Scudo Sports

Pedaldan gelen sürtme sesi

@liteon
Ben kullanırken vites geçişlerinde herhangi bir problem hissetmiyordum ve vites ler yağ gibi değişiyordu. Asıl usta bakmadan önce, yardımcısı yapmaya çalıştı. Olmayınca asıl ustayı çağırdı.
 
  • Beğen
Tepkiler: liteon
Scudo
ortada sorun yok bence. rublenin en küçük 2 dişlisinde büyük aynakolda çevirirseniz herzaman sürtünme hissedersiniz. sebebini bende bilmiyorum ama sürdüğüm bisikletlerin hepsinde keşfettim bu durumu
 
Bence bunun zincir-aktarıcı sürtmesiyle alakası yok. Bu ve benzeri zincire "yan" sürtmelerde ses gelse de, rahatsızlık verse de, ciddi bir güç kaybı yaşanmaz. Sessiz ve ciddi güç kaybı "kasma"yı çağrıştırıyor bana. Zincir en büyük aynadayken, zincir orta göbeğe uzak olduğundan, göbeğe uygulanan kasma (kaldıraç) kuvveti de maksimumdadır. Bana öyle geliyor ki, orta göbekte kasıntıya bir meyil var ve en büyük aynada abanırken bu meyil gerçek bir göbek kasıntısına yol açıyor olabilir.

Orta göbek niye güç altındayken kasılır? Çok sebebi olabilir. İnşallah orta göbek yuvasında / kadroda bir çatlak yoktur.

Ben olsam, öncelikle orta göbeğin manivela gücü altında abanırken kasılmadığından emin olmaya çalışırdım.
 
@Abdullah.R Nasıl emin olabiliriz kasılmadığından çünkü bugün orta göbek cıkarıldı ve yağlandı sorun yok gibiydi yada kadroda görünür bir çatlak yok olsa bile nasıl bir sürtünmeye yol açabilir.Teşekkürler.
 
Sürtünme ile kasılma farklı şeyler. Bir mil yuvasında boş ise, veya yuva esniyorsa (çatlak) kuvvet altında kasıntı yapabilir. Kasıntı, kendi kendini kilitler. Mil bir defa kasılma moduna girdi mi, kuvveti arttırdıkça kasılma da artar. Kuvveti geri çektiğinizde (kasılma çözüldüğünde) her şey sorunsuz görünür. Bazı çatlaklar gözle görülemiyor, hatta röntgen dışında hiç bir şekilde anlaşılamıyor, ama kuvvet uygulanınca çatlak "ben buradayım" diyor.

Aslında yuva-mil yataklaması esnemiyorsa (rijit ise) mil boşluğunun *abanmayla* kasmaya yol açmaması lazım (ama *hız* ile boş mil kasabilir). Zaten öyle bir durumda orta göbeği incelerken boşluğun farkına varırsınız. Yavaş hareket / yüksek kuvvet kasmalarında ise sıkıntı genellikle yataklama elemanlarının (genellikle yuvanın) bir şekilde esnemesiyle ortaya çıkar. Başka sebepleri de olabilir, bilmiyorum. Mesela rulmanlardan biri de kasma yapıyor olabilir.

Kasma yapıp yapmadığı nasıl anlaşılır? Aklıma gelen bir yol şu: Göbek kasıyorsa, abandığınız kuvvetin ciddi bir kısmı göbek yatağı tarafından yutulacak, zincire yansımayacaktır. Dolayısıyla, eğer "sürtünme" esnasında zincir gerilimi basma kuvvetinize paralel yükselmiyorsa, o zaman enerjinizi ayna yutuyor (göbek kasıyor) demektir. Aksi durumda da, yani zincir kuvvetinizi yansıtacak derecede geriliyorsa, enerjinizi arka transmisyon (ne olduğunu o zaman arştırmak lazım) yutuyor demektir.

Trainer üzerinde siz çevirirken, başka birisi kaygan metal bir çubukla zincire üstten bastırarak üst hattın gerginliğini kontrol edebilir. Böylece farklı abanma derecelerindeki zincir gerilimi kontrol edilebilir. Başka bir yol da olabilir, şu an aklıma bu geldi.

Eğer göbek kasıyorsa, ya kadrodandır (muhtemelen yeni göbeği takarken yuvayı çatlatmış olabilirler) veya göbektendir. Eski göbeği geri takarsanız ve kasma yok olursa, yeni göbeğin sorunlu olduğu anlaşılır. Yok hala kasma devam ediyorsa, yuvanın sorunlu olduğu anlaşılır.

İhtimalleri tek tek inceleyip, tek tek ispat veya tersini ispat ile elemek lazım. Mutlaka kasıyordur demiyorum, ama ciddi bir ihtimal olduğunu düşünüyorum.
 
Abdullah bey değerli aciklamalariniz icin teşekkur ederim gercek anlamda bana bir yol gösterdiniz.Benim şahsi düşüncemde kadroda bir catlak olabilecegi yönünde özellikle yuva kisminda.Cünku tourney sistemvar iken bu sorun yoktu daha sonra rulmanli göbek ile değisim yaptığım da bu sorun hortladi ve hollowtech göbwhe geçtiğimde de dewam ediyor.Aynakol orta dislideyken bisiklet 35km hizi goruyor aynakolu en buyuk disliye aldigimda 35km hizi gorene kadar cok caba harciyorum ve sürtunme yüzünden süreklilik kesinlikle yok.
 
