Scudo Sports

Jant akordu (ayarı) nasıl yapılır?

tabi ki yapılabilir. işin ehli birini bulmak lazım.
 
  • Beğen
Tepkiler: asibol
Scudo
@makaram
O zaman bana sallamışlar. "tel sayısı seyrek olduğundan tam düzelmez" diye.

İzmir'de işinin ehli birisi var mı arkadaşlar?
 
merhaba doruk bisiklete bir uğramalısın orada eski türkiye yol bisikleti şampiyonu mustafa güler abi var büyük ihtimalle seninle güzel ilgilenir sorununu çözer elbette başka tavsiyeleride değerlendir ben yol bisikletimi ondan aldım yardımcı oldu ayarları yaptı gayet memnunum
doruk bisiklet
Mustafa Kemal Sahil Blv. No: 415-415/A Küçükyalı İZMİR
TEL : 0 232 2320600
 
  • Beğen
Tepkiler: TafLan ve MakRo
yelki de bisiklet.com u övüyolar bilmiyorum ne kadar doğrudur
 
@asibol
bisikletçi sallamış ayar yapamamış geneli zaten dikey akort ayarını beceremez kendin yapsan daha iyi yaparsın
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: asibol ve MAERKEK
Bir konu kafamı kurcalıyor, jant telleri kaç nm sıkılmalı gerginlik ölçüsü nedir, ve gerginliği az ya da çok olunca bu bisiklet üstünde nasıl hissedilir. Karbon jantla aluminyum jant gerilimleri farklımıdır? Bisikleti süren insanın ağırlığı 50 kg artsa bunun gerilime bir etkisi varmıdır.?
asıl merak ettiğim; jantlarla ilgili tek ayar olan akordun (göbek boşluğunu ayar saymayarak) bir ustadan diğer ustaya ne kadar fark edebileceği, ve bunun bisiklet stabilitesine etkisi...biri 3 nm sıkıyor diğeri 8 mesela fark nasıl hissedilir?
 
Son düzenleme:
@Hakan1969 ben elimdeki tansiyonmetrede 35 (birimini bilmiyorum) civarı gösterecek şekilde yapıyorum akortu. gerginlik çok çok az olmadıkça hissedilecek bir şey değil tel gerginliği sürücü için.

sürücü bisiklete bindiğinde, her tel, vidalı uç yere baktığı zaman basıya, yukarı baktığı zaman çekiye zorlanır. basıya zorlandığı anda gerilimi düşer. bu ''en düşük gerilim'' seviyesi, somunların (nipellerin) mikron mertebesinde de olsa gevşemesine izin vermemelidir. yani tel basıdayken bile otoblokaj şartını sağlamalıdır. yoksa 1 saatlik bir sürüşten sonra bile balansı kaçmış bir jant oluşabilir. tel geriliminin alt sınırını belirleyen faktör budur.

üst sınırı ise, telin (gramların tasarrufunun söz konusu olduğu durumlarda ip kullanılıyor tel yerine) ve jantın dayanım sınırı oluşturuyor. tabi bu sınırlara yaklaşmanın pek bir anlamı yok.

aralarında 50 kg ağırlık farkı olan iki sürücünün ağır olanında daha fazla gerilim kullanmak yerine 32 veya 36 telli jant kullanması malzeme ömrü bakımından daha mantıklı bir seçimdir. materyali ne kadar zorlarsak, haliyle o kadar az dayanacaktır.
 
@can_celik uzun açıklayıcı cevap için teşekkürler. Dikey taşıyıcılığından çok göbeğin jant iz düşümünden yatay sapmasını kastetmiştim. yani ağaca 2 iple bağlı bir salıncak düşünelim ve bu salıncak yere de aynı şekilde 2 iple bağlı olsun (belli bir gerilimde) . salıncağa oturan 10 kiloluk bir çocuğu mu yoksa 100 kiloluk bir yarmayı (kimse o..😁) mı kolay hareket ettiririz. gerilim aynı. buradan geleceğim nokta, jantların yanal hareketi kilo ile doğru orantılı olabilir mi?
 
@HakanAydn "jantların yanal hareketi" demişsiniz ama öyle bir yanal kuvvet yok. yani bisiklet yol alırken, o temsili salıncaktaki kişiyi ileri veya geri iten bir kuvvet yok. ancak skid yaparak "kıç atmak" dediğimiz harekette oluşur yanal kuvvet. otomobildeki drift gibi. veya da çok hızlı giderken birden gidon çevirince olabilir ön göbek için. ama onu da aklı başında biri yapmaz zaten.

salıncakta oturan kişinin ağırlığı telin artıda ve eksideki (yani çeki ve bası) gerilim farkına etki ediyor. sürücü ağırlaştıkça bir telin minimum ve maksimum gerilim değerleri arasındaki fark artıyor ve bu da akort bozulma hızını arttırıyor.
 
