Road_Runner
Road Runner
- Kayıt
- 24 Nisan 2010
- Mesaj
- 5.999
- Tepki
- 25.898
- Şehir
- İstanbul
- Bisiklet
- Cervélo
Mosso ve B'twin markalarının benzer fiyatlardaki iki modeli için yine konuşmaya çalışacağız arkadaşlar
Elimizdekiler, her zaman olduğu gibi görseller ve web sitesi açıklamaları. Ciddi firmalar (sağlam yabancı firmalardan bahsediyorum) görsellerinde 54 veya 56 kadro kullanıyor , bizimkiler de aynısını yapıyorlar sanırım. Fakat tabiki bugün konuşacağımız iki bisikletin görselinin de kadro ölçüsünü bilmiyorum. Yani biri 54 biri 56 olabilir. İkisi de 54 olabilir, ikisi de 56 olabilir. Bilmiyoruz Bu da konuştuklarımızın doğruluk payını düşürebilir. Çünkü beden, kadro geometrisini etkiler. Umarım görsellerdeki iki kadro da M bedendir diyelim ve bu hatırlatmayı da yaptıktan sonra hadi şimdi işimize gücümüze bakalım
Yarışmacılarımız:
Teknik özellikler:
Özellikle "Karşılaştırma" maddesi altındaki galiplerde her ne kadar tarafsız olmaya çalışsam da, bunlar benim şahsi kararlarım sonuçta. Belki sizin kazananınız daha farklı olabilir. Örneğin ben, Microshift vites sisteminin denginin Shimano'da Tourney A070 olduğunu düşünüyorum. Bu yüzden Claris'i kazanan yazdım. Jantlar hemen hemen aynı olmasına rağmen, detaylarını da bilmememize rağmen tel sayısı az olanı kazanan olarak yazdım. Aynakolda da benzer şekilde Prowheel markasının yedek parçasının ve marka yaygınlığının çok az olduğunu düşünerek Claris aynakolu kazanan olarak yazdım.
Önemli bir ricam olacak, aranızdan Mosso Cavalier 700 claris kullanan biri lütfen rublenin 13/26 olduğunu doğrulasın. Bu bilgi internette yok ve ben HG50 rublelerinin büyük bir kısmının 13/26 olmasından yola çıkarak Mosso'nun da bu rubleyi kullandığını tahmin ettim çünkü.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Konuşmaya başlayalım
İlk bakışta Triban, benim karbon maşam var diyor. 3'lü aynakolum var, selem çok aşağı inmeye müsait, alın borum da çook yüksek, ben rahatım, rahat kere rahatım diyor
Mosso ise geçtiğimiz günlerde incelediğimiz Bianchi SLR 400 kadrosunu andırıyor. Performans bisikleti olduğu üst borunun konumundan ve aynakolun ikili oluşundan bir bakışta kendini belli ediyor.
Detaylı kadro karşılaştırmasına geçelim bakalım bu iki kadro için neler söyleyebiliriz
Fork Offset / Trail
Belirgin bir fark yok sanırım, aynı görünüyorlar
Seat Stay Length (Arka çatal uzunluğu)
Arka jant ile sele borusunu birbirine bağlayan, bisikletin konforunu belirlemede en büyük pay sahibi olan yerlerden biri, fakat Cavalier'inki biraz daha yukarıda bitmesine rağmen, uzunlukları neredeyse aynı görünüyor
Bu işte bir gariplik var... B'twininki mantıken daha kısa olmalı, fakat neredeyse aynılar, çünkü B'twinki daha yatık görünüyor. Yani özetle Triban'ın seat stayi, seat tubeyi (selenin olduğu boru) ileri itiyor olmalı
Seat Stay uzunlukları aynı,sadece açısal bir farklılık var ve yorum yapmak için henüz erken. Hissediyorum, ileride bu açısal farklılık bir şeyleri değiştirecek :islik:
Bunu da geçtik.
Seat Tube (Sele Borusu)
Mosso'da daha uzun bir sele borusundan bahsedebiliriz. Tıpkı Bianchi SLR 400'deki gibi, daha dik ve oldukça uzun bir Seat Staydan sonra zaten mecburen uzun bir Seat tube olmak zorunda. Fakat biraz önce şüphelendiğimiz gariplik burada da devam ediyor, çünkü B'twin'in sele borusu, arka janta gözle görülür bir şekilde daha uzak geçiyor. İnsanın hayırdır inşallah? Diyesi geliyor
Bahsettiğim yer:
Mosso'da tekerlekle sele borusunun en yakın olduğu bölge sadece 1 parmak mesafesindeyken Triban'da bu mesafe 2 veya 3 parmak
Orada birşeyler olmuş, seat stayden şüphelendik, ama onun suçu değildi. Şimdi seat tubeden (sele borusu) de şüphelendik ama o da aynakola gitmekle mükellef. Onun da bir suçu yok Acaba bu farklılık nereden kaynaklanıyor? :islik:
Chain Stay! (Zincirin hemen altındaki boru)
Arka jantı, aynakola bağlayan boru. Grupset, bu borunun etrafında çalışıyor Ve B'twin'in chain stay'i net bir şekilde daha uzun. Sadace bakarak bile fark ediliyor! Ayrıca, her şeyi geçtim aynakolu açık bir şekilde ileri itiyor! Bakınız ispatı:
Her iki bisiklette de aynakolun "büyüklüğü" eşit, çünkü en büyük dişli 50'li. Yani aynakol büyüklükleri birebir aynı. Fakat Mosso'da aynakol arka jantın fren yüzeyini bile kapatırken (işaretlediğim yerlere dikkat edin) B'twin'de bırakın fren yüzeyini, lastiği zar zor yakalamış. B'twin'in aynakolu net bir şekilde daha ileride... Bunu yapan, daha doğrusu yukarıda garibimize giden 4 şeyi de yapan nihayet ortaya çıktı: Chain Stay
Peki ne konuşabiliriz uzuun bir chain stay hakkında? Önce biraz kafaları karıştıralım:
Siz ne görüyorsunuz bilmem ama, ben tam karşısından baktığım bir bisikletin arka tekerini görüyorum arkadaşlar :confused: Bunu günlük hayatta kolay kolay göremezsiniz, çünkü bisikletinizin önüne geçip baktığınızda bu pozisyonda mümkünü yok arka tekeri göremezsiniz Sporcunun pedal konumuna, şu an hangi ayağıyla bastığına da dikkat edin...
