Scudo Sports

Bisikletinizin hangi tamir ve bakım işini kendiniz becerebiliyorsunuz?

Mesut Girgiç

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Mart 2006
Mesaj
4.517
Tepki
11.601
Şehir
Konya
Bisikletlerimize sadece "direksiyondan tutmasını bilen otomobil şöförleri" gibi mi davranıyoruz?
Bisikletlerimizin hangi tür bakım ve onarım işlerini kendimiz yapabiliyor olmalıyız?
Tamir ve bakım servisi gibi olmaya gerek yok ancak yolda kalmamak için, veya bisikletlerimizden uzun süre hizmet alabilmek için bazı şeyleri yapabiliyor olmak gerekli.

Örn: Ben bisikletimin "gazlı ön maşası" dışında her yerini avucumun içi gibi bilirim. Açarım kaparım. Ama bu işin de bir sınırını koymak gerekli. Herkes mekanik bakımdan hoşlanmayabilir. Mecbur da değildir. Ama sık sık başkalarına avuç açmak ta keyifli bir şey değil. :)

Sizce bisikletlerimizin nerelerini bilmemiz şart, nerelerini ise kurcalaMAMAMIZ şart. ?

Katkı ve paylaşımlar için şimdiden teşekkürler.
 
Scudo
akord,jant örme dışında gerekli alet varsa hertürlü bakım yapıyorum. ki bikeresinde jant da örmüştüm ama kopya çekerek :)
 
Bir amortisörümün bakımını kendim yapmam. Onun dışında neredeyse hiç bir yerine bir başkasının dokunmasına izin vermem.
 
@HaliliOzturk

Bence bir bisikletçi,
fren ve vites ayarlarını
zincir temizleme ve yağlama işlemini
lastik yamama yada değiştirme işlemini
lastik havalarını ayarlama ilemini kendi yaparsa

bisiklet sürerken kendine daha fazla güven duyabilir. ;)

Bisikleti için daha fazlasını yapmayı beceren ise onu kendi vucudu gibi tanımaya başlar ve onunla birlikte hareket ederken onunla birlikte tek vucut olabilir. :)

Bem bisikletin mekaniğinden çok hoşlanıyorum. Herhalde sağlıkçı olmasaydım, bisiklet doktoru olmak isterdim..:D
 
fren vites ayarı birde lastik patlakları(bazen hava kaçırıyorlar ama o da geçer)
 
aslında bisikletle kendimiz uğraştığımız zaman mesela sürüş esnasındaki garip ses, sarsıntı gibi şeylerde sorunun ne olduğunu ve nereden kaynaklandığını daha iyi kestiriyoruz. yanlış mıyım?

bu arada ben de amortisör ve jant ayarı harici tamir/bakım yapıyorum. amortisörü sökmeye korkuyorum, jant da çok sıkıcı. bir de 36 tane telle tek tek ayarlamak zor geliyor, ayarı tam olarak tutturamıyorum.
 
merhabalar sadece fren ayarı yapabiliyorum oda eh işte :( aslında herşeyi öğrenmek istiyorum. daha önce denemediğimden olacak. ne vites nede akort ayarı yapmadım vede bu konular hakkında teknik bilgileri nereden bulacağımı yazarsanızda sevinirimmm.
 
serkanayt, bisikletçi tamir/bakım yaparken seyretmeni öneririm. yazılanları okumaktan çok daha etkili oluyor. en azından benim için öyle:)
 
Deneme yanılma yöntemi ile pek çok şeyi yapabiliyorum.
Gerekli aletler olursa herşeyi yapabileceğime inanıyorum. :)
Ancak bazı anahtar takımları falan bazen bisikletçilerde ( küçüklerinde ) bile bulunmuyor. Onlar olmadan da tamir yapmak imkansız oluyor.
Aslında hiç o kadar büyük bir tamir sorunumda olmadı.
Patlaklar- kaymış ayarlar- kopmuş teller vs.
 
akort ve aynakol hariçö herşeyini yaparım ama aynakol un anahtarı olsa onuda yapardım
 
Malzeme (misal akort sehpası, aynakol ve ruble sökme anahtarı) olsa tamamını kendim yaparım. Büyük konuşmayayım, mesela vites ve fren ayarını öğrenemedim, daha doğrusu hiç denemedim. Bir iki defa bisikletçi yaparken incelesem, bir daha bisikletçiye sadece ziyaret amaçlı giderim sanıyorum. Maşayı bozarım diye korkmama rağmen, dayanamayıp açtım ve problemli olan kilit sistemini tamir etmeyi başardım. Temizledim, bakımını yaptım kapattım. Hedefim havalı maşaları açıp kurcalamak, ancak kimse havalı maşasını bana emanet etmiyor, bu sebeple önce havalı bir maşa almam lâzım :)

