Scudo Sports

Jant telinin kopması

Team vision 30 jantın inanılmaz sessiz göbeğinden sonra bir tandigimin hiç kullanmadigi toplama jantı satın aldım. Dt swiss rr511 çember, aero teller, koozero 330 göbek ile neredeyse rüyalarımı süsleyen jant.. Hemen rublemi taktırıp neredeyse hiç denemeden Samsun'dan Tokat'a antrenman sürüsüne çıktım.

Samsun'daki ilk tirmanisim olan cakalliya vardım. Yokuşta kamyona bir atak çekerken bisikletten bir ses geldi ve zincir- vites tarafından geldiğini varsayarak onemdemedim. 300m sonra yokuş bitip inişe gectigim sirada hub sesinin keyfine varmış, ağzım kulaklarımda iken janttan gelen gürültü üzerine hemen durdum.

308167 dosyayı görüntüle

Bir de ne göreyim. Hiç başıma gelmeten şey benim de başıma gelmişti. Jantın akoru bozulmuş, 8 çiziyordu. Hemen teli göbeğe yakın taraftan koparttim ve hiç zormalayip bir araç ile merkeze dönüp eve yavaşça sürerek geldim.

Haftasonu bisikletcime bıraktım ve eksik teli koyup akort yaptıktan sonra tam jantı takarken bir telin daha elinde kaldığını ve tekrar aynı işlemleri yaptığını söyledi. Acaba her bir tel/tel başında çürüklük mu vardı? Yoksa jantı aldığım kişinin ağırlığı ile benim ağırlığım farklı olduğu için (20 kg vardır) böyle bir talihsizlik mi yaşadım. 3-5 sene önce toplanmış ve çok çok az kullanılmış bir jant.

Bugün 60km, 1300m tirmanisli bir rota sürdüm ve 1000m rakımlı dağdan deniz seviyesine iniş yaptığım yolu bilerek delik deşik olan asfalt yoldan yaptım. Çukurlardan kaçtım fakat 7-8 çukura sağlam girdim(kaçmaya çabaladım fakat janta zarar vermeyecek şekilde darbe aldım) diyebilirim. Jantı extrem şekilde test etmem gerekiyordu. Başarıyla testten geçti. Sürüş bitince tellerin tansiyonunu elimle kontrol ettim. Bir sorun gözükmüyor.

Umarım bir daha tekrarlamaz.

Kazasız sürüşler.
Geçmiş olsun. Herkesin başına gelebiliyor işte.
 
  • Beğen
Tepkiler: Rhodiumm
Scudo
Merhaba. Geçen gün 1 derece havada sürüşe çıkayım dedim ilk defa. Sanırım soğuk havada tellerin gerginliği artıyor. Birlikte sürdüğüm grup da bir noktada kaldırıma çıktı. Soğuk havanın da vermiş olduğu üşüme ve uyuşukluk ile popoyu kaldırmadan hafif bir kot farkından selede ineyim derken çat diye arka tel koptu.

Jant bontrager 32 telli. 135 kilo iken birbiri ardına çok kırdığım için akort sehpası almıştım. En son haziranda kendim sıfırdan yaptıktan sonra bir sıkıntı yaşamamıştım. 15 kilo da verince rahatladı bisiklet. 7 aydır sorun yoktu. Ama işte arkada heybe çanta falan yük var ve böyle bir durum yaşandı.

Şimdi soracağım soru şu. Gerginlik aleti falan da almıştım. Yanal ve dikey akordu güzel ayarlıyorum fakat jant ortada mı emin değilim. Ön jant ortada olur da. Arka jant sanki rublenin aksi istikametine doğru hafif kaymış gibi. Bu normal mi? Yoksa onu da ortalamam mı gerek? Onu ortalarsam ruble kadroya nasıl sığacak?

Bu sefer kendim ellemeyip bilen birine gideyim diyorum. Herkes Esat ustadan bahsetmiş. Acaba diğer fischer'ın jantlarıyla birlikte gitsem mi? Iyi midir? Veya akort yaparken izleyebiliyor muyuz? Birkaç bir şey kapmak için?
 
