Scudo Sports

Rulmanlı ve bilyalı göbek farkı

Scudo
@can_celik Rulman dediğimiz aslında endüstriyel ürünlerde o kadar sık kullanılan ve maliyeti düşük bir parça ki. Dolayısıyla neden bisiklet göbeklerinde daha sık karşılaşmıyoruz düşündürücü. Yani aslında rulman bir lüks değil. Mesela kullandığım arka göbek 40 tl ve rulmanlı ama kasetli ve QR değil. Yanlış hatırlamıyorsam @HakanAydn 'a vaktiyle rulmanlı-kasetli göbek arayışına girmiştik ve bulmuştuk da. 150tl civarındaydı sanırım. Sonradan uygun fiyatlı mavic jant seti denk gelince kullanmaktan vazgeçmişti. 36 delik ve disk uyumlu olmayan rulmanlı bir göbek bulmak da bana kalırsa biraz zor.
 
Rulman dediğimiz aslında endüstriyel ürünlerde o kadar sık kullanılan ve maliyeti düşük bir parça ki. Dolayısıyla neden bisiklet göbeklerinde daha sık karşılaşmıyoruz düşündürücü.
Şöyle bir durum var, anladığım kadarıyla rulmanların malzeme ve işçiliği fiyatını çok etkiliyor. Motosikletimin gidon furş rulmanları şekil ve ebat olarak çin malı bir motosikletinkine çok benziyor, oysa çin olan 30-40 tl, hondanın ntn marka orjinali 600 tl. Göbekteli o küçücük rulmanın binlerce km 130 kg yi (dörde bölmeliyiz sanırım toplam rulman sayısı) kırılmadan hemen hiç aşınmadan taşıması gerek, üstelikte küçüklük ve hafifliktende ödün vermemeli. Mantığım çok kaliteli ve dolayısıyla pahalı olmaları gerektiğini kabul ediyor. Zira çin malı rulmanların ne kadar çabuk deforme olduklarını biliyorum. Yani yine aynı nokta, "ne kaar ekmek o kaar köfte"..lükse giriyor...Yorumum bu yönde ama mühendis bir arkadaş "aynılar" da diyebilir... Belki psikolojik, o kadar parayı verince..😁
IMG_20210402_154135_044_copy_1024x768.jpg
 
@denizt Rulmanlı kaset göbeklerin pahalı olmasının sebebi tabi ki üstündeki rulmanlar değil. Rulman-kasetlerde freehub gövdesi ve ratchet'ın tırnaklarının geçtiği parça CNC ile yapılmak zorunda. Basit bir torna ürünü olmadığı için bu da maliyete yansıyor. Zaten fiyat farkı rulmandan kaynaklansa rulmanlı freewheellerin de pahalı olması gerekir. bende de 36tel shunfeng var rulmanlı-vidalı. Üstüne rubleyi taktığım zaman eşek ölüsü gibi oluyor. Bi de uzun süre gitsin diye 12mm çelik çubuktan özel mil yaptırdım. Onun da ekstra bi ağırlığı var.

@HakanAydn Makine mühendisi ve rulmanlarla içli dışlı biri olduğum için söyleyebilirim ki, o ebatta bir rulmana 300 tl'den fazla veriyorsan net kazık yiyorsun arkadaşım :agla: Yani o fiyata satan olabilir, ama ömür ve performans olarak asla o fiyat farkını karşılamaz. Rulman değiştirmeyi takmayı kendin öğrenip (belki kendin yapıyosun bilmiyorum) ucuz rulman kullanmanı tavsiye ediyorum.
 
@can_celik
IMG_20210405_164549_825_copy_3200x2400.jpgIMG_20210405_164541_695_copy_3200x2400.jpg

Motosiklet gidonu için ekipmanım yetersiz..Bunlar 4 senelik orjinalleri...
Dostum öyle her rulmanı kendimiz değiştiremeyizki..Şanzımandaki dağılsa el mahkum. Adam sana rulmanıda istediği rakamdan kilit yapıyor...😁
shunfengle dt swiss arasındaki fark ne o zaman. oda rulman oda rulman. birini elinle zor döndürüyorsun diğeri ipek gibi..🤔
 
@can_celik Sizin bisiklet bakımından anladığınızı varsayarak rulmanlı göbeklere çok ihtiyacınız olmadığı sonucunu çıkarıyorum. Bilyalı göbekler arada bir bakım yaptığınız sürece akıcılık açısından çok da vahim durumda değiller. Rulman tabi ki bir artı ama şart değil. 36-32 delikli, rulmanlı, kasetli ve disk bağlantısı olmayan bir göbek seti bulmanız bana çok zor geliyor.

