Scudo Sports

Klasik bisiklet üzerine lakırdılar

Jant aynı, göbek aynı, neden hesaplayıcıda eskisinden farklı değer çıksın?

Amerigalılar düz tel bulundurup ihtiyaca göre kendi kesip yiv açıyor, biz neden bulunabilene mahkumuz bilmiyorum. Bol çeşit tel satan yerlere o da var mı diye sorulabilir.



SS/fixie lobisine haayır.

@el Cezeri vites ihtiyacın var. Her an yoksa da bir an mutlaka olur.
Evet hocam vites ihtiyacım her türlü var. Şuan için kondisyon olarak da hazır değilim vitessize. 1 yıldir uzak kaldım bisiklete. Bunu yaptıktan sonra flip flop bir fixie yapmak istiyorum o ayrı. Şimdi 300mm tellerden 2 mm kesilse kalan dişler nipeli iyi tutar mı, olumsuz etkilenir mi ki diye düşünüyorum.
 
Scudo
Evet hocam vites ihtiyacım her türlü var. Şuan için kondisyon olarak da hazır değilim vitessize. 1 yıldir uzak kaldım bisiklete. Bunu yaptıktan sonra flip flop bir fixie yapmak istiyorum o ayrı. Şimdi 300mm tellerden 2 mm kesilse kalan dişler nipeli iyi tutar mı, olumsuz etkilenir mi ki diye düşünüyorum.

Tutar. Zaten 2 mm çoğu kişi için tolerans sınırı. Ortalama bir örümcü aynı paketten tel kullanmak için hiç sormadan tamamına tek boy tel kullanır. Keserken ucu bozulur mu bilemiyorum.

Bu aşamada Can Çelik'in kaset göbek önerisini değerlendirmek mantıklı olabilir. O göbeğe göre tel ölçüleri tamamen değişebilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: el Cezeri
Hocam sagolun, bisiklet 5li rubleye sahip, bunu şuan için korumak istiyorum. O sebeple kaseti ilerisi için düşünüyorum. Teşekkür ederim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Spartiat
@el Cezeri Vitesli olacaksa kaset göbek ve 2 adet tek kat alü çember alıp öyle toplarım ben olsam. Çelik çember yokuş çıkacak bisikletin mantığına aykırı. Bu çember ve göbeği de yine birbirine örüp ileride fixie/single için kullanırım. Bu ruble single için kullanılabilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: el Cezeri
Biraz araştırdım ve net bir son fikre varamadım ve belki tekrara düşecek ama bilgi rica edeceğim. Daha önce kendim topladığım muhtemelen 90 senesi civarı ve yine markasından çokta emin olmadığım ama "pug" diye düşündüğüm bir klasiğim var. Jantları hamur kıvamına geldiği ve zaten ağırlığı beni yıldırdığı için jant değişikliğine gitmek istiyorum. 28 1 1/4 jant setini güncel değerli ile hangi ölçüde jant seti ile güncelleyebilirim acaba? 28 yol jant seti uyar mı?

Eski halinin bir fotosunu buldum hemen ekliyorum,



334437.jpeg
 
Biraz araştırdım ve net bir son fikre varamadım ve belki tekrara düşecek ama bilgi rica edeceğim. Daha önce kendim topladığım muhtemelen 90 senesi civarı ve yine markasından çokta emin olmadığım ama "pug" diye düşündüğüm bir klasiğim var. Jantları hamur kıvamına geldiği ve zaten ağırlığı beni yıldırdığı için jant değişikliğine gitmek istiyorum. 28 1 1/4 jant setini güncel değerli ile hangi ölçüde jant seti ile güncelleyebilirim acaba? 28 yol jant seti uyar mı?

Eski halinin bir fotosunu buldum hemen ekliyorum,



313267 dosyayı görüntüle


Fixie, single speed yapacaksan 28 jant bunlara uyar ama drop out paralel olmalı. Drop out paralel değilse o da olmaz. 28 jant yaktıktan sonra muhtemelen fren ayakları uyumsuz olacak, uygun fren ayakları ile o da halledilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: necmeddin
Fixie, single speed yapacaksan 28 jant bunlara uyar ama drop out paralel olmalı. Drop out paralel değilse o da olmaz. 28 jant yaktıktan sonra muhtemelen fren ayakları uyumsuz olacak, uygun fren ayakları ile o da halledilir.
Drop out aşağı yönlü bu yüzden fixie seçeneğini elemek zorunda kaldım, peki fixie ya da single yapmayacaksam 28 hala uyum sağlamaz mı?
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
"Çapraz kızak" denen, zincir germeye müsaade eden, bu sayede single/fixie/göbekten vites takılabilen kızak tipi bu.

