Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Rulmanlı Göbek olayı...

Erhan Doğaner

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Aralık 2006
Mesaj
1.023
Tepki
62
Şehir
Ankara
arkadaşlar rulmanlı göbekler biliyorsunuz ki revaşta olan ürünler. ben rulmansız göbek almayı düşünüyorum fiyatından dolayı ancak aklım kaldı rulmanlı göbek olayında....
Rulmanlı göbek rulmansıza göre ne kadar çekiş gücü fark ettirir? yüzde kaçlık bir payı vardır göbeklerin???
 
Scudo
edoganer, çekiş gücünden yana bence hiç bir farkları yok. Hele hele XTR, XT gibi üst sınıf bir göbek söz konusu olunca aralarında akışkanlık anlamında hiç fark yok.
Fakat ömürleri arasında fark var. Sonuçta rulman, darbenin bütün yatağa eşit dağılmasına neden oluyor. Bu da rulman yataklarını koruyor ;) Olaya bu çerçeveden bakmak gerek...
 
bende çok fark olmadığını düşünüyorum ama kullanan bir kaç kişi yüzde 15 20 lik akış farkı olduğunu söylediler...
 
Kullanan arkadaşlar bu akış farkı yüzdesini neye göre ölçmüşler? :)

Bu tip hislerin çok büyük bölümünün sadece algısal olduğuna inanıyorum. Şu anda xtr göbekli bir set kullanıyorum. Önceden de Formula göbekli rulmanlı bir setim vardı. İkisinin arasında hiç de öyle ahım şahım bir fark yok.
Heh şu olabilir, rulmanlı set diye gidip CrossMax SL alırsın, 1500 gr.lık jant seti aldığın için bisikletin akışı değişir. Ama bu başka bir olaydır, dönen parçaların hafif olması, ivmelenmeyi olumlu etkiler. Belki bunu rulmanlara yoruyor olabilirler :)
 
ewet belkide... dediğin banada mantıklı geliyor... peki kullandığın formula ne ayarında bir setti? deore mi?
 
edoganer, o set 6 vida disk uyumlu, ön arka toplam ağırlığı 1850 olan 24 telli bir setti. Corratec'in Revolution modeli (karbon) orjinal, sadece disk uyumlu jant setiydi. Ağırlığını ve kalitesini düşünürsek kesinlikle XT'den aşağı değildir.
 
teşekkür ederim, diğer arkadaşlarında bu konudaki yorumlarını bekliyorum, görüşmek üzere...
 
Rulmanlı göbek, rulmansız göbek, eğer XTR veya CampyRECORD kalitesineden bahsediyorsanız hiç farketmez, akış kalitesi değişmez.
Chris King sealed bearing kullanır ve çok iyi göbeklerdir, Campy Record açık bilye kullanır yine çok iyidir. Açık bilye göbekleri senede bir bakım yaparsınız waterproof gres yağı kullanırsın , ömür boyu kullan gitsin.
Rulmanlı göbeklerdede 10-15000km.de bir rulman değiştirirsin olur biter.
 
ben Xt almayı düşünüyorum... o halde xtr almadığım için çok bişey kaybitmiyorum değil mi?
 
Ağırlık olarak kaybın var :)
Akışkanlık? Evet yine kaydın var.
XT ve XTR malzeme arasında, bence en büyük fark tekerlek göbeklerinde. Eline alıp çevirdiğinde bile bu fark hissediliyor...
 
o zaman kendimi zorlayıp xtr almak en iyisi mi??? o fiyat farkı buna değer mi? xtr den daha iyi göbek varmı? çünkü bana neredeyse 350 tyl civarına mal oluyorda...
 