Bu resim şimdilik burada kalsın ve kafanızı kurcalasın :islik:
Kadro geometrisi hakkında en çok rivayetin olduğu, en çok tartışmanın döndüğü kilit yerlerden biridir arkadaşlar, Chain Stay. Firmalar bu bölgeyi özellikle sağlamlaştırır ve daha kalın bir duvar kullanırlar. Aslında kardeş gibi görünmelerine rağmen, Seat Stay (seleden rubleye inen boru) daha inceltilebilmesine rağmen, Chain Stay inceltilemez, çünkü daha hayati bir öneme sahip. Bunun en açık örneği ve ispatı Cervelo R3 kadroları:
Canlı gören varsa, muhakkak "Bu nasıl kırılmıyor?" diye sorarsınız R3 kadrosu görünce Tam olarak parmak kalınlığındadır arka çatalın üst borusu. Fakat aynı şeyi Chain Stay'de yapamazlar Çünkü Chain Stay, pedala uyguladığınız kuvvetin dayanak noktasıdır... En önemli görevi Aynakol ile rubleyi aynı hizada (doğrusal) tutması ve esnememesidir! Sprint attığınızda kadrodaki en büyük baskı bu boruda oluşur çünkü. Yukarıdaki fotoğraftaki Lotto sporcusunun da problemi bu... 1500+ watt'a direnememiş bir seat stay
Sprintteki enerji kaybını en iyi engelleyebilecek yerden bahsediyoruz. Bunu daha iyi açıklayayım.
Elinizde iki adet boru var, yapıldığı malzemeler, kalınlıkları, et kalınlıkları aynı. Tek farkları biri daha uzun. İkisini aynı güç ile esnetmeye çalıştığınızda, hangisi daha çok esner? Uzun olan tabiki. İşte tam olarak bu yüzden, chain stay bisikletin en esnemez bölgesi olmalıdır. Bir performans makinasından bahsediyorsak, uzun bir chain stayı olamaz..
Cavendish'in sprint attığı Cervelo S5'e bakalım:
Aynakol'un arka janta ne kadar yaklaştığını kıyaslayabiliriz, çünkü görseldeki aynakol da 50'li
Mosso'dakinden daha çok içeri girmiş aynakol, gözle görülür şekilde net. Yani Mosso Cavalier'inkinden daha kısa bir Seat Stay'e sahip Cervelo S5 denen canavar Aynakol o kadar içeri girmiş ki, janttaki "HED" logosunun üzerinden geçiyor artık
Gerçekten kısa, belkide mümkün olan en kısa, sınırları ve teknolojiyi zorlayan kısalıkta bir chain stayden bahsediyoruz arkadaşlar... Zaten Cavendish daha azına asla razı olmazdı
Yani bir sprint canavarı olacaksanız, dikkat etmeniz gereken en önemli şeyi artık biliyorsunuz! Performans için kısa olması gerektiğinden ve esnememesi gerektiğinden bahsettik. Biraz da farklı şeylerden bahsedelim. Chain stay'in uzun olması, mantıken bisikleti uzatacaktır, tekerlekler arası mesafeyi uzatacaktır. Bunu bir önceki karşılaştırmada detaylı yazmıştık. Altınızda bir (link) olmasının iyi ve kötü yanlarını zaten biliyorsunuz
Chain stay ile ilgili tartışılan çok fazla konu var, bunlardan bir tanesi de bisikleti "mecburi" uzattığı veya kısalttığı için, tekerlekler arası mesafenin artıp azalmasına doğrudan katkı sağladığı için, bisikletin manevra kabiliyetine direk olarak etki yaptığı. Yine hatırlarsınız, limuzinli başlıkta uzun bisikletlerin virajı otobüs gibi alacağından bahsetmiştik. Eğer bunun mantığını bir adım daha ileri götürürsek karşımıza çıkacak olan sonuç şu: Kısa bir chain stayde tekerlek arası mesafe azalacağı, ön jant daha geriye geleceği için, sürücünün ağırlığının daha büyük bir kısmı ön janta binmiş olacak ve bu da bisikletin manevra atikliğini, kıvraklığını arttıracak. Beynim alev almak üzere :islik:
Öte yandan "uzun chainstaycılar", uzun bir chainstay borusunun vites sistemini daha rahatlatacağını, uzunluk arttığı için örneğin zinciri çapraz kullanımda zincire binen yükün daha azalacağını söylüyorlar Bence mantıken haklılar da
Yine "uzun chainstay" cıların bir başka argümanı, uzun bir chain stay ile ayağa kalktığınızda, (bu bir sprint veya yokuş olabilir) arka jantın asfaltta sekmesi, yani patinaj yapma durumunun daha azalacağı. Moment mantığına göre gayet mantıklı bir iddia bu. Kol uzadığı için kuvvet de artacak ve teker, daha çok asfalt üstünde kalacak, hatta buna daha iyi yol tutuşu bile diyebiliriz! Ayrıca bu argümanlarına şunu da ekliyorlar, hemen yukarıda bahsettiğimiz üzre, kısa chainstay ön tekeri sürücüye yaklaştıracağı ve toplam ağırlığın daha büyük bir kısmını alacağı için arka tekere binen yük azalacak, mantık olarak arka tekeri asfalta bastıran yük azaldığı için, arka tekerin patinaj yapma olasılığı artacaktır!