334437.jpeg

Ayrıca jantın nasıl "hamur kıvamına" geldiğini anlamadım. Karbon janttan sonra en dayanıklı, uzun akort tutan janttır çelik jant. Fotodaki jantlar da büyük ihtimalle 28". Uzun fren kullanılmış çünkü.
 
Bu yaşlı kızı ben geçen sene kendim boyayarak, üzerindeki komponentler ile baştan toparladım. Lakin ilk restorasyonumdu ve konuya okuyarak ve izleyerek hakim olmaya çalıştığım için bitirişimde bir bisikletçiye götürerek bir göz atmasını ve cila niyetine son dokunuşları yapmasını rica ettim. Ertesi gün almaya gittiğimde vites ve fren ayarlarını yaptığını keza hatalarımı da giderdiğini söyleyerek kahve eşliğinde sohbet ettik ve vedalaştık. Bisikletçiden çıktıktan 200 m sonra ki ilk yokuşta zincirin gövde ile ruble arasına sıkışması sonucu takla attım. Arka jant resmen 8 e bükülmüş şekilde, bisikleti sırtlayarak bisikletçiye geri döndüm. Bisikletin onlarda kalmasını istediler birde asıl ustamız baksın yarın uğrayın diyerek beni uğurladılar. Ertesi gün gittiğimde "büyük usta" nasıl da gevrek gevrek gülerek benim jantı yere vura vura düzelttiğini, bisikletin benim olduğunu bilmeden diğer müşterilerine anlatıyordu. Adam sanatını överken gayet gururlu ve hiçte mütevazi değildi. Arka jantın hamur kıvamı bu yüzden maalesef. Ön jantım ise yaşanmışlığı yüzünden ondan daha iyi desem kesin başıma bişey gelir.



Bu kızı ben iş yerimde öğle arası spor amaçlı 12 km lik bir parkurda yarı performans amaçlı kullanıyorum ve kötü durumdaki jantları en azından güncelleyerek akışını iyileştirmeyi umuyorum. Fixie ya da single yapmak istemiyorum amacım mümkün ise güncel yol jantları ile zaten ağır olan gövdeyi hatta ön freni bile sökerek mümkün olduğunca hafifletip minumum maliyet ile alabileceğim maximum kazancı sağlamak.

Jantların üzerinden çıkan lastikler 27 1 1/4 olduğu için bende bu ebatlarda lastik taktım ve 27.5 inch olduğunu düşünme sebebim bu.
"Çapraz kızak" denen, zincir germeye müsaade eden, bu sayede single/fixie/göbekten vites takılabilen kızak tipi bu.

313269 dosyayı görüntüle

Ayrıca jantın nasıl "hamur kıvamına" geldiğini anlamadım. Karbon janttan sonra en dayanıklı, uzun akort tutan janttır çelik jant. Fotodaki jantlar da büyük ihtimalle 28". Uzun fren kullanılmış çünkü.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
Vitesl
"Çapraz kızak" denen, zincir germeye müsaade eden, bu sayede single/fixie/göbekten vites takılabilen kızak tipi bu.

313269 dosyayı görüntüle

Ayrıca jantın nasıl "hamur kıvamına" geldiğini anlamadım. Karbon janttan sonra en dayanıklı, uzun akort tutan janttır çelik jant. Fotodaki jantlar da büyük ihtimalle 28". Uzun fren kullanılmış çünkü.
21 Vitesli bisikletimin aktarıcılarını söküp vitessiz kullanabilir miyim? Önde en küçük dişlide kalmasını istiyorum zincirimin. Rublede ise 3. Dişlide kalmasını istiyorum. Bisiklet kron xc100
 
Drop out aşağı yönlü bu yüzden fixie seçeneğini elemek zorunda kaldım, peki fixie ya da single yapmayacaksam 28 hala uyum sağlamaz mı?

Geçen sene topladığımız xrs300'e bu jantları taktım ben. Senin kadroya da bu okur, ama bir ihtimal fren ayakları uyumsuz olabilir.

