Scudo Sports

Bisiklet Seçimi - Yol Şartları Desteğinize ihtiyacım var

Ben hâlâ mtb ye ince teker takmanın yol bisikleti kullanmaya kıyasla ne artısı olduğunu çözebilmiş değilim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Berke
Scudo
@Oguz_
Tekrar yazmak istemiyorum. Önceki sayfaya dönüp 3-4 kere okursanız anlayabilirsiniz belki. Sürtünme ve titreşim konularına odaklanarak anlama sürenizi kısaltabilirsiniz.

Nexus 4 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
@Onur Onat

Peki "Sürtünme olmaz" ifadesiniz "sürtünmeye bağlı enerji kaybı olmaz" olarak değiştirelim. Yuvarlanma direnci ile ilgili olarak şu makaleyi okuyabilirsiniz:
(link)

Not: Ben mühendislik fakültesinden mezun olalı 11 sene oluyor, hala da öğrenmeye devam ediyorum.
 
@Murat B.
Hangi mühendislik fakültesinden mezun oldunuz? Sürtünme varsa, enerji kaybının olmayacağını size nerede öğrettiler merak ediyorum açıkçası.

*Enerji yok olmaz, dönüşür. Bunu enerji kaybıyla aynı anlamda kullandığınızı düşünmek istiyorum.

Sürtünmenin var olduğunu kabul ettiğinize göre, harcadığımız enerjinin bir kısmının sürtünmeye gideceğini az çok tahmin edebilirsiniz. Dolayısı ile sürtünmeyi en aza indirerek, enerji kaybını minimuma çekmek akıllıca olur.

Sürtünme de temas yüzeyi ile doğru orantılı olduğundan; lastik ne kadar incelirse sürtünme o kadar azalır. Sonuç olarak da sürüş daha rahat olur. Sadece bu son paragraftakini anlatmaya çalışırken, konu nerelere geldi. Ya ben anlatamıyorum, ya siz anlamıyorsunuz.

Benden bu kadar.

Nexus 4 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
@Onur Onat

Amortisörler titreşim önleme konusunda maalesef başarılı değiller. Onların amacı daha çok gelen darbeleri emmek. Alt seviye amorsörler onları da beceremiyor hatta...
Titreşim önlemeyi lastik yapar en başarılı. Düşük basınçlı daha kalın lastik.

Onun dışında ince lastik MTB ile göreceli olarak kalın lastik yol bisikletini düşük basınçta kullandığınız zaman aynı konforu yakalayacaksınız.

Dropbar'ın dezavantajlı olduğu pek bir alan yok aslında.
Aerodinamik olarak, tutuş pozisyonu ve zenginliği olarak, trafikte kullanımı olarak çok daha avantajlı. Dağ bisikleti yarışına girmediğimize göre asfaltta, daha kontrollü olması avantaj değildir. Çünkü dropbar o şekilde kullanım için yeterince kontrollüdür zaten.

Bileklere gelen baskı da genel olarak düz gidonun sürüş pozisyonu nedeniyle oluşuyor. Ellerin doğal pozisonu avuç içlerinin birbirine bakmasıdır. Fakat dikkat ederseniz dağ bisikletinde eller 90 derece dönerek sinir ve eklemlere yük bindiriyor.
Bunu bilekleri hassas olup da uzun süre klavye kullananlar çok iyi bilir.
İkinci bir neden ise yanlış kadro boyu vs. nedeniyle sürücünün doğru pozisyonda olmayışıdır. Selenin öne eğik olması, gidonun çok ileride olması vs. hep bunları etkiler.