...Arka jant sanki rublenin aksi istikametine doğru hafif kaymış gibi. Bu normal mi? Yoksa onu da ortalamam mı gerek? Onu ortalarsam ruble kadroya nasıl sığacak?...

Jantı merkezleyince rublenin yeri değişmiyor. Ruble aynı yerde duracak, ruble tarafı telleri sıkıp ters tarafı gevşetince sadece çember ruble tarafına doğru kayacak.

Merkezleme aleti yoksa (benim yok, gerek de yok), çözümümüz bu (2:19):
 
Jantı merkezleyince rublenin yeri değişmiyor. Ruble aynı yerde duracak, ruble tarafı telleri sıkıp ters tarafı gevşetince sadece çember ruble tarafına doğru kayacak.
O zaman ben ön tarafı hallediyormuş gibi tam ortada olarak mı düşüneceğim? Mantığını hala anlamadım. Milin iki ucu, göbek ve ruble sabit. Çemberin kendisi mi kayıyor? Gerçi doğru ben nedense hep göbek kayıyor diye düşünüyordum abi.
 
O zaman ben ön tarafı hallediyormuş gibi tam ortada olarak mı düşüneceğim? Mantığını hala anlamadım. Milin iki ucu, göbek ve ruble sabit. Çemberin kendisi mi kayıyor? Gerçi doğru ben nedense hep göbek kayıyor diye düşünüyordum abi.

Evet, sağdaki teli kısaltıp soldaki teli uzatmış oluyoruz, jant sağa kayıyor.
Bicycle_wheel_dish_diagram.svg


Tabii iş jant tarafından yapıldığı için jant sabit kalıp göbek hareket ediyormuş gibi yanılmak mümkün. Bisiklette göbek sabit, jant ona göre kaymış oluyor.
 
Evet, sağdaki teli kısaltıp soldaki teli uzatmış oluyoruz, jant sağa kayıyor.
Bicycle_wheel_dish_diagram.svg


Tabii iş jant tarafından yapıldığı için jant sabit kalıp göbek hareket ediyormuş gibi yanılmak mümkün. Bisiklette göbek sabit, jant ona göre kaymış oluyor.
Olması gereken bu kırmızı kesik cizgideki gibi mi peki? Yani göbeğin ruble tarafına çekilmiş olacak.
 
  • Beğen
Tepkiler: Cemal Ç.
Arka jant sanki rublenin aksi istikametine doğru hafif kaymış gibi. Bu normal mi?
Tekeri yuvasına oturtup elle çevirince, çemberin her tarafı az da olsa solda kalıyorsa normal değil. Demek ki tel kopmadan önce de tam ortalı değilmiş. Ustanın uzun uzun izlemene müsaade edeceğini sanmıyorum :) Ben olsam istemem yani. Konsantrasyon işi bu. Şaka yapmıyorum. Balanslama konstrasyon, hesap, kitap ister. Çemberi komple yatay ve dikey olarak gözlemlemek gerekiyor. Zaten hakkıyla yapan biri ise uzun sürecektir. İzlemekten sıkılırsın. Ayrıca izlesen bile kendin boğuşuyomuş gibi faydalı olmaz. En iyi öğrenme direkt senin yapmaya çalışmanla olur.
 
Tekeri yuvasına oturtup elle çevirince, çemberin her tarafı az da olsa solda kalıyorsa normal değil. Demek ki tel kopmadan önce de tam ortalı değilmiş. Ustanın uzun uzun izlemene müsaade edeceğini sanmıyorum :) Ben olsam istemem yani. Konsantrasyon işi bu. Şaka yapmıyorum. Balanslama konstrasyon, hesap, kitap ister. Çemberi komple yatay ve dikey olarak gözlemlemek gerekiyor. Zaten hakkıyla yapan biri ise uzun sürecektir. İzlemekten sıkılırsın. Ayrıca izlesen bile kendin boğuşuyomuş gibi faydalı olmaz. En iyi öğrenme direkt senin yapmaya çalışmanla olur.
Kendim defalarca denedim zaten. Ama bir şey atlıyorum. Belki onu görürüm diye düşündüm. En son herşeyi hallettiğimi düşündüğümde 4 saat sürmüştü. Şuan başına o kadar gömülebilir miyim bilmiyorum. O zaman çocuk yoktu 😀
 
Olması gereken bu kırmızı kesik cizgideki gibi mi peki? Yani göbeğin ruble tarafına çekilmiş olacak.