Shimano'nun en iyi göbeği tabi ki XTR.
Ancak Chris King'in göbeklerini veya Tune King-Kong ikilisini tercih ederim. Fiyat mı? En iyi ihtimalle 2 katı.
Gios'un dediği gibi. Tek fark XTR'a 15000 KM'ye gelince bir bakım yaptırırsın (ki 2007 XTR göbeklerin bakımı çook daha kolay. 5 alyan yeterli oluyor, ayar derdi yok, tıpkı rulmanlı göbekler gibi). Rulmanlı göbeğin olursa da yeni rulman alır takarsın hepsi bu.
 
Ben kişisel olarak rulmanlıların daha akıcı olduğunu savunacağım özellikle XT ile karşılaştırıyorsanız... XTR ile belki öyle dağlar kadar fark olmayabilir...
Ben de artık shimano almıyacağım diyordum ve dt 340 göbeklere göz koymuştum sonra hesap yaptığımda XT göbeklerden 7-8 kat daha pahalı olduğunu gördüm ve gidip paşa paşa XT göbek alıp ördüm bir güzel kullanıyorum...
 
@HaliliOzturk

Halil yani demek istediğin; rulmanlı göbeklerde rulmanların ömürleri shimano nun yataklarına göre daha mı fazladır...örneğin aynı sınıfta olabilcek mavic setin rulmanları xtr dan daha mı uzun ömürlüdür?(sürtünme katsayıları aynı olabilir)..eğer öyleyse shimanonun katoloğuna bi bakıver....endüstriyel tip rulman ile shimanon yataklarının farkı daha iyi anlaşılıyo...

yoksa yanlış mı anladım seni...
 
Günay Shimano'nun kataloğunu çok kez inceledim. Ancak hakkını vermek gerekir ki Shimano da kendi ürününün reklamını, kendi kataloğunda yaparken kendini ön planda tutacaktır.
Bana sorarsan, ben de XTR göbek kullanıyorum. Ancak bunun nedeni fiyatı ve bulunabilirliği sadece.
Şu bir gerçek ki artık dizme bilyeli göbek üreten, Shimano'dan başka firma kalmadı. Hatta Shimano olayı abartıp, 2007 XTR'lara rulman değil de rulmandaki gibi eşit yük dağılımını uygulamak için kafesli tip bilye kullandı ve göbek ayarlama sistemini tıpkı kimi rulmanlı göbeklerde olduğu gibi 5 alyan ile mil üzerinden ayarlanabilecek şekilde yaptı. Tam olarak değil, ancak yüksek oranda benzer diyebiliriz...

Ama bu işte isim yapmış, kendini ispatlamış firmalara bakarsan, Mavic, DT Swiss, Chris King, Tune, American Classic vs diğerleri... Artık hepsi endüstriyel tip denilen rulmanlı yatakları kullanıyorlar.
 
Halil,yorumlarına katılıyorum..shimano farklı olmak için rulmana geçmiyo olabilir..ama benim dikkatimi çeken nokta ..shimanonun katoloğunda gösterdiği endüstriyel tip rulman "tek sıra sabit bilyalı radyal rulman " dır...oysa ki endustriyel tip rulmanlar bir çok tipte üretilmektedir(kullanım yerlerine maruz kaldıkları kuvvetlere göre..örneğin araba tekerlerinin göbeklerinden "konik makaralı endüstriyel rulman"...kullanılmaktadır....
http://img337.imageshack.us/img337/4046/konikjs3.gif
tek sıra konik makaralı rulman

http://img208.imageshack.us/img208/2323/adszch4.jpg
tek sıra sabit bilyalı radyal rulman

eğerki diğer firmalar shimanonun katoloğunda gösterdiği tipte rulman kullanıyosa(tek sıra sabit bilyalı radyal rulman) ..shimanonun dizme bilyalı yatak kullanmasını savunuyorum(radyal yüklerin yanında eksenel yükleride taşıyabildiklerinden)....çünkü shimanonun yataklarına mekanik ömür ve verim açısından karşılık gelecek tipteki rulman; "eğik bilyalı tek sıra radyal rulman" olacaktır....

firmalar rulmanlı göbeklerde sanırım tek sıra sabit bilyalı rulman kullanıyorlar..bu rulman seçimi biz dağ bisikletinde sağa sola bisikleti yatırdığımızda yandan gelecek olan yükleri(eksenel yükler) karşılayacak şekilde tasarlanmamaktadırlar....rulmanlı göbeklerde belli bi zaman sonra boşluk oluşmasının temel sebebi budur...

