HaliliOzturk
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 4 Temmuz 2005
- Mesaj
- 7.156
- Tepki
- 6
Merhaba arkadaşlar. Aslında konuyu buraya açmam gerekip gerekmediğinden şu anda ben bile emin değilim. Çünkü resmen içimi bir heyecan kapladı. Belki de Dünya'daki en büyük bisiklet kolleksiyoncusu bir amcanın bisikletlerini buldum internette. Zaman aralığı mı? 1868-2004... Onlarca ayrı bisiklet. Ağırlığı yol bisikletleri. Kimisi şampiyonların bisikletleri, kimisi özel üretim... Ancak hepsinin ortak yanı ciddi bir kolleksiyon değerlerinin olması ve kronolojik olarak izlediğinizde bisiklet teknolojisinin yaklaşık 150 yılda aldığı yolu 15 dakika içinde gözlerinizin önüne sermesi.
Sözü fazla uzatmadan başlıyorum...
1868 Boneshaker
Boneshaker'lar ilk pedalla giden bisikletler olarak anılıyorlar. Tahta jantları, demir "lastik"leri ve ağır demir kadroları kullanılırlıklarını çok düşürmüş. Ancak yine de bir kolleksiyon değerleri var.
1886 Columbia Ordinary
Zincirli aktarım sistemleri ve farklı ölçülerdeki dişlilerin kullanımından önce, göbekten pedallı bisikletlerde vitesi tekerleğin çapı belirliyordu. Bu bisiklet gibi bisikletlerde aynı zamanda sürücünün bacak boyu, satın alacağı bisikletin boyunu da belirliyordu ki bu zaten günümüzde de yaşanan bir şey. Tabi biraz farklı olarak.. Resimlerde görülen örnek 54" jantlara sahip bir model. O zamanki fiyatı ise 100 $ kadar...
1892 The Express
Bu bisikletin ise zinciri ve farı çok etkileyici. Zincirinin hiç iç baklası yok. Her bakla dıştan çıkıp içeri girdiği için tamamı aynı. Yani tek bir bakla eksiltme şansınız var. Farı ise bildiğimiz gaz lambasının bisiklete uyarlanmış hali.
1896 Imperial
Burada, şimdi kullandığımız mantığa benzer bir zincir yapısı dikkat çekiyor. Ancak içte kalan baklaların içi tamamiyle dolu. Bu nedenle ayna kolların bir dişi var, bir dişi yok gibi. Jant çemberleri ise tahtadan, teller çelik.
1898 Andrea
Tahta seleli bu bisiklette selenin ortasının açık olması çok dikkat çekiyor. Demek ki bu o kadar da yeni bir tasarım/teknoloji değilmiş diyor insan.
1903 Tribune
Belki de kolleksiyondaki en dikkat çeken bisiklet bu bisiklet. Çünkü zinciri yok. Gerçi ilk baştaki bisikletlerin de yoktu ancak onlar zaten göbekten pedallıydı
. Bu bisiklet ise şaftlı ve 2 vitesli. Üstelik bu şaft çok güzel bir şekilde arka alt borunun içerisine gizlenmiş. Bununla da yetinmeyen üreticiler bir de ön çatala çok değişik bir amortisör sistemi entegre etmişler. Minicik olan bu amortisör sistemi, oldukça etkileyici ve ek bir ağırlık getirmişe de benzemiyor. Bunların yanında, kadrosundan elciklerine kadar ince işçilik bu bisikleti gerçekten çok etkileyici kılıyor.
1922 Jonh Pritzlaff
1924 Gendron
1937 Columbia Racer
1937 model, kontra frenli bir yarışçı.
1938 Hawthorne Ladies
Bayanlar için üretilmiş bir model. Çamurluğun yan tarafında jant tellerinden yapılmış "Etek korumalığı" o dönem için oldukça lüks bir donanım.
1938 Velox Custom
Bu bisiklet ise "Drysdale" diye anılıyor. Veledrom için özel üretilmiş ve zamanında çok yarış koşmuş, yorgun ama mağrur bir savaşçı.
1947 Monark Silver King Hextube
Kesinlikle bu bisikletin sahibi, o günün en karizmatik insanlarından birisi olmalı. Paslanmaz çelik çamurlukları, aluminyum gövdesi, ön amortisörü ve 3 renkli lensi olan farı ile kesinlikle bugün bile çok ilgi çekici bir bisiklet
1948 Bottecchia
Ottavia Bottecchia adını duyanınız var mıdır bilmiyorum. Ancak kendisi Tour de France'ı kazanan ilk İtalyan sporcuymuş (1924-1925). Ölümünden yıllar sonra adına bir bisiklet çıkarmışlar.