@HakanAydn "kadro üstündeki stickerları sökmek tırmanışlarda ne kadar performans sağlıyorsa, yanal rüzgarlar akortu o kadar bozuyordur" diyeyim, gerisini sen anla :harika:
 
  • Beğen
Tepkiler: TafLan
@can_celik uzun açıklayıcı cevap için teşekkürler. Dikey taşıyıcılığından çok göbeğin jant iz düşümünden yatay sapmasını kastetmiştim. yani ağaca 2 iple bağlı bir salıncak düşünelim ve bu salıncak yere de aynı şekilde 2 iple bağlı olsun (belli bir gerilimde) . salıncağa oturan 10 kiloluk bir çocuğu mu yoksa 100 kiloluk bir yarmayı (kimse o..😁) mı kolay hareket ettiririz. gerilim aynı. buradan geleceğim nokta, jantların yanal hareketi kilo ile doğru orantılı olabilir mi?
akord bozma değil aslında, o zamanki sorun wobbling di...yani kafa sallama tarzı birşey...o yüzden kilomla alakalı olabilirmi diye araştırma içindeydim...yani yukarıdaki örnek bunun içindi...
aynı koşullar altında bisikletin yalpa yapmasında kilonun etkisi nedirden yola çıkmıştım...😊...karbon jantla ilgili şüphelerim vardı vs....
 
@HakanAydn yalpalayan şey çember ise, bu da akort bozukluğuna giriyor.
 
@can_celik başıma gelen olay şöyleydi; giant yol bisikletini yeni almıştım, üzerinde 9 cm profilli karbon jant vardı..akabinde düz yolda yavaş giderken bile stabil olmadığını farkettim. yokuşlarda denedim yalpa ve kafa sallama yaptı. hatta bir inişte 50 km yi geçince kafa sallama o kadar arttıki kesin düşüyorum derken arka freni mucizevi şekilde sıkarak yavaşlatabilmiştim. sonrasında aldığım bisikletçiye stock jantlarını taktırdım (karbonu şeklen çok sevmeme rağmen) ve tüm sorun tamamen ortadan kalktı..karbon jantlar aliexpresti ve aero tellere sahipti...lastikler karbonda conti, aluminyumda schwalbeydi..
netten araştırdığımda jant tellerininkarbon profil üzerinde takıldığı deliklerin yanlış tork uygulanması sebebiyle kılcal çatlaklara sahip olabileceği, bununda bisiklet yüksüzken düzgün olan akordu yüklü hareket halindeyken bozabileceğini öğrendim..aluminyumda olmayıp karbonda olmasını buna bağlamıştım. bir önceki sahibi karbon jntlarla hiç sorun yaşamamış, ama farkımız kilomuz...o 70-80 ben 105...
 
@HakanAydn anladım, sorun kilo farkı evet. ama yalpalama bu kilonun jantlarda kılcal çatlak yapmasından değil, akordu yapan kişinin karbon çemberde (doğal olarak) elini korkak alıştırması ve olması gereken tel gerginliğine çıkmamasından. çemberleri aldıktan sonra tekrar akort yaptırıp tel gerginliğini arttırmalıydınız. tabi şu da var, o çemberler 100 kiloluk birini yüklendiğinde deformasyon olmadan taşıyabilecek tel gerginliğine müsaade eder mi... o genişlikte alu jantlar da var ben olsam o opsiyonu düşünürdüm 100 kg olsam. karbon çok kumar bir materyal, fail öncesi haber vermiyor, bir anda cam gibi çatırdıyor un ufak oluyor. çok talihsiz kazalar yaşatabiliyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: necmeddin
@can_celik aynen hocam, o yüzden aluminyum stabilitesinden çok memnunum şuan..karbon ve kilo tartışmasıda yaşamıştık forumda..alakası yok denilmişti..ama belliydi sorun...
 
Başlığa küçük bir ekleme de ben yapmak isterim.

Diyelim ki bisikletimizin jant akordu fena halde bozuldu ve bu sefer kendimiz halletmek istiyoruz. Jant zaten gitti gidiyor, kaybedecek bir şeyim yok diyenler için devam ediyoruz. (Burada şunu vurgulamak istiyorum: Çok hafif sürtmeler için evde jant akordu yapmaya çalışmak iyi bir fikir değil. Sonra kulaklarım çınlamasın).