Bunlar yakında çatışmaya da girer! Nasıl argümanlar bunlar Çok iyiler!
Kısa chain stayın aslında bir pazarlama ürünü olduğunu, asıl olayın uzun chainstayda olduğunu ve büyük firmaların piyasaya sürdüğü kısa chain staylı bisikletleri ballandıra ballandıra tanıtıp anlatmalarının tamamen pazarlama stratejisi olduğu ve gerçeği yansıtmadığını söyleyenlerin sayısı az değil!
Yoksa Cavendish yıllarca kandırıldı mı!?
Chain staylar ile ilgili genel kanının:
Uzun chain stay: Daha rahat ve stabil (düz) bir sürüş,
Kısa chain stay: Yarış tipi, daha iyi manevra ve hızlanma(sprint)
olduğunu söyleyebiliriz.
Fakat sizin de anladığınız üzre bu konuda bir kitap bile yazılabilir
Konudan çok uzaklaştık, bizim canavarlara dönecek olursak, B'twin'in daha rahat ve gezi sürüşü(birazdan yokuşta da rahat olduğundan bahsedeceğiz zaten. Dikkat edin hızlı demiyorum, rahat diyorum) için, Mosso'nun ise daha agresif, sprinter bir bisiklet olduğunu söyleyebiliriz.
Top Tube
Üst boru diyebiliriz. Üzerine uzandığımız borudur. Daha uzun bir üst boru, daha çok uzanma anlamına gelir. Fakat bu iki bisiklette hemen hemen aynı uzunlukta iki üst boru görmemize rağmen (arada elbette fark var fakat bunu anlamak çok zor, hem seat tubeden, hem alın borusundan, hem alın borusu açısından, hem seat tube açısından haberdar olmamız gerekir mantıklı yorumlayabilmek için) B'twin'de alın borusunun yukarılara bir yerlere doğru gittiğini görüyoruz
Net bir şekilde uzaya gidiyor B'twin'in üst borusu... Çok aşağıdan gelip, çok yukarıya gidiyor. TT (zamana karşı) bisikletlerde gördüğümüz yere tamamen paralel üst boruların tam tersi bir durumdayız. O halde TT için kocaman bir eksi basıyoruz Triban 500'e
Fakat bu, uzaya giden üst boruyu çözmemiz gerek. Nereye gidiyor bu boru? Neyin peşinde Bir de şu açıdan bakalım:
Bu borunun kutsal bir amacı var Seleyi çok alttan aldığı B'twin'de, gidonu çok yükseğe taşıyıp, alın borusunu yükseltirken, seleyi daha yukarıdan aldığı Mosso'da gidonu çok minik yükseltip alın borusunu kısa olmasına sebep oluyor.
Özetle, B'twinde dimdik bir duruş vaad ederken, Mosso'da daha aero bir pozisyon vaad ediyor bize bu iki farklı top tube
Head Tube (Alın borusu)
Beklediğimiz gibi, gerçekten haddinden uzun bir alın borusu var B'twin'de. Bu bize daha dik bir duruş (gerçekten kazık gibi bir duruştan bahsediyorum ) dolayısıyla daha az öne uzanma ve eğilme, bununla birlikte gelen daha geniş bir göğüs boşluğu ve daha rahaaat havayla, daha çook havayla dolabilen ciğerler dememle birlikte, 3'lü aynakolu da hesaba katarasak (en küçük diş 30 ) gerçekten rahat kere rahat bir yokuş bisikletiyim ben diyor. Beni alın dolaşın, yokuştan korkmazsınız diyor. Yokuş özürlüsü bile olsanız, 26 olan rublemi 32 veya 34 ile değiştirip düz duvara bile tırmanın benimle diyor
Triban 500'e bundan sonra spiderman diyoruz arkadaşlar :islik:
Mosso da daha agresif kadrosuyla, zaten her ölçüsü, kadroyu oluşturan her borusunda olduğu gibi alın borusunda da, bana yatın, daha az rüzgar yiyin, uçun gidin benle diyor. (13 rubleyle nasıl uçacaksak artık )
En son bir genel bilgi olarak da, üst borusu (bkz. bir önceki madde: top tube) öne doğru yükselen bisikletlerde alın borusu da mecburi olarak yükseldiği için daha dik durursunuz. Benzer mantıkla üst borusu yere daha paralel, hatta tam paralel olan bisikletlerde (bazı track bisikletlerinde bu eğim abartılmıştır ve bu boru aşağı doğru iner! ) ise daha çok eğilmek gerektiğinden, gidon daha aşağıda olduğundan bu bisikletler zamana karşı ve hız bisikletleri olmaya yatkındırlar.