Aslında tarihi bununla da bitmiyor bu bebeğin, fakat ben başınızı şişirmeden onu size bırakıyorum ve son uyarım; Arka vites sistemine dikkat ve onun zamanında kalma bir TdF anısı.
1948 Hercules
Hercules bisikletleri bir çoğumuz biliriz, ancak ben şansen bu kadar eski bir marka olduğunu bilmiyordum. Göbekten 3 vitesli bu bisiklet hala ilk günki kadar göz alıcı.
1948 Paris Galibier
Bu bisikletin yaratıcısı Harry Rensch, kendi tasarımı sayesinde çok daha rijit kadrolar ürettiğini iddia etmiş ve bu şaheserinin üzerine "Tommy Bar" pedallar ile günümüzde örneği olmayan tipte attırıcıya sahip 3 vitesli bir sistem yerleştirmiş.
1949 Schwinn Panther
1949 Raleigh ClubMan
İşte zamanının "High performance" bisikletlerinden biri. Kadrosu Reynolds 531. Sturmey Archer MW 3 vitesli göbeği ve aluminyum çamurlukları ile zamanın gözdelerinden.
1950 Monark Super Deluxe
İşte çok iyi korunmuş bir klasik. Kolleksiyon sahibi bisikletin %100 orjinal olduğunu söylüyor. Tek bir problemi varmış, o da 57 lbs (25,5 kg) olan ağırlığı
1952 Automoto
İşte bir Automoto klasiği. Sitede yaşı 50'nin üzerinde olan bisikletçi abilerimizin çok büyük ihtimalle bilecekleri bir marka, bir bisiklet.
1952 Monark Super Deluxe
Bu kolleksiyona bakarken insan Monark'ın niçin hala bisiklet üretmediğini merak etmiyor değil.
1954 Hercules Team
İşte ön vitesin son derece dikkat çektiği bir bisiklet. 1955 yılında TdF'de Hercules takımından Fred Krebs'in yarıştığı bisikletin ta kendisi.
1954 Rochet "Piste"
Bu bisiklet, Fransız malı, el yapımı bir "track" bisikleti. Benim en çok neyi mi dikkatimi çekti? Stronglight marka furş yatağı
1955 Automoto Champion De Monde
AutoMoto tarafından üretilen, kendi zamanının top modellerinden birisi. Fransız yapımı, Simplex marka attırıcıları, Mavic çemberleri ve Stronglight aynakolu ile bir klasik.
1955 Raleigh Lenton Grand Prix
1958 Olmo Deluxe
1960 Jack Taylor Track Tandem
1962 Frejus
İtalyan malı olan bu bisiklet bir pist bisikleti. Campagnolo Pista donanımı, Reynolds boruları ve TTT boğazı ile zamanında çok kişinin hayallerini süslediği kesin.
1962 Raleigh Gran Sport
1964 Bianchi Spezialissima
1967 Hetchins Magnum Opus
1969 Schwinn Lemon Peeler
Bu bisikletten kullanmış olan var mı aranızda acaba?
1972 Lejeune
1972 Schwinn Paramount
1973 Mercian Superlight
1973 Peugeot
1974 Raleight Professional
1975 Cinelli Speciale Corsa
Orjinal Cinelli kilitli pedalları, Pino Morini marka titanyum orta göbeği ile bir klasik daha.
1975 Lambert Pro
Şimdilerde olduğu gibi eskiden de üreticilerin tamamı kadro üretip diğer ekipmanları dışarıdan alma yoluna gidiyorlarmış. Fakat bu bisiklet '75 senesinden bir istisna. Üzerindeki her parça Lambert marka. Sahibinin yorumuna göre kimileri çok iyi çalışmıyor, ancak bazıları da o zamanlar için kült olabilecek kadar iyiler.
1976 Austro Daimler
İşte Shimano'dan da bir şeyler görebildiğimiz bir bisiklet
Aynakolun üzerindeki o zamana göre bile garip sayılabilecek işçiliğe dikkat edin.
