çelik mi alüminyum mu daha çok yorar

Scudo

Upper Architect

Daimi Üye
Kayıt
19 Ekim 2017
Mesaj
351
Tepki
423
Şehir
İstanbul
İsim
Numan
Başlangıç
2006—07
Bisiklet
Trek
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Ben bisikleti columbus olanlar ve diğerleri olarak ayırırım.
Bende zona mı, spirit mi, xcr mi diye sorarım : D

Gerçi xcr'yi fiyat olarak çok yeriyorlar. Sırf gösteriş için üretilmiş çok maliyetli bir tüp seti şekllnde yorumlar var.
 
  • Beğen
Tepkiler: BF Okuru

Can Çelik

🛠 🛠 🛠
Kayıt
20 Eylül 2019
Mesaj
3.338
Tepki
6.834
Yaş
39
Şehir
İstanbul
İsim
Can Çelik
Başlangıç
1995—96
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Fixed Gear
@Upper Architect Gözüme batan bazı şeyleri belirtmeden edemeyeceğim :

Bisiklet kadroları için çeliğin kabaca üç türü vardır: Hi-ten, cromoly, nivakrom.
NivaCrom, Columbus'un bir boru sınıfı. Genel bir çelik sınıfı değil. Ayrıca, Hi-Ten, high tensile (yüksek çekme dayanımı)'in kısaltması olup, her çelik bisiklet Hi-Ten değildir. Türkiye'de her çelik bisiklet Hi-Ten olarak biliniyor ama durum gerçekte böyle değil. Bisan'ın Beldesan'ın 90larda dikişli tesisat borularından yaptığı bisikletler Hi-Ten sayılmaz mesela. Boruların Hi-Ten sayılması için ekstrüzyon ile çekilmeleri (yani sacı kıvırıp kaynak ile boru haline getirme değil) ve sonrasında sertleştirme işlemlerine tabi tutulmaları gerekir.

Hi-ten aluminyum karşılaştırmasında aluminyum alır.
Gerçek bir Hi-Ten, rijitlik/ağırlık olarak alüminyum ile kafa kafaya yarışır. Tabi çeliğin bir sürü kalite sınıfı olduğu gibi alüminyumun da bir sürü sınıfı var.

Cromoly da ise, alaşıma göre durum değişir. am genel olarak cromoly alşımları aluminyumdan iyidir.
Cromoly nin Hi-ten'e en belirgin farkı, krom içermesinden dolayı çok daha yavaş paslanması ve boya atmasıdır. R/A oranında göz dolduran bir fark göstermez.

Nivakrom bir kadro bulabilirseniz-ki çok nadir ve özel sipariş üretimdir-, karbondan dahi iyidir.
Şöyle diyeyim, hiç bir çelik kadro, üst seviye bir karbon kadronun R/A oranını yakalayamaz. Aynı ağırlık yakalanabilir, ama o zaman da karbona kıyasla esnek bir kadro olur.

Yol, hız, mesafe düşüncesindeyseniz karbon rijitlik yönüyle en iyidir.
Demin NivaCrom karbondan iyidir demiştiniz. Şimdi karbon en iyisi diyorsunuz?

Sönümleme ve doğallık için çelik önerilir.
Kadro sadece yol pürüzlülüklerini bozukluluklarını sönümlemez. Esnek bir kadro bacaklarınızdan çıkan wattların da bir kısmını sönümler. İşin bu yanı daha önemli sanki.

Hi-ten kıran gördüm, üstad hi ten bisikletle himalayalardan skid at ata iniyormuş. Ancak bir kaynağa mevzu çözülmüş.
Çelik kaynaklanabilir ama hiç bir zaman ilk dayanımında olmaz kaynatılan bölge. Çünkü kaynakla beraber "çeliğe su verme" denilen işlemdeki su, materyalden uzaklaşır. Şimdiye kadar fren köprüsünün yerini değiştirdiğim iki bisiklet de zamanla maşanın kaynak yapılan yerinden bükülmeye başladılar. Çünkü orası kaynak yapılırkenki ısınmadan dolayı, sertleştirme özelliklerini kaybetti.
 

kudretozbay

Forum Demirbaşı
Kayıt
23 Eylül 2013
Mesaj
429
Tepki
1.150
Şehir
ıstanbul zeytınburnu
Bu mesajlar işin detayına giriyor, merak edip vakti olan okuyabilir.
Spoiler: Çelik kazanıyor

Yerli örnek olaral Burçak ERBİL'in 7,8kg Alan'ı var. Daha hafif bir tane daha toplaması vardı ama onu bulamadım.


Ayrıca yeri gelmiş gibiyken decathlonun kendi çıkarı için yanlış bilgilendirmesini de paylaşayım.

(link)
Burçak abinin alan bisikleti aluminyum :)