İnanılmaz bir şekilde aşağı inen üst boruya sahip bir track (pist) bisikleti
Wheel Base (İki teker arası uzunluk)
Teker arası uzunluğu sırf resime bakarak anlamak çok zor olsa da, birkaç madde önce konuştuğumuz chain stay mesafesi tekerlek arası uzunluğa kaçınılmaz bir şekilde etki ettiğinden B'twin'in daha uzun bir bisiklet olduğuna eminiz arkadaşlar.
Daha kısa tekerlek arası mesafeye sahip bisikletlerin daha atik, daha çevik, daha kıvrak manevralara yatkın olduğunu, daha iyi viraj aldığını ve tam tersi için daha uzun tekerlek arası mesafeye sahip bisikletlerin daha konforlu, daha kolay direksiyon hakimiyetine sahip olduklarını ve gidonu dümdüz tutabilmenin ve dümdüz gidebilmenin bu tip bisikletlerde çok daha kolay olduğunu zaten geçen karşılaştırmamızda söylemiştik.
Son olarak ekleme mecburiyeti hissettiğim, bence önemli ama Mosso'ya göre önemsiz (!?) bir konu: yine yanlış montaj malesef
STI kolun şu anki konumunda pek problem görünmüyor fakat gidon montajında sorun var. Biraz daha aşağı bakmalı gidon. Uzantısı (çizdiğim yeşil çizgi) rublenin altında kalmamalı arkadaşlar. Hatta çoğu gidon için bu bile yetersiz kalıyor, daha da yukarı kaldırmak gerekiyor. Dediğim gibi olması gereken, uzantının yere paralel olması, yada en azından 1-2 derecelik açı ile aşağı gitmesi veya ruble ile aynı hizada olması. Gidonun uzantısı mavi ile taralı alanın içinde olmalı arkadaşlar.
Bu yanlış öyle bir yanlış ki, gidon boğazı vidalarını gevşetip gidonu komple aşağı büktüğünüzde bu kez STI kol aşağı bakıyor ve bu sefer o güvensiz oluyor Yani gidon düzgün ayarlandıktan sonra STI kol'un gevşetilip yukarı bükülmesi gerekiyor, bu sebeple gidon bandını da ayarlamanız gerekiyor Dert kere dert yani...
Gidonun bu şekilde montajının doğurduğu problem; Aşağıdan tutulduğunda gidonu neredeyse ucundan tutmuş oluyorsunuz ve altta gidecek başka yeriniz kalmıyor. Gidonun elinizden kayıp gitme olasılığı var, eliniz terli ve gidon bandınız kaygan bir maddeden yapılmışsa... Ayrıca bu kısım size kısa geliyor ve bu yüzden bileğinizi olması gerekenden daha fala bükmek zorunda kalıyor da olabilirsiniz
Kısacası bu montaj kesinlikle değiştirilmeli. Bu modele sahip olan arkadaşların dikkatine
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uh Çok uzattım
Sonuca gelirsek, karbon maşasıyla bize "acaba?" dedirten Triban 500 bizi haksız çıkarmadı, daha konforlu bir bisiklet. Karbon kelimesini duyar duymaz aklınız performansa gitmesin arkadaşlar Karbon maşa yoldan gelen titreşimleri Aluminyum maşadan çok daha iyi emer. Aluminyum maşa ile bozuk asfalttan "zangır zangır" geçersiniz, karbon maşadan ise böyle bir ses gelmez
Gayet rahat, 3'lü aynakola sahip, sizi neredeyse bir şehir bisikleti kadar dimdik tutan, dümdüz tutmakta zorlanmayacağınız bir gidona sahip bir bisikletten bahsediyoruz.
Eğer ilk kez bir yol bisikleti deneyecekseniz, fakat tereddütleriniz varsa, B'twin Triban 500 için, yol bisikletine alışabileceğiniz ideal bir bisiklet diyebiliriz rahatlıkla.
Claris setiyle ve daha agresif, daha aero geometrisiyle Mosso Cavalier de kadrosunun her detayında bunu bize zaten gösterdi. Düzde kaçan, sprintte uçan bir bisiklet olmaya aday. Şu 13'lü ruble de olmasaydı tam puan alabilecek bir bisikletti aslında :islik:
Aynakol, aktarıcı, vites ve frenleme performansının grupset (Claris) sebebiyle Triban 500'den daha iyi olacağını düşünüyorum Cavalier'de.
Eğer tam olarak bir yol bisikleti tadı almayı istiyor ve amatör de olsa birkaç yarışta kendinizi denemek istiyorsanız, Mosso Cavalier daha isabetli bir seçim olacaktır Size gerçek anlamda yol bisikleti hissini verecektir.
