Herkese merhaba zaman zaman forum arkadaşlarımızdan özellikle öğrenci tayfasından (ben gibi) yağlı boyayı nasıl uyguladın anlatabilir misin? seklinde soru almaya basladim. ben de soranlara tek tek ve eksik yanlar bırakarak anlatmak yerine burada nasil uyguladigimi detaylı bir sekilde anlatmaya karar verdim. Aslında boyayı uygulayalı bir kaç ay oldu fakat forumda boyle işler desteklenmediği için ve genel olarak bu tip, mukemmelden uzak işlere çamur atıldıgı için bnde konu açmak istememiştim. Fakat goruyorum ki benimle aynı kafada olabilecek arkadaşlar var ve onlara yardımcı olmaktan büyük mutluluk duyarım. Demem o ki boya konusunda profesyonel biriyseniz yada benden çok sey biliyorsaniz lutfen unutmayin ki bu islem baştan sona el emegidir. begenmediginizi can sıkıcı bir sekilde ifade edecekseniz rica ediyorum konunun devamini okumadan bizi kendi halimize birakin. yagli boya seven biri olarak ve sevebilecek birileri olarak biz mutluyuz, buna gölge düşmesini istemiyoruz. eksiklerimi gorup bana bilgi, beceri yada ne olursa olsun guzel birseyler katacak olan forundaşlarımın başımın üstünde yeri vardır, yaşa başa bakmadan her sözünüzü buyuk bir dikkat icinde okuyabilirim.
Kisaca olayin hikayesini anlatmakla başlamak istiyorum. Yagli boya yapacagim bisiklete girismeden once celik bir bisiklet kadrosu bulup onu retro tarzında bir bisiklete çevirmiştim o bisikletin hikayesi burada "(link) " celik kadrolu retro bisikleti yaptiktan sonra elimdeki sehir bisikletini begenmez oldum. Lastikleri, jant göbekleri, vites sistemi hep sıkıntılıydı benim için. kafamda hep, şehir bisikletimi elime alip orasini burasini degistirmek vardi. bisikletin hazir her seyini sokmusken kadro renginide degistirmezsem olmazdi. cunku alırken rengini begenmeyerek ve ustunde bir takim cizikler bulundugu halde, indirim yaptiklari icin almistim. Bu bisikleti boyarken hem çelik hemde aluminyum boyama tecrübesi kazanmış oldum, tahmin ettiginiz gibi maşa çelik, kadro aluminyumdu. Konu icerigi aslinda bol fotograflı olacaktı fakat bir salaklık edip fotolarımı kaybettim. o nedenle uzun uzadiya nasil yaptigimi anlatmaya calisacagim, umarım sıkılmazsınız.
Boya sökme
Birinci aşama boya sökme. ben bu is icin iki yontem kullandim biri boya sokucu jeli kadroya surmek digeri fiziki güç kullanarak boyayi kadrodan kazimak. şunu soyleyebilirim ki bikmadan usanmadan, her yeri en ince ayrintısına kadar boya sökücüyle çıkartmanızı tavsiye ediyorum, hem zahmetsiz hemde temiz is oluyor. diger yontemlere gelirsek el ile zimpara, tel yuvarlak fircaların matkaba montesi ve bulasik telini matkap ucuna sarip bir nevi zimpara gibi kullandigim yontemlerde mevcut. bunlardan sert olan yuvarlak fircalar aluminyum kadroya zarar verdi, matkap ucuna doladigim bulasik teli zimparadan bile yumusak oldu fakat hem tehlikeli hemde sik sik bulasik teli degistirmek gerekiyor cnku bulasik teli kucuk parcalara ayriliyor ve etrafi batiriyor, elle zimpara yontemine ise burada deginmiyorum cnku forumda bu konu hakkinda epey bir detay mevcut. siz en iyisi boya sokucu alip tum kutuyu bir kadroya harcayin. boya sokucuyu oyle ince tabaka olarak surerseniz is gormuyor kadronun ustune yaklasik 2-3 mm kalınlıkta bir tabaka olusturacak sekilde surmelisiniz. uygulamayi badanada kullanilan el fircasiyla halledebilirsiniz. islemden sonra ben yarim saat dinlenmeye birakiyorum. yarim saat gectikten sonra bulasik teliyle kabarmis olan boyayi kolaylikla sokebilirsiniz. Satin aldigim boya sokucu buydu.