Disk bağlantılı ve 32 delik olanı için Bknz.(link) ya da (link)
 
@denizt
Şart illaki değil ama çok fark var...Bisikleti "akar" bisiklet yapan direk göbek-jant. Pedallamadan diğer bisikletleri sollamak..
 
@HakanAydn Tur bisikletçilerinin kayda değer bir kısmı bilyalı Deore Xt göbek kullanıyor ve Shimano'nun bildiğim kadarıyla Dura-Ace göbek serisinde bile rulman yok. Ben de bilyalı shimano RS10 yol göbekleri kullanıyorum ve oldukça akıcılar. Aktarıcı makarlarında bile rulman olabiliyor ama göbeklere koymuyorlar. Bilyalılar da iş görüyor yeterki bakımlı olsun.
 
  • Beğen
Tepkiler: Şenol U.
@denizt
Evet, deore göbekler efsane..Shimanoda zaten yok rulmanlı...
 
@denizt Yahu en baştan deseydin ya 120 tl'ye var diye :) Eğer şu U-LINK, istediğim şekilde 4 rulmanlı (2 tane göbekte, 2 tane freehubda) ise hemen alıyorum, yanına da 32h çemberleri yapıştırıyorum. 1 hafta sonra da akortlanmış halde cillop gibi fotolarını atarım buraya :)

@HakanAydn Sanırım emeklisin, veya da sana zaman sunacak keyfekeder bir iş yapıyorsun. Zamanın var yani. Aslında biraz zaman versen furş gibi basit şeyleri kendin söküp takabilirsin. Çünkü motorsiklet de olsa, furşun mantığı aynı, diğer yerlerdeki gibi rulman preslemeye-çektirmeye ihtiyacın yok. Konik rulman, takması çıkarması basit. Alet edevata verilen para da boşa atılan para olmaz hiç bir zaman. Çoluğuna çocuğuna kalır onlar kullanır.

Akıcılık tamamen rulmanla ve montajındaki titizlikle alakalı. Shunfeng'e kaliteli bir rulmanı iyi bir montaj ile taktığın zaman o da sıfır sürtünmeyle döner. Arka göbeğim vidalı shunfeng mesela, ve çok güzel dönüyor.
 
Mühendis bey bari siz şunu "r" li söylemeyin..motosiklet...Gerisi boş muhabbet...Biz ne diyoruz sen nerelerdesin...Bu kafayla uzay mekiğim bozuldu desem onada aynı cevabı verirsin sanırım, "elinden geliyorsa zamanında bolsa yapıver"...Yahu şanzımanda da rulman var..Arabanın şanzımanindaki rulmanıda mı yapabilmeliyim emekli vs yim diye...Limiti ne olmalı sıradan bir vatandaşın? Zamanım olsa ne olmasa ne...Kaportacıdamı olabilmeliyim mesela? Bakalım buna cevabını çok merak ettim..Ya da boşver aman neyse..
Geçen bana "yokuş çıkamayan hakan" diyende sendin sanırım..İlginç insansın vesselam...
 
  • Beğen
Tepkiler: Kadir İLBAY
@HakanAydn "...furş gibi basit şeyleri" demişim. "Sana basit, bana basit değil" dersin, veya "Uğraşmam veririm parası neyse yaptırırım dersin" geçersin arkadaşım. Bu kadar abartılacak bir şey yok.

