Scudo Sports

İdeal katlanır bisiklet özellikleri

Anonim

Silinmiş hesap
Kayıt
27 Nisan 2005
Mesaj
459
Tepki
305
Merhabalar, bu başlığı okuyorsanız ya bir katlanır bisiklet sahibisiniz ya da en azından bu bisikletlere ilgi duyuyorsunuz. İsterseniz bu başlıkta bir katlanır bisikletten neler beklediğimizi, mevcut bisikletimizin en çok hoşumuza giden veya en az işimize yarayan özelliklerini paylaşalım. En azından bu tip bisikletler satan ya da yapmayı/ithal etmeyi planlayanlar için fikir verir, ayni zamanda almak isteyenler için de tecrübeler açısından aydınlatıcı olur.

Örneğin kendi adıma diyebilirim ki bence en önemli özellikler şunlar:

Katlama açma kolaylığı: bir iki harekette hızlıca katlanabilmeli, katlarken açarken insani yormamalı, mühendis veya usta gibi hissetmemeli.
Günlük kıyafetle kullanılabilme: üzerine çamur sıçramasına ya da aşırı terlemeye engel olmalı, ya da katlayıp eve yada bir yere sokarken size yada mekan sahibine dert yaratmamalı
Katlıyken taşınabilme: katlayınca kolayca taşınabilecek kadar hafif ve buna uygun tasarımı olmalı, bagaja bavula sığabilmeli.
Ve tabi ki fiyatı: astronomik fiyatı olmamalı. Bu bisikletlerin fiyatı en üst modelde dahi 400-500 doları geçmemeli ki geniş kitlelere yayılsın. Herkeste olsun, kullanan garipsenmesin.

Katlanır bisiklet alırsam bakacağım esas kriterler bunlar. Yukarıdakilerin en az iki üç tanesini karşılamalı bisiklet.

Aslında bunların hepsi birden yapılabilir gibi geliyor (akıllı telefonları 10-15 yıl önce düşünebilir miydik?) yeter ki müşteriler istesin talep etsin.

Neye bakmam onu da yazayım?
Donanım: yok vites deoreymiş, brooks seleymiş, pedal bilmemneymiş. Dağa tura gitsek neyse de burada öncelikle düzgün ulaşım ihtiyacı söz konusu. Sağlam güvenilir olması yeterli.
Teker boyu: her boy tekerin kendine göre avantajı dezavantajı var. Küçük olan katlanınca, büyük olan da giderken rahat. Herkesin ihtiyacına göre seçebileceği bir gam olmalı.
Vites sayısı: çok vites olması kötü değil tabi ama amaç ulaşımsa 3-5 vites bile yeter bence. Daha fazla para öncelikle yukarıdaki özelliklere gitmeli. Bir firmanın üst model diye önerdiği 7 yerine 10 vites olmamalı.
Fren: illa disk frene gerek yok. Zaten çok büyük tekerli değilse pek hızlı gidilecek bisikletler değil, ağırlığı ve fiyatı artırmaya gerek yok diye düşünüyorum.
 
Scudo
B'twin Hoptown 320 kullandım, dişli oranlarında dolayı dağ bisikletlerinden daha hızlıydı. Ama hızını korumakta zorluk çekiyodu orası ayrı. Tekerlek boyutuna bakarak yavaş gider diye düşünmeyin :)
 
20" den büyük katlanır bisiklet bana göre katlanır bisiklet değildir. Tamamen işlevselliğini yitirmekte.

Ben 16" almayı düşünüyorum bu sıralar. Göbekten 3 vites bir alet şehir içi muazzam olur.
 