Neyse, kısacası gelmek istediğim nokta şuydu;
Yol bisikletine karşı çıkanların genel noktası lastiklerin inceliği ve buna bağlı olarak oluşabilecek sorunlar. Fakat aynı kişiler bir sonraki mesajlarında MTB alıp ince teker takılmasının daha iyi olacağını söylüyorlar. Yine bu kişiler hayatları boyunca yol bisikleti ile 10km bile yapmamış, aynı şekilde bisiklet geçmişi de çok az olan kişiler.
Fakat büyük bir çoğunluk bu yanlış yönlendirmeler sonucu bisiklet alıyor, pişman oluyor...


ha bir de;
2 saat önce "26*x.xx'deki x.xx ne anlama geliyor şeklinde konu açmışken, aynı dakikalarda "26x1.50 lastik al, en iyisi o" demeniz de ayrı komik :)

Bir diğer konu da;
"lastik inceldikçe hızlı gider" konusu.
Son zamanlarda yapılan 1-2 araştırma var bununla ilgili. Sonuç ise şu şekilde; "aynı basınçtaki 2 lastikten kalın olanı daha hızlıdır".

Bu da demek oluyor ki;
700x23 ve 700x25 2 lastiğimiz var ve ikisi de 110PSI'da. Bu durumda 25C lastik daha hızlı dönecektir.
 
@Murat B.@Onur OnatPedantik damarım tuttu. :)

Lastik ile yol arasında kayma (kızaklama veya patinaj) varsa dinamik sürtünme şartları, aksi takdirde statik sürtünme şartları geçerlidir. Statik sürtünme katsayısı dinamikten daima daha fazla olduğu içindir ki, lastik bir defa kaymaya başlayınca (statikten dinamik sürtünmeye geçince) yol tutuşu azalır. Statik sürtünmede teorik olarak enerji kaybı olmaz, zira statik sürtünmede kuvvet (tutuş) vardır ama o kuvveti işe dönüştürecek olan mesafe (kayma) yoktur. Pratikte ise lastik yüzeyinin her yönde mikro düzeyde kaymaları vardır bu da lastiğin normal aşınmasının sebebidir.

Yani, Murat beyin statik sürtünmeyi kasteden "sürtünmeye bağlı enerji kaybı olmaz" ifadesi de doğrudur, Onur beyin mikro düzeyde dinamik sürtünmeleri kasteden "Sürtünme de temas yüzeyi ile doğru orantılı olduğundan; lastik ne kadar incelirse sürtünme o kadar azalır" ifadesi de doğrudur.

Yanılıyor muyum? :)
 
  • Beğen
Tepkiler: MehmetAliB.
@Onur Onat

Lisede görmediyseniz üniversitede fiziğe giriş dersinde mutlaka görmüş olmanız gerekir; enerji yani iş, kuvvet yol çarpımıdır. Dolayısıyla sürtünmeye bağlı enerji kaybı (belki dönüşüm demek bilimsel olarak daha doğru ancak lastiğin ısınmasını faydalı bir yeniden kullanmak mümkün olmadığı için bu enerjiye "kayboldu" demek de yanlış değil bence) olabilmesi için kuvvet yönünde hareket olması gerekir, bu da patinaj dışında mevcut değildir.

"Sürtünme de temas yüzeyi ile doğru orantılı olduğundan" demişsiniz, tamamen hatalı bir ifade. Sürtünme kuvveti ile sürtünme yüzeyinin alanının arasındaki ilişki o kadar zayıftır ki çoğu uygulamada sürtünme kuvvetinin yüzey alanından bağımsız olduğu kabul edilir.
 
@Onur Onat

Daha hafif oldukları için ve daha yüksek basınçlara şişirilebildikleri için.
 
Valla onu bunu bilmem işin mühendislik konusunada karışmam alanım değil yorum yok ama mtb ye 1.50,1.40 hatta 1.15 lastik takılsa bile hatta bu mtb karbon kadrolu ve çok üst seviye donanımı bile olsa normal bir çelik,kro-moli kadro veya karbon yada alüminyum kadrolu bir yol bisikleti her zaman düz yolda hafif mıcırlı veya biraz bozuk yolda ezici üstünlüğe sahipdir.hız konusunda ve atiklik konusunda her zaman öndedir.o yüzden konuyu açan arkadaşım sadece bu ve benzeri yolda kullanacaksanız alın yol bisikleti rüzgarın oğlu olun.öyle ince jantlar ,ince lastikler patlar dayanmaz diyenlerede kapak yapın.dediğim gibi mühendislik kısmına yorum yok.ama yer denen yol denen yüzeye en çok alanı kaplayan lastik hangisi ise onun patlama riski daha çok oluyor buda 1986'dan beri bisiklet kullanan biri olarak tecrübemdir.allahdan kevlar lastiğe geçdimde rahatladım.
 