66068 dosyayı görüntüle
Yağlı boya uygulama
Yağlı boya olarak polisan marka kucuk kutulardan aldim bir tane. yine polisan marka yat vernigide elimde vardi. boya kismina gecmeden once uygun bir malzeme ustunde boyama denemesi yapmalisiniz. benim daha once hic boya deneyimim yoktu, yani eline hic firca almamis biriydim. firca olarak aliexpressten yanlis hatirlamiyorsam 2$ a firca takimi satin aldim. fircalar bunlar. ben genelde en sagdakini kullandim.
66069 dosyayı görüntüle
Yağlı boya uygularken onemli olan fircayi hic kaldirmadan duzgun bir sekilde borunun bir ucundan diger ucuna kaydirmak. bunun icin boya kivami cok onemli. Uygularken hic denecek kadar az tiner kullandim, soyle ki boya kivaminin biraz yogun oldugunu hissettigimde, tiner sisesinin kapaginin yarisi kadar tiner ekledim boyaya, ekledigim tineri tum boyaya dagitmadim, sadece kutunun en ustundeki boya kismini hafifce karistirdim. toplamda 4-5 yarim kapaktan fazla tiner kullanmadim. peki neden boyle yaptim. aslinda boyanin kivami artinca ustunde firca izi kalma ihtimali artiyor. bunu su sekilde dusunebilirsiniz suya firca vurdugunuzda ustunde iz falan kalmaz cunku suyun kivami cok az, fakat bir hamurun ustune firca gezdirdiginizde tum fircanin izi orada kalacaktir. İste bu mantikla boyanin kivamini ayarliyoruz.
Ayrica fazla tiner koyarsaniz boya işi cok daha zorlasiyor, cunku boyayi fircanin ustunden kadroya biraktiginizda hala akiskan oldugu icin boya damla damla akabiliyor ve berbat bir goruntu olusturuyor. Sonuc olarak cogu yeri tinersiz boyadim .genel olarak cok uzun borularda tiner kullanmak zorunda kaldim. cunku borunun bir basindan bir basina fircayi, borudan kaldirmadan kaydirmak zor oluyordu. Firca izi kalmamasi icin ikinci onemli kuralda fircayi kaynak yerlerinden diger kaynak yerine kadar kesintisiz bir bicimde uygulamak. Uygulama kolayligi acisindan ilk once boyayacaginiz boru uzerine bol bol yagli boya boca edebilirsiniz(bunun kararıda boya yere akmayacak damlama yapmayacak kadar). bunu yapmazsaniz fircayi borunun basindan ortasina getirdiginizde fircanizdaki boya bitecek ve borunun geri kalan boyasiz kisminda fircaniz duzgun kaymayacak buda borunun sonunu, hatta ortasindan sonrasini boyayamayacaginiz anlamina geliyor bu boya boca etme isi bir nevi yolda takviye boya almanızı sagliyor. Yagli boya tinersiz uygulandiginda cok fazla bekletmeye gelmiyor, yani bir gectiginiz yerden 5 dk boyunca hic gecmediyseniz artik oraya dokunmayin, eger tekrar ustunden firca kaydirirsaniz hafif sertlesmis boya, çarşafın kırışması gibi kırışır böyle birsey olursa orasi icin yapilabilecek pek birsey kalmamis demektir. Yani tam kapanmayan yerler birdahaki kat boya atarken kapatilmali. Ben iki kat boya attigimda heryer tamamen kapandı.
Vernik faslı
Yine polisanin yat vernigini kullandim bu vernik acik boyalarin ustunde hafif sarimtirak renk olusturur mesela beyaz bir zemine uygularsaniz kirli beyaz elde edersiniz. Retro bisikletimin jantlarinda beyaz ustune bu vernigi kullandim. su zamana kadar kimse beyaz cok kotu olmus demedi. Zaten kotu gorunmuyor tabi siz yinede koyu renkler tercih edebilirsiniz. vernik uygulama kismi boyadan daha kolay, yapilan hatalar vernik seffaf oldugu icin ve daha gec kurudugu icin telafi edilebiliyor. yine damlama yapmayacak sekilde kaynak yerlerinden baslayip kaynak yerlerinde bitirecek sekilde fircanizi kullanmalisiniz. Zaten yagli boyayi yaptiktan sonra bu kismi cok daha kolay olacak sizin icin. Ben iki kat vernik attim boya cok saglam olsun istiyorsaniz 3-4 kat atabilirsiniz. Ama 2 kat bile yeterince dayanikli.
