@Upper Architect Gözüme batan bazı şeyleri belirtmeden edemeyeceğim :
Bisiklet kadroları için çeliğin kabaca üç türü vardır: Hi-ten, cromoly, nivakrom.
NivaCrom, Columbus'un bir boru sınıfı. Genel bir çelik sınıfı değil. Ayrıca, Hi-Ten, high tensile (yüksek çekme dayanımı)'in kısaltması olup, her çelik bisiklet Hi-Ten değildir. Türkiye'de her çelik bisiklet Hi-Ten olarak biliniyor ama durum gerçekte böyle değil. Bisan'ın Beldesan'ın 90larda dikişli tesisat borularından yaptığı bisikletler Hi-Ten sayılmaz mesela. Boruların Hi-Ten sayılması için ekstrüzyon ile çekilmeleri (yani sacı kıvırıp kaynak ile boru haline getirme değil) ve sonrasında sertleştirme işlemlerine tabi tutulmaları gerekir.
Hi-ten aluminyum karşılaştırmasında aluminyum alır.
Gerçek bir Hi-Ten,
rijitlik/ağırlık olarak alüminyum ile kafa kafaya yarışır. Tabi çeliğin bir sürü kalite sınıfı olduğu gibi alüminyumun da bir sürü sınıfı var.
Cromoly da ise, alaşıma göre durum değişir. am genel olarak cromoly alşımları aluminyumdan iyidir.
Cromoly nin Hi-ten'e en belirgin farkı, krom içermesinden dolayı çok daha yavaş paslanması ve boya atmasıdır.
R/A oranında göz dolduran bir fark göstermez.
Nivakrom bir kadro bulabilirseniz-ki çok nadir ve özel sipariş üretimdir-, karbondan dahi iyidir.
Şöyle diyeyim, hiç bir çelik kadro, üst seviye bir karbon kadronun R/A oranını yakalayamaz. Aynı ağırlık yakalanabilir, ama o zaman da karbona kıyasla esnek bir kadro olur.
Yol, hız, mesafe düşüncesindeyseniz karbon rijitlik yönüyle en iyidir.
Demin NivaCrom karbondan iyidir demiştiniz. Şimdi karbon en iyisi diyorsunuz?
Sönümleme ve doğallık için çelik önerilir.
Kadro sadece yol pürüzlülüklerini bozukluluklarını sönümlemez. Esnek bir kadro bacaklarınızdan çıkan wattların da bir kısmını sönümler. İşin bu yanı daha önemli sanki.
Hi-ten kıran gördüm, üstad hi ten bisikletle himalayalardan skid at ata iniyormuş. Ancak bir kaynağa mevzu çözülmüş.
Çelik kaynaklanabilir ama hiç bir zaman ilk dayanımında olmaz kaynatılan bölge. Çünkü kaynakla beraber "çeliğe su verme" denilen işlemdeki su, materyalden uzaklaşır. Şimdiye kadar fren köprüsünün yerini değiştirdiğim iki bisiklet de zamanla maşanın kaynak yapılan yerinden bükülmeye başladılar. Çünkü orası kaynak yapılırkenki ısınmadan dolayı, sertleştirme özelliklerini kaybetti.