Anketi de unutmadan ekliyorum
B'twin kullanıcılarının Mosso'nunkinden kat kat fazla olması sebebiyle Triban'a olması gerekenden fazla oy geleceğini düşünüyorum arkadaşlar Bu ayrıntıyı da atlamayın :islik:
Etiket kısmına da spiderman ekledim bu arada
Elimizdekiler, her zaman olduğu gibi görseller ve web sitesi açıklamaları. Ciddi firmalar (sağlam yabancı firmalardan bahsediyorum) görsellerinde 54 veya 56 kadro kullanıyor , bizimkiler de aynısını yapıyorlar sanırım. Fakat tabiki bugün konuşacağımız iki bisikletin görselinin de kadro ölçüsünü bilmiyorum. Yani biri 54 biri 56 olabilir. İkisi de 54 olabilir, ikisi de 56 olabilir. Bilmiyoruz Bu da konuştuklarımızın doğruluk payını düşürebilir. Çünkü beden, kadro geometrisini etkiler. Umarım görsellerdeki iki kadro da M bedendir diyelim ve bu hatırlatmayı da yaptıktan sonra hadi şimdi işimize gücümüze bakalım
Yarışmacılarımız:
Teknik özellikler:
B'twin Triban 500 | Mosso Cavalier 700 | Karşılaştırma | |
Kadro | Alu | Alu | - |
Maşa | Karbon | Alu | B'twin Triban 500 |
Ön vites | Microshift | Shimano Claris | Mosso Cavalier 700 |
Arka vites | Microshift | Shimano Claris | Mosso Cavalier 700 |
Aynakol | Prowheel 30/39/50 | Shimano Claris 34/50 | Mosso Cavalier 700 |
Ruble | Sunrace 8'li 12/25 | Shimano Sora 8'li 13/26 | Mosso Cavalier 700 |
Vites kolu | Microshift | Shimano Claris | Mosso Cavalier 700 |
Fren kaliper | B'twin Sport | Shimano Claris | Mosso Cavalier 700 |
Jant | 28 tel Alu | 32 tel Alu | B'twin Triban 500 |
Lastik | B'twin 700x25C | No-Name 700x25C | - |
Sele | B'twin sele | Mosso sele | - |
Ağırlık | 10.54 | 10.60 | - |
Önemli bir ricam olacak, aranızdan Mosso Cavalier 700 claris kullanan biri lütfen rublenin 13/26 olduğunu doğrulasın. Bu bilgi internette yok ve ben HG50 rublelerinin büyük bir kısmının 13/26 olmasından yola çıkarak Mosso'nun da bu rubleyi kullandığını tahmin ettim çünkü.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Konuşmaya başlayalım
İlk bakışta Triban, benim karbon maşam var diyor. 3'lü aynakolum var, selem çok aşağı inmeye müsait, alın borum da çook yüksek, ben rahatım, rahat kere rahatım diyor
Mosso ise geçtiğimiz günlerde incelediğimiz Bianchi SLR 400 kadrosunu andırıyor. Performans bisikleti olduğu üst borunun konumundan ve aynakolun ikili oluşundan bir bakışta kendini belli ediyor.
Detaylı kadro karşılaştırmasına geçelim bakalım bu iki kadro için neler söyleyebiliriz
Fork Offset / Trail
Belirgin bir fark yok sanırım, aynı görünüyorlar
Seat Stay Length (Arka çatal uzunluğu)
Arka jant ile sele borusunu birbirine bağlayan, bisikletin konforunu belirlemede en büyük pay sahibi olan yerlerden biri, fakat Cavalier'inki biraz daha yukarıda bitmesine rağmen, uzunlukları neredeyse aynı görünüyor
Bu işte bir gariplik var... B'twininki mantıken daha kısa olmalı, fakat neredeyse aynılar, çünkü B'twinki daha yatık görünüyor. Yani özetle Triban'ın seat stayi, seat tubeyi (selenin olduğu boru) ileri itiyor olmalı
Seat Stay uzunlukları aynı,sadece açısal bir farklılık var ve yorum yapmak için henüz erken. Hissediyorum, ileride bu açısal farklılık bir şeyleri değiştirecek :islik:
Bunu da geçtik.
Seat Tube (Sele Borusu)
Mosso'da daha uzun bir sele borusundan bahsedebiliriz. Tıpkı Bianchi SLR 400'deki gibi, daha dik ve oldukça uzun bir Seat Staydan sonra zaten mecburen uzun bir Seat tube olmak zorunda. Fakat biraz önce şüphelendiğimiz gariplik burada da devam ediyor, çünkü B'twin'in sele borusu, arka janta gözle görülür bir şekilde daha uzak geçiyor. İnsanın hayırdır inşallah? Diyesi geliyor
Bahsettiğim yer:
Mosso'da tekerlekle sele borusunun en yakın olduğu bölge sadece 1 parmak mesafesindeyken Triban'da bu mesafe 2 veya 3 parmak
Orada birşeyler olmuş, seat stayden şüphelendik, ama onun suçu değildi. Şimdi seat tubeden (sele borusu) de şüphelendik ama o da aynakola gitmekle mükellef. Onun da bir suçu yok Acaba bu farklılık nereden kaynaklanıyor? :islik:
Chain Stay! (Zincirin hemen altındaki boru)
Arka jantı, aynakola bağlayan boru. Grupset, bu borunun etrafında çalışıyor Ve B'twin'in chain stay'i net bir şekilde daha uzun. Sadace bakarak bile fark ediliyor! Ayrıca, her şeyi geçtim aynakolu açık bir şekilde ileri itiyor! Bakınız ispatı:
Her iki bisiklette de aynakolun "büyüklüğü" eşit, çünkü en büyük dişli 50'li. Yani aynakol büyüklükleri birebir aynı. Fakat Mosso'da aynakol arka jantın fren yüzeyini bile kapatırken (işaretlediğim yerlere dikkat edin) B'twin'de bırakın fren yüzeyini, lastiği zar zor yakalamış. B'twin'in aynakolu net bir şekilde daha ileride... Bunu yapan, daha doğrusu yukarıda garibimize giden 4 şeyi de yapan nihayet ortaya çıktı: Chain Stay
Peki ne konuşabiliriz uzuun bir chain stay hakkında? Önce biraz kafaları karıştıralım:
Siz ne görüyorsunuz bilmem ama, ben tam karşısından baktığım bir bisikletin arka tekerini görüyorum arkadaşlar :confused: Bunu günlük hayatta kolay kolay göremezsiniz, çünkü bisikletinizin önüne geçip baktığınızda bu pozisyonda mümkünü yok arka tekeri göremezsiniz Sporcunun pedal konumuna, şu an hangi ayağıyla bastığına da dikkat edin...
