Karda bisiklet sürerken nelere dikkat etmeli?

Kayıt
22 Ocak 2016
Mesaj
61
Tepki
155
Yaş
41
Şehir
Konya
İsim
Ömer
Bisiklet
Salcano
Forumda benden daha tecrübeli ve bilgili bisiklet kullanıcısı arkadaşlarımız vardır. Bana ulaşan ve bisiklet kullanıcısı arkadaşlarımızın işine yarayacağını düşündüğüm yazılar(makaleler) var. Müsadenizle bunları sizlerle paylaşmak istiyorum. Karda bisiklet kullanmak, teknik açıdan diğer ortamlardan farklıdır. Kumda saplanma hissi ve buzda kayma hissini aynı anda yaşarsınız. Pedal çevirme performansınız (kadans) düşer ve çekişiniz düşecektir. Çivili lastikleri takarak hakimiyetinizi biraz arttırabilirsiniz. Doğru fren kullanımını çok önemli: Asla ama asla panik freni sıkmayın (yani sonuna kadar basıp lastikleri kitlemeyin). Kar gibi kaygan bir zeminde frenleri sonuna kadar sıkma hali düşmelere ve incinmelere sebep olabilir.

http://ereglibisikletlilerdernegi.org/wp-content/uploads/2016/01/Karda-Bisiklete-S%C3%BCrerken-Nelere-Dikkat-Etmeli.jpg

Karda bisiklet sürerken, sakin olun ve normal zamanlarda sürüş yaptığınız gibi davranın. Böylece konforunuz artacaktır. Hiç bir zaman gidonu çok sıkmayın, hakimiyet kurmak için gidona yaptırdığınız çok sert hareketler de size kötü bir geri dönüş sağlayabilirler. Hızınızı kontrol etmeyi unutmayın, en önemlisi kar körlüğü yaşamamak için güneş gözlüğü kullanmayı ihmal etmeyin. Karda bisiklet sürerken en önemli konulardan biriside kıyafet. Hiç bir zaman sizi terletecek kıyafetler giymeyin, hava alan kıyafetler tercih etmeye çalışın. Çok katlı giyinirseniz vücudunuz hava almaz ve terleme yapar, durduğunuzda aldığınız soğuk sizi hasta etmeye yetecektir.

http://www.bizevdeyokuz.com/wp-content/uploads/karda-bisiklet-sarikamis.jpg

Karda Bisiklete Binmek İçin Gereken Teknik Donanım
Öncelikle Tur ve CycloCross hakkında konuşacak olursak, belirli firmaların hazırladıkları çivili kar lastikleri mevcut, bu lastikleri temin ederek bir tura çıkabilirsiniz. MTB serileri içinde bu lastikler aynı şekilde mevcut, bisikletinizin jant ölçüsüne uygun çivili lastiği seçebilirsiniz ve birinci aşamayı geçmiş olabilirsiniz. Tabi ki de bazılarımız (İleri derecede teknik ve sürüş bilgisi olanlar) kendi çivili lastiklerini üretebiliyorlar, ama başlangıçta dışarıdan temin etmeniz daha garantili bir sürüş yapmanıza ve lastiği tanımanıza yardımcı olacaktır.

Zincir ve Aktarıcı takımları:
Bisikletin hareketli aksamları olarak çok önemli yer tutan aktarıcı, zincir takımları bizi yolda bırakacak kadar işimizi zorlaştırabilirler. Bu sebeple hangi bisikleti kullanıyor olursanız olun, kış şartlarına (özellikle kar ve eksi derecelere) uyumlu lube adını verdiğimiz zincir yağları ile aktarıcı takımlarınızı yağlayın. Ve yağın zincir ve takımla kaynaştığından emin olun. (Zinciri yağlamadan önce köpüklü su ile yıkamak, yağlandığında toz vs parçacıkların arada kalmamasına yardımcı olur)

Yağların donması ile ilgili durum aslında, çok karmaşık gözükebilir ama sıfırın altında (hatta 0 dereceye yaklaştıkça), zincir ve dişli aksamı metal özelliklerinden dolayı çok soğuk olacaklardır, bu da üzerindeki yağın donmasına yada işlevini tamamlamamasına sebep olabilir. Ama söyleidğim gibi önceden yapılacak iyi bir temizlik ve yeni yağlama işlemi ile bisikletiniz kusursuz çalışır. Burada hatırlatmak isterimki, asla bisikletiniz için VD40 gibi çok akışkan yağlar kullanmayın. Bisikletler daha bal kıvamında yağlar ile çalışırlar, tutunma dereceleri yüksek yağlar aşınma süresini uzatır ve malzemenizin ömrü uzar.

