış olmam. 1 milyonun yanında aylık 8-9-10 bin tl'ler sizce de çok küçük değil mi? üstelik kur her arttığında içiniz sıkılmaz mı çalışırken nasıl ödeyeceğim bu borcu diye düşünmez mi insan? Az düşünerek yapalım yorumları ki faydalı olsun. Başlıkta yardım talebimi paylaşıyorum bilgi yarışı yapalım ya da bildiğim konularda "keyfinden kesmiyor" gibi sığ ve yarasız yorumların bana nasıl bir faydası olmasını bekliyorsunuz?

Ek olarak zorlu derken uzun bir süreçten bahsediyorum, aylarca eğitimi, testleri, mülakatları olan bir süreç, uçak uçurmanın kolay ya da zor oluşundan bahsetmiyorum.
 
Scudo
@MossoM
1- Eğitim ücreti dünya'nın her yerinde aşağı yukarı aynıdır. THY'nin akademisin kapasitesi bellidir, geri kalan adayları çeşitli akademilere parasını verip yerleştirmektedir. (örneğin AFA) Bu paranın maaşınızdan kesilmesini istemiyorsanız eğitimi kendi imkanlarınızla da alabilirsiniz ki dünya'da ki çoğu pilot bu şekilde eğitim görmekte. Yani o parayı kredi çekip üstüne faiziyle beraber geri ödemekte, hem de henüz bir işi bile yokken. İş bulma garantisi yokken.
2- THY zaten dolar arttıkça maaşlara zam yapıyor. Bu sene başı %20 zam yaptılar. Merak etmeyin, sizi borcunuzu ödeyemeyecek durumda bırakmazlar. Öte yandan, özel sektörde döviz artınca kimin maaşına zam yaptılar acaba?
3- Tam olarak ne konuda yardım bekliyorsunuz. Pilot olmaya forumdaki yorumlara göre mi karar verecektiniz? Bakın burada işin temelini anlatan bir site var. Buraya bir gününüzü ayırın. Hoşunuza gitmezse bu topa girmezsiniz. (link)

Bu arada bütün konunun pilotun maaşı üzerine olması ne kadar da üzücü.
 
O kadar insanin hayati sana bagli yolcu ucaginda veya kargo ucagi olsun kargoyu yetistireceksiniz hizli olmaniz lazim buyuk bir sorumluluk ve guven ve de hakkini aldiginiz maaş ve hayatiniz her bir havalimaninda her bir ulkede kadin ile aşk karar senin
 
Bir aralar bende merak salmıştım pilotluğa, ozamanlar EURO 3 civarlarında idi tabi, ödenebilecek bir para gibiydi, 100.000 EURO civarıydı eğitim, iş garantisi yok değil piyasada boş gezen pilot olduğunu sanmıyorum. Yanlız çok iyi ingilizce gerekli ve seyahat edeceğiniz bölgeye göre o bölgenin dili, daha çok amerika, kanada, avusturalya gibi yerler en uzun mesafe ve en iyi maaşlı pilotlar (bu arada sadece maaş değil pilotlarda en az 10 yıllık deneyime sahip ve uluslar arası uçabilecek uçakların simülasyonununun minimum süresini tamamlamış sanırım 140 saat idi o uçağı uçurabilir belgesi almış kişiler) tarafından uçuruluyor. Buralarda ikinci dil fransızca, avrupa uçuşları için almanca (uçakların çoğuda alman teknolojisi olduğu için pilotun almanca bilmesi bir artı).
Sektörde şöle bir sıkıntı var, özellikle göz sağlığınız çok iyi olmalı yıllık check-up lar yapılıyor pilotlara yeterli kriterleri sağlamayanların işine son veriliyor her hangi bir tazminat ödenmeden, eğitim borcunuzda henüz bitmemişse dağ gibi bir borç ile ortada kaldınız demek bu (yarının garantisi yok oldu ki mesleğinizi icra ederken sağlığınız bozuldu) bu bir sıkıntı. Bu yüzden ikinci bir mesleğinizin olması önemli, bir üniversite bitirmiş olmanız, başka bir meslekte daha önceden tecrübenizin olması falan.
Birde uçakların tipleri var diye biliyorum, ikinci pilot olarak mesleğe başladığınızda uçurabileceğiniz ilk ve tek uçak şehirler arası uçabilen 1000 km menzilli (adını unuttum) bir uçak yani gidipte savaş uçağı uçuramazsınız. Zaman içinde daha büyük uçakların simülasyonlarını tamamlayarak onları kullanabilir hale geliyorsunuz (helikopter için bile ayrı simulasyon var). Bildiğim kadarıyla en zor uçan uçak zaten savaş uçağı, savaş uçağı uçurabilen pilot her türlü uçağı kullanabiliyor, ordu emeklilerinin hava yollarınca kapışılmasının sebebi bu.

