Rulmanlı Göbek olayı...

Mustafa İçdağ

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2007
Mesaj
1.277
Tepki
3.323
Şehir
Kadıköy, İstanbul
@günay

Sayın Günay; bisiklet üstünde gelen birçok rulman "RS- removeable shield" rulmandır, biraz uygulamalı tecrübe ile bakımını yapabiliriz, 27 senedir girip çıkmadığım bisiklet parçası kalmadı ve birçok kapalı rulmanın bakımınıda bizzat yaptım. Yukarıdaki cevabımıda tecrübelerimi paylaşmak amacıyla yazdım.
"Katologlardaki sayılar ve ölçümlere" gelince,bunlar benim bisiklete binmeme pek yardımcı olmaz, ama ne varki bakımını yaparken muhakkak onlardan yardım alıyorum. Bu teknik yardımın yanı sıra aşağıda fotosunu gördüğünüz atölyemin de uygulamada çok büyük yardımı var.

Örnek olarak: aşağıdaki Campy orta göbeğin ( sealed bearing) bakımını daha yeni yaptım, nasıl yaptım? ellerim biraz kirlendi tabii..
Bir mühendis adayı olarak malzemelere ve sayılara olan empatinizi anlıyorum,saygı duyuyorum. Fakat teorik birikim ancak uygulamada sonucunu gösterir..
Saygılarımla - Mustafa İçdağ
http://(link)
 
Scudo

burgazz

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Temmuz 2005
Mesaj
865
Tepki
324
Şehir
Istanbul / Çapa
bır soru:benım mavıc sealed bearing gobeklerımın omru bıtınce rulmanlarını nereden temın edebılırım(mesela karakoyden-skf)olurmu?yada nerden?
 

Mustafa İçdağ

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2007
Mesaj
1.277
Tepki
3.323
Şehir
Kadıköy, İstanbul
@burgazz

Selam Burgaz
SKF olurmu bilemem !!
Jantlarının Mavic' in hangi modeli olduğunu bilmiyorum ama,
aşağıdaki sitede ( USA bazlı), Mavic 2006/2007 Ksyrium SL / ES göbek uyumlu
" Ceramic speed ( Si3n4) Ksyrium SL/ES rulman set (ön -Arka) rulman var.
Fiyatı 375$.

(link)
 

burgazz

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Temmuz 2005
Mesaj
865
Tepki
324
Şehir
Istanbul / Çapa
masallah ıyı fıyatı varmıs ama serramık tabıkı.anladıgıma gore normal pıyasa ısı rulmanları pek uyduramıyoruz zaten sıtede de prof olarak montajını yapın dıyor. ılerıde daha derın egılecegım bu konunun ustune ama su an fena donmuyorlar
 

spokesman

Forum Demirbaşı
Kayıt
12 Şubat 2007
Mesaj
515
Tepki
399
Şehir
izmir-karşıyaka
Rulmanlı veya rulmansız iyi bir göbekde çok fazla akış farkı olacağını düşünmüyorum.

Bence en önemli fark rulmansız, bilya yataklı göbeklerde bilya yatakları bir şekilde bozulduğunda(özellikle su girmesi durumunda karıncalanma dediğimiz korozyon başlar)yüzey bozukluğundan dolayı sürtünme artacağından akış düşecek ve ses problemi başlayacaktır. Korozyon başlamış yatakları olan bir göbeğinde geri dönüşü yoktur ve çöpe gitmeye mahkumdur.

Dolayısıyla bilya yataklı göbekler bu risk den dolayı rulmanlı yataklara göre suya karşı daha fazla korunmalıdır.

Rulmanlı göbeklerin en büyük avantajı herhangi bir sebepden dolayı rulmanlarınızda sorun çıktığında usulünce rulmanlar değiştirilip ilk günki performanslarıyla tekrar kullanılabilir olmasıdır.

Bir püf noktası:Her iki göbek de de sıvı ile dış temizlik yapılması halinde kesinlikle döndürülmeden basınçsız olarak temizlenmelidir.Çünkü dönen yatak conta ve o-ring lerinden sıvı girişi çok kolaylaşır.Bu durumda yukarıda bahsedilen sorunlara yol açar.

