Scudo Sports

Karbon dayanıklılığı

Bilmem için kullanmam gerektiği gibi saçma bir fikre nasıl kapıldınız orasını anlamadım. Karbon kadro kullanan grup arkadaşlarım var maşası üst sütunu çatlayan jantı parçalanan bildiğim insanlar var. Bu forumda dahi kadrosu perte çıkan arkadaşlar var. Uçak yada rüzgar tribünleri gibi en üst kalitede malzemeler ile üretilen ürünler ile bisiklet kadrolarını karşılaştıracaksak en pahalı karbon malzemeli bisikletleri kıstas almak gerek ki kaç kişi bu tarz bisikletlere biniyor tartışılır piyasa işi ürünleri konuşuyorsak durum yazdığım gibidir. Aksini düşünene karbon kadrosuyla mutluluklar dilerim ben almayım alana mani olmayım👍
1. Binmeden bilmeniz gercekten büyük yetenek. saydiginiz kadar en az alu vskirilan kadro ve masalar da var. Asli karsilastirmaniz sacma. Ama siz bunun farkinda degilsiniz.

2. Ucak vs Karsilastirmasini ben yapmadim, bunu da bana yazmaniz sacma olmus.

3. Biz burada ucuz veya pahali karbonlardan konusmadik. karbonun dayanikligindan konustuk. Pahaliya gelince bu forumda ve türkiye de ummadiginiz kadar var. Belki sizin gruplarda vs yoktur.

4. Tercübeniz olmayan seyleri burada bilirmis gibi tartismayin.

5. yanlis anlamyain ben carbon falan mühendisi degilim, mühendis falan hic degilim. ben sadece edindigim tercübeleri paylasan biriyim. Tercübelerim de öyle arkadaslarin kirilan malari falan degil, tamamen kendi mallarimla tercübe edinirim.

Buarada buda kapak olsun....
Bu karbon bisiklet 1995 model ve sizin tabirinizce 10 senelik ömrü olan bir seyi ben 2014 de bitpazarindan ikinci el olarak aldim yani bu arada yaklasik 20 senelik. Sonra ben 1 sene kadar kullandim ondan sonra kaynima verdim oda 2-3 sene önce ogluna verde ve hala bisiklet tas gibi, hic bir sorunu yok ve cocuk hala kullanmakta.
1.JPG

Buda 2011 model yani 11 senelik ve sert arazilerde kullanmama ragmen hala durumu sifir gibi. Sizin tercübelerinize gör buna 1 sene önce pamugu tikamamaiz lazimdi ama benim tercübelerime göre o bi 30 sene daha gider.

2,1.JPG
 
Scudo
Öncelikle uçak gövdesi hem alu hemde karbon kompozit malzemeden oluşur kanat ve kuyruklar ağırlıklı olarak karbon kompozittir ve en sık değişim yapılan parçalarıdır. En fazla 5 yılda bir bu parçalar değişimi yapılıyor.

Boeing 787'nin gövdesinde kullanılan malzemeler şu şekilde. 5 yılda bir neredeyse bütün uçağı söküp gövdesini mi değiştiriyorlar yani?
1659982198329.png
Kaynak: (link)
 
Ömrü durup dururken niye kısalsın ki? 28bin km de ful karbon cx im var, taş gibi hala sürüyorum. 50-60 bin süren var. Ha kaza olunca fena pahalı, yenisini almak çok zor dersekte; titan veya çelik düşünelim. Bu pahalılıkta karbon neyimize😔
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Eren
Boeing 787'nin gövdesinde kullanılan malzemeler şu şekilde. 5 yılda bir neredeyse bütün uçağı söküp gövdesini mi değiştiriyorlar yani?
292632 dosyayı görüntüle
Kaynak: (link)
Camların belli saat ömrü var, sonra gövde çatlakları gelişiyor. Kimse söylemeden ben söyliyim: gövde karoseri alüminyum.
Ömrü durup dururken niye kısalsın ki? 28bin km de ful karbon cx im var, taş gibi hala sürüyorum. 50-60 bin süren var. Ha kaza olunca fena pahalı, yenisini almak çok zor dersekte; titan veya çelik düşünelim. Bu pahalılıkta karbon neyimize😔
Karbon tamir etmek, titanyum tamir etmekten kolay diye biliyorum. Buna rağmen çelik gibi malzemelerin elastik yüklerde uzun ömrü var.
 