Seni forumda uzun süre sonra tekrar görünce "yokuş çıkamayan forumcu" diye takılmışım. Bu kadar şaka kaldırırsın diye düşündüm. "İlginç" olduk vesselam.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kadir İLBAY
@can_celik
Ey insanoğlu,
Ben servisteki furş değişimini "rulmanlar arası kalite farkı" babında yazdım..Benim emekliliğimin, zamanımın çokluğunun, kişisel becerimin konuyla ne alakası var...Hadi bir alaka kurdun, nasıl olupta "basit işleri" kendimin yapmadığına karar verdinki böyle öğütler filan..Burada kaç yıldır motorcu olduğumu ne tip onarımları yapabildiğimi vs özellikle yazmayacağım zira hiç alakası yok...Neyse en azından öğüt verdiğin adamdan "motosiklet" i öğrendin, "r" siz..
 
Motosiklet gidonu için ekipmanım yetersiz..Bunlar 4 senelik orjinalleri...
diyince bu işi kendin yapmadığını anlamışım. (Oysaki ekipmansız da olsa yapabildiğini düşünmeliydim evet). Ve üstüne "adam istediği fiyattan kilit yapıyor" u okuyunca, yani fazladan para verme (diğer bir tabirle, kazık yeme) diye kendin yapabilirsin demişim. Bunun adı da "öğüt vermek" oldu. Büyük saygısızlık yapmışım tüh yazıklar olsun bana.
 
@denizt Ucuz kaset göbekler, bilyalı oluyor. Ucuz (200 tl altı) rulmanlı kaset göbek maalesef yok. Bulduğum en ucuzu quando'nun, 400 tl civarı fiyatı var, beyaz, 32 telli ve disk uyumlu. Onu alsam, elimdeki bütün çemberler 36 delik. 32 delik çember takımı almam gerekiyor. Ayrıca tornacıda disk bağlama flanşını yok ettirmem ve boyasını söküp polisaj yapmam gerekecek. Klasik bisiklette kadro hariç herşey metalik renk olmalı, böyle bir takıntım var.

Vereceğim ekstra paraya ve emeğe değecek mi onu ölçüp biçiyorum kısacası.

@HakanAydn Seninkinin rulmanlı kaset olduğuna emin misin? Sadece üst seviye yol bisikletlerinde kullanılan bir şey rulmanlı kaset. Tur bisikletlerinde bakım kolaylığı bakımından bilyalı kaset kullanıyorlar.
Bence yanlıș düșünüyorsun hocam, vidalı tip dișlileri sökmek zulüm oluyor insana. Benim görüșüm hiçbir turcu onunla uğrașmak istemez ki vidalı göbeklerde en fazla 7'li sistem kullanabiliyorsunuz. Günümüzün güncel tur bisikletlerinde vidalı göbek bulmak pek olası değil, ciddi manada yapılmıș hiçbir tur bisikleti ( Șehir bisikletinden bahsetmiyorum, tur amacıyla yapılmıș olanlardan bahsediyorum) giriș seviyesi donanım kullanmaz.

Hatta çoğu marka giriș seviyesi bisikletlerinde 7'li ruble kullansa bile bunu kaset olarak ekleyip kullanıyor. 🙃
 
@Heicks Ben tur bisikletlerinde vidalı göbek kullanılıyor demedim, bilyalı göbek kullanılıyor dedim arkadaşım. Vidalı (Freewheel)-Kaset (Freehub) ve Bilyalı-Rulmanlı farklı konular.
 
@Heicks Ben tur bisikletlerinde vidalı göbek kullanılıyor demedim, bilyalı göbek kullanılıyor dedim arkadaşım. Vidalı (Freewheel)-Kaset (Freehub) ve Bilyalı-Rulmanlı farklı konular.
Kusura bakmayın hocam, özür dilerim. Ben yanlıș anlamıșım gibi duruyor.
Haklısınız o zaman, aslında yedek rulman varsa daha pratik olabilir değișim ve bakım olayları bence. Bir taraftan da göbekler pek fazla bakım gerektirmiyor diye düșünüyorum. 🙃

Cidden o kadar fark var mı bilmiyorum ama bugüne kadar rulman sistemi bize hep çok farklı ve üstün bir sistem gibi anlatıldı ki akıșkanlık olarakta hep daha üstün bir sistem gibi tanıtıldı.
Sebebini gerçekten merak ediyorum, hatta bir ara pedal vs. gibi șeyler alırken rulmanlı yazısını görünce heyecanlanıyorduk. 🙃

Ben hep bilyalı sistem kullandım, eğer kaliteli bir bilyalı göbeğiniz varsa uzun yıllar sorunsuz kullanabiliyorsunuz.
 