1977 Sekine GTO
İşte ibret-i alem olsun diye üretildiğini düşündüğüm bir bisiklet
1979 Mongoose "moosegoose"
1979 Raleigh Tourist
1979 Medici
1980 Raleigh Team 753
Reynolds 753 alaşımdan üretilen bu bebek, zamanında Raleigh için onur kaynağı olmuş. İşlenmesi güç ve ultrahafif olan bu alaşım sayesinde bu bisikletin ağırlı tam 19,4 lbs. Yani 8,8 kg! Bugün çoğumuzun hayalindeki yol bisikletlerinden hafif belki. Tabi bu ağırlıkta Campy Super Record donanım, titanyum orta göbek, Campy aluminyum arka dişliler gibi uçuk parçaların da bu ağırlıkta payı var. Ancak şu seleye bir bakın. Brooks Pro. Sadece seleyi değiştirmek bile 8,5 kg sınırına dayanmak demek
1981 Lotus Super Pro Aero
Yol bisikletlerine "aerodinami" kavramının yeni yeni yerleştiği yıllarda ortaya çıkan bir model. Suluk kafesinden kablo donanımı ve hatta kadro borularının yapısına kadar herşey rüzgar direncini daha aza indirgemek için yapılmış bu bisiklette ve ortaya Dura Ace AX donanımlı bu alet çıkmış.
1983 Gazelle Champion Mondiale
İşte Campagnolo 50. yıl özel donanımı ile üretilmiş bir bisiklet.
1986 De Rosa Moser TT commemorative
Bu bisiklet Francesco Moser'ın 1985'te 1 saatlik rekoru 51.151 km ortalama ile kırmasının şerefine üretilmiş bir TT bisikleti. Sizce de çizgi filmden fırlamış gibi durmuyor mu?
1988 Trek 2300
İşte Trek'in carbon fiber kadrolu bisiklet pazarına adım attığı ilk bisiklet. Ana gövdenin 3 parçası karbon fiber borulardan oluşuyor, bağlantı noktaları ise aluminyum. Donanımı Ultegra
1992 Cannondale Delta V 1000
İşte bir dönüm noktası bisikleti daha. 1991'de önde Rock Shox amortisörlü bir full suspension üreten Cannondale doğru geometriyi ve performansı yakalayamadığını düşünerek 1 yıl sonra 1992'de bu bebeği, kendi amortisör sistemi ile üretmiş. Bu sistem daha sonraları Head Shock olarak adlandırılmış.
Bu bisikletin donanımında Sun Tour XC komponentleri kullanılmış.
1992 Trek 5500
İşte Trek'in OCLV karbon teknolojisinin devrim yarattığı bir kadro. Ağırlığı 2,44 lbs, yani 1,1 kg. Bugün için bile çok çok iyi bir ağırlık, kolleksiyonun sahibi bu teknolojinin Lance'in TdF'de fırtınalar estirirken kullandığı karbon teknolojisinden çok da geri olmadığını söylüyor. Dura Ace donanımı ve titanyum selesi ile zamanının en iyilerinden birisi.
İşte, benim içlerinden seçip beğenip sizlerle paylaştıklarım bu kadar
Onlarca bisikleti, 200 civarında resim ile, biraz tercüme biraz da yorum ile sizlere sundum. Umarım okurken, izlerken keyif almışsınızdır 
Derleme: Halil İ. Öztürk
Kolleksiyon Sahibi: Rydjor Bikes.
Sözü fazla uzatmadan başlıyorum...
1868 Boneshaker
Boneshaker'lar ilk pedalla giden bisikletler olarak anılıyorlar. Tahta jantları, demir "lastik"leri ve ağır demir kadroları kullanılırlıklarını çok düşürmüş. Ancak yine de bir kolleksiyon değerleri var.
1886 Columbia Ordinary
Zincirli aktarım sistemleri ve farklı ölçülerdeki dişlilerin kullanımından önce, göbekten pedallı bisikletlerde vitesi tekerleğin çapı belirliyordu. Bu bisiklet gibi bisikletlerde aynı zamanda sürücünün bacak boyu, satın alacağı bisikletin boyunu da belirliyordu ki bu zaten günümüzde de yaşanan bir şey. Tabi biraz farklı olarak.. Resimlerde görülen örnek 54" jantlara sahip bir model. O zamanki fiyatı ise 100 $ kadar...
1892 The Express
Bu bisikletin ise zinciri ve farı çok etkileyici. Zincirinin hiç iç baklası yok. Her bakla dıştan çıkıp içeri girdiği için tamamı aynı. Yani tek bir bakla eksiltme şansınız var. Farı ise bildiğimiz gaz lambasının bisiklete uyarlanmış hali.