Boeing 787'nin gövdesinde kullanılan malzemeler şu şekilde. 5 yılda bir neredeyse bütün uçağı söküp gövdesini mi değiştiriyorlar yani?
292632 dosyayı görüntüle
Kaynak: (link)
Bende şunu okudum kanatlar hakkında. 5 yılı nereden buldu arkadaş bilmiyorum ama adamlar uçağın ömrünü yıllar değil basınçlandırma döngüsüyle ölçülür diyor. 5 yıl ile ölçülse, uçak 2 sene kullanılmazsa demekki 3 yıllık ömrü kalıyor , kötü yatırımmış uçak yaw. :koptum:

An aircraft's lifespan is measured not in years but in pressurization cycles. Each time an aircraft is pressurized during flight, its fuselage and wings are stressed. Both are made of large, plate-like parts connected with fasteners and rivets, and over time, cracks develop around the fastener holes due to metal fatigue.


"Aircraft lifespan is established by the manufacturer," explains the Federal Aviation Administration's John Petrakis, "and is usually based on takeoff and landing cycles. The fuselage is most susceptible to fatigue, but the wings are too, especially on short hauls where an aircraft goes through pressurization cycles every day." Aircraft used on longer flights experience fewer pressurization cycles, and can last more than 20 years. "There are 747s out there that are 25 or 30 years old," says Petrakis.
 
Karbon diye tabir ettiğimiz CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastics) malzemeden üretilen kadroların (uçak parçası da aynı) yıl vb süre ile ölçülen bir ömür biçme durumu yoktur. Hatta metalik malzemelerdeki yorulma yani fatigue olgusuna karşı da daha az hassastır. Ama hasar alması durumunda hem tespit edilmesi daha zordur hem de bazı hasarlar karşısında yük taşıyabilme kapasitelerinde dramatik düşüşler yaşanabilmektedir.

Karbon kadroların iyi bir mühendislikle tasarlanması (uygun dizilim, boyutlandırma vb) ve üretim süreci (oldukça zahmetli ve hassas bir süreç) en az ham madde kadar önemlidir.

Görseli paylaşılan uçağın bazı komponentleri çalıştığım firmada üretiliyor. Bunun yanında tasarımında çalıştığım ve rakip firmanın uçağında yıllardır uçan parçalarla haşır neşirim. 2009 da ilk uçuşunu yapmış uçakta bile bir çoğu hiç değişmedi. Bunun yanında başka uçaklarda 20 yıldan uzun süredir uçan kompozit parçalar mevcut.
 
Son düzenleme:
Karbon kompozitler ve üretim yöntemleri, 80'lerin ortalarından bu yana önemli ölçüde gelişmiştir ve bağımsız testler, malzeme için sürekli olarak üstün yorulma direnci göstermiştir. Specialized'de kıdemli bir mühendis olan Chuck Texiera, "Burada yaptığımız yorulma testleri neredeyse hareketleri gözden geçirme meselesidir" dedi. “Neredeyse hiçbir zaman bir başarısızlık veya yorgunluk görmüyoruz. Beklenen nihai güce ulaştığınızda, yorgunluk bir oyun gibidir. Titanyum da dahil olmak üzere herhangi bir metal çerçeveyi aynı toplam döngüye maruz bıraktıysanız, tipik olarak buna dayanmazlardı. Bu oldukça şaşırtıcı.”

Scott'ın bisiklet mühendisliğinden sorumlu kişi olan Benoit Grelier'e bir karbon bisikletin kullanım ömrü sorusunu sorduğumda, cevabı netti, "Aslında bu sizin hayatınıza dayanabilir."

Scott Nielson, Trek'ten başlayarak on yıldan fazla bir süredir karbon fiberle çalışıyor ve şu anda Enve'de araştırma, geliştirme ve mühendislikten sorumlu başkan yardımcısı. "Genel olarak karbon malzemelere bakarsanız," dedi, "yorgunlukta çok iyiler, herhangi bir alüminyum veya çelikten çok daha iyi. Düzgün yapılırsa, bir çerçeve sonsuza kadar sürebilir.”

Bu güvenin nedeni, karbon fiberin olağanüstü dayanıklılığıdır. Chuck Texiera, "Kompozitler metaller gibi davranmazlar" diye açıkladı. “Aslında, kelimenin aynı klasik anlamıyla metaller gibi yorulmuyorlar. Elyafın yorulma ömrü neredeyse sonsuzdur.”
 
Çelik daha sağlam diye satan çok satıcı var memlekette...
 
Scott Nielson, Trek'ten başlayarak on yıldan fazla bir süredir karbon fiberle çalışıyor ve şu anda Enve'de araştırma, geliştirme ve mühendislikten sorumlu başkan yardımcısı. "Genel olarak karbon malzemelere bakarsanız," dedi, "yorgunlukta çok iyiler, herhangi bir alüminyum veya çelikten çok daha iyi. Düzgün yapılırsa, bir çerçeve sonsuza kadar sürebilir.”