Bu resim şimdilik burada kalsın ve kafanızı kurcalasın :islik:
Kadro geometrisi hakkında en çok rivayetin olduğu, en çok tartışmanın döndüğü kilit yerlerden biridir arkadaşlar, Chain Stay. Firmalar bu bölgeyi özellikle sağlamlaştırır ve daha kalın bir duvar kullanırlar. Aslında kardeş gibi görünmelerine rağmen, Seat Stay (seleden rubleye inen boru) daha inceltilebilmesine rağmen, Chain Stay inceltilemez, çünkü daha hayati bir öneme sahip. Bunun en açık örneği ve ispatı Cervelo R3 kadroları:
Canlı gören varsa, muhakkak "Bu nasıl kırılmıyor?" diye sorarsınız R3 kadrosu görünce Tam olarak parmak kalınlığındadır arka çatalın üst borusu. Fakat aynı şeyi Chain Stay'de yapamazlar Çünkü Chain Stay, pedala uyguladığınız kuvvetin dayanak noktasıdır... En önemli görevi Aynakol ile rubleyi aynı hizada (doğrusal) tutması ve esnememesidir! Sprint attığınızda kadrodaki en büyük baskı bu boruda oluşur çünkü. Yukarıdaki fotoğraftaki Lotto sporcusunun da problemi bu... 1500+ watt'a direnememiş bir seat stay
Sprintteki enerji kaybını en iyi engelleyebilecek yerden bahsediyoruz. Bunu daha iyi açıklayayım.
Elinizde iki adet boru var, yapıldığı malzemeler, kalınlıkları, et kalınlıkları aynı. Tek farkları biri daha uzun. İkisini aynı güç ile esnetmeye çalıştığınızda, hangisi daha çok esner? Uzun olan tabiki. İşte tam olarak bu yüzden, chain stay bisikletin en esnemez bölgesi olmalıdır. Bir performans makinasından bahsediyorsak, uzun bir chain stayı olamaz..
Cavendish'in sprint attığı Cervelo S5'e bakalım:
Aynakol'un arka janta ne kadar yaklaştığını kıyaslayabiliriz, çünkü görseldeki aynakol da 50'li
Mosso'dakinden daha çok içeri girmiş aynakol, gözle görülür şekilde net. Yani Mosso Cavalier'inkinden daha kısa bir Seat Stay'e sahip Cervelo S5 denen canavar Aynakol o kadar içeri girmiş ki, janttaki "HED" logosunun üzerinden geçiyor artık
Gerçekten kısa, belkide mümkün olan en kısa, sınırları ve teknolojiyi zorlayan kısalıkta bir chain stayden bahsediyoruz arkadaşlar... Zaten Cavendish daha azına asla razı olmazdı
Yani bir sprint canavarı olacaksanız, dikkat etmeniz gereken en önemli şeyi artık biliyorsunuz! Performans için kısa olması gerektiğinden ve esnememesi gerektiğinden bahsettik. Biraz da farklı şeylerden bahsedelim. Chain stay'in uzun olması, mantıken bisikleti uzatacaktır, tekerlekler arası mesafeyi uzatacaktır. Bunu bir önceki karşılaştırmada detaylı yazmıştık. Altınızda bir (link) olmasının iyi ve kötü yanlarını zaten biliyorsunuz
Chain stay ile ilgili tartışılan çok fazla konu var, bunlardan bir tanesi de bisikleti "mecburi" uzattığı veya kısalttığı için, tekerlekler arası mesafenin artıp azalmasına doğrudan katkı sağladığı için, bisikletin manevra kabiliyetine direk olarak etki yaptığı. Yine hatırlarsınız, limuzinli başlıkta uzun bisikletlerin virajı otobüs gibi alacağından bahsetmiştik. Eğer bunun mantığını bir adım daha ileri götürürsek karşımıza çıkacak olan sonuç şu: Kısa bir chain stayde tekerlek arası mesafe azalacağı, ön jant daha geriye geleceği için, sürücünün ağırlığının daha büyük bir kısmı ön janta binmiş olacak ve bu da bisikletin manevra atikliğini, kıvraklığını arttıracak. Beynim alev almak üzere :islik:
Öte yandan "uzun chainstaycılar", uzun bir chainstay borusunun vites sistemini daha rahatlatacağını, uzunluk arttığı için örneğin zinciri çapraz kullanımda zincire binen yükün daha azalacağını söylüyorlar Bence mantıken haklılar da
Yine "uzun chainstay" cıların bir başka argümanı, uzun bir chain stay ile ayağa kalktığınızda, (bu bir sprint veya yokuş olabilir) arka jantın asfaltta sekmesi, yani patinaj yapma durumunun daha azalacağı. Moment mantığına göre gayet mantıklı bir iddia bu. Kol uzadığı için kuvvet de artacak ve teker, daha çok asfalt üstünde kalacak, hatta buna daha iyi yol tutuşu bile diyebiliriz! Ayrıca bu argümanlarına şunu da ekliyorlar, hemen yukarıda bahsettiğimiz üzre, kısa chainstay ön tekeri sürücüye yaklaştıracağı ve toplam ağırlığın daha büyük bir kısmını alacağı için arka tekere binen yük azalacak, mantık olarak arka tekeri asfalta bastıran yük azaldığı için, arka tekerin patinaj yapma olasılığı artacaktır!
