Scudo Sports

Hafif jant mı, aerodinamik jant mı?

Emre Akcan

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Ocak 2012
Mesaj
772
Tepki
340
Şehir
Antalya / Arapsuyu
Bisiklet
Scott
örneğin dura ace c24 setinin 1450 gr civarı ağırlığı var fiyatı 1200$

http://farm4.staticflickr.com/3018/3064150199_74ab05af9d.jpg

birde dura ace c50 var seti 1700 gr civarı fiyatı 2000$

http://redkiteprayer.com/wp-content/uploads/2012/05/WH-9000-C50-TU-F_up.jpg

c50 ağır olmasına rağmen fiyatı çok uçuk bu fiyatı hakedecek neyi var ? çemberinin 4-5 cm kapalı olması ne kazandırıyor ?
 
Scudo
yüksek profil jant olması daha aerodinamik olmasını sağlıyor. Yokuş için hafif düşük profil, düz yol, zamana karşı vs için yüksek profil jant..
 
@Oksal Özdöl

Zahmet olmazsa biraz daha acabilir misiniz oksal abi ?
 
Şimdi bilimsel açıklamalar şu şekilde ; Mesela Zipp firması 404 firecrestlerin "40 km/s hızda" 20-25 W kazanç sağladığını söylüyor..Yani mekanik hesap ile standart bir aluminyum kasnakla 53/12 kombinasyonunda 160 nabızla giderken Zipp 404 lere geçtiğinizde "aynı kadans ve eforla" 53/11 ile gitmeye başlıyorsun Ne olduğunu buradan hesap edersiniz..
Yalnız şu da var. Aerodinami 35-40 km/s hızlarla anlamlı olmaya başlıyor. 15 km/s ile yokuş tırmanırken olay %90 hafiflik ve rijitliktedir..
Peki hangi jantlı almalıyız ?
Eğer profosyonel düşünüyorsak yukardaki her iki sete sahip olmak lazım.. İkisinin da işini çok iyi görebilecek modeller de var (misal Lightweight) Ama hal böyle olunca fiyatları ikisinin toplamına denk oluyor :)
 
şahsen yarışçı olmayan bir kişinin hafifliği tercih etmesi gerekir düşünüyorum,
 
@Emre Akcan

Karbon miktarı daha fazla olduğu için fiyat da uçuyor, malum karbon pahalı bir malzeme.
 
Olay tamamen kullanım alanına bağlı aslında.

Kullandığımız rota tamamen düz ve rüzgarsız ise olabildiğince kalın setlere çıkmak gerekiyor. Amaç daha az sürtünme...
Fakat bu setler yanal rüzgarlarda paraşüt gibiler. Eğer rota düz, fakat rüzgarlıysa işte o zaman yine düşük profil setlere geçmek gerekiyor. 38-50 belki de 38-38...

İşin içine uzun tırmanışlar girince de aerodinamik olmak bir kenara bırakılıp hafiflik ön plana çıkıyor.

Kısacası, kullanım alanına, bütçeye ve göze göre bir set almak gerekiyor :)
 
Aero jantı geçin aero jant time trial içindir yani peleton ve belirli gurup ile yapılan yarışlarda avantaj sağlar tek başına rüzgar koridoru olmadan yapacağın sürüşlerde zevki azaltır yan rüzgarlarda yavaşlatır.
Aero jant peleton gibi gurup taktiklerde rüzgar koridoru yaratmak için olur. Zaten yarışlarda dikkat ederseniz tavşan rolünde yıldızı taşıyan ve dinlendiren takım arkadaşlarının jantları yıldızdan daha profillidir.
Dönme kat sayısı fizik kuralıdır fizik ve mühendislikten anlayanlar bilir çemberin dışı nekadar ağırsa çevirmeside durdurmasıda zordur. Dönme direnci çember ağırlığı ile ilgilidir. 1700 gr lık tekerleğin arka tekeri 1000 gr olsa 1000 gr ın 600 gr çember 200 gr teller 200 göbek olsa çemberi 400 tel ve göbeği 600 olandan daha zor döner.
Hafif çember+hafif iç dış lastik harikadır yemişim aeroyu. Ayrıca hafif aerolar karbon tubular olur ve tek 2 cm çapında taşa bakar anında lastık patlar iyi ihtimal eve yürürsünüz kötü ihtimal eve kırık jant ile yürürsünüz.
Şu yarış teknolojisi baskısına gelmeyin 1000-2000 tl lik güzel bir jant her türlü yeter.

@Cem Tunç
Evet harika yazmışsınız ama eklemek isterim ki yukarıda anlatmaya çalıştığım da budur.
Eylemsizlik Kuvveti

Newton’un 300 yıl önce ortaya attığı “Hareketin Korunumu Kanunu’na göre bir cismin hızını azaltmak veya çoğaltmak için ona kuvvet uygulamak gerekir; yoksa cisim aynı hızda ve aynı yönde yoluna devam eder. Duran bir bisikleti harekete geçirmek için, ya da hareket eden bir bisikleti durdurmak veya hızlandırmak için kuvvet uygulamanız gerekir.