1896 Imperial
Burada, şimdi kullandığımız mantığa benzer bir zincir yapısı dikkat çekiyor. Ancak içte kalan baklaların içi tamamiyle dolu. Bu nedenle ayna kolların bir dişi var, bir dişi yok gibi. Jant çemberleri ise tahtadan, teller çelik.
1898 Andrea
Tahta seleli bu bisiklette selenin ortasının açık olması çok dikkat çekiyor. Demek ki bu o kadar da yeni bir tasarım/teknoloji değilmiş diyor insan.
1903 Tribune
Belki de kolleksiyondaki en dikkat çeken bisiklet bu bisiklet. Çünkü zinciri yok. Gerçi ilk baştaki bisikletlerin de yoktu ancak onlar zaten göbekten pedallıydı
1922 Jonh Pritzlaff
1924 Gendron
1937 Columbia Racer
1937 model, kontra frenli bir yarışçı.
1938 Hawthorne Ladies
Bayanlar için üretilmiş bir model. Çamurluğun yan tarafında jant tellerinden yapılmış "Etek korumalığı" o dönem için oldukça lüks bir donanım.
1938 Velox Custom
Bu bisiklet ise "Drysdale" diye anılıyor. Veledrom için özel üretilmiş ve zamanında çok yarış koşmuş, yorgun ama mağrur bir savaşçı.
1947 Monark Silver King Hextube
Kesinlikle bu bisikletin sahibi, o günün en karizmatik insanlarından birisi olmalı. Paslanmaz çelik çamurlukları, aluminyum gövdesi, ön amortisörü ve 3 renkli lensi olan farı ile kesinlikle bugün bile çok ilgi çekici bir bisiklet
1948 Bottecchia
Ottavia Bottecchia adını duyanınız var mıdır bilmiyorum. Ancak kendisi Tour de France'ı kazanan ilk İtalyan sporcuymuş (1924-1925). Ölümünden yıllar sonra adına bir bisiklet çıkarmışlar.
Aslında tarihi bununla da bitmiyor bu bebeğin, fakat ben başınızı şişirmeden onu size bırakıyorum ve son uyarım; Arka vites sistemine dikkat ve onun zamanında kalma bir TdF anısı.
1948 Hercules
Hercules bisikletleri bir çoğumuz biliriz, ancak ben şansen bu kadar eski bir marka olduğunu bilmiyordum. Göbekten 3 vitesli bu bisiklet hala ilk günki kadar göz alıcı.
1948 Paris Galibier
Bu bisikletin yaratıcısı Harry Rensch, kendi tasarımı sayesinde çok daha rijit kadrolar ürettiğini iddia etmiş ve bu şaheserinin üzerine "Tommy Bar" pedallar ile günümüzde örneği olmayan tipte attırıcıya sahip 3 vitesli bir sistem yerleştirmiş.
1949 Schwinn Panther
1949 Raleigh ClubMan
İşte zamanının "High performance" bisikletlerinden biri. Kadrosu Reynolds 531. Sturmey Archer MW 3 vitesli göbeği ve aluminyum çamurlukları ile zamanın gözdelerinden.
1950 Monark Super Deluxe
İşte çok iyi korunmuş bir klasik. Kolleksiyon sahibi bisikletin %100 orjinal olduğunu söylüyor. Tek bir problemi varmış, o da 57 lbs (25,5 kg) olan ağırlığı
1952 Automoto
İşte bir Automoto klasiği. Sitede yaşı 50'nin üzerinde olan bisikletçi abilerimizin çok büyük ihtimalle bilecekleri bir marka, bir bisiklet.
1952 Monark Super Deluxe
Bu kolleksiyona bakarken insan Monark'ın niçin hala bisiklet üretmediğini merak etmiyor değil.
1954 Hercules Team
İşte ön vitesin son derece dikkat çektiği bir bisiklet. 1955 yılında TdF'de Hercules takımından Fred Krebs'in yarıştığı bisikletin ta kendisi.
1954 Rochet "Piste"
Bu bisiklet, Fransız malı, el yapımı bir "track" bisikleti. Benim en çok neyi mi dikkatimi çekti? Stronglight marka furş yatağı
1955 Automoto Champion De Monde
AutoMoto tarafından üretilen, kendi zamanının top modellerinden birisi. Fransız yapımı, Simplex marka attırıcıları, Mavic çemberleri ve Stronglight aynakolu ile bir klasik.
1955 Raleigh Lenton Grand Prix
1958 Olmo Deluxe
1960 Jack Taylor Track Tandem
1962 Frejus
İtalyan malı olan bu bisiklet bir pist bisikleti. Campagnolo Pista donanımı, Reynolds boruları ve TTT boğazı ile zamanında çok kişinin hayallerini süslediği kesin.
