Lafı geçmişken bir kaç açıklama yapayım.
Bu sene tüm tasarım, geometrik çizimler ASLI Bisiklet içinde ekip olarak yapıldı. Bu konuda 4 sene içinde oldukça tecrübelendik. Renkler ve model seçimleri konusunda internetten yapılan ankete de önem verdik. Mühendislik kısmı ve boru seçimlerini de biz yaptık. Kadrolar fabrika içindeki, standartlara uygun test makinalarında test edildi, sağlamlar.
Önce geometriye değinelim. Fotoğraflar yanıltır. Açıların tam görünmesi için çok uzaktan zoomlayıp çekmek gerekir. Ancak genellikle 50mm objektif ile çekilir. Bunun sebebi insan gözünün bu ayarla benzerliğidir. Borla serisi ve 711 bir-iki derece daha yatık. Ama tur geometrisi de demek yanlış olur. Hala sportif ayarlardalar ki bir çok yabancı markanın üst modelleri bu açılardalar. 741-751-761 ve 781 ise direk XC geometrisi. Açılar 100mm maşa ile bile oldukça dik. Bu açılar kullanıcıya oldukça kıvrak bir bisiklet hissi verir. Bu benim de hoşlandığım his. Ayrıca 14-16-18 ve 20" ler hemen hemen aynı açılara sahip, farklılık yok.
Kadro ölçülerimiz artık karakter olarak oturdu. Her hangi bir markanın kopyası değil. Kendi edindiğimiz tecrübe ile oluşturduk. Alt modellerde 14-16-18-20, üst modellerde ise 16 ve 18" olarak üretildi. Bu ölçüler geçtiğimiz senelerdeki pazar talebine göre değerlendiriliyor. Ölçüler 16-18 olarak isimlendiriliyor, sağolsun Amerikalıların hayatımıza getirisi. Aslında bu yanıltıcı olabilir. Çünkü başka markalar 16" olarak isimlendirdiği halde biraz uzun yada kısa üst boru kullanabiliyor. Başka marka kullanmışlar için Trek 16" ve Scott small, Sedona'nın 16" ile oldukça yakın ölçüde. Ama tekrar hatırlatıroum Sedona'lar modern 100mm maşa ile açılarını koruyor. Tabi ters yönde açıklamayı da yapmak lazım. Eğer rijit maşa takarsanız pist bisikletine yakın açılar çıkacaktır, çünkü ön çok alçalır. Yada eski 63mm maşa kullanırsanız yine ön çok alçalır, tavsiye etmiyoruz. Yeni model 80mm'den altta maşa kullanmayı önermiyoruz. Rijit kullanmak isteyenler için limitli sayıda 100m maşa yüksekliğinde rijit disk uyumlu Sedona maşalar ürettik. Yoldalar.
Borular. Kolayca farkedeceğiniz gibi karakteristik altıgen bir üst boruya geçtik. Bu boru daha rijit, geçtiğimiz seneye göre biraz daha hafif kadrolar üretebilmemizi sağladı. Ayrıca alın borusu da daha güçlü bir görünüm kazandı. Sanırım Sedona kadro karekterini yansıtan özellikler bunlar olacak. Tüm kadrolarımız aynı boru kalitesi ve kaynak işçiliğine sahip. Sadece butted farkı var. 781 ve 761 de ise daha hafif olması için alaşım farkı var. Yani ucuz modelimizde maliyetten ve kaliteden kaçmadık. Bu sene monostay yapmadık. Bu haliyle daha rijit olduğunu söylemeliyim. Fizik okuyanlar bilir, üçgen daha taşıyıcıdır. Daha önemlisi özgün bir monostay yaratmak zor. Bakalım belki ilerde, iyi bir mühendislik hesabı yapmak lazım. Metal özelliklerini kadro üzerine özellikle yazdık. Bunda açık ve dürüst olunması gerektiğine inanıyoruz. Yoksa Sedona Custom Tubing yazarız gider. Metal alaşımız da gizli deriz. Gizemli ve sihirli olabilirdi. Ama hayır, herkes bilsin ne kullandığımızı. Üzerine yazmamızın en önemli sebebi tartışmaya mahal vermemek. Aksi takdirde pozitif yada negatif şehir efsaneleri türeyebiliyor.
Renkler. Bu konuda internet anketi çok etkili oldu. Beyaz ağırlığı da bundandır. Elbette sapan değerleri ekip içinde geçerli sebeplerle eledik. Bir mesajda grafik tasarıma değinilmiş. Emin olun her tasarımın da bir sebebi var. Grafik dersi alanlar bilir, şekillerin, ikinci renklerin, gölgelemenin yada çizgilerin psikolojimizi etkileyen yönleri var. Ayrıca, Dünyada o kadar çok bisiklet markası var ki, her hangi benzerlik yada kopya görüntüsü olmasın diye çok araştırma yapmak gerekiyor. Bunların hepsi değerlendirme altına alınıp bu sonuç ortaya çıktı. Seneye inşallah yine anketimizi yapacağız.
Vites donanımları, yine geçtiğimiz seneki deneyimlerimiz etkili oldu. Bu sene de Borla'dan daha ucuz bir modelimiz yok. Sanırım olma ihtimali de az. Çünkü bize göre kullanılan malzemenin kullanıcıyı üzmemesi gerekir. Bu da belli bir kalitenin altına inemememizi gerektiriyor. Ama modeller yavaş yavaş yukarı gidiyor. Mesela 751 neredeyse geçen seneki 761'e yaklaştı. Bu sene olmadı ama seneye Borla'nın altına bir model girebilir.
Diğer donanım. Farkedeceğiniz bir kaç ayrıntı var. Bazı ürünlerin boya ve logo renkleri bisikletlerimize uygun üretildi. Bu artık tedarikçilerle daha uyumlu çalıştığımızı, çok daha önceden planladığımızı ve isteklerimizi kabul ettirdiğimizi gösteriyor. Sanırım artık Dünya markası olmaya hazırız.
Karbon. Evet model gamında açıklanmadı. Ama çalışmamız devam ediyor. Karbon kadro üretmek kolay olduğu kadar zor da. Artık bu konuda da özgün olunması gerektiğine inanıyoruz. Ama bu kolay değil ve masraflı bir süreç. Doğru karar verip doğru planlama yapmak gerekiyor. Sedona Karbon her zaman olacak, biraz daha zaman ihtiyacımız var.
Yol bisikleti. 2009 yılında yok. 2010'da olacak. Bunun ilk sebebi türkiyedeki pazarımız, pazar gelişmekte ve zamana ihtiyaç var. Diğer sebep ise haftaya ASLI Bisiklet tarafından yapılacak açıklama, sabırlı olun iyi haberler var.
Son olarak krizle ilgili yazılana da cevap vereyim. Sedona planlamasında geçtiğimiz krizin etkisi olamaz. Çünkü planlamayı Ağustos ayında Tayvan'da iken bitirdik ve siparişleri verdik. Krizden önceydi. Yani kriz ne model gamını ne siparişin miktarını etkilemedi.