Rulmanlı Mavic göbeklerde ve Rulmanlı shimano aynakol göbeklerinde aynı rulmanı kullanabilirsiniz.
 

Mustafa İçdağ

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2007
Mesaj
1.277
Tepki
3.323
Şehir
Kadıköy, İstanbul
@spokesman

Ben burda birşey eklemek istiyorum; Korozyana başlamış yatakları olan göbeği atmanıza gerek yok, aşağıda görüldüğü gibi " CONE "( yatak) değiştirirsiniz, eğer ihtiyaç varsa bilyalarıda yenilersiniz tamamdır. Ben her cone değiştirmede bilyalarıda yeniliyorum, böylece tüm yatak takımı sıfırlanıyor. Zamanı geldiğinde
birde mili değiştirirseniz tamamdır.
Eğer üst grupda bir göbek kullanıyorsanız bu bakımları yaptıkça ömrü 20-30 senedir ( belki daha uzun ), yani life time.
Mustafa İçdağ

http://(link)
 

Kamil

Daimi Üye
Kayıt
9 Kasım 2006
Mesaj
282
Tepki
63
Şehir
İSTANBUL
bende bi ekleme yapmak isterim. bilyalı göbeklerde ayarlama yaparak yüksek verim elde edebilirsiniz örnek vermek gerekirse sahilde bi gün bisikletlerimizi ters çevirmiş oturuyorduk. samura motorda çalışan arkadaşım ali'nin bisikletinde 2006 xtr göbekleri vardı bende ise 98 senesine ait xt göbekler tekerleri son kuvvette çevirdi. onunki yavaşlayıp durduğunda benim ki halen dönüyordu ogünden beri başımın etini yiyor benimkileride ayarla die. her neyse yapılan işlem ufak bi ayarlama, doğru yapıldığı takdirde en alt model göbeklerde bile işe yaramaktadır. öyleki yokuş aşağı pedal çevirme gereği duymuyorum bırakıyorum kendisi hemen hızlanıyor hatta pedal çevirenlerle baş başa gidiyorum.
 

Turkishflier

Aktif Üye
Kayıt
16 Eylül 2004
Mesaj
173
Tepki
143
Şehir
İzmir
@burgazz

SKF olur,SKF olmazsa ORS veya başka bilindik marka da olur.Eğer 6200 serisi ise çifti 15 ytl idi ben en son aldığımda.


Şimdi eski tip yataklarda boşluk oluştukça ayarlama yapılabilir diyorsunuz.İşte bu tolerans yüzünden dikkat edin;cone larda ve çanaklarda bilyalara sürtünen yüzeyin alanı rulmanlara göre daha azdır.Rulmanları açın bakın bileziklerin içindeki kanalların çapı bilya çaplarından çok az birşey fazladır.Oysa çanakların ve cone ların çapı çok daha fazladır bilyalardan.Bu yüzden çanaklı göbekler daha yüksek basınç taşır rulmanlılara göre.
 

Mustafa İçdağ

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2007
Mesaj
1.277
Tepki
3.323
Şehir
Kadıköy, İstanbul
@Turkishflier

Bravo , işte bu detay çok kişinin gözünden kaçıyor.
Rulmanlı göbekler basınç altında daha çok esnerler, yada eskimeye başladıkça kendilerini daha çok salarlar. Bu basınç altında sallamaya sebep olur. Tekerleği
boşta çevirmekle bunu anlayamazsınız.
Ciddi yüklemelere maruz Pist komponentlerinde göbekler çoğu zaman "loose ball" dur ( campagnolo, suzue vd.). Sealed bearing kullanan top markalar ise ayarlamalı ve bakımlı rulman kullanırlar.

Mustafa İçdağ
 

okan_ergun

Daimi Üye
Kayıt
24 Haziran 2006
Mesaj
213
Tepki
40
Şehir
Kiev
@burgazz

antık kuntık sıtelerden alışveriş yapmaya çalışmanıza gerek yok rullman için uzn süre mavic hazneler kullandım ve rullmana ihtiyacım olduğunda hasnedekı rullaman ları elıme alıp sanayıde yetkılı SKF bayısıne gidiıodum. adamlar orda kumpas ıle ölçup weriodu zaten mavic de SKF kullanıo ve skf serı serı uretıo rullmanın uzerındekı kodları bıle söylesen aynısını werir adam ama sen yınede ölçtürebilirsin :=)))
 

burgazz

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Temmuz 2005
Mesaj
865
Tepki
324
Şehir
Istanbul / Çapa
@okan_ergun

ya ıcımı okudun galıba benımde duymak ıstedıgım buydu.bırde benım rollerın da rulmanları eskımeye basladı aynı sekılde bunları da yenıleyebılırım sanırım.
 