Bunlar yakında çatışmaya da girer! Nasıl argümanlar bunlar Çok iyiler!
Kısa chain stayın aslında bir pazarlama ürünü olduğunu, asıl olayın uzun chainstayda olduğunu ve büyük firmaların piyasaya sürdüğü kısa chain staylı bisikletleri ballandıra ballandıra tanıtıp anlatmalarının tamamen pazarlama stratejisi olduğu ve gerçeği yansıtmadığını söyleyenlerin sayısı az değil!
Yoksa Cavendish yıllarca kandırıldı mı!?
Chain staylar ile ilgili genel kanının:
Uzun chain stay: Daha rahat ve stabil (düz) bir sürüş,
Kısa chain stay: Yarış tipi, daha iyi manevra ve hızlanma(sprint)
olduğunu söyleyebiliriz.
Fakat sizin de anladığınız üzre bu konuda bir kitap bile yazılabilir
Konudan çok uzaklaştık, bizim canavarlara dönecek olursak, B'twin'in daha rahat ve gezi sürüşü(birazdan yokuşta da rahat olduğundan bahsedeceğiz zaten. Dikkat edin hızlı demiyorum, rahat diyorum) için, Mosso'nun ise daha agresif, sprinter bir bisiklet olduğunu söyleyebiliriz.
Top Tube
Üst boru diyebiliriz. Üzerine uzandığımız borudur. Daha uzun bir üst boru, daha çok uzanma anlamına gelir. Fakat bu iki bisiklette hemen hemen aynı uzunlukta iki üst boru görmemize rağmen (arada elbette fark var fakat bunu anlamak çok zor, hem seat tubeden, hem alın borusundan, hem alın borusu açısından, hem seat tube açısından haberdar olmamız gerekir mantıklı yorumlayabilmek için) B'twin'de alın borusunun yukarılara bir yerlere doğru gittiğini görüyoruz
Net bir şekilde uzaya gidiyor B'twin'in üst borusu... Çok aşağıdan gelip, çok yukarıya gidiyor. TT (zamana karşı) bisikletlerde gördüğümüz yere tamamen paralel üst boruların tam tersi bir durumdayız. O halde TT için kocaman bir eksi basıyoruz Triban 500'e
Fakat bu, uzaya giden üst boruyu çözmemiz gerek. Nereye gidiyor bu boru? Neyin peşinde Bir de şu açıdan bakalım:
Bu borunun kutsal bir amacı var Seleyi çok alttan aldığı B'twin'de, gidonu çok yükseğe taşıyıp, alın borusunu yükseltirken, seleyi daha yukarıdan aldığı Mosso'da gidonu çok minik yükseltip alın borusunu kısa olmasına sebep oluyor.
Özetle, B'twinde dimdik bir duruş vaad ederken, Mosso'da daha aero bir pozisyon vaad ediyor bize bu iki farklı top tube
Head Tube (Alın borusu)
Beklediğimiz gibi, gerçekten haddinden uzun bir alın borusu var B'twin'de. Bu bize daha dik bir duruş (gerçekten kazık gibi bir duruştan bahsediyorum ) dolayısıyla daha az öne uzanma ve eğilme, bununla birlikte gelen daha geniş bir göğüs boşluğu ve daha rahaaat havayla, daha çook havayla dolabilen ciğerler dememle birlikte, 3'lü aynakolu da hesaba katarasak (en küçük diş 30 ) gerçekten rahat kere rahat bir yokuş bisikletiyim ben diyor. Beni alın dolaşın, yokuştan korkmazsınız diyor. Yokuş özürlüsü bile olsanız, 26 olan rublemi 32 veya 34 ile değiştirip düz duvara bile tırmanın benimle diyor
Triban 500'e bundan sonra spiderman diyoruz arkadaşlar :islik:
Mosso da daha agresif kadrosuyla, zaten her ölçüsü, kadroyu oluşturan her borusunda olduğu gibi alın borusunda da, bana yatın, daha az rüzgar yiyin, uçun gidin benle diyor. (13 rubleyle nasıl uçacaksak artık )
En son bir genel bilgi olarak da, üst borusu (bkz. bir önceki madde: top tube) öne doğru yükselen bisikletlerde alın borusu da mecburi olarak yükseldiği için daha dik durursunuz. Benzer mantıkla üst borusu yere daha paralel, hatta tam paralel olan bisikletlerde (bazı track bisikletlerinde bu eğim abartılmıştır ve bu boru aşağı doğru iner! ) ise daha çok eğilmek gerektiğinden, gidon daha aşağıda olduğundan bu bisikletler zamana karşı ve hız bisikletleri olmaya yatkındırlar.