@Onur Onat
Eğer ciddiyseniz gerçekten çok komik, şaka yapıyorsanız hiç komik değil...
saçmalıyorsunuz.
Yol bisikletleri hakkında en ufak bir fikriniz yok.
Size göre mantıksız olan şey pratikte bütün takımların ve bisiklet sürücülerinin kullandığı bir yöntem.

X üniversitesinde gördüğünüz pratik fizik dersi ile gerçek hayatın pek bir bağlantısı yok maalesef.
Lütfen biraz tecrübe edinin bu konuda. İnsanları yanlış yönlendirmekten vazgeçin.

Açık arama konusunu da yanlış anlamışsınız.
Biriyle tartışırken karşımdakinin seviyesine bakarım önce. Ona göre anlatmaya çalışırım.
20 yıllık bisikletçi ile sizin gibi 10 günlük bisikletçi arasında fark olacaktır, ona göre anlatmak gerekir :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Berke
@Özgür D.
Evet sanırım sadece dünyada bizde kullanılan asfaltla taşları karıştırmadan kendisinin karışmasını bekleyerek, taşları araçların kenarı atmasını beklemek gibi devletimin iş bilmez mühendis yada karayolları sorumlularının icat etttiği işe yaramaz, her yıl yenilenmesi gereken en fazla yağmurlu şartlarda 2 yıl dayanan, yazları katranın,ziftin yol üzerine çıkmasını sağlayan yol kaplaması şekli. Ne bisiklet gider üstünde ne de otomobil ancak traktör, kamyon gider bunlarda gidince yolun bi kısmı çöker yol daha da garip şekil alır. Arnavut taşlı yol bile bundan daha iyidir en azından bozulup tekrar yapmaya elverişlidir. Fakat son yıllarda artık ana yollarımızda sıcak asfalt kullanılırken daha küçük kullanılmayan yollarda böyle kaplama yapılıyor, bu da iyi bişey bizim için.
 
@Onur Onat

Sürtünme yüzey alanına bağlı değildir !!! Eğer lastiğin yüzey alanını düşürürseniz cm2'ye düşen kütle artacaktır. Aynı kütleyle 2 kat kalın bir lastikle denerseniz lastiğin cm2'sine düşen kütle yine aynı oranda azalacaktır. Sonuç olarak sürtünme değişmez. Umarım bu makale birkaç şeyi açıklığa kavuşturacaktır : (link)
 
Eger asfalta gidecekseniz, yol bisikleti almalisiniz. Eger derseniz ki, gercekten kotu bir asfalt, o zaman cyclocross bile alabilirsiniz. Hatta sehir bisikleti bile alabilirsiniz. Ancak alacaginiz bisiklet bence asla MTB olmamali. MTB asfalt zeminde size hic bir arti saglamaz. Lastigini incelttikten sonra, sehir bisikleti alin daha iyi. Ayrica, MTB'nin on amortisorlu masasi, siz pedala guc uyguladikca, o gucun bir kismini emecek. Yani pedala uyguladiginiz ve bisiklette ivme saglamasini istediginiz o guc bosa gidecek. Kilitli masa alip bu sorunun ustesinden gelebileceginizi dusunmeyin, cunku asla rijit bir masa ile ayni olamaz. Zaten kilitleyecekseniz ne gerek var kullanmaya, araziye, daga veya bayira girmedikten sonra.
 
Geri