Matkap ucunda kullandigim bildigimiz bulasik teli
66070 dosyayı görüntüle
Yine matkap ucunda kullandigim tel fircalar (bunlar sadece celik yuzeylerde kullanilmali)
66071 dosyayı görüntüle
Yat vernigi ve yagli boya (yagli boyanin ceyregini anca kullandim yat vernigini kucuk kutulardan alabilirsiniz bitmiyorlar cnku)
66072 dosyayı görüntüle
66073 dosyayı görüntüle
Yagli boya ve vernik kullandigim calismalar
66074 dosyayı görüntüle
66075 dosyayı görüntüle
66076 dosyayı görüntüle
66077 dosyayı görüntüle
Bisiklet bagajinida boyamistim
66078 dosyayı görüntüle
Buradaki ayna plastik malzeme ustune uygulanmis yagli boya vernik ikilisi
66079 dosyayı görüntüle
Bu jantlarda sprey boya ustune vernik uygulanmis (jant telleride dahil)
66080 dosyayı görüntüle
Aynakolumuda boyamistim
66081 dosyayı görüntüle
Kisaca olayin hikayesini anlatmakla başlamak istiyorum. Yagli boya yapacagim bisiklete girismeden once celik bir bisiklet kadrosu bulup onu retro tarzında bir bisiklete çevirmiştim o bisikletin hikayesi burada "(link) " celik kadrolu retro bisikleti yaptiktan sonra elimdeki sehir bisikletini begenmez oldum. Lastikleri, jant göbekleri, vites sistemi hep sıkıntılıydı benim için. kafamda hep, şehir bisikletimi elime alip orasini burasini degistirmek vardi. bisikletin hazir her seyini sokmusken kadro renginide degistirmezsem olmazdi. cunku alırken rengini begenmeyerek ve ustunde bir takim cizikler bulundugu halde, indirim yaptiklari icin almistim. Bu bisikleti boyarken hem çelik hemde aluminyum boyama tecrübesi kazanmış oldum, tahmin ettiginiz gibi maşa çelik, kadro aluminyumdu. Konu icerigi aslinda bol fotograflı olacaktı fakat bir salaklık edip fotolarımı kaybettim. o nedenle uzun uzadiya nasil yaptigimi anlatmaya calisacagim, umarım sıkılmazsınız.
Boya sökme
Birinci aşama boya sökme. ben bu is icin iki yontem kullandim biri boya sokucu jeli kadroya surmek digeri fiziki güç kullanarak boyayi kadrodan kazimak. şunu soyleyebilirim ki bikmadan usanmadan, her yeri en ince ayrintısına kadar boya sökücüyle çıkartmanızı tavsiye ediyorum, hem zahmetsiz hemde temiz is oluyor. diger yontemlere gelirsek el ile zimpara, tel yuvarlak fircaların matkaba montesi ve bulasik telini matkap ucuna sarip bir nevi zimpara gibi kullandigim yontemlerde mevcut. bunlardan sert olan yuvarlak fircalar aluminyum kadroya zarar verdi, matkap ucuna doladigim bulasik teli zimparadan bile yumusak oldu fakat hem tehlikeli hemde sik sik bulasik teli degistirmek gerekiyor cnku bulasik teli kucuk parcalara ayriliyor ve etrafi batiriyor, elle zimpara yontemine ise burada deginmiyorum cnku forumda bu konu hakkinda epey bir detay mevcut. siz en iyisi boya sokucu alip tum kutuyu bir kadroya harcayin. boya sokucuyu oyle ince tabaka olarak surerseniz is gormuyor kadronun ustune yaklasik 2-3 mm kalınlıkta bir tabaka olusturacak sekilde surmelisiniz. uygulamayi badanada kullanilan el fircasiyla halledebilirsiniz. islemden sonra ben yarim saat dinlenmeye birakiyorum. yarim saat gectikten sonra bulasik teliyle kabarmis olan boyayi kolaylikla sokebilirsiniz. Satin aldigim boya sokucu buydu.
66068 dosyayı görüntüle
Yağlı boya uygulama
Yağlı boya olarak polisan marka kucuk kutulardan aldim bir tane. yine polisan marka yat vernigide elimde vardi. boya kismina gecmeden once uygun bir malzeme ustunde boyama denemesi yapmalisiniz. benim daha once hic boya deneyimim yoktu, yani eline hic firca almamis biriydim. firca olarak aliexpressten yanlis hatirlamiyorsam 2$ a firca takimi satin aldim. fircalar bunlar. ben genelde en sagdakini kullandim.