@Tolga Çelebi Bulabilirseniz giant subway alın. Tek kelime ile muhteşem bir katlanır bisiklet.
Konu başlığına gelecek olursak, kendi katlanırımda olsa daha iyi olurdu dediğim(b-fold 5) Daha seri olmasını isterdim. 6 vites bazı yerlerde az geliyor. Bu açıdan carraro flexi (121) 21 vitesi ile avantajlı duruyor 3x7 lik bir sistem e sahip. Ama o tekerlekler nedir yahu katlanır ile DH mi yapacaksınız çamura mı gireceksiniz.Birde ingiliz firması olan kansi markası var kansi 20 9twenty modeli arka kaset te sram 5 aktarıcı ile 9 dişli kullanarak gayet iyi bir iş çıkartmışa benziyor.
Hafiflik açısından giant-dahon ve tern kadroları gayet güzel, katlanma mekanizmaları hayati önem taşıdığı için ben o tarz kısımların kaliteli olmasından yanayım varsın 5sn daha geç katlansın. Jant olarak strida nın telsiz tasarımları çok hoşuma gidiyor zaten akort kaçtı derdi de olmayacak. Katlı halde sürülebilme denilincede brompton ön plana çıkıyor.Bike firiday farklı tasarımı ile oldukça dikkat çekici birde birdy rohloff var adından da anlaşılacağı üzere rohloff sistemi bir vites mevcut onun ne olduğunu buraya açıklamak isterdim ama ayrı bir başlık konusu merak edenler altdaki linkten inceleyebilirler.
(link)
 
Bu aralar aklım bu güzelde. Soho 8.1. Merida kullanmış olsamda aklım hep katlanırda. Yaza ne kaldı ki :D:p:asik:
(link)
 
Bende dahon d 8 var. 1.800 tl verilir mi tartışılabilir bir konu. çin de katanır bisiklerler 200 usd. ali expres gibi sitelerde mevcut. kaldıırmlardan gitmeye gelmiyor. bir defasında kaldırımdan inerken lastiğim patladı. bir defa sert indim şu an göbekten ara sıra bi çıt geliyor. istanbul için dahon lüks gibi. yol bisikleti. kaldırım vs asla çıkmamak lazımmış öğrendim :)
 
@katlanirbisikletcantasi Lastik o kadarcık tan patlamaması lazım, yer yer bende kaldırımdan iniyorum yada çıkıyorum şimdiye kadar öyle bir sorun oluşmadı. İç lastik markası bayt tı yanılmıyorsam. Ama tabi çıkmamak daha iyi.
 
@D.Mustafa kaldırımdan inerken basınç sıkışması yaptı diye düşünüyorum. lastik havası fazla değildi. iç lastikte 3 er cm iki delik açılmıştı.
 
@D.Mustafa dahon çok klas hassas bir bisiklet. asfalt yollarda akıp gidiyor. taş döşeli sokaklarda kullanmak sarsıyor ve bisiklete de zarar verdiğini düşünüyorum.
 
@katlanirbisikletcantasi Dahon klas ve hassas ta bizimkiler sütçü beygiri mi? :) Hocam zaten önemli olan dahon yada bir başka marka olması değil lastikve jant ile alakalı bir durum.Lastikleri biraz geniş kullanıldığında rahatlık bariz derecede farkediyor, ama düz yolda akması biraz azalıyor, temas eden yüzey alanı arttığı için. Tercih meselesi diyelim kimi de ne kadar ince lastik o kadar hız diye düşünerek konforundan feragat ediyor.
 
@D.Mustafa estağfirullah öyle demek istemedim.:) 16 yaşlarında iken bir biyanki marka bisikletim vardı iskeleti felan çok ağırdı hantaldı. ağır kütük gibiydi. şu an başka markaları bilmiyorum. dahonun yol akışını beğendiğimi belirtmek istedim.
 
@katlanirbisikletcantasi Haklısınız hocam, bende başlıktan ötürü katlanır bisikletler için kast etmiştim. B-fold 5 kullanıyorum katlanır olarak yani dikkatli bir şekilde olunca ufak kaldırımlar dan inip çıkması sorun olmuyor. Mesela tam ön teker kaldırıma değmek üzere iken kendimi biraz geriye çekerek gidondan destek alıp tekeri havalandırıyorum amaç ağırlık merkezini arkaya alarak ön tarafı hafifletmek, ön teker çıktıktan sonra hafif öne eğiliyorum va arka teker rahatça çıkıyor. Ama sizinde dediğiniz gibi katlanırlar diğerlerine göre narin oldukları için dikkat etmek gerekiyor ki uzun ömürlü olsunlar. :)
 
@D.Mustafa aynen üstat. dahon da 5 cm lik bi kaldırıma ön teker kaldırdığım olmuştur dahona sıkıntı bu işler. bisiklete bi ayar çektirince bi daha tövbe kaldırıma çıkmam. ayarı felan bozuyor.
 