Evet. Jantın merkezi göbeğin iç kısmının ortasına değil, milin tamamına göre ortalı olacak.
1706304830193.png

Disk frenli jant olduğu için resimdekine kıyasla sol flanş biraz daha içeride olur, arkadan bakınca teller bu kadar dengesiz görünmez tabii ama yine de arkadan bakınca tellerin oluşturduğu üçgen böyle sağa doğru yatık görünecek.
 
  • Beğen
Tepkiler: Cemal Ç.
Evet. Jantın merkezi göbeğin iç kısmının ortasına değil, milin tamamına göre ortalı olacak.
314181 dosyayı görüntüle

Disk frenli jant olduğu için resimdekine kıyasla sol flanş biraz daha içeride olur, arkadan bakınca teller bu kadar dengesiz görünmez tabii ama yine de arkadan bakınca tellerin oluşturduğu üçgen böyle sağa doğru yatık görünecek.
20240127_004052.jpg20240127_004117.jpg

Tekerin hemen yanında kadrodan metal bir parça çıkıyor. Ondan belli zaten ortalı olmadığı. O parça ne işe yarıyor? Sanırım benim bu jantı ruble tarafina almam gerekiyor. Bir de bu şekilde kullanımda bir şey zarar görmüş olabilir mi? Yoksa sadece bana daha fazla mı güç sarfettirmiş oldu sürerken? @Spartiat @Can Çelik

Ekran görüntüsü 2024-01-27 005349.png
 
  • Üzgün
Tepkiler: Cemal Ç.
314183 dosyayı görüntüle314182 dosyayı görüntüle

Tekerin hemen yanında kadrodan metal bir parça çıkıyor. Ondan belli zaten ortalı olmadığı. O parça ne işe yarıyor? Sanırım benim bu jantı ruble tarafina almam gerekiyor. Bir de bu şekilde kullanımda bir şey zarar görmüş olabilir mi? Yoksa sadece bana daha fazla mı güç sarfettirmiş oldu sürerken? @Spartiat @Can Çelik

314184 dosyayı görüntüle

Evet, ruble tarafına alman lazım. Lastiklerin yanlara mesafesine göre de dengeleyebilirsin ama ideali videodaki yöntemle ya da aletle daha hassas merkezlemek.
Kısa süre kullanımda lastik sürtmediyse sorun olmaz, lastik sürtse de fark ederdin muhtemelen.
 
Evet, ruble tarafına alman lazım. Lastiklerin yanlara mesafesine göre de dengeleyebilirsin ama ideali videodaki yöntemle ya da aletle daha hassas merkezlemek.
Kısa süre kullanımda lastik sürtmediyse sorun olmaz, lastik sürtse de fark ederdin muhtemelen.
hocam jantı tam olarak merkezlediğimde tek taraf tepiyor. en baştan örmeyi vs denedim denedim fakat çözüm bulamadım. teller doğru uzunlukta, jant ortada iken jant tepiyor.

ön taraf için konuşmuyorum. fazla sıkmadığım eminim çünkü bu tepme teller hafif gevşek iken de var. yeterli gerginliğe gelince de jantı orta ayarlı ayarlı tutmanın tek bir yolu var fakat onda da bazı teller çok gergin oluyor ve ciddi gerginlik farkları ortaya çıkıyor.

elimde tel tansiyon zımbırtısı da var. telleri birbirine yakın düzeyde sıktıysam bu sefer de akort düzgün olmuyor. kısaca şöyle söyleyeyim;

teller eşit sıkıldığında;

- kötü akort, hafif tepme

tepme hariç akort düzeltildiğinde;

- ciddi tepme
- tel gerginlik farkları

tepme hafif düzeltildiğinde;

- son derece kötü akort

yeterli gerginlikte akort ve tepme hafif düzeltiğinde;

- çok ciddi gerginlik farkları

gibi sorunlar var. herhangi bir tavsiyeniz var mı?

