Scudo Sports

Orta aktarıcı vites ayarı

@Eren Sarp O parça zinciri diğer çarka attırırken metal-metal temasından çıkan rahatsız edici sesi engellemek için. Yokluğu zincirin atlama süresini çok az bişey arttırabilir. Kafesin içi o parça kadar genişlemiş oldu çünkü.
 
Scudo
Şöyle bir konuyu hortlatayım. Elime 52-36 dişli oranlı bir 105 5700 serisi aynakol geçti, sert dişli oranına geçme isteğiyle aynakolu değiştirdim ve ön aktarıcının ayarını yaptım ancak bir türlü vites ayarını tutturamadım. Kol ve ön aktarıcı Tiagra 4700 serisi, vites ayarında da ya küçük aynada iken arkada 1. viteste zincir ön aktarıcıya sürtüyor ancak önde vites geçişi akıcı oluyor yada zincir sürtmesi olmazken vites geçişini yapmak için ön aktarıcı ıkınıyor. Ön aktarıcıda bulunan ve resmini koyduğum bu plastik parçayı çıkardım ve her hangi bir değişim olmadı, geri takarken ise becerikli ellerim yüzünden kırdım. Bakındığım yabancı forumlarda uyumlulukta sorun olup olmadığına dair bir yazı da göremedim. Tiagra aynakol ile 105 aynakolda dişliler arası mesafeyi kumpas ile ölçtüm, Tiagra 8mm gelirken 105 7.3mm geliyor. Aradaki mesafe farkının sorun olmaması gerektiğini düşünüyorum ama yanılıyor da olabilirim.
Benim bu vites geçişlerini düzeltecek sihirli bir şeyler var mıdır yoksa kendimi mi kandırıyorum?
287483 dosyayı görüntüle

Aynakolun eski ve yeni büyük dişlilerinde diş sayıları aynı mı, aynı değilse hizalamasını yeniden yaptınız mı?

Ayarları genellemelere göre mi, ön attırıcıya özgü kurallarla mı yaptınız? Burada kastettiğim şu: Ön vites ayarı için hazırlanmış video ve rehberlerde ayarlar genelleme yaparak anlatılır. Oysa her ön attırıcının kendine özgü kuralları var. Mesela şu not, 105 R7000 ön attırıcının kurulum/ayar kitapçığının başından:
unknown.png

105 R7000 attırıcıda önce tel gerginliği ayarlanıyor, sonra zincir önde ve arkada büyük dişlideyken üst ayar yapılıyor, sonra da önde küçük arkada büyük dişlideyken alt ayar yapılıyor ((link) sayfa 18-19-20).
4700 attırıcıda ise önce zincir önde küçük arkada büyük dişlideyken alt ayar yapılıyor, sonra tel gerginliği ayarlanıyor, sonra da önde büyük arkada küçük dişlideyken üst ayar yapılıyor ((link) sayfa 15-16).

Bu farklılıklar nedeniyle eğer deneme sürüşünüz ayarların doğru olmadığını hissettirirse(link)hizalama ve ayar işlemlerini baştan (link) referans alarak yapmanızı öneririm.

Kırılan ön vites plastiğinin resmini paylaştığınıza göre temin edeceğiniz yeri biliyorsunuz, ancak aynı parçaya ihtiyacı olabilecekler için toplu link: (link)
 
Aynakolun eski ve yeni büyük dişlilerinde diş sayıları aynı mı, aynı değilse hizalamasını yeniden yaptınız mı?

Ayarları genellemelere göre mi, ön attırıcıya özgü kurallarla mı yaptınız? Burada kastettiğim şu: Ön vites ayarı için hazırlanmış video ve rehberlerde ayarlar genelleme yaparak anlatılır. Oysa her ön attırıcının kendine özgü kuralları var. Mesela şu not, 105 R7000 ön attırıcının kurulum/ayar kitapçığının başından:
unknown.png

105 R7000 attırıcıda önce tel gerginliği ayarlanıyor, sonra zincir önde ve arkada büyük dişlideyken üst ayar yapılıyor, sonra da önde küçük arkada büyük dişlideyken alt ayar yapılıyor ((link) sayfa 18-19-20).
4700 attırıcıda ise önce zincir önde küçük arkada büyük dişlideyken alt ayar yapılıyor, sonra tel gerginliği ayarlanıyor, sonra da önde büyük arkada küçük dişlideyken üst ayar yapılıyor ((link) sayfa 15-16).