Kısa süreli de olsa bir miktar tecrübeye dayanarak kendi adıma tespit ettiğim bir kaç şeyi yazayım henüz satın almamış olanlara yardımcı olmak açısından.

Öncelikle 20 inç ve aşağısı katlanır bisikletleri hangi amaçla kullanabileceğinizi söyleyeyim. Bu en önemli konu bence. Ben hiç tecrübem olmadığı için, fiyatı da uygun olduğu için 21 vitesli Carraro Flexi121'i aldım. Kendi kendime bu vitesler yokuşlarda lazım olur diye düşündüm. Şimdiki aklım olsa bu kadar vitesin katlanır bir bisiklete ağırlıktan başka bir şey katmadığını bilir ve bu bisikleti almazdım mesela. Rubleden 6 bilemedin 7 vites yeterli. Hatta göbekten 3-5 vitesli modeller var, onlar eğer daha da hafifletiyorsa kadroyu daha da iyi. Arkadaşlar bu bisikletlerle uzun süre yokuş çıkmayı düşünmeyin. Kısa yokuşları, teker çapları ufak olduğu için, pedallara abanarak büyük bisikletlerden daha rahat çıkabilirsiniz (burada kadans vs. gibi teknik terimler kullanmam gerek biliyorum ama inanın terminolojiye henüz tam anlamı ile vakıf olmadığım için kendi bildiğim şekilde açıklamaya çalışıyorum. Öğrenince onları da kullanırım). Bu bisikletler şehir içerisinde, sahilde, kaldırımda, sevgi yolunda filan gezmek ve eğlenmek, katlayıp istediğiniz yere kolayca götürebilmek için. Buna itiraz edecek tecrübeli arkadaşlar olabilir aramızda ama bu benim şahsi fikrimdir. Dik ve uzun yokuşlar çıkılacaksa ya da bisikletle uzun turlara çıkılacaksa bence büyük teker çapı şart.

Şimdi bunu açıklığa kavuşturduğumuza göre diğer bilmeniz gerekenler:

İkinci en önemli faktör, bisikletin "ağırlığı" (ya da hafifliği mi demeliydim). Bu bisikleti satın alma sebebiniz yanınızda kolayca taşımak, apartmanın en üst katına asansörle çıkartmak ve metroya, arabanın bagaja atıp istediğiniz yere götürmek. Bu sebeple mümkün olduğunca hafif olmalı. Üzerine ekstra yük bindirecek her türlü aksamdan mümkün olduğunca kaçınıp minimalist bir yaklaşım benimsemelisiniz.

Üçüncü olarak "taşıma kolaylığı" diyeceğim. Hadi diyelim bisikletiniz hafif. Tek elinizle kaldırıp taşıyabiliyorsunuz. Ama bu bir bisiklet ve iki tekeri var. Katlandığında bu tekerleri kullanarak el arabası gibi sürebiliyorsanız eğer, işte o zaman bir katlanır bisikletin tüm artılarına sahipsiniz demektir. O yüzden bu hususa da son derece dikkat edilmesi lazım. Bu bahsettiğim özellik yatay olarak katlanan her modelde yok. Ama dikey katlanan bisikletlerde bunu kolayca yapabiliyorsunuz. Fakat bunlar piyasada nispeten daha az sayıdalar ve yine nipeten daha pahalılar.

Dört, gidon ve sele ayarları. Sele yarı her modelde var ancak gidon ayarı her katlanırda yok. Gidon ayarı son derece önemli. Bunlar yukarda da söylediğim gibi şehirde gezmelik eğlenmelik bisikletler. Eğer gidon ayarı yapamıyorsanız tıpkı yarışçı gibi (boyunuza göre) iki büklüm gitmeniz gerekecek. Kısaca denemeden gidon ayarı olmayan bisikleti satın almayın.

