Scudo Sports

çelik mi alüminyum mu daha çok yorar

emrhngkdmn

Üye
Kayıt
13 Eylül 2013
Mesaj
23
Tepki
2
Başlangıç
2007—08
Bisiklet
Focus
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Arkadaşlar ben mtb almayı düşünüyorum çelik kadro mu alüminyum kadro mu daha çok yorar
 
Scudo
çeliğin özkütlesi aliminyumdan fazla olduğu için, aynı boyutlarda 2 kadro içerisinde çelik daha ağır alimiyum daha hafif olacaktır buda senin bisikletinin bayırlarda yer çekimi etkisinden dolayı çelik kadroda daha fazla enerji tüketmeni, düz yolda da sürtünmenin artmasından dolayı daha fazla enerji tüketmeni sağlar. kısacası çelik kadro aliminyuma göre seni daha fazla yorar.
 
Cevap için teşekkürler ama inişlerde çelik daha çok hızlanıyor diye biliyorum
 
(link) makale okuyabilirsin.Aluminyum kadroyu bir yana dursun karbon vs çelik.Çelik kadrolarda Reynolds,colombus kadrolar favori gösteriliyor.Yeni teknoloji çelik kadrolar hafifler.Hi-ten kadrolar demir-çelik ağır oluyorlar. (link) vb. kadrolu bisikletler uzun turda tercih ediliyor.
 
sanırım Dr. Jeremy Groves un yaptığı 6 aylık araştırmanın ardından birdaha karbon bisikletlere bakacağımı sanmıyorum. paylaşım için teşekkürler. ama paslanmama özelliğinden ötürü favorim her zaman aliminyum kalıcak büyük ihtimalle.
 
  • Beğen
Tepkiler: Saim Deveci
Çelik daha fazla yorar.Zaten yukarıda gerekli açıklama var.
 
Örnek olarak 22 jant çelik kadrolu bisiklet 26 jant alüminyum kadrolu mtb'den daha ağırdır.
 
  • Beğen
Tepkiler: enes savaş
Çelik çok daha ağırdır ve biraz daha dayanıklıdır.Mesela downhill bisikletlerde genelde çelik kullanılıyor.Bu sayede daha dayanıklı olması ve daha hızlı iniş saglar.Ama asfaltta sürmek için alınan bir bisikletin çelik olması çok anlamsız.Extra bir ağırlık oluyor ve gerçekten çok yoruyor.
 
@OĞUZ.UZ

Oğuz Bey böyle bir araştırmanın varlığından haberdar olmama ve dolayısıyla bunu okumama vesile olduğunuz için size teşekkür ederim. Dr. Jeremy Groves ismi üzerinden yaptığım arama sonucu bu kişiye ait bir test ve araştırma yazısına ulaştım. Okuduğumda testin vardığı sonuca hiç şaşırmadım. Karbon malzeme kullanılan bisikletlerin aslında bisiklet sektörüne getirilen bir yenilikten ibaret olduğu sonucuna ulaşan bu yazıda geçen şu cümle her şeyi özetliyor:

"Tüketiciyi özendirmeyi hoşgörmeliyiz çünkü bunu yapmazsak kapitalist toplum yok olur."
 
  • Beğen
Tepkiler: Upper Architect
Esneme konusuna kimse değinmemiş.
Çelik kadrolar daha ağır olmasına rağmen daha az esneme açısına sahiptirler ve bu sayede pedala uygulanan güç daha az kayıpla tekerleklere iletilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: hasanben
Alüminyum bisikletten çelik (kromoli) bisiklete geçtim, çok daha konforlu olduğunu söyleyebilirim. Ağırlık takıntınız yoksa çelik derim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Upper Architect
Alüminyum kadrolu bisiklet al sen milletin dediğine bakma yokuş aşağı ağır bisiklet hızlı gitmez onlar airodinamik'i hesaplamıyorlar bende çelik kadro kullandığım için söylüyorum
 
Çelik daha ağırdır yani şöyle ;

(Ben denediğim için biliyorum) Arkadaşımda 20 jant çelik kadro çift amt. bisiklet var benimkisi 26 jant ve xc kadro (hardtrail) inanın elinizde bile tutsanız benimki daha hafif geliyor...
 
:eek: her zaman çelik para varsa karbon aliminyum takıntım var 😄şu yorar diyenleri de anlamak güç araba yada motor al yorarda ne yapar taşmı taşıyorsun
 
İşin detayı uzun. Bisiklet kadroları için çeliğin kabaca üç türü vardır: Hi-ten, cromoly, nivakrom. Hi-ten aluminyum karşılaştırmasında aluminyum alır. Diğer ikisinde ise aluminyum altta kalır.

Nivakrom bir kadro bulabilirseniz-ki çok nadir ve özel sipariş üretimdir-, karbondan dahi iyidir.

Cromoly da ise, alaşıma göre durum değişir. am genel olarak cromoly alşımları aluminyumdan iyidir.

Yol, hız, mesafe düşüncesindeyseniz karbon rijitlik yönüyle en iyidir. Ancak sönümleme ve doğallık için çelik önerilir.