@Heicks Rulman, serbest bilyalıya kıyasla enerji bakımından kaybı az oluyor. Yani daha az sürtünmeli. Bi ara sebebini basit bir şekilde anlatan bir çizim koyabilirim foruma. Tur bisikletleri bakım gerektirebiliyor, yüklü ve ağır bisikletler olduğu için, ayrıca adı üstünde tur yapıldığından yani toprak, taşlı, her türlü zeminde gittiği için bilya kırılması meydana gelebiliyor. Issız bir yerdeyken göbeği açıp yeni bilya koymak gerekebiliyor.
 
@Heicks Geçen mesajlarımda da söylediğim gibi vidalı rubleler 10 vitese kadar çıkabiliyor. Yanlız Türkiye'de şimdilik en fazla 8 li 13-32t ve 13-28t bulunabiliyor. Geçenlerde 9 viteslisini sahibinden.com'da bir ilanda görmüştüm. Bir ekleme daha yapayım eğer sıkıştıysa sökmesi gerçekten zor olabiliyor ama bir tur bisikleti toplayacak olsam ya göbek vitesi ile ya da vidalı göbeklerle toplardım. Rubleyi taktığınız zaman paso alanına bir miktar gres sürerek asgari ölçüde sıktığımızda sökerken de problem yaşayacağımızı zannetmem. İki türlü de rubleyi sökmek istediğinizde yanınızda 8-10 numara kurbağacık ya da uygun büyüklükte bir anahtar olması gerekiyor.
 
Son düzenleme:
@Heicks Rulman, serbest bilyalıya kıyasla enerji bakımından kaybı az oluyor. Yani daha az sürtünmeli. Bi ara sebebini basit bir şekilde anlatan bir çizim koyabilirim foruma. Tur bisikletleri bakım gerektirebiliyor, yüklü ve ağır bisikletler olduğu için, ayrıca adı üstünde tur yapıldığından yani toprak, taşlı, her türlü zeminde gittiği için bilya kırılması meydana gelebiliyor. Issız bir yerdeyken göbeği açıp yeni bilya koymak gerekebiliyor.
Yeni șeyler öğreniyorum, bundan sonra rulman li sistemler kullanmaya daha fazla özen göstermeliyiz galiba. 🙃 Çizim güzel olabilir, tabi size zahmet olmazsa. 🙃
@Heicks Geçen mesajlarımda da söylediğim gibi vidalı rubleler 10 vitese kadar çıkabiliyor. Yanlız Türkiye'de şimdilik en fazla 8 li 13-32t ve 13-28t bulunabiliyor. Geçenlerde 9 viteslisini sahibinden.com'da bir ilanda görmüştüm. Bir ekleme daha yapayım eğer sıkıştıysa sökmesi gerçekten zor olabiliyor ama bir tur bisikleti toplayacak olsam ya göbek vitesi ile ya da vidalı göbeklerle toplardım. Rubleyi taktığınız zaman paso alanına bir miktar gres sürerek asgari ölçüde sıktığımızda sökerken de problem yaşayacağımızı zannetmem. İki türlü de rubleyi sökmek istediğinizde yanınızda 8-10 numara kurbağacık ya da uygun büyüklükte bir anahtar olması gerekiyor.
Eski bisikletimde rubleyi sökemedim bundan birkaç ay önce, dișliye taktığımız anahtarın dișleri kalmadı artık. Cidden yılların sıkıșmıșlığı olsa gerek, hala o șekilde duruyor. Daha önce hiç denk gelmemiștim 7'li sayıların üzerindeki vidalı dișlilere, turda bulması da sıkıntılı bir durum olabilir. 🙂

Aslında kapalı vites sistemleri çok daha mantıklı uzun turlarda kullanmak için ama pahalı sistemler, gerçekten kesenin ağzını açmak gerekiyor iyi bir sistem için.
 
Geri