Beş, çamurluklar ve arka bagaj. Bu aslında yukarıda bahsettiğim "minimalizm" faktörüne aykırı bir madde, ancak çamurluklar üstünüzün başınızın batmasını itemiyorsanız şart. Hadi diyelim hava kuru, yağmur yok, ama önünüze illaki su birikintileri çıkacak. Çok sevdiğiniz ceketinizin batmasını önlemenin tek yolu çamurluklar. Arka bagaj da açıkçası katlanırların yük koyabileceğiniz tek yeri. Kadroda ya da gidonda pek boş alan yok, boyut itibarı ile kısıtlı olduğu için arka bagajın değerini daha iyi anlıyorsunuz.

Altı, sağlamlık. Arkadaşlar yaşadığımız ülke Türkiye. Alt yapı ve şehir planlamacılığında sınıfta kalmış belediyeler ile dolu. Çukurlar, tümsekler, inşaatlar, sivri kenarlı mazgallar, yüksek kaldırımlar vs. Bütün bunlar önünüze çıkacak ve her seferinde içinizden "amannnnn" diye geçireceksiniz. İşte bütün bu amanların bisikletinize zarar vermesi çok kolay, dolayısı ile nispeten sağlam bir bisiklet almak yararınıza.

Valla şimdilik aklıma gelenler bunlar. İleride aklıma başka şeyler de gelirse yazarım. Umarım bi faydası olur.
 
Bana göre bir brompton var bir de diğerleri var, diğerlerine gelince en ucuzunu al geç.

Dahon eco 6 bisikletim var, gidon boyu ayarlanabiliyor, ancak ayarladığınız zaman her seferinde tek bir konuma getirip kapatmanız gerekiyor, yoksa sıkışıyor ve katlanmıyor. Sürükleyerek götürmek tam bir işkence, sele boyunu uzatıp götürebiliyorsunuz, ama durduğunuzda yere koyarsanız aynakol yere değiyor. Yeni modellerde sürükleme tekerleği eklemişler. Aldığımda katlandığında açılmayı önleyen mıknatıslardan koymamışlardı, kendim ekledim. Yani katlanır bisiklet yapacaksın katlayıp ip ile mi bağlayacaksın? Ha bi de geçenlerde 1. vitese aldığımda kadroya zincir sürtüyor, onu fark ettim.

Dizayn olmadıkça deore koysan ne olur? 105 koysan ne? Katlanır bisiklet önce kolayca katlanacak ve katlanınca açılmayacak, sürüklemesi kolay olacak, sonra donanıma bakarız.

İdeal katlanır bisiklet brompton olmalı bence, onun da malesef fiyatı anormal yüksek.
 
Brompton +1 dostlar......

Gerisi avuntu.

Not: Kron FD1000 kullanıcısı.....
 
Brompton +1 kabul hatta +10 fakat o paraya da olsun yani.
 
Açıkçası denemedim ama yakından gördüm Bromptonları, ve her ne kadar size katılsam da, yaşadığımız şehirler Brompton için pek uygun değil gibi sanki. Ben olsam kıyamaz binmezdim heralde :) Yazık o bisiklete delik deşik parke yollarda filan binmeye. Gerçi o parayı verip alan için çok da dert olmaz sanırım :)
 
kötü yollara, kaldırım çıkıp inmeye dayanacak hangi katlanır vardır ki acaba? şu marka model çok daha dayanıklıdır denebiliyor mu?
jant'ın çift kat olması dayanıklılık konusunda bir ölçü mü oluyor?
ya da vites ayarları o kadar kolay mı bozuluyor?
yapılan eski paylaşımlardan bu konuda çok da problem olmadığı kanaati bende oluşmuştu.
Yıllardır problemsiz dahon-tern gibi modelleri herkes kullanıyor diye düşünüyorum, yanılıyormuyum?
 
Geri