Herşey iyi güzel, ama gel gelelim, şu yama işinin ayarını bir türlü tutturamıyorum. İlk yama denememde lastiği eritmiştim. Dedem, patlayan lastiklerimi evimizin bodrumunda bulunan atölyemsi yerde ''bıçak bilemek vb. taşlama işlemleri için kullanılan'' iki tarafında taş dönen cihaz ile zımparalardı (patlayan yeri). Ben de öyle yapayım derken çok sürtmüşüm, eriyip gitmişti lastik. Daha sonraki denememde bunu ayarlayabildim, bu sefer de sürdüğüm yapıştırıcının ayarını tutturamadım yine olmadı. En son piyasada bolca bulunan yama setinden aldım. Onun yapışkanının da ne kadar beklemesi gerektiğini ayarlayamayınca, yaptığım yama tutmadı tabi. Şişirince koptu gitti... Umarım bir dahaki denememde yüzüme gözüme bulaştırmam. Gerçi lastiklerim çok sağlam çıktı. Cam kırıkları, çeşit çeşit dikenli yerlerden geçmeme rağmen patlamadı. Bir iki defa lastiğe takılıp kalmış dikenler topladım üzerinden, ama fazla ilerleyemişlerdi. Sanki lastiğin içinde patlak önleyici bir malzeme var gibi, ama yok gibi de... :)

EK:

En muzdarip olduğum konuyu nasıl da unutmuşum!

Şu maşa değiştirme işi. O furç kapağını, boğazın vidalarını bir defa açayım, yetiyor. Bozuyorum bütün ayarı! Tekrar taktığımda ön freni sıkınca bisiklet ileri geri ivmeleniyor. Ön freni sıkılı tutup ileri geri sallayınca bisikleti maşa kırıkmış da sallanıyormuş gibi oluyor. Çok sıkıp, o ivmelenmeyi önleyince de gidon çok zor dönüyor. Bilemedim gitti...

BİR EK DAHA:

Mesut Abi, kusura bakma. Bir an yaptıklarımız değil, yapamadıklarımız sandım konuyu ve yazdım şuursuzca. :)
 
yapamadıklarımı saysam daha iyi :)

tubeless tamiri = öğreneceğim onu da az kaldı..
Amortisor bakımı yağ değişimi = Antalyada öğrenmem zor :) İstanbulda belki :p
 
@Mesut Girgiç

yukarıda saydıklarınızı yapabiliyorum sadece. gerçi vites ayarlarında o kadar başarılı sonuç alamıyorum ama:D

bunları bildikten sonra, sizin de dediğiniz gibi insan kendine daha çok güven duyuyor ve her türlü bisiklet gezisine daha açık oluyor...

bisikletimle birlikte geçen her günde ise yeni yeni şeyleri öğreniyor, ona daha çok bağlandığımı, onunla daha sıkı bütünleştiğimi hissediyorum...
 
Arkadaşlar;
aşağıdaki link benim bu topiği açarken oluşturmak istediğim konsensustu.
Ben üyelerle birlikte oluşturmaya çalıştığım birikimi Sayın Ender bey çok çok güzel bir şekilde bir araya getirmiş.
Göz atmanızı tavsiye ederim.
https://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=13968

Ender beye teşekkürler.
 
Bir tek masama dokunmuyorum:)...
Boyle iyi;)
 
@Alican

Ben de sadece maşaya dokunmuyorum. Hani ucuz yada kolay bir şey olsa çoktan açıp bakmıştım içine.. :)

Diğer arkadaşlara yanlış örnek olmak istemem ama, en az 6 ayda bir özellikle tekerlek göbeklerini açıp bilyalara ve yataklara bakarım. Muhtemel karıncalanmaları gözden geçirip bilya ve yatak gibi yenilenecek parçaları yeniledikten sonra temizleyip şöyle kauçuksuz gresle güzelce yağlarım.
Tekerleri keyifli keyifli döner hale getirmezsem içim rahat etmez. Tekerde hiç boşluk olmamalı ancak pencereden içeri giren rüzgardan etkilenip kendiliğinden dönmeye başlamalı.
Şimdilerde rulmanlı göbekler var.. Eski keyfi kalmadı bu işlerin de:)

Bisikletime evde köle gibi bakarım, dağda ve yolda ise onu katırı kullanır gibi kullanırım.
 
Her işi umarım bir gün yapmayı öğrenirim. Bugün tamamen inik lastik şişirdim mesela yeni pompamla :D
 
@Mesut Girgiç

Mesut'cum :) merhaba

Çok teşekkür ediyorum. İnan ben senin bu konuna, eğer böyle bir katkı yapabildiysem ne mutlu bana. İnan hiç aklıma gelmedi, burda bile açarmışım konuyu. ;)

Aslında benim bu konuyu açmama sebeb, İzmirden Ali arkadaşımdır. (nicki, Alibo)
O bana , ( beni bir büyük, bir bilen olarak kabul edip,) herşeyini özelden sorardı. Bende ona, ''ah keşke, ya sen burda, ya da ben İzmir'de olsam da , senin bisikletinin bakımlarını beraber yapsak, sanada bu işi bildiğim kadarıyla, amatörce öğretsem'' derdim.
İşte benim yola çıkışım, bu işi amatörce yapmak isteyenlerin okuyarak yapabilecekleri sadelikte , bir konu hazırlayıp, faydalı olmaktı.
Eğer faydalı bir paylaşım yaptıysam da ne mutlu bana. :D

Buranın zaten oluş amacı bu değilmi. Bilgilerimizi birbirimizle paylaşmak.;)

Sevgi ve selamlarımla.

Hoşçakal.
 
Geri