Scudo Sports

Bisiklette hafifliğin önemi ve ağırlık tabloları (mtb ve yol)

Ufak bir pratik örnek de ben vermek istedim. Bisiklet sürerken etki eden kuvvetler 'Bicycling science' isimli kitapta oldukça detaylı bir şekilde incelenmiş. Karışık formuller içeren hesaplamalar yapılmış, bu hesaplamalar neticesinde bazı pratik sonuçlara varılmış. Bu sonuçlardan bir tanesi bisiklet+kullanıcı ağırlığının hıza olan etkisi üzerine. Buna göre kullanıcı sabit güç uygulyarak kullandığı bisikletinde, yapacağı her yüzde x ağırlık kazancına göre, yokuş yukarı giderken

(x) (1-u^3) / (1 + 2u^3)

lük bir yüzde hız kazancına sahip oluyor. Burada u ile belirtilen, aynı güçteki (dolayısıyla hemen hemen aynı kalp atım hızındaki), yokuş hızının düz yol hızına oranıdır. Bu ne demektir, şu demektir: Diyelim ki Ali ve Ahmet aynı kondüsyondaki çift yumurta ikizleri. İkisi de mutlak güçlerinin %80 inde idman yapmak istiyorlar, tabii, yokuşa geldiklerinde, gücü (kalp atış hızını) sabit tutmak için vites küçültüp yavaşlayacaklar. Diyelim ki Ali ve Ahmet 67 kilo ağırlığındalar. Ali yarış bisikletini kullanıyor ve bu 10kg ağırlığında. Ahmet ise, iki gün önce kız arkadaşı yarış bisikletini duvara çarpıp jantı telef ettiği için, mecburen ve ağlamak isteyerekten 13 kg olan antrenman bisikletini kullanıyor. Düz yolda 30km/saat ile giderken, Ahmet'in gücü sabit tutmak için yokuşu 15km/saat hızında çıkması gereken bir yokuşa geliyorlar. Burada u=0.5 olur. Yukarıdaki formül bize der ki, Ali ve Ahmat aynı gücü harcasalar bile, Ahmet'in hızı 15km/saat iken, Ali'nin hızı 3 kg lik ağırlık farkından dolayı yokuşta
15.4km/saat olur. Başka bir deyişle, Ahmet bu yokuşta 6dk tırmandığında, Ali talihsiz kardeşine 40 metre fark atmış olur.

herkese sevgiler,
şifa
 
Scudo
Merhabalar!Süper aydınlatıcı bir açıklama:D Çok teşekkür ederim.Bilimsel olmakla beraber sıradan bir kişinin de anlayabileceği bir açıklama.Ellerine sağlık.Sağlıcakla kal.
 
Tecrübelerinizi sıkılmadan ve yorulmadan aktarma nezaketini gösterdiğiniz için teşekkürler...Çok yararlı bilgiler olduğuna hiç şüphe yok...
 
Bilgiler için çok teşekkürler şifa,

Ben de yarım saatlik 500 metre irtifa aldığım bir tırmanışta zamana karşı (time trial) süremin 2-4 dakika veya daha fazla azaldığını gördüm gerçekten çok önemli bir fark. Yine bisikletimi deneyen üst düzey bir sürücü yokuş çıkarken 2-3 vites daha büyük bir vitesle çıkabildiğini belirtti yine bu da ciddi bir fark...
 
Hakan abi dun aksam da ben bu dediklerini dusundum. (Yaziyi daha yeni okuyorum ) 5500 € luk Scott LTD olsa bile vucut saglam olmadigi surece yarislarda basari zor gibi ....

ancak sungerlerin 100 gr farkettigini bilmiyordum tesekkurler...
 
@sifa


Slm Şifa çok güzel açıklamışsın. Yalnız ben bir şey daha merak ediyorum. Bunun da formülünü verirsen ya da açıklamasını yaparsan sevinirim...

Bisiklet+Kullanıcı aynı ağırlıkta olan iki bisikletliden bisikleti hafif olan mı yoksa kendisi hafif olan mı daha kolay rampa çıkar? Performansta hangisi daha etkilidir. Bana sanki aynı olacakmış gibi geliyor. Yokuşta geri çeken f.sinA kuvvetine göre. Ama herkes bisikleti hafif olan iyi çıkar diyor... Aklım karıştı...:rolleyes:
 
Selam Kevser, Yazımda sorunun cevabı var ama yine de söyliyeyim, bisikleti hafif olan daha avantajlıdır, teorik olarak bisikletteki 1 kilo avantaj vücuttaki 3 kilo avantaja eşdeğer (yada daha fazla) diyebiliriz.
 
İşe bir de şu yönden bakmak lazım, genelde hafif bisiklet aynı zamanda daha iyi bisiklettir. xtr göbek, alivyo dan daha hafif olmasının yanında, sürtünme direnci de daha azdır. Bu yönden bakıldığında 13 kg bisiklet ile 10kg bisiklet arasında, 3 kilonun yanında, performans farkı da vardır.
 
  • Beğen
Tepkiler: Raven_35
ben buradaki bisikletçiden en hafif malzemelerin örneklerini aldım tarttırdığımda benim hunter kadroyla 19 kg geldi mtb için extra ağır :D
 
Hakan abi biraz geç olmuş oluyor ama bu faydalı yazınız için çok teşekkürler. Eline, emeğine sağlık. Senin bu yazıdan sonra keşke kendimi zorlayıp hussar yerine scud alsaydım diye düşünüyorum ama neyse kısmet bunaymış diyelim.
 
