Daha önce kısa bir bilgi şeklinde bu rekoru yayınlamıştım. Ancak fotoğraflar ve daha detaylı bilgilere ulaştığım için yeni bir konu açalım istedim. Bisiklet ile yapılan max hız guinness rekoru 268.831 km/sa. Saniyede 74.4 metre. Fred Rompelberg, 3 Ekim 1995 te, Bonnieville Salt Flats, Utah, USA da, bu rekoru kırmış. Bu adam 11 tane dünya rekoruna sahipmiş ayrıca.
İşte rekorun nasıl kırıldığını anlatan, Rekoru kırdığı günden bir fotoğraf.
Hız rekorunu da Strasburg Drag Racing Takımının bir Drag aracının arkasındaki tünelde, Amerika'da Utah bölgesinde, Salt Lake şehri kanınındaki Bonneville'de Salt Flats, kurumuş tuz gölü üzerinde kırmış.
Sponsor hatırı sayılır bir para ödülü koymuş rekorun ucuna. Tabi işin ucunda para olmasa bu rekor zor zaten. Bu da rekorun kırıldığı 12.000$ değerindeki bisiklet ve özellikleri (Özellikleri dikkatle inceleyin.
Ekleme:
3'lü çark sistemi kullanılmış. 70-13 ve 60-15. Yani bu üçlü kombinasyon ile bir pedal ile 34,8 metre gidebiliyor Normal bir bisikletin 4 katı... Bir de öndeki drag aracının rüzgar tünelini hesaba katarsanız normal bir rekor yani.
Ağırlığı: 19,5 kg
Bisikletin Özellikleri
Rider: Fred Rompelberg, Maastricht, The Netherlands;
age 50 (1995), height 6 ft, weight 170 lb;
married, two children;
current holder of 10 various bicycle world records.
Design: Dave Tesch, San Diego, San Marcas CA.
Built by: Dave Tesch, San Diego, San Marcas CA.
Cost: US $ 12,000
Gears: Double reduction gearing,
primary built by Cook Brothers,
70 / 13 teeth - 60 / 15 teeth,
covering 114,2 ft distance with one pedal system rotation
(fourfold of a normal 10-speed gearing).
Wheelbase: 57 in (average of a normal race bike is about 40 in).
Saddle: Leather, manufactured by Brooks.
Brake: Shimano "Cantilever" type on rear wheel only.
Fork: Special Italian racing fork,
designed to provide suspension travel at high speeds.
Steering
dampener: Motorcycle type.
Wheels: Special aluminium rims, - hubs and - spokes;
18 in diameter for lower centre of gravity
(average of a normal race bike is 27 in).
Tires: V-rated motorcycle road racing slicks,
capable for more than 150 mph.
Weight: Total of 43 lb.
Öndeki Drag aracının özellikleri
Crew: Strasburg Racing / Strasburg Brothers.
Driver: Jeff Strasburg, Jeff set a record of 255.985 mph
at the Bonneville Salt Flats with a race car.
Body: Lakester, converted from a 1990 fuel dragster.
Engine: 476 in3 V8-cylinder "big-block" fuel-injected Chevrolet
fuelled by methanol, with approximately 800 hp,
approximately 6,000 rpm at 175 mph.
Tires: The car has been equipped with Bonneville land speed tires.
Wheelbase: 262 in.
Transmission: By PRTC Transmissions with a 3.25 rear axle ratio.
Fairing: Designed and built to exacting aerodynamic specifications
by Strasburg and Burkland Builders
for the purpose of creating a slipstream.
Paint: The paint shown on the photo by Brett Gilbert.
Testing: Bonneville Salt Flats, summer 1994,
Doug Mayor - USFRA timer -
¼ mile 131.81 mph; 1st mile 139.41 mph;
2nd mile 166.711 mph; 3rd mile 173.756 mph;
course exit speed 174.79 mph,
Compulink 3 timing system.
1936'dan bu rekora kadar araç arkasındaki tüm rekorların dökümü
Hız rekoru sahibinin web sitesi : (link)
İşte rekorun nasıl kırıldığını anlatan, Rekoru kırdığı günden bir fotoğraf.
Hız rekorunu da Strasburg Drag Racing Takımının bir Drag aracının arkasındaki tünelde, Amerika'da Utah bölgesinde, Salt Lake şehri kanınındaki Bonneville'de Salt Flats, kurumuş tuz gölü üzerinde kırmış.
Sponsor hatırı sayılır bir para ödülü koymuş rekorun ucuna. Tabi işin ucunda para olmasa bu rekor zor zaten. Bu da rekorun kırıldığı 12.000$ değerindeki bisiklet ve özellikleri (Özellikleri dikkatle inceleyin.
Ekleme:
3'lü çark sistemi kullanılmış. 70-13 ve 60-15. Yani bu üçlü kombinasyon ile bir pedal ile 34,8 metre gidebiliyor Normal bir bisikletin 4 katı... Bir de öndeki drag aracının rüzgar tünelini hesaba katarsanız normal bir rekor yani.
Ağırlığı: 19,5 kg
Bisikletin Özellikleri
Rider: Fred Rompelberg, Maastricht, The Netherlands;
age 50 (1995), height 6 ft, weight 170 lb;
married, two children;
current holder of 10 various bicycle world records.
Design: Dave Tesch, San Diego, San Marcas CA.
Built by: Dave Tesch, San Diego, San Marcas CA.
Cost: US $ 12,000
Gears: Double reduction gearing,
primary built by Cook Brothers,
70 / 13 teeth - 60 / 15 teeth,
covering 114,2 ft distance with one pedal system rotation
(fourfold of a normal 10-speed gearing).
Wheelbase: 57 in (average of a normal race bike is about 40 in).
Saddle: Leather, manufactured by Brooks.
Brake: Shimano "Cantilever" type on rear wheel only.
Fork: Special Italian racing fork,
designed to provide suspension travel at high speeds.
Steering
dampener: Motorcycle type.
Wheels: Special aluminium rims, - hubs and - spokes;
18 in diameter for lower centre of gravity
(average of a normal race bike is 27 in).
Tires: V-rated motorcycle road racing slicks,
capable for more than 150 mph.
Weight: Total of 43 lb.
Öndeki Drag aracının özellikleri
Crew: Strasburg Racing / Strasburg Brothers.
Driver: Jeff Strasburg, Jeff set a record of 255.985 mph
at the Bonneville Salt Flats with a race car.
Body: Lakester, converted from a 1990 fuel dragster.
Engine: 476 in3 V8-cylinder "big-block" fuel-injected Chevrolet
fuelled by methanol, with approximately 800 hp,
approximately 6,000 rpm at 175 mph.
Tires: The car has been equipped with Bonneville land speed tires.
Wheelbase: 262 in.
Transmission: By PRTC Transmissions with a 3.25 rear axle ratio.
Fairing: Designed and built to exacting aerodynamic specifications
by Strasburg and Burkland Builders
for the purpose of creating a slipstream.
Paint: The paint shown on the photo by Brett Gilbert.
Testing: Bonneville Salt Flats, summer 1994,
Doug Mayor - USFRA timer -
¼ mile 131.81 mph; 1st mile 139.41 mph;
2nd mile 166.711 mph; 3rd mile 173.756 mph;
course exit speed 174.79 mph,
Compulink 3 timing system.
1936'dan bu rekora kadar araç arkasındaki tüm rekorların dökümü
Hız rekoru sahibinin web sitesi : (link)