(link)
 
...Ertesi gün gittiğimde "büyük usta" nasıl da gevrek gevrek gülerek benim jantı yere vura vura düzelttiğini, bisikletin benim olduğunu bilmeden diğer müşterilerine anlatıyordu. Adam sanatını överken gayet gururlu ve hiçte mütevazi değildi...
Yere vurarak tam istediği şekil değişimini sağlayamaz. Ordaki insanlara şirinlik olsun diye abartarak anlatmış biraz. Çemberi yere yatırarak eğerek bükerek düzeltmesinde bir sorun yok, çelik bunu yapmaya müsait. Hamur kısmını halen anlamış değilim. Akortunu koruyamayan bir jant olduğunu söylemek istiyorsan bu, akortu yapanın bu işten anlamadığını gösteriyor, çemberin suçu yok. Bundan ayrı olarak, hafif olması için alüminyum çembere geçmek istemen mantıklı tabi.

Ben olsam (link) bir göbek ve tek kat 36h çember alıp öyle yapardım. Klasik görüntü bozulmamış olur hem. Üstündeki çemberler 27" ise ön maşanın dingil yuvasını biraz taşlayarak derinleştirmek lazım. Yoksa frenler yetişmez 28" çembere. Arka frende pabuçları indirmek için biraz pay var gibi gözüküyor. Orada bi operasyona gerek olmaz muhtemelen.

21 Vitesli bisikletimin aktarıcılarını söküp vitessiz kullanabilir miyim? Önde en küçük dişlide kalmasını istiyorum zincirimin. Rublede ise 3. Dişlide kalmasını istiyorum. Bisiklet kron xc100
Dingil yuvası dikey olduğu için zincir germe aparatı gerektirir.
 
Yere vurarak tam istediği şekil değişimini sağlayamaz. Ordaki insanlara şirinlik olsun diye abartarak anlatmış biraz. Çemberi yere yatırarak eğerek bükerek düzeltmesinde bir sorun yok, çelik bunu yapmaya müsait. Hamur kısmını halen anlamış değilim. Akortunu koruyamayan bir jant olduğunu söylemek istiyorsan bu, akortu yapanın bu işten anlamadığını gösteriyor, çemberin suçu yok. Bundan ayrı olarak, hafif olması için alüminyum çembere geçmek istemen mantıklı tabi.

Ben olsam (link) bir göbek ve tek kat 36h çember alıp öyle yapardım. Klasik görüntü bozulmamış olur hem. Üstündeki çemberler 27" ise ön maşanın dingil yuvasını biraz taşlayarak derinleştirmek lazım. Yoksa frenler yetişmez 28" çembere. Arka frende pabuçları indirmek için biraz pay var gibi gözüküyor. Orada bi operasyona gerek olmaz muhtemelen.


Dingil yuvası dikey olduğu için zincir germe aparatı gerektirir.


Jantım akort ayarı tutmuyor ve hala yamuk, yürüyecek kadar bir hiza da duruyor, yüksek derecede yalpalama var. Düzeltemedi başka ustalarda, bende değişimin şart olduğuna ikna oldum. Dediğiniz göbek ve çembere göz atacağım. Teşekkür ederim. 🙏🙏


Geçen sene topladığımız xrs300'e bu jantları taktım ben. Senin kadroya da bu okur, ama bir ihtimal fren ayakları uyumsuz olabilir.

(link)


Linkte arama sayfası var bir kontrol edebilir misiniz?🙏
 
Ben bu 27 jant olayını anlamadım. Hiç 27 jant da lastik de görmedim. 27 1/4 olmasın. Eğer öyleyse 28 inç 711.2mm 27 1/4 inc 692.15mm. Yarı çapta 9mm yapıyor pabuç ayarıyla düzeltilir. Benim 27 1/4 jantı bisikletin lastiği patlayıp yapacak zaman olmadığı zaman 28 jant olandan söküp takıyorum.
 

Dosyalar

  • 1704286064305.png
    1704286064305.png
    7,5 KB · Okunma: 2
@PuncherZ 27" herkesin kafasını karıştırdığı gibi seninkini de karıştırmış :ckkmk: 27" çember, ISO standartı (ISO= "tekerin şişikkenki çapına göre isimlendirilme") öncesinden kalma olduğu için yaptığın çap hesabı 27" için geçerli değil. 27" çember, çap olarak 28" den 10 milimetre civarı büyük. (Eski yol bisikletlerinde olan ve 27" olarak isimlendirilen çemberlerin zamanında neden 27" (686 mm) olarak isimlendirildiğini bilen bir fani ile de karşılaşmadım şimdiye kadar. Belki @Murat Cömez biliyordur).