  • Beğen
Tepkiler: deniz çelik

deniz çelik

Forum Demirbaşı
Kayıt
8 Kasım 2006
Mesaj
571
Tepki
195
Şehir
kırşehir
slm arkadaşlar;yarış motorlar yarış arbalar yer roket araçlar genel de hep rulman göbek kullanıyor;biz rulman göbek ve logan vs xt göbekler arasın da deneyler yaptık rulman göbek çok daha akışkanlı avantajlı;Elimiz de xtr göbek olmadığı için karşılaştırma yapmadık başka bir kaynakta ise mavic jant setinin en düşük modeli xtr göbekten daha akışlı olduğu kanıtlanmıştır ama reklam olmaması için gündeme çıkartılmıyor,sürüşte pek farkı olmaya bilir ama uzun yol sürüşlerde belli eder.Rulman göbeğin bir olumsuz yanı ise keskin dönüşlerde yatakların daha çabuk yenmesidir bu da çok fazla etkisi olmuyor ama seramik göbek te böyle bir durum yoktur;rulman göbek çok daha idealdir hiç esneme payı yoktur yataklar bozulduğu zaman değiştirme olayı vardır.
 

Mustafa İçdağ

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2007
Mesaj
1.277
Tepki
3.323
Şehir
Kadıköy, İstanbul
Araştırma-geliştirme bölümümüz SHİMANO'nun Ar-Ge sini geçti, XTR grubu bile
rulman teknolojisinin gerisinde kaldı.
Arabalar ve motorlarlardaki gibi, rulmandan sonra bisiklete birde motor takarsak pedalada gerek kalmaz. Ben buna bisiklette Rönesans derim.
Mustafa İçdağ
 

Ahmet Göker Derya

Forum Demirbaşı
Kayıt
14 Ekim 2007
Mesaj
445
Tepki
451
Şehir
Ankara
@Turkishflier

Evet geleneksel çanaklı göbekler konik yapıda oldukları için dikey kuvvetler gibi yanal kuvvetleri de oldukça iyi karşılarlar. Ancak bisikletlerde kullanlılan rulmanlar sanırım radyal bilyalı ruılmanlar ve bu tip rulmanların yanal yük taşıma kapasitesi çok çok azdır. Bu amaçla kullanılacak tip rulmanlar konik rulmanlardır.
Sürtünmeye gelince yukarıda da belirtildiği gibi bilyalı rulmanlarda bilyalar ve iç-dış bilezik arasındaki temas yüzeyi diğer tip göbeklerdeki çanak-cone ve bilyalar arasındaki yüzeyden daha azdır.Bu nedenle akıcılık konusunda fark tabiki olacaktır. Tam olarak bilmiyorum ama eger bisikletlerde kullanılan rulmanlar lastik kapaklı değiller ise bu fark iyice artacaktır.
 

merida

Üye
Kayıt
1 Kasım 2006
Mesaj
93
Tepki
26
Şehir
Bursa-Trabzon
@Kamil


Kamil merak ettim . Paylaşırsan sevinirim. Şimdiden teşekkürler...

Arkadaşımın rulmanlı xtr ile benim xt göbeklerini bi karşılaştırma yaptık. evet bi fark var ama okadar ahım şahım değil. Rulmanlı göbek çeşilerinden de söz edildi... unutmayalımki motor ve araçlarda kullanılan rulmanlarda en çok taşıyacağı (karşılayacağı) yük göz önüne alınıyor, bisikletlerde de öyle . Rulmanların farkı akışta da kendisini biraz daha iyi hissettirebilir ama (belkide amacı) rulmanları değiştirerek göbeklerin adeta yenilenmesidir.
iyi forumlar...
 