çözümü bulamadım ben, bir yerden patlıyorum. yeniden örmek, tel tansiyonu ölçmek vs tonla şey denedim. jant çemberi ve göbek de öyle ucuz modeller değil.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
tepme hafif düzeltildiğinde;

- son derece kötü akort
Hem yatay hem dikeyde (dikey balanssızlık = tepme) balanslı bir teker oluşturacak kadar kafa yormamışsın, zaman geçirmemişsin balans zanaatinde. Bunu sağlayabilecek kalifiyeye gelmen lazım.
 
hocam jantı tam olarak merkezlediğimde tek taraf tepiyor. en baştan örmeyi vs denedim denedim fakat çözüm bulamadım. teller doğru uzunlukta, jant ortada iken jant tepiyor.

ön taraf için konuşmuyorum. fazla sıkmadığım eminim çünkü bu tepme teller hafif gevşek iken de var. yeterli gerginliğe gelince de jantı orta ayarlı ayarlı tutmanın tek bir yolu var fakat onda da bazı teller çok gergin oluyor ve ciddi gerginlik farkları ortaya çıkıyor.

elimde tel tansiyon zımbırtısı da var. telleri birbirine yakın düzeyde sıktıysam bu sefer de akort düzgün olmuyor. kısaca şöyle söyleyeyim;

teller eşit sıkıldığında;

- kötü akort, hafif tepme

tepme hariç akort düzeltildiğinde;

- ciddi tepme
- tel gerginlik farkları

tepme hafif düzeltildiğinde;

- son derece kötü akort

yeterli gerginlikte akort ve tepme hafif düzeltiğinde;

- çok ciddi gerginlik farkları

gibi sorunlar var. herhangi bir tavsiyeniz var mı?

çözümü bulamadım ben, bir yerden patlıyorum. yeniden örmek, tel tansiyonu ölçmek vs tonla şey denedim. jant çemberi ve göbek de öyle ucuz modeller değil.
Balansı düzeltmek için janta giriştiğimde bende de teller arasında gerginlik farkları oluyor. Gerginlik ölçerde tellerin gerilimi kaç gözüküyor acaba? Şu an sallıyorum bendeki sonuç 50-55 arası ise ben normal diyordum o kadar farka. Bence gerilim ölçer fazla hassaslaştırıyor işi. Tüm teller eşit olacaksa zaten nipeldeki çizgileri takip edip aynı kademeye getirirdik. Ben de çıkamadım işin içinden. En kötü bir kere düzgün bir yere yaptırabilsem baştan sona Tüm telleri ölçüp not alacağım gerginlikleri. Bir daha ona göre örüp akordunu hallederim.
 
Balansı düzeltmek için janta giriştiğimde bende de teller arasında gerginlik farkları oluyor. Gerginlik ölçerde tellerin gerilimi kaç gözüküyor acaba? Şu an sallıyorum bendeki sonuç 50-55 arası ise ben normal diyordum o kadar farka. Bence gerilim ölçer fazla hassaslaştırıyor işi. Tüm teller eşit olacaksa zaten nipeldeki çizgileri takip edip aynı kademeye getirirdik. Ben de çıkamadım işin içinden. En kötü bir kere düzgün bir yere yaptırabilsem baştan sona Tüm telleri ölçüp not alacağım gerginlikleri. Bir daha ona göre örüp akordunu hallederim.

Tüm akort işi bittiğinde teller arasında gerginlik farkları olur, o normal. İki taraf zaten çoğu zaman aynı olmaz ama aynı tarafın telleri arasında da küçük farklar olur. O farkları sıfırlamaya kalkarsak tekrar akort bozulur. Gerginlik eşitle-akort et döngüsü sonsuza kadar sürebilir.

İlk iş tüm telleri nipellerin içine aynı miktarda sokmak. Tel uzunlukları doğruysa zaten bu aşamada bile kabaca düzgün görünen bir jant elde etmemiz lazım.
İkinci iş gerginlikleri ölçerek dengelemek. Sonra gerginlik ölçeri kaldırabiliriz.
Üçüncü aşama yatay, dördüncü aşama dikey akort. Dikey yapılırken yatay kaçmalar oluşursa onlar da düzeltilecek tabii.
Son aşama merkezleme ve bunu yaparken yalpalama olursa onlar düzeltilecek.
Ondan sonrası işkence ve deneme.