İnanılmaz bir şekilde aşağı inen üst boruya sahip bir track (pist) bisikleti
Wheel Base (İki teker arası uzunluk)
Teker arası uzunluğu sırf resime bakarak anlamak çok zor olsa da, birkaç madde önce konuştuğumuz chain stay mesafesi tekerlek arası uzunluğa kaçınılmaz bir şekilde etki ettiğinden B'twin'in daha uzun bir bisiklet olduğuna eminiz arkadaşlar.
Daha kısa tekerlek arası mesafeye sahip bisikletlerin daha atik, daha çevik, daha kıvrak manevralara yatkın olduğunu, daha iyi viraj aldığını ve tam tersi için daha uzun tekerlek arası mesafeye sahip bisikletlerin daha konforlu, daha kolay direksiyon hakimiyetine sahip olduklarını ve gidonu dümdüz tutabilmenin ve dümdüz gidebilmenin bu tip bisikletlerde çok daha kolay olduğunu zaten geçen karşılaştırmamızda söylemiştik.
Son olarak ekleme mecburiyeti hissettiğim, bence önemli ama Mosso'ya göre önemsiz (!?) bir konu: yine yanlış montaj malesef
STI kolun şu anki konumunda pek problem görünmüyor fakat gidon montajında sorun var. Biraz daha aşağı bakmalı gidon. Uzantısı (çizdiğim yeşil çizgi) rublenin altında kalmamalı arkadaşlar. Hatta çoğu gidon için bu bile yetersiz kalıyor, daha da yukarı kaldırmak gerekiyor. Dediğim gibi olması gereken, uzantının yere paralel olması, yada en azından 1-2 derecelik açı ile aşağı gitmesi veya ruble ile aynı hizada olması. Gidonun uzantısı mavi ile taralı alanın içinde olmalı arkadaşlar.
Bu yanlış öyle bir yanlış ki, gidon boğazı vidalarını gevşetip gidonu komple aşağı büktüğünüzde bu kez STI kol aşağı bakıyor ve bu sefer o güvensiz oluyor Yani gidon düzgün ayarlandıktan sonra STI kol'un gevşetilip yukarı bükülmesi gerekiyor, bu sebeple gidon bandını da ayarlamanız gerekiyor Dert kere dert yani...
Gidonun bu şekilde montajının doğurduğu problem; Aşağıdan tutulduğunda gidonu neredeyse ucundan tutmuş oluyorsunuz ve altta gidecek başka yeriniz kalmıyor. Gidonun elinizden kayıp gitme olasılığı var, eliniz terli ve gidon bandınız kaygan bir maddeden yapılmışsa... Ayrıca bu kısım size kısa geliyor ve bu yüzden bileğinizi olması gerekenden daha fala bükmek zorunda kalıyor da olabilirsiniz
Kısacası bu montaj kesinlikle değiştirilmeli. Bu modele sahip olan arkadaşların dikkatine
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uh Çok uzattım
Sonuca gelirsek, karbon maşasıyla bize "acaba?" dedirten Triban 500 bizi haksız çıkarmadı, daha konforlu bir bisiklet. Karbon kelimesini duyar duymaz aklınız performansa gitmesin arkadaşlar Karbon maşa yoldan gelen titreşimleri Aluminyum maşadan çok daha iyi emer. Aluminyum maşa ile bozuk asfalttan "zangır zangır" geçersiniz, karbon maşadan ise böyle bir ses gelmez
Gayet rahat, 3'lü aynakola sahip, sizi neredeyse bir şehir bisikleti kadar dimdik tutan, dümdüz tutmakta zorlanmayacağınız bir gidona sahip bir bisikletten bahsediyoruz.
Eğer ilk kez bir yol bisikleti deneyecekseniz, fakat tereddütleriniz varsa, B'twin Triban 500 için, yol bisikletine alışabileceğiniz ideal bir bisiklet diyebiliriz rahatlıkla.
Claris setiyle ve daha agresif, daha aero geometrisiyle Mosso Cavalier de kadrosunun her detayında bunu bize zaten gösterdi. Düzde kaçan, sprintte uçan bir bisiklet olmaya aday. Şu 13'lü ruble de olmasaydı tam puan alabilecek bir bisikletti aslında :islik:
Aynakol, aktarıcı, vites ve frenleme performansının grupset (Claris) sebebiyle Triban 500'den daha iyi olacağını düşünüyorum Cavalier'de.
Eğer tam olarak bir yol bisikleti tadı almayı istiyor ve amatör de olsa birkaç yarışta kendinizi denemek istiyorsanız, Mosso Cavalier daha isabetli bir seçim olacaktır Size gerçek anlamda yol bisikleti hissini verecektir.
Anketi de unutmadan ekliyorum
B'twin kullanıcılarının Mosso'nunkinden kat kat fazla olması sebebiyle Triban'a olması gerekenden fazla oy geleceğini düşünüyorum arkadaşlar Bu ayrıntıyı da atlamayın :islik:
Etiket kısmına da spiderman ekledim bu arada