Bu farklılıklar nedeniyle eğer deneme sürüşünüz ayarların doğru olmadığını hissettirirse(link)hizalama ve ayar işlemlerini baştan (link) referans alarak yapmanızı öneririm.

Kırılan ön vites plastiğinin resmini paylaştığınıza göre temin edeceğiniz yeri biliyorsunuz, ancak aynı parçaya ihtiyacı olabilecekler için toplu link: (link)
Hizalama dahil tüm ayarlamaları yapmıştım ancak tutmamıştı, dün son bir uğraş ile yeniden hizalama ve kablo ayarı yaptım. Şu an sürtme olmadan akıcı bir şekilde vites geçişi oluyor. Uyumlu olmadığını söyleyen shimano nun tablosundan sonra kendimi bir şey başarmış gibi hissediyorum :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Haluk Eke
Hizalama dahil tüm ayarlamaları yapmıştım ancak tutmamıştı, dün son bir uğraş ile yeniden hizalama ve kablo ayarı yaptım. Şu an sürtme olmadan akıcı bir şekilde vites geçişi oluyor. Uyumlu olmadığını söyleyen shimano nun tablosundan sonra kendimi bir şey başarmış gibi hissediyorum :D

O meşhur uyumluluk tablosunu şurada da tartıştık: Tiagra 4700 sağ vites fren kolu

Shimano birçok etkeni işin içine katıp ideal uyumluluktaki bileşenleri öneriyor ama bileşenlere tek tek bakıldığında o tablodaki sınırların çok ötesinde uyumlu.
 
Hizalama dahil tüm ayarlamaları yapmıştım ancak tutmamıştı, dün son bir uğraş ile yeniden hizalama ve kablo ayarı yaptım. Şu an sürtme olmadan akıcı bir şekilde vites geçişi oluyor. Uyumlu olmadığını söyleyen shimano nun tablosundan sonra kendimi bir şey başarmış gibi hissediyorum :D
İkili aynakollardaki 1 mm'lik dişli uzaklık farkını ön aktarıcı tolere edebiliyor. Ayar sırasında optimum konumu bulmak için biraz daha uğraşıyorsunuz o kadar. Asıl sorun üçlü aynakollarda ortaya çıkıyor ve ayar tutturamıyorsunuz.
 
Bu üst viteste kalmama olayını nasıl çözeceğiz ?
 
  • Beğen
Tepkiler: MAERKEK
Zincir önde büyük dişlide kalmıyorsa tel gevşektir. Ön attırıcının modeli ne?
SORA FD-R3000 . Büyük dişliye zor geçiyor geçsede sürtüyor kendiliğinden küçük dişliye de geçiyor. STİ kolların ayarına da pek adapte değilim. Yapmaktan anlamıyorum
 
SORA FD-R3000 . Büyük dişliye zor geçiyor geçsede sürtüyor kendiliğinden küçük dişliye de geçiyor. STİ kolların ayarına da pek adapte değilim. Yapmaktan anlamıyorum

Sorun kol değil de ön attırıcıyla ilgili.
Üst vitesteyken ön vites telinin açıkta olduğu herhangi bir yerde, mesela attırıcıya girmeden önceki kısımda tel gergin mi, gevşek mi?
Gevşekse koldan attırıcıya kadar herhangi bir kısımda (telin kadroya girdiği kısımlarda olabilir) kablo üstünde gerginlik ayar vidası var mı?
Varsa gerecek yönde çevirince düzelmesi lazım. Ters tarafa çevirince iyice atmaz olur, o zaman doğru tarafa daha fazla çevrilince düzelir.
Yoksa FD-R3000'de attırıcı üstünde gerginlik ayar mekanizması olmadığından elle germek gerekir.
 