Rica ederim, faydam olabildiyse ne mutlu. :)

Göbeğin kasıp kasmadığını "enerjinin korunumu" kanunuyla da anlayabilirsiniz. Çevirirken ürettiğiniz enerjinin tekerleğe aktarılmayan (ziyan olan) kısmı, nerede ziyan oluyorsa orayı ısıtacaktır. Eğer gücünüzü orta göbek emiyorsa, uzunca bir müddet "sürtünme" modunda pedalladıktan sonra göbek yuvasının ve civarının ısınması gerekir. Yolda veya trainer üzerinde, gücünüzü tüketinceye kadar "sürtünme" modunda pedallayın ve göbek yuvasını alttan avuçlayarak kontrol edin. Isınma varsa göbek kasıyor demektir.
 
Merhabalar,

@tbag45

Sorununuzun kaynağını bulabildiniz mi? :(
Bu arada bugün itibariyle benim sizin ile kısmi benzerlik taşıyan sorunum halledildi.
Bahsetmiştim bu topikte: Ön değiştiricimin dairesel uzun kuyruğu, aynakol en büyük dişli konumunda iken plasitk bir malzeme olan zincir korumayla temas halinde idi ve bu durumun onarımı esnasında ön değiştiricisi vites kolunun arızalı olduğu tespit edilmiş idi. Vites kolunun bu durum ile ilgisinin olması yüksek ihtimal dahilinde! Çünkü değiştirici zinciri büyük dişliye oturttuktan sonra vites kablosunu serbest bırakmayıp, park konumuna geçişine izin vermiyordu. Zaten vites kolunun problemi geri bıraktırmakta cimri davranıyordu. Usta parça değişiminden sonra tüm vites sistemini ön+arka gözden geçirdi ve herşey kusursuz oldu.
Dip Not: Bu olaya ben sebep olmuş olabilirim! :confused: Kelebek gidona (Trekking Handlebar) geçiş yapıp, sistemi yeni gidona taşıyınca vites kollarının alien vidalarını o biçim fazla sıkınca, sistemde bu ve benzeri problemler sıklıkla oluyormuş! Normalde bu alien vidaları gevşetmekle sorun çözülürken bende bir ara vites değiştirince ön değiştirici vites kolu çok sertleşmiş idi bende güç sarfedip bastırınca nalları dikti anlaşılan! Bu bağlamda siz ve bu paylaşımı okuyan diğer arkadaşlar vites sistemlerinde parça değişimi yapmış iseniz ve vites kollarını değiştirip/montaj yaptı iseniz bu vidaları gözden geçirmenizde de yarar var! Fazla sıkılmaya gelmiyorlar.

DuzYoldaMaks.jpg

Sahilde düz yolda 45,78 km/h hıza çıkabildim, ki daha önce aynı yerde bu kadar yükseğe çıkamamış (40 km/h civarı) idim :)
Darısı başınıza...
 
Hiz hercekten iyi,sorununuzun hallolduguna sevindim gercekten.Gecen hafta yazdiklarinizdan sonra gerekli kontroleri yaptim ama bisey cikmadi.Bende jant setini degistirmeye karar verdim tayvan telli shimano rm35 gobekli jant setini shima mt55 jant setiyle degistircem insallah.jant seti geldi ama daha montesi olmadi.insallah bu sefer düzelecek çünkü sonuc hala yok1 haftadir aynakol orta dislide yuksek kadans takiliyorum
 
@tbag45
Kaan abi merhaba konuyu yeni gördüm.
Daha önce benzeri başıma gelmişti.

Orta göbek octalinkmi hollowtech mi ?
Hollowtechse önerim var ama octalinkse maalesef bir fikrim yok
 
Pardon orta göbek hollowtech yazmışsınız şimdi gördüm.
Orta göbeğin montajında plastik pullar var her iki tarafına da takılan onların ince olanlardan birtanesini çıkarıp tekrar dan iyi bi şekilde sıkarak denemenizi öneririm. Hangisini eksilticeğinizi göz kararı ile anlayabilirsiniz.
 
Denemekte fayda var,o plastik pullar ne ise yarar hic anlamamistim zaten.
 
@Yunus M. Söylediğinize katılıyorum, pedala binen yükün artması sonucu ortaya çıkan problemlerin çoğu orta göbek kaynaklı oluyor. Söküp dikkatlice tekrar monte etmekte fayda var.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yunus M.
Arkadaslar jant setini mt55 alarak yeniledim.Birkac km deneme sansim oldu surtme sorunu kayboldu gibi gözüküyor.Umarim yanilmiyorumdur.Sorun galiba arka gobekteydi.
 
@tbag45
Hayırlısı olsun abi jantlar bir ara görmek isterim nasipse hiç mt 55 görmedimde yakından [emoji2]
 
Sen mossoyu topla hayirlisiyla guzel bir tur yapariz beraber,bende yakindan guzel bir mosso gormus olurum.mt55 bugun denicem nasipse,galiba benim arka gobegin omru dolmus o yuzdenmis surtme halbuki daha 1000km anca olmustu.
 
Arkadaşlar şuanki aynakol "Shimano AFCM171". Bu aynakolla uyumlu, kaliteli ve rulmanlı bir orta göbek tavsiye edebilir misiniz?
 
Arkadaşlar pedal çevirdiğimde zaman zaman pedalın bir yere sürttüğünü hissediyorum.Sanki bir yere deyiyor da deydiğindeki titreşimi hissediyorum gibi.Ben arka teker göbeğindeki bir problemden şüphelendimama jantı yeni aldım.başka bir nedeni olabilir mi? Yardımcı olursanız sevinirim.
 
Geri