Scudo Sports

Kadrolarda V fren için de çok uygun bir tasarım.

Selçuk Çilek

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Eylül 2007
Mesaj
693
Tepki
1.242
Şehir
Ankara
Bursalı arkadaşlar anımsarlar. BTS elektronik te toplandığımızda size Cadel Evans ın TT bisikletindeki frenin konumundan bahsetmiştim.Ve ön JANT frenlerin diğer kadrolarda da maşanın arkasında yer almamasından kaynaklanan sorunları görüşmüştük.
Ön tekerin dönüş yönü dikkate alındığında oluşan güçleri en iyi absorbe edebilecek konum aslında bu. Yani arka frende de olduğu gibi fren sıkıldığında pivot vidasına (vidalarına) doğru bir güç biniyor.Pivottan ileriye doğru "çekilmiyor".
Evans ın Ridley Dean TT bisikletinde bu tasarımın aerodinamik getirisi de mutlaka düşünülmüştür.
Ama jant frenlerinde (MTB & Yol) yaşadığımız "ses" sorununun ortadan kalkacağını düşünüyorum.
Olumsuz görüşü olan arkadaşların nedenlerini de ekleyerek bu topic ekine yazmalarını rica ederim.

(link)

(link)
 
Scudo
Ses konusunda pek emin değilim ben, sonuçta arka fren de sen yapabiliyor doğru ayarlanmadığında.

Ancak diğer açılardan (aerodinamik hariç) mantıklı geliyor.

Aerodinamik hariç dedim çünkü çok ayrıntı bence bu, özellikle de bir mtb için. Ancak yüksek hızlara etkisi olur gibi geliyor, ne dersiniz?
 
@Selçuk Çilek


Selçuk abi bu sisemde yükü pivotlardan maşaya yaymak mümkün oluyor bence böylece daha esenemez ve güçlü bir frenleme mümkün olabilir...
 
Çağrı,
ben bu tasarımı çok beğendim ve bir adım ileri düşünerek TT kadro ve maşa da ön freni NEDEN tümüyle ön maşanın içine tasarlamadıklarını RIDLEY e sordum. Yani dışarıdan hiç görünmeyen bir ön fren.
Ayrıca mevcut Dean bisikletinde aerodinamik avantajın dışında hangi yönde düşündüklerini sordum.
Bu değişik bir fren sistemi de olabilir (sırları bende saklı:) )...yani ilk verdiğim linkteki fren oraya sığmaz veya sığdırılırsa ön maşanın köprü bölümü çok büyük ve/veya kaba durabilir ve aerodinamik avantaj ortadan kalkar gibi düşünmemeniz için.
RIDLEY den yanıt gelince (gelirse:) ) buraya yazarım.

ses le ilgili: artık kullanmıyorum ama uzun yıllar V fren kullandım. en ideal ayarlı bir fren /fren ayaklarında bile
"vınlama" veya "ötme" sesi sadece ön frenimden gelirdi.
 
Yeni keşifler var bekliyorum bende cevabı...
 
hep ön freni konuştuk ama arka frende de tam aksi yönde düşünülmüş gibi görünüyor ve alttaki likte göründüğü gibi kadronun en altına konumlandırılmış....
getiriside ağırlık merkezinin (COG) aşağıya çekilerek yol tutuşunun artması olabilir...
(link)
 
Abi bu fren tarzını bir çok kez gördüm aslında Specialized Transtionda da arka fren kadroda orta göbeğin altında yerleştirilmiş...
 
  • Beğen
Tepkiler: yarışcı 3
evet arka fren tasarımı yeni değil .
ayrıca cadel evans a birincilik için yapması gerektiği zamana 54/11 de yetmemişti..
 
Abi zaten o bisikleti uçurmaya yetmez yani... 54-44 nasıl bir orandır... Hadi 54 neysede 44 nasıl bişey bas bas amma zor döner o :)
 
Selam.
Frenlerin bu şekilde yerleştirilmesinin en büyük nedeninin aerodinamik akışı düzenlemek olduğunu düşünüyorum.Yol bisikletinde kullanılan kaliperlerde frenin arkaya alınmasının mukavemet açısından da pek bir faydası yok.Çünkü pivot bölgesine uygulanan frenlemenin momenti,doğrusal kuvvetten çok daha fazla;bu yüzden doğrusal kuvvetin yönünü değiştirmek fazla birşey kazandırmaz.