Eylemsizlik kuvveti aynı şekilde bisikletin tümünden ziyade sadece tekerleğin dönüşü için de geçerlidir. Tekerlek duruyorken dönmek dönerken durmak istemez dönen şeyin en dış noktası nekadar ağırsa dönme eylemi için okadar fazla kuvvet gerekiyor bu kural eklendiğinde çok anlamsız oluyor aero janlar.
Aero jantlar bir pazarlama cinliği çünkü karbon aluminyum kadar kuvvetli değil karbonu çok geniş yüzeylerde kullandığınız Zaman kuvvetli ve hafif oluyor aliminyum kadar küçük alanlarda yani normal bir jant profilinde karbon kuvvetli olması için kumaş değil sadece ip şeklinde olmalı buda çok ağır oluyor aliminyumla aynı ağırlık oluyor neredeyse. Jant teknolojisinde karbon işçiliği ile birlikte fiyatları tavan yaptırıyor bir çok yarış teknolojisi de fiyatları tavan yaptırıyor 3000$ satılan aero jant aslında tanesi 100 dolar civarına mal olan aliminyum jantı 400$ a satabilir hale getiriyor.
Ayrıca sonuçta yazdığınız eylemsizliği teker eylemsizliğini ayrıca hesaplamadan yaptığınızdan son sıraya koyorsunuz ama eymelsizlik yokuş ve sürekli değişen hızlar dur kalk trafik gibi etkenlerden çok daha önem kazanıyor.
Aero da en verimli şeklin önününde ince olduğunu görüyoruz tekerlekte bu mümkün değil. Yani janta verilen profilin bir noktadan sonra yani ilk 10 mm den sonra gereksiz olduğunda ortaya çıkar.
 
Valla neresine yorum yazayim bilemedim. Cok iddiali ve bir o okadar da icerigine katilmadigim bir yazi.
Time trial (zamana karsi)icindir demissiniz sonrasinda peletondan bahsetmissiniz. Zamana karsiysa peletondaki ruzgar koridoru ne ayak.
Eylemsizlikse zor hizlaniyorsa hizini da zor kaybeder. Agirligin avantaj mi olup olmadigi yaris turu ole alakalidir. Zamana karsida ivmelenme minimum oldugu icin eylemsizligin etkisi diger yaris turlerine gore minimumdadir. Diger yandan tum surus boyunca ruzgarla bas basa kaldigin zamana kardi yaris yerine peletonda daha cok ise yaramasi da enteresan.
 
@Çakırgöz
Geniş profilli jant peletonun içine hava girmesini engeller normal janta göre içeri daha az akım girer girsede hava akımının tutarlı bir yönü kalmaz. Aynı şekilde Zaman karşı giderkende öndeki sürücü havayı yarar ve artık 2. 3. Sıradaki bisiklet hava akımından etkilenmez özellikle bisikletçileri en çok zorlayan hafif sağlı sollu gelen esintilerde geniş profilli jant arkadaki sporcuyu daha iyi korur. Tırın arkasında 120 yapmak gibi hiç hava akımına maruz kalmazsak 120km mümkün. Profilli jant o an kullanan için değil arkasındaki korunan için dir. Korunan çok daha rahat dinlenir yarışın sonunda gerekecek wattı korur. Birilerine 1.yi taşır.
Denenir sayılar hesaplanır ama tutup geniş profilli jant kullanan kişiyi değil arkasındaki içindir demez çünkü derse satamaz normal pazarda.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mesut DOĞRU
@Zekeriya Çab
bu yazdıklarınızda ciddimisiniz gerçekten,profil jant peletona hava girmesini engeller diyorsunuz, sürücünün yanında profil jantın ne etkisi olabilir, bunun için profil jant mı kullanılır,sürücünün bendeni kaç metre profil jantınki kaç,profil jant tam tersine önde gidenin işine yarar, rüzgarı yararak geçer ve hava direncini azaltır, belirli bir hızdan sonra da artık aerodinami her şey olur, 40km üzerine çıktığınızda artık hafiflik falan önemini kaybeder her şey hava direncine bakar bunun için de profil jant kullanılır, yokuş çıkarken hafiflik önem kazanır o zaman profil jant gereksizdir
 
İşin özeti tırmanış antrenmanları için hafif, düz ve yanal rüzgarın az olduğu segmentlerde profil jant iş görüyor. Her iki özelliği de barındıran karbon jantlar mevcut. Çember ve tellerden öte jant göbeklerimiz ne kadar kaliteli ve akıcı daha önemli olan budur. Bu vb. konularda öyle beyin yakıcı muhabbetler dönüyor ki anlayamıyorum. Pardon ! herkes pelotonda pedallıyor ya da yarımız time trialcıyız değil mi ?
 
Turkiye ve olaya ust duzey-profesyonel olarak bakmayan suruculer icin one cikan, saglam-hafif-uygun fiyat dengesi veren jant :)
 
@Fırat Y. Profil jant karşıdan gelen rüzgarı kesse ne olur kesmese ne olur yandan gelen rüzgarı keser ama. Görmesi bedava yarışlarda takımın favorisi profilsiz jant diğerleri profilli jant kullanıyor. Zamana karşıda da verev dizilimde arkadaki adama çok daha fazla yararı var.
En basidinden bir Porsche 911 arkasında mı rüzgardan etkilenmezsin yoksa otobüsün arkasında.
 
Geri