(link)
adresinden alıntıdır..

Tek sıralı eğik Bilyalı rulmanlar:

Sadece bir yönden gelen eksenel yükleri taşıyabilirler ve bunedenle ikinci bir rulmanın yanına monte edilmeleri gerekir.(ikinci bir rulman göbeklerin sağı ve solu olarak düşünülebilir)Tek sıralı eğik Bilyalı rulmanlar parçalarına ayrılmazlar.Yük açısı 40° dir.En uygun yük dağılımı kuvvet oranları 1 olduğu zaman sağlanır (Fa / Fr =1).Yüksek devirlerde çalışmaya uygundur ve karşıt rulmanlara olan mesafe kısa seçilmelidir.Çünkü milin ısıya bağlı uzunluk değişimleri rulmandaki çalışma boşluğunu etkiler.
Tek sıra eğik bilyalı rulmanların iç bilezikleri iki parçalı ve yük açıları 35°olanlarına dört nokta temaslı rulmanlar denir.Yüksek taşıma gücüne sahiptir ve eksenel yükleri her iki yönde karşılayabilir.Ayrıca dört nokta temaslı rulmanlar yüksek devirlerde çalışmaya uygundur.En iyi çalışma şartı kuvvetleri oranının 1,27 olduğu (Fa / Fr =1,27) orandır.

Bilyalı Rulmanlar(Radyal):

Bilyalı rulmanlar tüm rulman tipleri içerisinde en yüksek devir sayısı sınırına eşittir.Radyal boşluğa bağlı olarak,normal çalışma şartlarında eksen konumuna bağlı olarak 8-16 dakika açı altında eğik takılabilirler
O.R.S. standart seri imalat programında temassız kapaklı,tek sıra Bilyalı rulmanlar olduğu gibi temaslı contalı rulmanlarda bulunmaktadır.Her iki tarafında da kapağı bulunan rulmanlar bakım gerektirmez ve 20°-120° (253K-293K)arası çevre koşullarında çalışmaya uygundur.
Çift sıra Bilyalı rulmanların radyal yük taşıma kapasitesi tek sıralı olanlara göre daha yüksektir ancak eksenel olarak daha az yük taşıyabilirler.Eğik konumlara da müsait değildir.
 
Günay söylediğinde haklı olabilirsin, ancak tekerlek göbeklerinde kullanılan rulmanlar konik falan değiller. Ona rağmen çok dayanıklılar.
Baktığın zaman;
Ne pedal yataklarında, ne ayna kolda
Ne tekerlek göbeklerinde, ne de furş yataklarında
Hatta ve hatta farklı tasarımıyla hep soru işaretlerine neden olan Lefty'nin göbeğinde dahi konik rulman kullanılmıyor. Lefty'nin konik mili var ve bir rulmanı diğerinden büyük mesela. Ancak o bile konik değil.
Belki bisiklet söz konusu olduğunda oraya binen yük, rulmanın konik olmasını gerektirecek kadar çok değildir.
Çünkü ön ve arka göbeklerinde sokma mil kullanan DH ve FR bisikletlerinde de sanmıyorum ki göbeklerinde konik rulman olsun.
 