Fakat dağ bisikletinde önde kullanılan V-frenin arkaya alınması Selçuk bey'in de bahsettiği gibi sesi azaltmada yardımcı olabilir.Bilindiği gibi fren pabuçlarının jantta belli bir açı farkıyla basması lazım.Fakat frenleme esnasında oluşan kuvvet pivotları esnetiyor ve bu açıyı tersine doğru bozuyor; bu da sese ve titreşime neden oluyor.Fakat pivotlar maşanın arkasına alınırsa yine esneme olacak fakat pivotların esneme açıları farklı olacak.Yani pabuçları ayarladığımız açı biraz daha artacak;böylece sesin önüne geçilebilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: matrixod
@Turkishflier

Cevabına kelimesi-kelimesine katılıyorum.Hatta mtbde bile kullanılırsa bu "ön fren olayı" ses konusunda ileri bir adım olur.
 
Hali hazırda şu anki kullandığımız arka frenlerde ne kadar çamur sorunu yaşıyorsak aynı şekilde bu sistemde de olacaktır.
 
Doğru bana sanki ön olursa daha fazla çamur toplar gibi geldi niyeyse?!:)
 
Açısı arkaya çatala göre daha dik olacağı için çok az miktar daha fazla çamur toplayabilir.
 
Bir uygulama da Argon18 den.
Bu Kanada markasıda TT bisikletinde maşa arkası frene geçiş yaptı...

(link)

Bu arada bisikleti dikkatli inceleyen arkadaşların Zipp tekerlerinin yan yüzeylerindeki çukurlu tasarım dikkatini çekmiş olabilir.
Bu çukurlu tasarım (dimpled) aerodinamik arayışların bir parçasıdır ve ilk olarak golf toplarında uygulanmıştır.
Aerodimanik bilimi içinde yer alan düz akım (laminar flow) topa vurduğunda eğer topun yüzeyi düz ise, topun üzerinde bulunan hava sınır katmanları (boundary layer) ince olduğundan topun yönünün mesafe uzadıkça daha çok şaştığını göstermiş. Çukurlu yüzeydeyse
daha kalın bir yüzey hava sınır katmanı oluşturuluyor ve topun arkasında oluşan iç bükey girdaplarında (vortices) daha geriye atıldığını ve daha az iç bükey şekiller meydana getirdikleri saptanmış.
ZIPP te jantların üzerine "vuran" hava akımını janttan daha uzak tutmak amacıyla böyle bir tasarım gerçekleştirmiştir.

Not: Aerodinamik bilim alanında bir eğitimim olmadığı için konu bir aile bireyine danışarak (oğlum) ve "anladığım kadarıyla" yazılmıştır.
Yanlış tanım düzeltmek veya ek bilgiler eklemek isteyen arkadaşlar bunu yapabilirler.

Zaten forumda 2009 da açılmasını istediğim bir alanda AERO bölümüdür.
Eğer MALZEME konusuna eğiliyorsak(Hafif Bisikletler) AERO da performansımızı doğrudan etkileyen faktörler arasındadır.
Admine duyurulur .
Hepimize iyi seneler dileklerimle..
Selamlar
 
Diyelim ki Mtblerde ön freni maşanın arkasına aldık maşanın dış bacak tacı yine önde mi olmalı yoksa istisna maşalarda ki gibi onuda arkaya mı almalı?.Yani masanın dıç bacak tacının yine önde olması esnemeyi nasıl etkiler?
 
@Şahin BULUT

Ben bu uygulamaya göre tacın ve köprününde yeniden tasarlanması gerektiğine inanıyorum.
Ayrıca daha dik bir maşa tasarımı gerekeceğinden konu MTB olunca sıkı testler olmadan "ev&el yapımı" bir tarzı desteklemem.
 
  • Beğen
Tepkiler: Şahin Bulut
Geri