  • Beğen
Tepkiler: deniz çelik
Kayıt
26 Mart 2007
Mesaj
56
Tepki
36
Şehir
antalya-ankara
@Kamil

Ben de buraya bi ekleme yapmak istiyorum(kücük bir dipnot).Bu yaptiginiz karsilastirma pek adil olmamis. Bildigimiz üzere maddeler kendi hizlarini korumak isteyeceklerdir ve gelen kuvvetlere kendi ataletleri ile karsi gelmeye calisacaklardir.Yaptiginiz testte iki ayri göbekte ayni teller ve ayni kasnaklar mi vardi?bunlarin üzerine takilan lastiklerin havaya direnci ayni miydi?
Söyle abartili bir ornek vererek olayi daha iyi aciklayabilirim, bir otobüs tekeri ve bisiklet tekerini ayni hizla cevirsek ve elimizle durdurmaya calisirsak bisiklet tekerini hemen durdurabiliriz ama otobüs tekerini durdurmak pek kolay olmaz cünkü otobüs tekerini dünme atalet kuvveti cok büyüktür.
bir ikinci yanilgi noktasi ise tekerlegi cevirmektir sonucta iki ayri kisinin cevirdigi teker hizlari ayni olmayacagi gibi ayni kisinin iki ayri ceviris hizi bile birbiriyle ayni olamaz.
Yokus assagi bisikleti sallama olayinin da benzer ama farkli bir aciklamasi var.Yokus assagi giderken sizi hizlandiran kuvvetiniz agirliginiz yavaslatmaya calisan kuvvet ise sürtünme kuvvetleri özellikle de rüzgar direnc katsayisi,iki ayri kisinin bindigi bisikletlerde bunlari esit kabul etmek biraz yanis olur.Bu yüzden iki göbek arasinda kiyaslama yaparken ayni sartlari saglamak gerekir diye düsünüyorum.
Ama burada göbek ayarinin önemsiz oldugunu düsündügüm sonucu cikmasin tabiki de dogru yapilmamis bir göbek ayari sürtünme kuvvetini artiracagi gibi göbegin ömrünü de cok assagilara cekecektir
 

exacbachay

Daimi Üye
Kayıt
4 Aralık 2006
Mesaj
244
Tepki
43
Şehir
ANKARA
Merhabalar. Konuyu yakalamışken bir kaç sorum olacak.m 975 xtr göbek kullanıyorum.
1.Haznelerin bakımını ne sıklıkta yapmalıyım?
2.Bilya,yatak v.s. gibi orjinal shımano parçaları nereden bulabilirim?
3.m 975 lerde ön ve arka bilya ölçüleri nedir?
4.Temizlerken hangi maddeyi(mazot,benzin,tiner) ve gresi kullanmalıyım?
Teşekkürler...
 

bicycle16

Forum Demirbaşı
Kayıt
7 Şubat 2008
Mesaj
533
Tepki
332
Şehir
Bursa
ben deore lx 585 centerlok kullanıyorum..bursa_mudanya yokuşunu 75km hız ile iniyorum dt swiss 240s kullanan bir arkadaş 90km hız ile inmiş :eek: fark böyle bişeymi .? :)
 

Emirhan Atasöz

Forum Demirbaşı
Kayıt
12 Mart 2010
Mesaj
548
Tepki
331
Şehir
Adana
Arkadaşlar Jant Setimi Değiştirmeyi Düşünüyorum.
Fakat malumunuz Çğrenci Bütçesi ;)
Dj olarak Kullanıyorum Bisikletimi.
Alexrims Dm22 Beyaz Çember.
Taiwan Teller.
Mavic Holly Roller Dış Lastik Almayı Düşünüyorum.
Fakat en Önemlisi Göbekler.
Göbeklerimi Center-Lock Deore Yapmayı Düşünüyordum Fakat Dolanırken Bu Rulmanlı Göbek Olayını Gördüm.
Uygun Bir Bütçede Alınacak Rulmanlı'mı , yoksa Deore mi aLmaLıyım. (kullanım tarzı Dirty Jump)
Tavsiyelerinizi Bekliyorum.
 

temucin90

Forum Bağımlısı
Kayıt
27 Mayıs 2007
Mesaj
2.803
Tepki
2.483
Şehir
İstanbul Bahçelievler
@Emirhan Atasöz

36 delik jant ve 36 delik novatec göbekler işini görür ;)
sağlam bir set olur