Birde aklıma geldi yakın zamanda okudum pilotların aşırı mesai yaptığından bahsediliyor, 3-4 saatlik uçuşların ardından 1-2 saat dinlenerek (gece-gündüz farkı yok) tekrar sefere çıktıklarından falan behsedilmiş. Pilotlara ait sendikanın bir şey yapmadığından, avrupada da böle çalışıyorlar diyerek pilotları geri çevirdiğinden falan bahsedilmiş. Bir pilot, söle sölemişti "2 hafta hiç izin günüm olmadan, günde 14 saate yakın çalışıyorum (kalan 10 saatte parça parça, eve gidip 10 saat yatayım yok hep 2 saatlik ararlar) bende can taşıyorum bu şekilde insanları nasıl güvenli uçurabilirim."
 
@thieft3000 Zincirleme bir şekilde yanlış bilgi vermişsiniz. Neden böyle yapıyorsunuz? :snzdglsn:

1- İşsiz gezen bir sürü pilot var. THY lisanslı pilotların yaklaşık 3 te 1 ini işe almıyor, çünkü eleme aşamalarını geçemiyorlar. Her lisansı alan pilot olmuyor.
2- Havacılığın dili ingilizcedir. Yöresel dilleri bilmek durumunda değilsiniz. Pilotun Almanca bilmesi artı değildir. Pilot bakım mühendisi değildir. Mesela Boeing bir ABD firmasıdır ve çoğu teknolojisi de amerikandır.
3- Uzun mesafe uçanlarla kısa mesafe uçanlar arasında sadece ufak bir maaş farkı vardır. En iyi maaşlı pilot en çok pilot sıkıntısı çeken havayolunda çalışan pilottur. Bu havayolları pilotlarının kaybetmemek için yüksek maaş verirler.
4- Göz sağlığı çok iyi olmalı demişsiniz. 5 dereceye kadar hipermetrop, 6 dereceye kadar miyop ya da 2 derece astigmat olan biri gözlükle uçağı uçurabilir. Olmadı laser operasyonu geçirir, gene sağlık testini geçer. Sizin dediğiniz savaş pilotlarında aranan bir özellik
5- İkinci pilot aldığı tip eğitimine bağlı olarak her havayolu uçağını uçurabilir. 1000 km menzile siz yazarken inandınız mı?
6- Ordu emeklileri her uçağı uçuramaz. Sadece tip eğitimi aldığı uçağı uçurur. Bir tip eğitimi de yaklaşık 50 bin euro. Ayrıca savaş pilotları risk alma eğilimindeki pilotlardır. O yüzden havayolları için ideal pilotlar değillerdir.
7- Pilotların yapabileceği mesai (link) Bu saatleri geçmeniz imkansızdır. Gün içinde maksimum görev süresi 12 saattir. Hadi dediğiniz gibi 14 saat olsun. 14 saat çalıştırdıkları adama kanunen 18 saat izin vermek zorundalar.
"If a flight crew has flown 9 hours or more during any 24 consecutive hours, he shall be given at least 18 hours of rest before being assigned any further duty. Where the flight time is less than 9 hours a pro-rata rest period of twice the flight time shall be provided but the rest period in no case shall be less than 8 hours."
 