Ağırlık mevzusunda karbondaan hafif çelik bisikletler var, tabi fiyatı da ona göre.

Hi-ten kıran gördüm, üstad hi ten bisikletle himalayalardan skid at ata iniyormuş. Ancak bir kaynağa mevzu çözülmüş.
Aynı durum alüminyumda olsa, eski sağlamlığı olmayacağı gibi, ustasını bulmak çelik için usta bulmak kadar rahat olmyacktır.
Karbon tamiri yapan ustalar ise kalp cerrahisi alanına gireceklerine karbon kadro tamirine girmeyi tercih etmiş.

Tmirli karbon iş yapar mı yapar ancak karbonda tamirin esası; karbonun örüm mühendisliği ve materyali analiz edilip, buna göre yapıştırıcı seçilip, buna göre doldurulacak parça seçilerek yapılması lazım ki, bunu Türkiye de yapan yok, yurtdışında ise bunu yapan sadece bir tane yere rast geldim.(Uğraşsalar Türkiye'deki ekip yapabilir ama uğraşmıyorlar.)

Cromoly veya nivacrom boyunuza uygun ve çokta yaşlanmamış bir kadro bulabilirseniz alın kullanın. Uygun fiyattan(ucuzu olmaz ama uygunu olur) 0 buluyorsanız, festivalde dağıtılan beleş baklava gibi alabildiğinizi alın.
Son olarak kendim Trek Single Track 950 modeli, 1992 yılı, OxComp II cromoly tüp setinden elde üretim(handmade®) kadro set üzerine toplanmış bir cromoly bisiklet kullanmaktayım.

Yorma olarak kötüden iyiye hi ten çelik - aluminyum - karbon - cromoly nivakrom çelik denilebilir.

Not: Sormamışsınız ama titanyum karbon ile yarışan bir materyaldir ve karbondan iyidir.
 
Son düzenleme:
bu guzel konuya deginilmesi acısından Karbon mu Daha Hızlı, Yoksa Çelik mi? makalede dr.groves in testi okunmaya deger.çeliğin üstünlüğü tartisilmaz.özellikle rijit ve yercekimine direncli.verecegim linkten sonra carbon-aluminyum kadrolara özenmeyin.özellikle hava kosulları rüzgar-alu-carbon karbonun yercekimine karsi etkisiz tarafları-savrulmaları bosa efor kaybı.trek kullanıyorum gold alfha alu ve celik kadrolu bisiklet.trek inanılmaz efor sarfettriyor.farkı anlamistim fakat su linkden sonra tamamen katilmaya basladim.(link) gercekden de hafif diyerek karbon ve alu kadrolara bosa para yatırmak gereksiz.zevkli de degil.donanıma yatirmak daha mantikli.bu arada hi-ten celige karsiyim.marketler de satilan bisiklet tarzı. yalnız v-frenin pratik akort imkanı sunması yolda cok yardimci oldu.kış ayında bağ evine gitmistim.it ulur kervan gecmez misali kimselerde yoktu.yokusta sert kayaya ön tekeri vurdum.akort ayarı bayag bozuldu.bisikleti ters cevirdim. v fren papuclarını cıkartarak alyan anahtarları janta 0.5 mm gelicek sekilde ayarladim sıktım.akort anahtarım allhdan yanımdaydı.ayar yapmistim.yoluma devam ettim.bnun bir cok olay basima geldi:D onun icin hafif ve avantajlı oluyor diye yaziyim demistim.hd olsa nasıl ustesinden gelirdim bilmiyorum.bilen varsa yazarsa iyi olur.
@AlperArslan

Rica ederim.. Elinizdeki kadroyu da makul kalitede parçalarla topladıktan sonra zevk alınmaması için bir sebep görmüyorum ;)

Genel bilgi olarak ise: Bana sorarsanız Çelik, aluminyumdan çok daha iyi bir kadro malzemesidir. Ancak çelikten çeliğe fark var tabii.. Mesela sizin kadrodaki gibi sıradan bir çelik 400-500MPa çekme mukavemetine sahipken, Cro-Mo çelikler 700 civarlarındadır. Günümüzde kullanılan modern çeliklerin ise çekme mukavemeti Reynolds 953 veya Columbus XCr gibi en üst model borularda 2000MPa’lara çıkmaktadır. Çekme mukavemetinin yüksek olması; ince et kalınlığı olan, dolayısı ile daha hafif ve sürüşü daha canlı borular yapmayı mümkün kılar.

Ortalama kalitede modern bir çelik kadro bile ağırlık olarak aluminyum bir kadrodan pek farklı değildir (Belki arada 100-200gr kadar bir fark olabilir; yani bir iç lastik ağırlığı kadar..) Sürüş kalitesi olarak ise oldukça üstündür. Modern çelik kadroların karşılaştırılması gereken materyaller aluminyumdan ziyade Karbon veya Titanyum’dur (ki çeliğin sürüşünü bunlara tercih eden çok insan var)


Merhabalar,

Benim tam olarak uzmanlık alanım değil, ancak şu ana kadar edindiğim bilgiler ve fuarlarda vs birebir konuştuğum kadro ustalarından aldığım bilgilerden bir derlemeyle katkıda bulunayım..