Şu düzeltmeyi de yapmam lazım. 27 1/4 (27.25 inç anlamına gelir) yazmışsın ama böyle bir ölçü yok. "27 - 1 1/4" demek istedin sanırım. Bu çemberi değil lastiği tanımlıyor ve 27" çembere takılan ve şişirildiğinde genişliği 1+1/4=1.25 inç (31.75 mm) olan dış lastik anlamına geliyor.
 
@PuncherZ 27" herkesin kafasını karıştırdığı gibi seninkini de karıştırmış :ckkmk: 27" çember, ISO standartı (ISO= "tekerin şişikkenki çapına göre isimlendirilme") öncesinden kalma olduğu için yaptığın çap hesabı 27" için geçerli değil. 27" çember, çap olarak 28" den 10 milimetre civarı büyük. (Eski yol bisikletlerinde olan ve 27" olarak isimlendirilen çemberlerin zamanında neden 27" (686 mm) olarak isimlendirildiğini bilen bir fani ile de karşılaşmadım şimdiye kadar. Belki @Murat Cömez biliyordur).

Şu düzeltmeyi de yapmam lazım. 27 1/4 (27.25 inç anlamına gelir) yazmışsın ama böyle bir ölçü yok. "27 - 1 1/4" demek istedin sanırım. Bu çemberi değil lastiği tanımlıyor ve 27" çembere takılan ve şişirildiğinde genişliği 1+1/4=1.25 inç (31.75 mm) olan dış lastik anlamına geliyor.

Doğrudur. Orada bildiğim şey 27 1 1/4 jantlar 630 entro 28 jantlar 622 entro. İlk fark edişim yol bisikletimin çıkma lastiğinin aldığım eski bisikletin jantına uymayışı ile oldu. Şimdi düşününce 27 inç dediğimiz jant daha büyük. Çünkü standart dediğimiz yol bisikleti lastiği sığmıyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Erhan Ertan
Arkadaslar istreseniz bende bir aciklama getireyim bu olaya.

Öncelikle @Ricochet'in bisikletinin kadrosu yol kadrosu olmadigi icin hangi jant setini takarsa taksin uzun bacak kullanmasi gerekiyor. Bu kadrolarda üretim sonucu orjinal olarak uzunbacak kullanilmisti. Kadro 70li yillarin sonu 80li yillarin basi da randonneur denilen melez biskletlerdi ve yol bisiletine sadece dropbari benziyordu ama dropbar vardi diye tabiki yol biskleti degildi. Bu bisikletlerde camurluklardan tutun dinamo, lamba, bagaj vs hersey takiliydi. Bundan dolayida arkada normal yol kadrosu gibi ince borudan olusan fren köprüsü yoktu, onun yerine plaka gibi bir sey vardi ve o plakada bagaj, camurluk ve fren vidalama yerleri oluyordu, uzun bacak nedeni ise lastiklerin yüksek olusundan dolayi plakada biraz daha yukaridan kaynatiliyordu. Yüksek de olunca kisa bacakli frenler uymuyordu. Ve bu durum ön taraftda da ayni idi yani lastigin yükseliginden dolayi masa ve lastik arasi da farkli oldugu icin bacaklar uzun oluyordu.
Tabiki 28" jant takila bilir, uzun bacak Fren oldugu icin belki papuc ayarindan ayar yapilinca denk gelebilir ama gelmese bile dogru boyutdaki frenler alinir ve sorun ortadan kalkar.
@Ricochet Arkadasimiz markasini bulamadigini söylemis ve beni yanlis anlamasa ben bulamayacagini da söylemek isterim. Bu kadrolar olusan bisikletler F/P üretimi bisikletlerdi ve seri üertim oldugu icin ayni kadroyu bir cok marka hatta ismi suan belki piayasada olmayan markalar da alip kendi markalarini/isimlerini üzerine yapistirip satisa sunuyorlardi.

Jant ölcücmü de su sekilde, 27" jantlarda (Evet @Can Çelik arkadasimizin da dedigi gibi jantlarin hepsi 27" oluyor) sadece 27"x1 1/4" jant tipi yok orasi ayri bir konu ve ETRTO su 686mm degil 630mm oluyor.
686mm 32" oluyor ve buda tek tekerlerde oluyor.

ETRTO = Lastigin ic Capi Yani dis lastigin ic capini ölcünce, @PuncherZ arkadasimizin da dedigi gibi misal 28"de 622mm 27" de ise 630mm cikar.