  • Beğen
Tepkiler: MossoM
Ozaman benim bilgi aldığım yerler hep yanlış bilgi verdi, zincirleme kandırıldım:suspus:. 2012 yılı olması lazım istanbulda bu iş ile ilgili iki okula sormuştum. Birde emekli bir pilotun makalesini okumuştum. Sadece son kısım için bir itirazım var: kanunen 12 saat diyorsunuz bizim ülkede buna pek uyulmuyor. Kanunen 8 saat normal mesai + 3 saat fazla mesai günlük 11 saati geçemez aslında ama çoğu yerde (asgari ücretli çalışanlar için bile) geçiyor, pilot maaşlarının da 5 haneli rakamlar olduğu düşünülürse şirket sonuna kadar zorlar pilotlarını, işin içindeki birileri fazla çalıştırılıyoruz diyorsa ben buna inanırım, ülkenin şartları gereği.

birde ikinci dil konusunda baya net konuşmuşlardı, uçaktaki çoğu şey alman teknolojisi, teknisyenler bazen almanca terimler kullanabiliyor arıza geçmişi listelerinde gibi bişiler, hava yolu şirketleri ikinci dil arıyor vs vs.
 
@rodya
Hocam verdiğin linki inceliyorum teşekkürler. Konunun maaşla ilgili olmasını kimin için dediniz bilmiyorum ama kendi adıma elbette önemli hem borcu geri ödeme gücü bakımından hem de mesleki riskin karşılığını sağlaması açısından.

@thieft3000 yanlış bilgilerde yazmış olsa bir noktada faydalı bir şeye değinmiş düzenli sağlık kontrollerinden kalınca, tamam 10 yılı doldurmadığın için ayrıca bir tazminat almazlar ama yine de haklı olarak, o eğitim masrafını talep edeceklerdir. Sizde güzel açıklamışsınız bozulsa bozulsa göz bozulur oda çizdirilir diye :) astigmat ilerlerse ona da bir şey yapılabiliyor mu merak ettim açıkçası? Birde benim gözüm 0.75 miyop olmasına rağmen gözlüğe alıştığım için kullanıyorum mülakata gözlükle gidince sıkıntı olur mu :) Birde dişler ne derece önemli bir bilginiz var mı bunla ilgili? Teşekkürler
 
@MossoM faydalı olabildiysem ne mutlu, bende zamanında araştırdığım ve aklımda kalan bilgileri yazdım, gözlüğe bir dereceye kadar izin veriliyor, ama ne dereceye kadar onu bilmiyorum.
 
@rodya


2. madde yanlış bilgi içeriyor. THY döviz kuru arttıkça zam yapmıyor. Sene başı %20 zam yapılmadı.

Haziran ayı itibariyle uçucu personele %20, yer personeline %10 zam yapıldı, ancak yıllardır artan döviz kurunun karşısında bu yalnızca bir defa yapıldı. Yer personeli için bir şey fark etmiş olmadı zira zaten toplu sözleşmedeki enflasyon farkıyla verilse zam, %9.17 olacaktı.

Tüm THY personelinin alacağı zamlar Hava-İş sendikası ile THY'nin imzaladığı Toplu Sözleşme uyarınca belirlenir. Bu da güncel durumda altı ayda bir %4'tür. Altı aylık enflasyon bunun üzerinden çıkarsa fark eklenir.

2019 için imzalanacak olan yeni toplu sözleşmede pilot maaşlarının döviz cinsinden yatırılmasının karar altına alınacağı ihtimali konuşuluyor. Ancak şu an yalnızca söylenti düzeyinde.

Özetle: THY'de pilot maaşları TL cinsindendir, döviz kurundaki artış oranında değil, enflasyon oranında artar. Güncel durum bu. Tüm bilgilere Hava-İş'in web sitesinden erişebilirsiniz.
 
@finarod Bugün döviz cinsinden kiralamalara son vermek için harekete geçmişler bu nedenle döviz cinsi maaş ödemesi planları sıkıntıya girebilir.
 
Geri