66069 dosyayı görüntüle
Yağlı boya uygularken onemli olan fircayi hic kaldirmadan duzgun bir sekilde borunun bir ucundan diger ucuna kaydirmak. bunun icin boya kivami cok onemli. Uygularken hic denecek kadar az tiner kullandim, soyle ki boya kivaminin biraz yogun oldugunu hissettigimde, tiner sisesinin kapaginin yarisi kadar tiner ekledim boyaya, ekledigim tineri tum boyaya dagitmadim, sadece kutunun en ustundeki boya kismini hafifce karistirdim. toplamda 4-5 yarim kapaktan fazla tiner kullanmadim. peki neden boyle yaptim. aslinda boyanin kivami artinca ustunde firca izi kalma ihtimali artiyor. bunu su sekilde dusunebilirsiniz suya firca vurdugunuzda ustunde iz falan kalmaz cunku suyun kivami cok az, fakat bir hamurun ustune firca gezdirdiginizde tum fircanin izi orada kalacaktir. İste bu mantikla boyanin kivamini ayarliyoruz.
Ayrica fazla tiner koyarsaniz boya işi cok daha zorlasiyor, cunku boyayi fircanin ustunden kadroya biraktiginizda hala akiskan oldugu icin boya damla damla akabiliyor ve berbat bir goruntu olusturuyor. Sonuc olarak cogu yeri tinersiz boyadim .genel olarak cok uzun borularda tiner kullanmak zorunda kaldim. cunku borunun bir basindan bir basina fircayi, borudan kaldirmadan kaydirmak zor oluyordu. Firca izi kalmamasi icin ikinci onemli kuralda fircayi kaynak yerlerinden diger kaynak yerine kadar kesintisiz bir bicimde uygulamak. Uygulama kolayligi acisindan ilk once boyayacaginiz boru uzerine bol bol yagli boya boca edebilirsiniz(bunun kararıda boya yere akmayacak damlama yapmayacak kadar). bunu yapmazsaniz fircayi borunun basindan ortasina getirdiginizde fircanizdaki boya bitecek ve borunun geri kalan boyasiz kisminda fircaniz duzgun kaymayacak buda borunun sonunu, hatta ortasindan sonrasini boyayamayacaginiz anlamina geliyor bu boya boca etme isi bir nevi yolda takviye boya almanızı sagliyor. Yagli boya tinersiz uygulandiginda cok fazla bekletmeye gelmiyor, yani bir gectiginiz yerden 5 dk boyunca hic gecmediyseniz artik oraya dokunmayin, eger tekrar ustunden firca kaydirirsaniz hafif sertlesmis boya, çarşafın kırışması gibi kırışır böyle birsey olursa orasi icin yapilabilecek pek birsey kalmamis demektir. Yani tam kapanmayan yerler birdahaki kat boya atarken kapatilmali. Ben iki kat boya attigimda heryer tamamen kapandı.
Vernik faslı
Yine polisanin yat vernigini kullandim bu vernik acik boyalarin ustunde hafif sarimtirak renk olusturur mesela beyaz bir zemine uygularsaniz kirli beyaz elde edersiniz. Retro bisikletimin jantlarinda beyaz ustune bu vernigi kullandim. su zamana kadar kimse beyaz cok kotu olmus demedi. Zaten kotu gorunmuyor tabi siz yinede koyu renkler tercih edebilirsiniz. vernik uygulama kismi boyadan daha kolay, yapilan hatalar vernik seffaf oldugu icin ve daha gec kurudugu icin telafi edilebiliyor. yine damlama yapmayacak sekilde kaynak yerlerinden baslayip kaynak yerlerinde bitirecek sekilde fircanizi kullanmalisiniz. Zaten yagli boyayi yaptiktan sonra bu kismi cok daha kolay olacak sizin icin. Ben iki kat vernik attim boya cok saglam olsun istiyorsaniz 3-4 kat atabilirsiniz. Ama 2 kat bile yeterince dayanikli.
Matkap ucunda kullandigim bildigimiz bulasik teli
66070 dosyayı görüntüle
Yine matkap ucunda kullandigim tel fircalar (bunlar sadece celik yuzeylerde kullanilmali)
66071 dosyayı görüntüle
Yat vernigi ve yagli boya (yagli boyanin ceyregini anca kullandim yat vernigini kucuk kutulardan alabilirsiniz bitmiyorlar cnku)
66072 dosyayı görüntüle
66073 dosyayı görüntüle
Yagli boya ve vernik kullandigim calismalar
66074 dosyayı görüntüle
66075 dosyayı görüntüle
66076 dosyayı görüntüle
66077 dosyayı görüntüle
Bisiklet bagajinida boyamistim
66078 dosyayı görüntüle
Buradaki ayna plastik malzeme ustune uygulanmis yagli boya vernik ikilisi
66079 dosyayı görüntüle
Bu jantlarda sprey boya ustune vernik uygulanmis (jant telleride dahil)
66080 dosyayı görüntüle
Aynakolumuda boyamistim
66081 dosyayı görüntüle