Örnek olarak da su sekilde anlatayim.
28 x 1.50 - 40 - 622
Bu lastik ölcümünü sadece bir misal olarak sunuyorum
Inch: 28 x 1.50 inch oluyor ve 28" ise lastigin dis capi ve 1.50" ise lastigin genisligi
ETRTO: 40 x 622 mm oluyor ve 40mm lastigin genisligi ve 622mm ise lastigin ici capi (Bu ölcüm lastigin üzerinde yazdigi gibi jantin üzerinde de yazar, bu janta hangi lastigin olduguna dahil bilgidir.
Bu nedenle de 28" ve 29 " lastiklerin dis caplari farkli ama ic caplari ise ikisinin de 622mm ve iskisi de ayni jant capina sahip yani 29" lastigin janti = 28"

Mesela yukarida da yazmistim, 27" jantlarda tek 27x1 1/4 yok
27"x3/4"(20mm) den 27"x1 3/8"(35mm) e kadar ic caplari ayni ve 630mm oluyor ama 27" x 1 1/2"(40mm) ise 609mm oluyor.
 
Jant ölcücmü de su sekilde, 27" jantlarda (Evet @Can Çelik arkadasimizin da dedigi gibi jantlarin hepsi 27" oluyor) sadece 27"x1 1/4" jant tipi yok orasi ayri bir konu ve ETRTO su 686mm degil 630mm oluyor.
686mm 32" oluyor ve buda tek tekerlerde oluyor.
Benim demek istediğim şu abi. 27 inç, 686 mm'ye tekabül ediyor ama bu çemberlerin dış çapı 642 mm civarı geliyor yani 25 - 25.5 inç arası bi uzunluk. Lastik takılmış ve lastiğin şişik hali de 71 cm civarı geliyor, yani 28" civarı. O zaman neden 27" diye anılıyor bu jantlar? Bunu bilen bi insan evladı görmedim şimdiye kadar. Rahmetli Sheldon Brown bile bilmiyor sanırım. Bir şey yazmamış çünkü :)
 
Arkadaslar istreseniz bende bir aciklama getireyim bu olaya.

Öncelikle @Ricochet'in bisikletinin kadrosu yol kadrosu olmadigi icin hangi jant setini takarsa taksin uzun bacak kullanmasi gerekiyor. Bu kadrolarda üretim sonucu orjinal olarak uzunbacak kullanilmisti. Kadro 70li yillarin sonu 80li yillarin basi da randonneur denilen melez biskletlerdi ve yol bisiletine sadece dropbari benziyordu ama dropbar vardi diye tabiki yol biskleti degildi. Bu bisikletlerde camurluklardan tutun dinamo, lamba, bagaj vs hersey takiliydi. Bundan dolayida arkada normal yol kadrosu gibi ince borudan olusan fren köprüsü yoktu, onun yerine plaka gibi bir sey vardi ve o plakada bagaj, camurluk ve fren vidalama yerleri oluyordu, uzun bacak nedeni ise lastiklerin yüksek olusundan dolayi plakada biraz daha yukaridan kaynatiliyordu. Yüksek de olunca kisa bacakli frenler uymuyordu. Ve bu durum ön taraftda da ayni idi yani lastigin yükseliginden dolayi masa ve lastik arasi da farkli oldugu icin bacaklar uzun oluyordu.
Tabiki 28" jant takila bilir, uzun bacak Fren oldugu icin belki papuc ayarindan ayar yapilinca denk gelebilir ama gelmese bile dogru boyutdaki frenler alinir ve sorun ortadan kalkar.
@Ricochet Arkadasimiz markasini bulamadigini söylemis ve beni yanlis anlamasa ben bulamayacagini da söylemek isterim. Bu kadrolar olusan bisikletler F/P üretimi bisikletlerdi ve seri üertim oldugu icin ayni kadroyu bir cok marka hatta ismi suan belki piayasada olmayan markalar da alip kendi markalarini/isimlerini üzerine yapistirip satisa sunuyorlardi.

Muhteşem bir bilgilendirme oldu benim için. Ve gövde üzerinde söylediğiniz tüm detayların izlerini tek tek gördüm. çok teşekkür ederim bütün bu bilgiler için 🙏🙏🙏🙏
 
  • Beğen
Tepkiler: Murat Cömez
Muhteşem bir bilgilendirme oldu benim için. Ve gövde üzerinde söylediğiniz tüm detayların izlerini tek tek gördüm. çok teşekkür ederim bütün bu bilgiler için 🙏🙏🙏🙏
Rica ederim ne demek, elimden geldiği kadar yardımcı olmaya çalışırım. Ben teşekkür ederim.
 
Geri