İnternette çeşitli sitelerde ya da Bisikletforum'da yazılanları okuduk. Youtube'da ilgili videoları izledik. Teoride hazır hissediyoruz. Kendi denemelerime dayanarak şu aşamada peşinen söyleyeyim, ip gibi dönen bir jant elde edemeyeceğiz. Amacımız bizi kısa bir süre daha idare edecek bir janta kavuşmak. İhtiyacımız olanlar ve maliyetleri:

- Bir adet jant tellerimize uygun akord anahtarı (20 TL)
- Bir adet kalem -jant çemberinin sürten yerini işaretlemek için uygun renkte- (1 TL)
- Biraz dikkat (Bedava)
- Çokça sabır (Paha biçilemez)

Bisikletimizi uygun bir zeminde ters çeviriyoruz. Genel olarak bu aşamadan sonra V-fren kullananlar için tarif edilen, fren yay ayarlarını oynayarak ya da bir elinizle iterek, fren pabuçlarını janta bir-iki mm boşluk kalacak kadar sırayla yaklaştırmak ve sonra tekerleği yavaşça çevirerek jantın, fren pabucuna nerede sürtmeye başlayıp, nerede ayrıldığını işaretlemek. Ben aşağıda sadece tekrar etmiş olacağım.

Disk frenli jantlar için işaretlemenin nasıl yapılacağına dair bir görsel:

Untitled.jpg


Serbest elimizle tekerleği usul usul çevirerek, sırayla jant çemberinin her iki tarafında da sürten yerleri dikkatlice gözlemleyerek işaretledik. Tel başlarını sıkma ve gevşetme hareketlerinin hangi yönde zaten biliyoruz ama hatırlayalım:

ikiteker.jpg


Hala bisikletin yanındayız. Aynakol tarafı olsun. Jant çemberinin fren pabucuna/kaleme sürttüğü yere odaklanıyoruz. "Sürten kısımda bulunan, göbeğin karşı tarafından gelen jant tel başını çeyrek tur çevirerek sıkacağız" diyeceğim ama birazdan :) Hemen vidalara müdahale etmiyoruz. Zaten etsek de akordu tutturamayacağız. Boş yere strese girmeye gerek yok. Öncelikle jantımızı tanımamız lazım.

İşaretlediğimiz alan içinde kalan telleri elimizle bir yokluyoruz. Göbeğin diğer tarafından gelen teller, bu tarafta kalan telden bir miktar da olsa daha gevşektir. Aradaki farkı hissettiysek devam edelim. Şimdi, gevşek olan tel vidalarından birini sakince, sanki camdan yapılmış gibi nazik bir şekilde çeyrek tur sıkıyoruz. Gergin olan tel vidasına da sanki aynı işlemi yapacak gibi akord anahtarını yerleştirdik ve aynı hassaslıkla, nazikçe sıkmaya çalışıyoruz. Dönmüyor değil mi? Zorlamıyoruz. O zaten olması gereken ayarda. Zaten gergin olan bu teli, ara sıra referans almak için herhangi bir yöntemle işaretleyebiliriz. Şimdi tekrar gevşek tel başına dönüp, az önceki gergin tel başının sıkılığına ulaşana kadar yavaşça sıkıyoruz. Elimizi alıştırmak biraz zaman alacak ama ev şartlarında akordu tutturmanın başka yolu yok maalesef.

Bu işlemleri işaretlediğimiz alanlar içinde sabırla tekrar etmeye devam ediyoruz. Şimdi, jantı yeterince bozduğumuzdan eminsek ve hevesimizi aldıysak, önce jantı kadrodan, sonra da lastiği janttan ayırıp, arabaya ya da dolmuşa atlayıp jantımızı bisikletçiye götürüyoruz:)

Bir de olayın iyi yanına bakıyoruz: Hiçbir tel başını yalama yapmadık.
 
@Cem Coşkun hocam çok güzel gidiyordun bende yavaş yavaş keyif alarak okuyordum taki sonu bisikletçi de bitene kadar. 😆
 
  • Beğen
Tepkiler: CNC
Jant telleri seyrek olduğundan bu kadar yapılabileceğini" söyledi.
şunu demek istemiş, " ben beceremedim, bu iş beni aşar, sen istersen bunu al, anlayan birine götür yapsın"
 
Yolda basit akord işleri için kendime şöyle bir anahtar yaptım.

Uç kısmı Presta iğnesini sıkmaya yarıyor, çevredeki diğer kanallar ise çeşitli ölçülerdeki jant tellerinin akordu için.

Malzeme 3mm paslanmaz çelik.

anahtar2.jpg
 
Geri