Gültekin Becermiş'in videosunda bu aşamalar güzel anlatılıyor:


O da aşamaları böyle listelemiş:
(link) Gerekli Malzemeler,
(link) Yapılacak Hazırlık,
(link) Jantın Örülmesi / İç Tellerin Takılması,
(link) Jantın Örülmesi / Dış Tellerin Takılması,
(link) Jantın Başlangıç Gerginliğine Getirilmesi, Tellerin Boşluğunun Alınması,
(link) Yan Akordun Yapılması,
(link) Düşey ( Radial ) Akordun Yapılması,
(link) Jantın Merkezlenmesi,
(link) Tokmakla / Dipçikle / Bastır / Çek,
(link) Tellerin Gerginliğinin Dengelenmesi,
(link) Sonuç Olarak...

Video açıklamasında belli kısımların detay videolarının linkleri de var.

hocam jantı tam olarak merkezlediğimde tek taraf tepiyor. en baştan örmeyi vs denedim denedim fakat çözüm bulamadım. teller doğru uzunlukta, jant ortada iken jant tepiyor.

ön taraf için konuşmuyorum. fazla sıkmadığım eminim çünkü bu tepme teller hafif gevşek iken de var. yeterli gerginliğe gelince de jantı orta ayarlı ayarlı tutmanın tek bir yolu var fakat onda da bazı teller çok gergin oluyor ve ciddi gerginlik farkları ortaya çıkıyor.

elimde tel tansiyon zımbırtısı da var. telleri birbirine yakın düzeyde sıktıysam bu sefer de akort düzgün olmuyor. kısaca şöyle söyleyeyim;

teller eşit sıkıldığında;

- kötü akort, hafif tepme

tepme hariç akort düzeltildiğinde;

- ciddi tepme
- tel gerginlik farkları

tepme hafif düzeltildiğinde;

- son derece kötü akort

yeterli gerginlikte akort ve tepme hafif düzeltiğinde;

- çok ciddi gerginlik farkları

gibi sorunlar var. herhangi bir tavsiyeniz var mı?

çözümü bulamadım ben, bir yerden patlıyorum. yeniden örmek, tel tansiyonu ölçmek vs tonla şey denedim. jant çemberi ve göbek de öyle ucuz modeller değil.

Tepme jantın neresinde? Sibop ya da karşı tarafında mı?
 
Tüm akort işi bittiğinde teller arasında gerginlik farkları olur, o normal. İki taraf zaten çoğu zaman aynı olmaz ama aynı tarafın telleri arasında da küçük farklar olur. O farkları sıfırlamaya kalkarsak tekrar akort bozulur. Gerginlik eşitle-akort et döngüsü sonsuza kadar sürebilir.

İlk iş tüm telleri nipellerin içine aynı miktarda sokmak. Tel uzunlukları doğruysa zaten bu aşamada bile kabaca düzgün görünen bir jant elde etmemiz lazım.
İkinci iş gerginlikleri ölçerek dengelemek. Sonra gerginlik ölçeri kaldırabiliriz.
Üçüncü aşama yatay, dördüncü aşama dikey akort. Dikey yapılırken yatay kaçmalar oluşursa onlar da düzeltilecek tabii.
Son aşama merkezleme ve bunu yaparken yalpalama olursa onlar düzeltilecek.
Ondan sonrası işkence ve deneme.

Gültekin Becermiş'in videosunda bu aşamalar güzel anlatılıyor:


O da aşamaları böyle listelemiş:
(link) Gerekli Malzemeler,
(link) Yapılacak Hazırlık,
(link) Jantın Örülmesi / İç Tellerin Takılması,
(link) Jantın Örülmesi / Dış Tellerin Takılması,
(link) Jantın Başlangıç Gerginliğine Getirilmesi, Tellerin Boşluğunun Alınması,
(link) Yan Akordun Yapılması,
(link) Düşey ( Radial ) Akordun Yapılması,
(link) Jantın Merkezlenmesi,
(link) Tokmakla / Dipçikle / Bastır / Çek,
(link) Tellerin Gerginliğinin Dengelenmesi,
(link) Sonuç Olarak...

Video açıklamasında belli kısımların detay videolarının linkleri de var.