Rica ederim Soneryen, Hussar da güzel bir kadro ama kategorisi daha farklı biraz, çok daha oturaklı sağlam bir kadro netice itibariyle, scud da alanında (XC) kullanıldığı sürece sağlam ve güvenilir...
 
Hakan Hocam yazmış olduğunuz teknik makaleden ve vermiş olduğunuz bilgilerden dolayı teşekkür ediyorum.Tabiki bu işe yıllarınızı vermiş biri olarak en ince bilgileri aktarmışsınız.Ancak ben bu işe ancak çalışma hayatıma başlayınca merak sardım.Odtü Beden Eğtm. den arkadaşlarım olan Özgür,Çağlar ve Bayram benim ufkumu genişlettiler( triathlon team)Ve şu andada orta üst seviyede ve 2000 tl max. seviyede bir dağ bisikleti satın almak istiyorum.Sizden isteğim bu fiyatlara alınabilecek sıfır hangi bisikletleri önerirsiniz?Çünkü amortisörlerin bile onlarca çeşidi olan bir piyasada hangi parçalara ait bisikletleri tercih etmeliyim.Şimdiden vardiğiniz bilgiler için teşekkür ederim...
 
Rica ederim, 2000 ytl ile gerçekten güzel bir dağ bisikleti alınabilir muhtemelen 11kg ve altı olabilir. Önerme konusunda ise piyasada hazır bisikletleri yakından takip etmiyorum, ancak kadro bazında amoeba scud ve sedona (modelini hatırlamıyorum cam göbeği kadro olan) bisikletleri önerebilirim zira kadroları oldukça iyi dolayısıyla iyi bir altyapıya sahip, eğer hazır bir bisiklet almak isterseniz bu modellerden seçip satın alırken üstündeki parçaların değişmesini talep edebilirsiniz.

Hazır bisikletlerde fazla ağırlık açıısndan bizi en çok can evimizden vuran parçalar çoğunlukla cant seti, amortisör ve bazen de aynakoldur, ikincil olarak lastiklerdir, bu yüzden bu parçalara dikkat etmeli, hatta en prestijli markalarda bile çok kötü cant setleri çıkabiliyor, maşa zaten kendini hemen belli etsede cant seti gözden kaçabiliyor ve genellikle 2 kg a varabiliyor. Burda yeri gelmişken iyi bir cant setinin ağırlığının (mandallar hariç) 1.7, 1.8 kg geçmemesine dikkat etmeli, çok bulunan en hafif cant setleri de genellikle 1500 gr larda olduğunu belirtmek isterim, tabii 1300-1400 gr larda olan çok daha hafif ve pahalı setlerde mevcuttur...
 
sizin bu güzel yazınızdan da etkilenerek bisiklet toplamaya başladım...
bittiğinde ayrıntılarını sizlerle paylaşacağım...:)


bu çalışmanızdan ötürü sizi yürekten kutluyorum...
 
  • Beğen
Tepkiler: Hakan Yazman
arkadaşlar bende geçenlerde kadromu boyamak için bisikeltimi komple söktüm ve parçaları teker teker tarttım...umarım işinize yarıyacak bi liste olur

not: teker seti komple dahil değildir...en yakın zamanda onu da eklerim..

uno 7075 gidon>> 148 gr

scud alu+ carbon barendler>>104 gr

progriph sünger elcikler tıpalarla beraber(kendi tıpaları değil hafif tıpalar..kendi tıpaları eşşek ölüsü :) )>> 50 gr

scud alu gidon boğazı 10,5 cm>> 136 gr

xt uzun bacak arka attırıcı >> 244 gr

xt ön attırıcı >>136 gr

arka fren kablo seti(shimanı m system) >> 50 gr

arka vites kablo seti >>42 gr

ön fren +vites kablo seti >>54 gram

xt rapidfire fren vites kolları>> 414 gr

scud alu+carbon 27,2 sele borusu 222 gr

pro pompa >>86 gr

arka lampa Q-lite>> 60 gr

selle italia nitrox sele süngerli>> 272 gr..süngersiz >>212 gr

ABR 27,2 sele kelepçesi ..(mandalsız) >>22 gr

zefal 500ml suluk+suluk tutacağı+ vidaları>> 134 gr

cane creek rulmansız furş takımı(mosso kadro ile geliyo)>> 118 gr

hg-93 zincir(108 bakla)>> 264 gr

manitou skareb comp 2004 model >>1620 gr (şaft borusu 19,5 cm+şaft borusunda çiçek vardır)

sigma 1106 km saati >>40 gr

alivio fren bacağı 4 tanesi vidalarla ve baradine pabuçlarla >> 376 gr ..kendi pabuçlarıyla>> 406 gr

mosso falcon 17 inç kadro >> 1598 gr

xt hollowtech 2 aynakol (175 mm krank) >> 868 gr

Shimano pdm-520 spd pedallar 380 gr

TOPLAM 7438 gr
 
cok faydali bilgiler edindim cok tesekkür ederim ..
okudukca insan1n bisiklet toplayas1 geliyo emegi gecen herkes sagolsun :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Hakan Yazman
Geri