Fren:
Her bisikletin kendine göre fren aksamları var, ama tabikide kış koşullarında uyum problemleri yaşamanız normal. Bu sebeple eğer pabuçlu frenler kullanıyorsanız kışa uygun ve donma yapmayan, suya dayanıklı pabuçlar seçmenizi öneririm. Disk fren kullanıcılarının ise durumu daha farklı, disk belirli bir ısı aralığında performans sağladığı için sürüş öncesinde frenleri ısıtmak (sıcak bir yerde bisikleti muhafaza etmek) geçerli bir çözüm olacaktır. Yola çıkmadan öncede hidrolikleri biraz pompalayarak, içerisindeki yağın yoğunluğunu ayarlamayı unutmayın. soğukta hacimler değişken olduğundan, yağ istediğiniz sonuçları, yada alışık olduğunuz sonuçları vermeyebilir.

Pedal:
Pedal seçimi tamamen kullanıcıya kalmış bir durum ama ben buzlu vb zeminlerde kilitli vb pedalları tavsiye etmediğimi söylemek isterim. Tabi ki de alışkanlığınız hangisine öncelik veriyorsa onu kullanmanız en doğrusudur.
 
Scudo

Halilibrahim

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Temmuz 2015
Mesaj
1.272
Tepki
2.289
Yaş
39
Şehir
ANKARA
İsim
Halil ibrahim
Bisiklet
Specialized
Belirtmekte fayda görüyorum piyasada iki ana türde hidrolik fren sıvısı var arkadaşlar.

Dot fluid ve Mineral Oil

Mineral Yağı Genelde Shimano (Kırmızı Mineral), Magura (Royal Blood denilen mavi renkli) ve Avid'lerde juice lubes'ü, Hayes'in bazı modellerinde görüyoruz

Dot fluid denilen ve Dot 3 - Dot 4 - Dot 5 ve Dot 5.1 denilen yağı ise çoğunlukla Avid/Sram olmak üzere gene hayes'in bazı modellerinde görüyoruz.

Bu sıvıların hepsinin kendine göre avantaj ve dezavantajları var ancak o konuya sonra değiniriz.

Bu konuda bizi bağlayan kısım ise bu sıvıların soğukta devre dışı noktaları :)

Mineral yağ kullanan frenler -15 °Cde bazı belirtiler göstermeye başlar ve -30°Cde tamamen işlevsiz kalırlar

Dot sıvısı kullanan frenler -80°Cde zayıflayıp -100°Cde tamamen devre dışı kalırlar.

O nedenle kışın havalar -10°C civarındayken mineral yağ kullanan frenleriniz ilk kullanımlarınızda biraz zayıf gelebilir, hafif eğimlerde ısıtabilirsiniz.






 

mywashere

Daimi Üye
Kayıt
3 Mayıs 2015
Mesaj
338
Tepki
479
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Mosso
Ani dönüşler yapmamak gerekir aksi takdirde ön teker kayar ve düşebilirsiniz.

Ayrıca V frenlerde karlar pabuç ile jant arasında toplandığından fren neredeyse etkisiz kalıyor aklınızda bulunsun.
 

Ahmetgitar

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Ağustos 2015
Mesaj
1.284
Tepki
5.634
Yaş
44
Şehir
Ankara
İsim
Ahmet
İzninizle ben de tecrübe ettiğim iki noktayı paylaşayım:

Seleye oturur vaziyette olmak patinaj riskini azaltır ve tekerleklerin yolu daha iyi kavramasına sebep olur.
Bir ikinci nokta ise yola azami dikkat... Karlı yolda otomobillerin sertleştirdiği sıkışmış kar tümseklere sebep olabilir.
Yumuşak kardan bu tip sert kar katmanına geçişte bisiklet tümseğe çıkmışçasına devrilme riskiyle karşı karşıya kalabilir.
Dolayısıyla sürekli olarak mümkün olduğunca ya yumuşak kardan ya da otomobil izinden gidin, zemin değişikliği yapmayın.

12540574_10154442577639881_5068092586272262497_n.jpg
 

gmfaruk

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Kasım 2013
Mesaj
1.096
Tepki
1.090
Şehir
istanbul
Bisiklet
Kron
Dusuk viteste dusuk tempoda surmek en iyisi.
 
  • Beğen
Tepkiler: C.Biberci

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
@Paramedik112 Paylaşımınız çok güzel, teşekkür ederiz :)
Fakat alıntı yapmanıza rağmen bunu belirtmemişsiniz. Yanlış anlaşılmaması adına yaptığınız alıntıları belirtirseniz daha doğru olacağı kanaatindeyim :)
 

Neil deGrasse Tyson

Daimi Üye
Kayıt
24 Mayıs 2015
Mesaj
349
Tepki
383
Yaş
28
Şehir
Ankara/Karabük/Lublin
İsim
Mehmet Ç.
Bisiklet
Canyon
sürüş sırasında bisikleti dimdik tutun yani asfalt yolda giderken hafif viraj veya şerit değiştirmelerinde az da olsa kendimizi-bisikleti yatırırız eğer bunu karda-buzda yaparsanız kendinizi yede bulursunuz:) Ağırlık merkezi kadronun tam üstünde kalacak şekilde,hafif hafif gidonu döndürerek yön verin
 
  • Beğen
Tepkiler: C.Biberci