Tam bir laf salatası ve karmaşa yaşanmış, ona da açıklık getirelim:
E5, yani şimdiki yerel koduyla D100 karayolu, otoyol değildir, devlet yoludur. Bu yolu bisikletinizle kullanmakta hiçbir sakınca yoktur. Türkiye'de sadece tüneller ve boğaz köprüleri otoyol statüsünde olduğundan, bu yolları kullanamazsınız.
(link)
(link)
Devlet yollarının kodları D ile, otoyolların kodları O ile başlar. Ayırmak için de renk kodlarını kullanabilirsiniz. Mavi tabelalı bütün yollar, bisiklete uygundur. Yeşil tabelalı yollar ise, otoyollardır, bisikletle giremezsiniz. Çoğunda, bağlantı yolu girişinde bisiklet ve 40 km/s ortalama altındaki araçların giremeyeceğine dair uyarı levhası bulunur.
(link)
(link)
Yine bunun haricinde başka bir örnek harita: (link)
Başka bir konu, şerit kullanımı. Öncelikle (link)'nu buraya ekleyeyim:
Madde 66'ya göre;
a) Ayrı bisiklet yolu varsa, taşıt yolunda,
b) yayaların kullanmasına ayrılmış yerlerde,
c) iki bisikletten fazlasının bir şeritte yanyana,
sürülmesi yasaktır. Yani iki bisiklet bir şeritte yan yana gidebilirsiniz.
Gelelim kişisel tavsiyelere:
E5'i ulaşım amaçlı kullanmak zorunda kalan birisi olarak, her zaman yan yollarını kullanıyorum. Yan yoldaki araçlar, ana yola nazaran daha yavaş ve daha dikkatli gitmek zorundalar. Yasak olmasına rağmen, kendimi riskte hissettiğim ve müsait olduğu zaman kaldırımları kullanıyorum.(Kaldırım kullanırken de araç yoluna nazaran cam vs. gibi engellerin ve çukurların daha çok olabileceğini unutmayın.) Zaten merkeze yaklaştıkça bu yol üzerinde bisiklet yolları da mevcut.
Özellikle köprülü kavşaklarda ve benzer dönüşlerde, kesinlikle bisikletten iniyor, dönüş kısmını yaya olarak geçiyorum. En çok yaşanan kaza sebebi, dönüş şeridinden gelmeyip birden, sinyal vermeden dönüş şeridine kıran sürücüler. Bunları görme ihtimaliniz bisiklet üzerinde sıfıra iniyor.
Bazı köprülü kavşaklarda ise, trafik yoğunluğundan kaçınmak adına şu şekilde geçiyorum. En fazla 1-2 dakikama mâl oluyor: (link)
Yaklaşık bir yıldır kullandığım kask aynası da bu durumlarda hayat kurtarıyor. Arkanızda riskli, hızlı, tehlikeli gelen biri varsa daha korumacı davranabiliyorsunuz. Arkanızı görmeden şerit değiştirmek büyük risk. Yoğun trafikte kask/gidon rahat kullandığınız bir ayna şart.