Konunun başlarındaki videoda görünen Nevi'nin kullandığı "vakum odası" yöntemi hakkında: bu senenin başında katılımcı olarak yeraldığım Bespoked Bristol elyapımı bisiklet fuarında Mathias Scherer ((link)) ile bu konuyu konuşmuştuk. Kendisi çok iyi ve oldukça yaratıcı bir Ti ustası, tavsiye ederim. Bayadır tanışıyoruz, samimiyiz, dolayısıyla işin arka planından uzun uzadıya bahsetti. Bu yöntemin sektörde sadece Nevi tarafından kullanıldığını, artık eskide kaldığını söyledi. Şu anda standart yöntem "purging"; Yani kaynak esnasında arkada kalan havanın yerine Argon gibi asal bir gaz doldurulması ve böylece kaynak bölgesinin hava ile temasının kesilmesi. Mathias, vakum odası içinde kaynak yapmanın çok zor olduğunu, Nevi'nin de bu yüzden kaynaklarının düzgün çıkmadığını ve taşladıklarını söyledi. Benim fikrimi sorarsanız taşlanmış veya taşlanmamış Nevi'ninkiler de güzel görünüyorlardı. Şöyle; :)(link)
Ancak Mathias'ın sonra söylediği ilginçti; vakum odasından mı nedir ama Nevi'nin kadroları çok fazla kırılıyormuş, tamir için kendisine veya diğer kadro ustalarına çok fazla gelen olmuş.

Yani anlayacağınız üzere Titanyum'da kaynak olayı çok hassas! Aşırı derecede temizlik ve ustalık istiyor. En prestijli markalarda bile kırılma problemlerinin olduğunu duyuyorum. Bu açıdan Titanyum, kadro yapımının son noktası denilebilir. Benim tahminim yarın öbürgün ülkemizde de yeterli alt yapı ve birikim olmadan bu işe girenler olacak; siz siz olun vatan millet duygularını bir tarafa bırakın, yeri geldiğinde hayatınızı emanet ettiğiniz bu metal parçasının yetkin ellerden çıktığından emin olun. Bu işi yapacak kişinin daha önceki işlerinden fotoğraf değil "gerçek" örnekler görün ve daha önemlisi dünyanın belli başlı kadro yapımı kurslarından birinde eğitim almış olduğundan emin olun.

Malzeme olarak Titanyum'a gelirsek..
Kadro tasarımında bizi ilk olarak ilgilendiren malzeme özelliği Young's Modulus'tür (E). Bu çok temel anlamda malzemenin "esnekliğini" belirtir. İşin içine boru çapları ve et kalınlıklarını da katınca da kadronun esnekliğini öngörebiliriz. Titanyum'un E'si çeliğin yarısı kadardır. Yani aynı çap ve kalınlıktaki borulardan yapılmış bir Ti kadro, çelik kadronun iki katı esnek olacaktır. Bu kadar esnek kadrolar istenmez; dolayısı ile Titanyum kadrolarda boruların et kalınlığı (ve bazen de çapı) daha büyük kullanılır; ancak çeliği yakalayacak kadar değil; o zaman ağırlık avantajı ortadan kalkar. Bu yüzden genel olarak konuşursak, ortaya çıkan Ti kadrolar çelik kadrolardan daha esnektir; daha yumuşak bir sürüşü vardır. Bunların ikisi de genel olarak karbon kadrolardan daha esnektir.

(Bu arada ara not olarak kadroda belli bir oranda esneklik istenen birşeydir; bu kadronun "canlı" hissiyatını veren şeydir. İdeal esneklik miktarı sürücünün boyuna, ağırlığına ve performansına göre belirlenir.)

Yukarıda bir ağırlık tablosu verilmişti ancak o tablo çok güncel değil. 1600gr gayet ortalama bir çelik kadro ağırlığı. Hafif borular kullanarak ve Fillet Brazing veya TIG yöntemleriyle yapılmış "modern" bir çelik kadro 1200-1300gr'ları zorlar tahminimce. Titanyum'da alt sınır 1000gr mertebelerinde (fuarda Reynolds borular ve 3D printed Ti lug'lar ile yapılmış bir kadro prototipi vardı; ağırlığı 999gr'dı)
(link)
Karbon ve Aluminyum'da son durum nedir bilemiyorum, onları da siz ekleyin ;) Benim bildiğim kadarıyla Alu ile Ti arasında pek bir ağırlık farkı yok.

@gmfaruk

Geçenlerde Seven'ın ilanı vardı; günde 6 kadro çıkaracak framebuilder arıyorlardı! Sözümona custom :D
Bu mesajlar işin detayına giriyor, merak edip vakti olan okuyabilir.
Spoiler: Çelik kazanıyor
:eek: Yok artık daha neler! dedim ve hemencecik araştırdım. Var! :D

Dünyanın en hafif çelik bisikleti: 5.42 kg

266569 dosyayı görüntüle

266570 dosyayı görüntüle

Daha fazla foto ve Video siteye gömülü:
(link)
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: everhard
Geri