1962 Raleigh Gran Sport
1964 Bianchi Spezialissima
1967 Hetchins Magnum Opus
1969 Schwinn Lemon Peeler
Bu bisikletten kullanmış olan var mı aranızda acaba?
1972 Lejeune
1972 Schwinn Paramount
1973 Mercian Superlight
1973 Peugeot
1974 Raleight Professional
1975 Cinelli Speciale Corsa
Orjinal Cinelli kilitli pedalları, Pino Morini marka titanyum orta göbeği ile bir klasik daha.
1975 Lambert Pro
Şimdilerde olduğu gibi eskiden de üreticilerin tamamı kadro üretip diğer ekipmanları dışarıdan alma yoluna gidiyorlarmış. Fakat bu bisiklet '75 senesinden bir istisna. Üzerindeki her parça Lambert marka. Sahibinin yorumuna göre kimileri çok iyi çalışmıyor, ancak bazıları da o zamanlar için kült olabilecek kadar iyiler.
1976 Austro Daimler
İşte Shimano'dan da bir şeyler görebildiğimiz bir bisiklet
1977 Sekine GTO
İşte ibret-i alem olsun diye üretildiğini düşündüğüm bir bisiklet
1979 Mongoose "moosegoose"
1979 Raleigh Tourist
1979 Medici
1980 Raleigh Team 753
Reynolds 753 alaşımdan üretilen bu bebek, zamanında Raleigh için onur kaynağı olmuş. İşlenmesi güç ve ultrahafif olan bu alaşım sayesinde bu bisikletin ağırlı tam 19,4 lbs. Yani 8,8 kg! Bugün çoğumuzun hayalindeki yol bisikletlerinden hafif belki. Tabi bu ağırlıkta Campy Super Record donanım, titanyum orta göbek, Campy aluminyum arka dişliler gibi uçuk parçaların da bu ağırlıkta payı var. Ancak şu seleye bir bakın. Brooks Pro. Sadece seleyi değiştirmek bile 8,5 kg sınırına dayanmak demek
1981 Lotus Super Pro Aero
Yol bisikletlerine "aerodinami" kavramının yeni yeni yerleştiği yıllarda ortaya çıkan bir model. Suluk kafesinden kablo donanımı ve hatta kadro borularının yapısına kadar herşey rüzgar direncini daha aza indirgemek için yapılmış bu bisiklette ve ortaya Dura Ace AX donanımlı bu alet çıkmış.
1983 Gazelle Champion Mondiale
İşte Campagnolo 50. yıl özel donanımı ile üretilmiş bir bisiklet.
1986 De Rosa Moser TT commemorative
Bu bisiklet Francesco Moser'ın 1985'te 1 saatlik rekoru 51.151 km ortalama ile kırmasının şerefine üretilmiş bir TT bisikleti. Sizce de çizgi filmden fırlamış gibi durmuyor mu?
1988 Trek 2300
İşte Trek'in carbon fiber kadrolu bisiklet pazarına adım attığı ilk bisiklet. Ana gövdenin 3 parçası karbon fiber borulardan oluşuyor, bağlantı noktaları ise aluminyum. Donanımı Ultegra
1992 Cannondale Delta V 1000
İşte bir dönüm noktası bisikleti daha. 1991'de önde Rock Shox amortisörlü bir full suspension üreten Cannondale doğru geometriyi ve performansı yakalayamadığını düşünerek 1 yıl sonra 1992'de bu bebeği, kendi amortisör sistemi ile üretmiş. Bu sistem daha sonraları Head Shock olarak adlandırılmış.
Bu bisikletin donanımında Sun Tour XC komponentleri kullanılmış.
1992 Trek 5500
İşte Trek'in OCLV karbon teknolojisinin devrim yarattığı bir kadro. Ağırlığı 2,44 lbs, yani 1,1 kg. Bugün için bile çok çok iyi bir ağırlık, kolleksiyonun sahibi bu teknolojinin Lance'in TdF'de fırtınalar estirirken kullandığı karbon teknolojisinden çok da geri olmadığını söylüyor. Dura Ace donanımı ve titanyum selesi ile zamanının en iyilerinden birisi.
İşte, benim içlerinden seçip beğenip sizlerle paylaştıklarım bu kadar
Derleme: Halil İ. Öztürk
Kolleksiyon Sahibi: Rydjor Bikes.