Halil, endüstriyel tip rulmanların çeşitliliğine örnek olarak konik rulmandan bahsettim(arabalarda kullanıldığını belittim)..bisiklet te tabiki bilya(küre) kullanılıyor(istisna olarak durace in ayna kol yatağında silindirik makara kullanılıyo)..

shimanonun katologunda bahsettiği ve teknik resmi çizilmiş olan endüstriyel rulman sadece tek çeşit değil yani...kendi rakipleri göbeklerde o tip(tek sıra sabit bilyalı radyal) endüstriyel rulmanı kullandığından kendi yatağı ile karşılaştırma yaparken ..sanki endüstriyel tip rulmanın bi tek çeşiti varmış gibi belirtiyo...biraz aldatmaca yapıyo gibi o yüzden farklı çeşitleri olduğunu belirtmek istedim...

benim dikkat çekmek istediğim nokta ..bilyaların çalıştığı yatakların şekli yani bilyaların temas konumları(bilyaların sağlamlığı aynı kalsa bile çalışma ömrünü belirleyen en önemli etken)...zaten ömürlerini çalışma verimlerini ve shimanonun neden tamamen rulmana geçmek istemediğini izah etmeye çalıştım..(görende beni shimanonun adamı sanacak :D)

yani kısacası ...shimano rulmana geçtiğinde göreceğiz ki, "tek sıra sabit bilyalı rulman" kullanmayıp...."tek sıra eğik bilyalı rulman" kullanacaktır..bu da zaten şu an ki kullandığı yatak tipinin endüstriyel rulmanlardaki karşılığıdır..

ayrıca shimano nun mühendislikte minumum maliyetle maximum kalite ilkesine göre hareket ettiğinin göstergesi....xtr hem ucuz hem de kaliteli
 
Rulmanlı göbek, rulmansız göbek, eğer üst düzeyde bir grup alıyorsanız hiç fark etmez. Katologlardaki sayılara ve ölçümlere çok saplanıyorsunuz. Top grupların göbekleri arasındaki akış farkları ise bizim hissedebileceğimiz düzeyde değildir .

Rulmanlı göbeklerin loose ball göbeklerden avantajı bakım kolaylıklarıdır, açarsınız gres yağını basarsınız ve kapatırsınız, sıkışma ayarı yapmanıza gerek yok, düşürdüğünüz bilyaları toplamakda yok. Sealed bearings lerin bir diğer avantajıda, toprak-çamur yolda sürdüğünüz MTB lerin göbeklerini korur, çamur su girmez, kısaca paratiktirler.
Dezavantajları ise biraz daha kısa ömürlüdürler, çünkü yatak ve bilyaları aşındıkça sıkma ayarı ile geri toplayamazsınız, yeni birer takım rulman takarsınız
olur biter..
Mustafa İçdağ
 
  • Beğen
Tepkiler: bikernomad
Mustafa Bey ,
"Rulmanlı göbeklerin loose ball göbeklerden avantajı bakım kolaylıklarıdır, açarsınız gres yağını basarsınız ve kapatırsınız" demişsiniz ....rulmanları açıp gres basıp kapatamazsınız...rulmanlar bir daha açılmamak üzere üretilirler....ömürleri dolunca değiştirilirler..

ayrıca ,
"Rulmanlı göbek, rulmansız göbek, eğer üst düzeyde bir grup alıyorsanız hiç fark etmez. Katologlardaki sayılara ve ölçümlere çok saplanıyorsunuz. Top grupların göbekleri arasındaki akış farkları ise bizim hissedebileceğimiz düzeyde değildir ." demişsiniz ..biz zaten akış farkını hissedemiyoruz bunda hem fikiriz ..fakat ben makine mühendisliği öğrencisi olarak ,bisiklete ;hem spor aracı hemde gördüğüm teorik bilgilerin uygulama alanı olarak kullanıyorum..."kataloglarda ki sayılar, ölçümlerde" hafife alınacak şeyler değildir...onlar olmasa zaten siz bisiklete binemezsiniz:)...ha siz saplanmayabilirsiniz..sadece pedal çevirip keyfine bakabilirsiniz ama ben dikkate alıyorum ...böylece empati yapıp üzerinde tepindiğim göbeğin altımda neler çektiğini anlayabiliyorum...

Günay AKTAŞ.
 
Geri