ben de ferhat abi'nin önerdiği siteyi kullanıyorum, çok kullanışlı ve faydalı bir site gerçekten.
ancak dikkat etmeniz gereken 3-5 noktaya mutlaka değinmem gerekiyor:
1) bu programlarda; şehir merkezinin 1 km. dışına çıktığınız andan itibaren haritadaki bütün mesafelere %10-20 "düzleştirme payı" ekleyin.
şehiriçinde yolun geçtiği her nokta milimetrik olarak haritaya işlendiğinden bütün mesafeler gerçeğiyle aynı olur; ancak dış yollarda virajların çoğu sayılmaz ve kıvrım kıvrım ilerleyen bir yolun sadece başlangıç ve bitiş noktası işaretlenip, aradaki yol dümdüz bir çizgi şeklinde gösterilir. bu ilk bakışta bir üşengeçlik gibi görünse de; aslında navigasyon cihazlarını uzun yolda rota hesaplarken rahatlatan bir unsurdur. ne var ki mesafe değerlerinin gerçeğiyle uyuşmaması gibi bir dezavantajı da vardır, bu da dediğim gibi fazladan pay eklenerek çözülür.
2) gideceğiniz rotanın uydu görünümüne de bakın.
az önce bahsettiğim düzleştirilmiş yolların gerçekte nasıl olduğunu görmenin tek yolu; haritayı uydu görünümüne çevirmektir. bunu yapmak için; mapmyride sitesinde sol üst taraftan "map options" kısmını tıklayarak "satellite" seçeneğini işaretlemeniz yeterli.
hatta yeri gelmişken belirteyim; "terrain" seçeneğini işaretlediğinizde de rotanızın arazi görünümüne ulaşırsınız; burada gölgelendirme tekniğiyle arazi yapısını inceleyebilirsiniz. zoom yaparsanız yükseklik çizgileri de çıkar, böylece hangi rakımlar arasında tırmanış ya da iniş yapacağızı direkt olarak harita üzerinden görebilirsiniz.
tekrar uydu görünümüne dönersek; bütün yolları açık gri ya da kahverengi olarak görebilirsiniz. böylece rengine göre; rotanız üzerinde toprak yol varsa onu da farketme şansı yakalarsınız. ayrıca normalde düz çizgi halinde göreceğiniz yolların bütün kıvrımlarını net olarak inceleme imkanınız olur.
3) teknolojiye çok güvenmeyin, yola çıkmadan önce haritanızı kağıda çizin.
önünüzde uydu görünümündeki harita, elinizde kağıt kalem; A4 kağıtlara 30'ar ya da 50'şer kilometrelik parçalar halinde rotanızı çizin. yolun bütün kıvrımlarını kağıda aktarmanıza gerek yok; basitleştirilmiş olarak çizebilirsiniz. ancak bu yol üzerinde alacağınız notlarda çok titiz olmanız gerekiyor...
öncelikle üzerinden geçeceğiniz bütün kesişim noktalarını; yolların birbirini kestikleri açılara özellikle dikkat ederek kısa çizgiler halinde belirtin. içinden ya da yakınından geçtiğiniz bütün yerleşim yerlerinin isimlerini yazın. belli noktalarda kaçıncı kilometrede olduğunuzu işaretleyin. tırmanış, iniş, aşırı virajlı bölge gibi yerleri yolda bulundukları yerlere not alın; rampaların başlangıç ve bitiş rakımlarını belirtin. yol boyunca bir akarsunun yakınından geçeceğiniz yerleri belirleyin.
yola yanınızda bu kağıtlarla çıktığınız takdirde kaybolmanız, zaman kaybetmeniz, psikolojik olarak sıkıntıya girmeniz imkansız