Herkese merhaba. Yakın zamanda bisikletin vites ve hidrolik kablolarını değiştirdim. Vites telleri de değişti. Bunları ayarlarken şöyle bir problem yaşıyorum. Arka aktarıcı tıkır tıkır düzgün çalışıyor. Gerginliği ve limitleri güzel. Ama ön aktarıcıda problem var. Vites aynakolun küçük ve büyük dişlisi arasında geçiş yapabiliyor. Küçükteyken sürtme sesi yok düzgün çalışıyor. Kadro arasına düşme yapmaya da çalışmıyor. Büyükteyken de düzgün sessiz çalışıyor. Ve zincir yine atmaya çalışmıyor. Fakat şöyle bir sorun var. 2 vitesli ön aktarıcıda sanki 3 vites varmış gibi çalışıyor. Vites 1'deyken koldan vitesi arttırıyorum. Vites kolu önce bir anda gerginliğini kaybediyor. Sonra kola bir kere daha basıyorum sonuna kadar. Bu sefer yine gerginleşip vites geçişi öyle gerçekleşiyor. Sanki 2'li aynakol için 3'lü vites kolu kullanmışım gibi bir problem söz konusu. Arada boş bir vites varmış gibi düşünün. Vites düşürürken sanırım bu problem olmuyor. Emin değilim hatırlamıyorum. Ama yükseltirken net böyle bir sorun var. Vites geçişi geçtikten sonra problemsiz sürüyorum. Bu arada bu şekilde sürüş yaparken o ara boşluk kısmından vites geçmeye çalışırken bayağı ses geliyor aktarıcıdan. Nasıl çözebilirim?
 
Herkese merhaba. Yakın zamanda bisikletin vites ve hidrolik kablolarını değiştirdim. Vites telleri de değişti. Bunları ayarlarken şöyle bir problem yaşıyorum. Arka aktarıcı tıkır tıkır düzgün çalışıyor. Gerginliği ve limitleri güzel. Ama ön aktarıcıda problem var. Vites aynakolun küçük ve büyük dişlisi arasında geçiş yapabiliyor. Küçükteyken sürtme sesi yok düzgün çalışıyor. Kadro arasına düşme yapmaya da çalışmıyor. Büyükteyken de düzgün sessiz çalışıyor. Ve zincir yine atmaya çalışmıyor. Fakat şöyle bir sorun var. 2 vitesli ön aktarıcıda sanki 3 vites varmış gibi çalışıyor. Vites 1'deyken koldan vitesi arttırıyorum. Vites kolu önce bir anda gerginliğini kaybediyor. Sonra kola bir kere daha basıyorum sonuna kadar. Bu sefer yine gerginleşip vites geçişi öyle gerçekleşiyor. Sanki 2'li aynakol için 3'lü vites kolu kullanmışım gibi bir problem söz konusu. Arada boş bir vites varmış gibi düşünün. Vites düşürürken sanırım bu problem olmuyor. Emin değilim hatırlamıyorum. Ama yükseltirken net böyle bir sorun var. Vites geçişi geçtikten sonra problemsiz sürüyorum. Bu arada bu şekilde sürüş yaparken o ara boşluk kısmından vites geçmeye çalışırken bayağı ses geliyor aktarıcıdan. Nasıl çözebilirim?

Taktığınız vites sistemi nedir?
 
Taktığınız vites sistemi nedir?
Kendi üzerinde olan vites sistemini değiştirmedim. Sadece teli değişti. Sitesinde şuan için şöyle gözüküyor :
Shimano Acera T3000, 34.9mm clamp, top swing, dual pull

Bu güncel modelde böyle benimki geçen senenin ürünü ama muhtemelen aynıdır.

Vites kolu bu :
Shimano Altus M2010, 2 speed

Arka aktarıcı da bu :
Shimano Altus M2000, long cage

2x9 vites. Bisiklet 2023 model Trek fx 2 disc.
 
