Başlığa küçük bir ekleme de ben yapmak isterim.
Diyelim ki bisikletimizin jant akordu fena halde bozuldu ve bu sefer kendimiz halletmek istiyoruz. Jant zaten gitti gidiyor, kaybedecek bir şeyim yok diyenler için devam ediyoruz. (Burada şunu vurgulamak istiyorum: Çok hafif sürtmeler için evde jant akordu yapmaya çalışmak iyi bir fikir değil. Sonra kulaklarım çınlamasın).
İnternette çeşitli sitelerde ya da Bisikletforum'da yazılanları okuduk. Youtube'da ilgili videoları izledik. Teoride hazır hissediyoruz. Kendi denemelerime dayanarak şu aşamada peşinen söyleyeyim, ip gibi dönen bir jant elde edemeyeceğiz. Amacımız bizi kısa bir süre daha idare edecek bir janta kavuşmak. İhtiyacımız olanlar ve maliyetleri:
- Bir adet jant tellerimize uygun akord anahtarı (20 TL)
- Bir adet kalem -jant çemberinin sürten yerini işaretlemek için uygun renkte- (1 TL)
- Biraz dikkat (Bedava)
- Çokça sabır (Paha biçilemez)
Bisikletimizi uygun bir zeminde ters çeviriyoruz. Genel olarak bu aşamadan sonra V-fren kullananlar için tarif edilen, fren yay ayarlarını oynayarak ya da bir elinizle iterek, fren pabuçlarını janta bir-iki mm boşluk kalacak kadar sırayla yaklaştırmak ve sonra tekerleği yavaşça çevirerek jantın, fren pabucuna nerede sürtmeye başlayıp, nerede ayrıldığını işaretlemek. Ben aşağıda sadece tekrar etmiş olacağım.
Disk frenli jantlar için işaretlemenin nasıl yapılacağına dair bir görsel:
Serbest elimizle tekerleği usul usul çevirerek, sırayla jant çemberinin her iki tarafında da sürten yerleri dikkatlice gözlemleyerek işaretledik. Tel başlarını sıkma ve gevşetme hareketlerinin hangi yönde zaten biliyoruz ama hatırlayalım:
Hala bisikletin yanındayız. Aynakol tarafı olsun. Jant çemberinin fren pabucuna/kaleme sürttüğü yere odaklanıyoruz. "Sürten kısımda bulunan, göbeğin karşı tarafından gelen jant tel başını çeyrek tur çevirerek sıkacağız" diyeceğim ama birazdan
Hemen vidalara müdahale etmiyoruz. Zaten etsek de akordu tutturamayacağız. Boş yere strese girmeye gerek yok. Öncelikle jantımızı tanımamız lazım.
İşaretlediğimiz alan içinde kalan telleri elimizle bir yokluyoruz. Göbeğin diğer tarafından gelen teller, bu tarafta kalan telden bir miktar da olsa daha gevşektir. Aradaki farkı hissettiysek devam edelim. Şimdi, gevşek olan tel vidalarından birini sakince, sanki camdan yapılmış gibi nazik bir şekilde çeyrek tur sıkıyoruz. Gergin olan tel vidasına da sanki aynı işlemi yapacak gibi akord anahtarını yerleştirdik ve aynı hassaslıkla, nazikçe sıkmaya çalışıyoruz. Dönmüyor değil mi? Zorlamıyoruz. O zaten olması gereken ayarda. Zaten gergin olan bu teli, ara sıra referans almak için herhangi bir yöntemle işaretleyebiliriz. Şimdi tekrar gevşek tel başına dönüp, az önceki gergin tel başının sıkılığına ulaşana kadar yavaşça sıkıyoruz. Elimizi alıştırmak biraz zaman alacak ama ev şartlarında akordu tutturmanın başka yolu yok maalesef.
Bu işlemleri işaretlediğimiz alanlar içinde sabırla tekrar etmeye devam ediyoruz. Şimdi, jantı yeterince bozduğumuzdan eminsek ve hevesimizi aldıysak, önce jantı kadrodan, sonra da lastiği janttan ayırıp, arabaya ya da dolmuşa atlayıp jantımızı bisikletçiye götürüyoruz
Bir de olayın iyi yanına bakıyoruz: Hiçbir tel başını yalama yapmadık.