Spartiat
🌲🌳🚴🚴🚴🌳🌲
- Kayıt
- 10 Ekim 2019
- Mesaj
- 5.396
- Tepki
- 13.399
- Yaş
- 50
- Şehir
- İzmir/Karşıyaka
- İsim
- H. Barış NEVRES
- Başlangıç
- 1986—87
- Bisiklet
- Diğer
...
Diğer tarafta Shaper'ın disk fren oluşu biraz soru işareti fakat onda da süspansiyon yok ve aksesuarları dışarıdan temin edip kendim takabilirim. Merak ettiğim şey shaper da trekking 2.0 modeli gibi gelişime açık mıdır? yada ben seçim yaparken bunları dert etmeli miyim? çünkü bir taraftan da al sür çok takılma diye düşünüyorum. Siz olsanız hangisini seçersiniz bu durumda?
Shaper gibi arkada 7'den daha fazla dişlisi olan rubleye sahip ürünlerde 7'lilerdeki gibi vidalı ruble kullanılması durumu yok, o nedenle gelişime açık. Buradaki konu şu: Vidalı ruble olarak 14-28 ve 14-34 dışında yaygın bir ruble seçeneği yok. İlki yokuşlar için yetersiz, ikincisi son iki dişli arasındaki abartılı diş sayı farkından dolayı (24 ve 34, 10 diş birden) kullanışsız ve her ikisi de en küçük dişlinin 14 dişli olması nedeniyle yüksek hız bakımından da yetersiz. Ayrıca vidalı rubleli göbeklerde mil eğilme ihtimali daha yüksek. Kaset rublelerde ise çok fazla dişli oranı seçeneği var, hem yokuş ihtiyaçlarına göre en büyük dişli seçimi yapılabiliyor, hem en küçük dişli 11'e kadar düşebildiği için yüksek hız ihtiyacı karşılanıyor. Kaset rubleye uygun bazı göbeklere 8-9-10, bazılarına 8-9-10-11, yol bisikleti tarafında 8-9-10-11-12'li rubleler göbek değiştirmeye gerek kalmadan kullanılabiliyor. Vidalı rubleli bir bisiklet alınca tüm kapılar kapanmış olmuyor, ancak vidalı rubleyi dişli yetersizliklerinden ya da daha çok dişlisi olan bir rubleyle değiştirmek için yeni bir göbek almanız, doğru uzunlukta yeni teller alarak yeniden teker ördürmeniz gerekiyor. Vidalı rubleli bir bisikleti kaset rubleliye dönüştürmenin maliyeti baştan kaset rubleli bisiklet almaktan fazla.
Dişli oranları için kısa bir özet de yapayım. Ön dişli ne kadar küçük, arka dişli ne kadar büyük olursa bisikletle tırmanmak o kadar kolay olur, ön dişli ne kadar büyük, arka dişli ne kadar küçük olursa pedal çevirmeye güç yettiği sürece bisiklet o kadar hızlı gider. Trekking/şehir bisikletlerinde yakın zamana kadar önde girişten orta seviyeye kadar 48-38-28, üst modellerde 48-36-26 aynakol oluyor; arkada kasetse 11-28, vidalıysa 14-28 dişli olurdu. Yakın zamanda vidalılarda 14-34, kasetlerde 11-34 yaygınlaştı. Önde 28, arkada 28 yani 1:1 dişli oranı çıkış için verimsiz olduğundan, önde 48 arkada 14 de hızlanılmış düz yol ya da iniş için yetmeyip pedalın boşa dönmesine neden olduğundan çoğu kullanıcı ruble değiştirme ihtiyacı duyar.
Vidalı rubleli bisikletler "ben bu bisikleti en azından vites sistemi bakımından geliştirmeyeceğim, nasılsa öyle kullanacağım" bisikleti. Bir de "ben bu kadroyu çok sevdim, ne gerekiyorsa parasını verir yaparım" için de tercih edilebilir tabii. Ya da "param buna yetiyor, bir başlayalım, sonra satar gönlüme göre başka bir model alırım" da olur. Hatta trekking bisikleti ile bisiklet dünyasına girenlerin önemli kısmı kısa süre içinde başka türlere geçiş yaptığı için bu mantıklı bir seçenek de olabilir.
Ben o 4 bisiklet arasından Shaper'ı alırdım. Ya da epey daha bütçe olduğundan başka modellere de bakardım. Yakın zamana kadar pek beğendiğim Scott Sub Cross ve Metrix'ler de iyi bütçe için önemli seçeneklerdi ama son dönemde fiyatları çok yükseldi. Bu Sub Cross 40: (link) . Bu serilerde 40, 30, 20, 10 diye modeldeki sayı küçüldükçe bisikletin özellikleri iyileşiyor. (link)
Ben eski yol bisikleti kadrosunda 32 lastik kullanıyorum kumpas frenle sorun yok, galiba yeni kadrolar bu uyumluluk konusunda iyi değiller.
Ne kadar eski kadro, fren modeli nedir?