Herkese merhaba. Yakın zamanda bisikletin vites ve hidrolik kablolarını değiştirdim. Vites telleri de değişti. Bunları ayarlarken şöyle bir problem yaşıyorum. Arka aktarıcı tıkır tıkır düzgün çalışıyor. Gerginliği ve limitleri güzel. Ama ön aktarıcıda problem var. Vites aynakolun küçük ve büyük dişlisi arasında geçiş yapabiliyor. Küçükteyken sürtme sesi yok düzgün çalışıyor. Kadro arasına düşme yapmaya da çalışmıyor. Büyükteyken de düzgün sessiz çalışıyor. Ve zincir yine atmaya çalışmıyor. Fakat şöyle bir sorun var. 2 vitesli ön aktarıcıda sanki 3 vites varmış gibi çalışıyor. Vites 1'deyken koldan vitesi arttırıyorum. Vites kolu önce bir anda gerginliğini kaybediyor. Sonra kola bir kere daha basıyorum sonuna kadar. Bu sefer yine gerginleşip vites geçişi öyle gerçekleşiyor. Sanki 2'li aynakol için 3'lü vites kolu kullanmışım gibi bir problem söz konusu. Arada boş bir vites varmış gibi düşünün. Vites düşürürken sanırım bu problem olmuyor. Emin değilim hatırlamıyorum. Ama yükseltirken net böyle bir sorun var. Vites geçişi geçtikten sonra problemsiz sürüyorum. Bu arada bu şekilde sürüş yaparken o ara boşluk kısmından vites geçmeye çalışırken bayağı ses geliyor aktarıcıdan. Nasıl çözebilirim?

Gerginlik yetersizliği semptomları bunlar.
Zincir önde küçük arkada büyük dişlideyken teli çözüp alt sınır ayarının doğruluğundan emin olduktan sonra teli tatlı sert (boşluksuz ama kopacak gibi zorlanmış değil) yeniden bağlayıp gerginliği ayarlayınca düzelir.
 
Gerginlik yetersizliği semptomları bunlar.
Zincir önde küçük arkada büyük dişlideyken teli çözüp alt sınır ayarının doğruluğundan emin olduktan sonra teli tatlı sert (boşluksuz ama kopacak gibi zorlanmış değil) yeniden bağlayıp gerginliği ayarlayınca düzelir.
Tekrar bir bakayım abi. Bu arada teli takarken ucundan 3 cm'lik bir alanda saç inceliğinde bir tel ayrıldı telden. Makasla kestim. Problem olur mu?
 
Tekrar bir bakayım abi. Bu arada teli takarken ucundan 3 cm'lik bir alanda saç inceliğinde bir tel ayrıldı telden. Makasla kestim. Problem olur mu?

Sorun olmaz o.
Bir de başlarken (teli serbest bırakıp tekrar bağlamadan önce) koldaki gerginlik vidası dibe dayanmış olsun.
 
Sorun olmaz o.
Bir de başlarken (teli serbest bırakıp tekrar bağlamadan önce) koldaki gerginlik vidası dibe dayanmış olsun.
Kolla bir olsun yani? En sıkı konumda doğru mu anladım? Teşekkür ederim.
 
Kolla bir olsun yani? En sıkı konumda doğru mu anladım? Teşekkür ederim.

Evet, en sıkı konumda. O gevşetilip koldan uzaklaştıkça teli geriyor. Teli tatlı gerginlikle bağladığımızda gevşetme ihtiyacı olmayacak ama gerek ilk ayarda gerek zaman içinde germek gerekebilecek, yeterince germe payı olması için başlangıçta dipte olması lazım.

1708588848547.png
 
Evet, en sıkı konumda. O gevşetilip koldan uzaklaştıkça teli geriyor. Teli tatlı gerginlikle bağladığımızda gevşetme ihtiyacı olmayacak ama gerek ilk ayarda gerek zaman içinde germek gerekebilecek, yeterince germe payı olması için başlangıçta dipte olması lazım.

315027 dosyayı görüntüle
Şimdi mantığı anladım, teşekkür ederim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Spartiat
Yeni vites telini takmadan önce teli gres yağıyla yağlamayı da deneyebilirsin. Bu şekilde tel, kablo kanalı içinde daha rahat hareket edecektir.
Teşekkür ederim. Teli takmadan önce greslemiştim.
 
Geri