Güzel yorumlar olmuş. Sadece yanlış anlamazsanız sizi düzeltmek için değil, okuyanların daha doğru anlamlandırabilmesi için kalın işaretlediğim "çerçeve" kelimesini açmak isterim. Zannediyorum "frame" kelimesinin tam Türkçe karşılığı olarak bu şekilde çevrilmiş, kadro, şasi, iskelet, vb. biri olarak çevrilse daha tatlı olurmuş.
 
  • Beğen
Tepkiler: takcil
10 seneden sonra sağlıklı kullanılamaz ise birileri Boeing şirketine bunu anlatması lazım adamlar karbondan uçak yapıyor 🤣
insanlar kulakdan dolma fikirlere daha çok değer veriyo, birde tabi karbon kadro almak kolay değil öyle avunmakta var işin içinde. ömrü kısa diyorlar ama ömrü tamamlanmış bir karbon yok. zaten 55 60 yaşında bisiklete binecek değilsinya. mezaramı gidecek bizle.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Eren
insanlar kulakdan dolma fikirlere daha çok değer veriyo, birde tabi karbon kadro almak kolay değil öyle avunmakta var işin içinde. ömrü kısa diyorlar ama ömrü tamamlanmış bir karbon yok. zaten 55 60 yaşında bisiklete binecek değilsinya. mezaramı gidecek bizle.
55-60 yasindaki bir kisi bisiklete binmezmi yani. 55-60 yasindaki bir insan moruklamismi oluyor, bunu hakaret olarakmi algilasak aceba?
 
55-60 yasindaki bir kisi bisiklete binmezmi yani. 55-60 yasindaki bir insan moruklamismi oluyor, bunu hakaret olarakmi algilasak aceba?
yok binemez demiyom binecek değilsin diyom. avrupada çok binen varda bizim ülkemizde bisiklete binmeyi düşüklük olarak görenlerde var.genel itibarla pek binilmez o yaşlar ondan dedim yoksa yaşlılar daha bi ısrarcı oluyo yolda belde.
 
yok binemez demiyom binecek değilsin diyom. avrupada çok binen varda bizim ülkemizde bisiklete binmeyi düşüklük olarak görenlerde var.genel itibarla pek binilmez o yaşlar ondan dedim yoksa yaşlılar daha bi ısrarcı oluyo yolda belde.
Bende zaten binemezmi diye sormadim. Sizin cümlenize karsilik olarak binmezmi diye sordum, hani siz "binecek degilsinya" dedinizya. Neyse yinede sizin dediginiz gibi olsun ama sadece antalya ya kislari tatile gidince en az 4-5 yasli bisikletci görüyorum. Birinde hatta sari bir Colnago var onu bir kac defa gördüm, kendini tanimam.
 
.........
 
Son düzenleme:
benim kasdım aslında uzun km binemessin diyeydi. ben şu an binince 200 kmlere kadar binerim, ne biliyim 55 60 yaşında binemem diye düşündüm.
Ozaman birdahakinde cümlenizi anlasilir sekilde detayli yazin, sizin yukarida 55-60 yaslarindakine yazdiginiz nerdeyse o yasdakilere hakaret gibi anlasiliyor. simdi bu konuyu burada keselim. Size hayirli aksamlar dilerim.
 
..........
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Ali Eren
Konunun tamamını okumadım ama bir inşaat mühendisi olarak birkaç kelam etmek isterim.

Çelik, alüminyum gibi malzemeler sünektir. Eğer doğru tasarlanırlarsa aniden kırılmazlar. Önce eğilip bükülmeye başlarlar, kırılmaya doğru giderken siz bu eğilme bükülmeyi farkedip önleminizi alabilirsiniz. O sebeple alüminyum kadro arayan kişileri bir projeci olarak anlayabiliyorum, bizim hayatımız süneklik çünkü:)

Bunun haricnde biz karbon elyaf malzemeyi bina güçlendirme projelerinde kullanırız. 70 yıllık bir bina ve o binanın herhangi bir kolonunu düşünün. Biz bu binayı analiz edip o kolonun depremde hasar alıp almayacağını tespit edebiliriz. Eğer deprem sırasında hasar alacak ise, bunu engellemek için kullandığımız yöntemlerden biri karbon kumaşlar ile kolonun etrafını sarmaktır. Google'da "frp jacketing" şeklinde bir arama yaparsanız pek çok uygulama örneği bulabilirsiniz. Aynı şekilde kirişler de sarılır bu malzeme ile.

Bu konuyu görünce çok kısa bir google araştırması yaptım ve şimdi önereceğim tipte bir kullanım var mı göremedim. Alüminyum bir kadroyu daha ince cidarlı profillerden imal edip, sonra etrafına 1 kat karbon kumaş döndüğümüz zaman muhtemelen hem çok sağlam hem de hafif bir kadro elde edebiliriz. Bu şekilde kompozit bir çözüm geliştirmek bence herkesi mutlu edecek:)
 
........
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Ersin savaş
Geri