Tepme jantın neresinde? Sibop ya da karşı tarafında mı?
Gültekin abiyi severek takip ediyorum. Soru sorunca da hemen cevap veriyor abi aynı senin gibi çok iyi bir insan 😀

İşkence kısmı doğru. Merkezleme kısmı hariç bende de sıralama aynıydı. Ben direkt göbeği merkezlemistim. Orada hatam olmuş. Bir de gerginligi en sonda bile kontrol ediyordum. O da hata muhtemelen. Dedigin gibi abi gerginliği ayarlarken akort kaçıyor. Hele ki çember birleşim noktası. Sırf bu yüzden doğru dürüst kaynaklı çember alasım gelmişti 😀
 
Tüm akort işi bittiğinde teller arasında gerginlik farkları olur, o normal. İki taraf zaten çoğu zaman aynı olmaz ama aynı tarafın telleri arasında da küçük farklar olur. O farkları sıfırlamaya kalkarsak tekrar akort bozulur. Gerginlik eşitle-akort et döngüsü sonsuza kadar sürebilir.

İlk iş tüm telleri nipellerin içine aynı miktarda sokmak. Tel uzunlukları doğruysa zaten bu aşamada bile kabaca düzgün görünen bir jant elde etmemiz lazım.
İkinci iş gerginlikleri ölçerek dengelemek. Sonra gerginlik ölçeri kaldırabiliriz.
Üçüncü aşama yatay, dördüncü aşama dikey akort. Dikey yapılırken yatay kaçmalar oluşursa onlar da düzeltilecek tabii.
Son aşama merkezleme ve bunu yaparken yalpalama olursa onlar düzeltilecek.
Ondan sonrası işkence ve deneme.

Gültekin Becermiş'in videosunda bu aşamalar güzel anlatılıyor:


O da aşamaları böyle listelemiş:
(link) Gerekli Malzemeler,
(link) Yapılacak Hazırlık,
(link) Jantın Örülmesi / İç Tellerin Takılması,
(link) Jantın Örülmesi / Dış Tellerin Takılması,
(link) Jantın Başlangıç Gerginliğine Getirilmesi, Tellerin Boşluğunun Alınması,
(link) Yan Akordun Yapılması,
(link) Düşey ( Radial ) Akordun Yapılması,
(link) Jantın Merkezlenmesi,
(link) Tokmakla / Dipçikle / Bastır / Çek,
(link) Tellerin Gerginliğinin Dengelenmesi,
(link) Sonuç Olarak...

Video açıklamasında belli kısımların detay videolarının linkleri de var.



Tepme jantın neresinde? Sibop ya da karşı tarafında mı?
yanlış hatırlamıyorsam sibop kısmına yakındı. iki taraft tepkiyir fakat bir taraf daha fazla tepiyor. sorun şu, teller tam sıkılmadan da ciddi bir tepme var.
 
Bugün kopan telin olduğu arka jantı, ön jantı ve kendi ördüğüm klasik bisikletin jantını aldım. Esat ustayı bulup ona götürdüm. Amca ben dükkana girerken bile akort masasındaydı. Derdimi anlattım. Pazartesi alacağım. Gitmeden bir kendi akordumu sordum. Jant için bir tarafın akordu güzel ama ortalamada problem olmuş dedi. Yine de gururlandım. 😀

Jantları alınca gerginlikleri ölçüp usta biri hangi gerginlikte ayarlıyor onu öğrenmiş olacağım.
 
Evet, 650 km'nim ardından, bisikletim bu tombula dayanamadı ve 1 adet jant telini kırmışız. İşın kötüsü arabayı bıraktığım yerden 15 km uzaktayım, bisikletçi de bulamadım. Turu da 50 km'ye tamamlamak istiyordum, yani ters istikamete 10 km daha yolum var. Bir karar verip, ya 15 km geri döneceğim bu şekilde ve turun tadı kaçacak, ya da akorları ele alma pahasına 50 km'ye tamamlayacağım.

Bisiklet yolundan sürdügüm halde, zaman zaman çok çukura denk geliyorum. Bisikletin ayaklık vidası bile gevşemiş. Zaten ona bakarken fark ettim kırığı... şu yolları adam etseler keşke...
 
Geri