Scudo Sports

Bir bisikletçi neden arka göbekte boşluk bırakır?

çok akıllıca. ben hemen shimanoyla görüşüyorum, ürettikleri göbeklerin montajını yaparken sistemde minimal bir boşluk bıraksınlar. baksana, quick release yataklara sıkıntı yaşatabiliyormuş :)
Videoyu izlediniz mi? Çat pat da olsa bir İngilizce'niz var mı? (Veya Youtube'un altyazı dili çeviri özelliğini kullanabiliyor musunuz?) Park Tool markasını bilir misiniz? Calvin Jones kim bilir misiniz? Bu konulara bir eğilin, sonra Shimano ile görüşürsünüz, çünkü bakarsınız bir şeyler öğrensin diye Shimano sizi Calvin Jones'a yönlendirebilir. :)

Düzenleme: Ayrı mesaj olarak gönderdiğim buradan aşağıdaki kısmı forum kodu otomatik olarak önceki mesajımla birleştirmiş. Bilginize

Öğrenmeye açık diğer forum ahalisine faydalı olması açısından şu videoyu da ekleme gereği duydum. Özellikle linkte başlama yeri olarak tanımlı "pre-load" kısmını bir kaç defa izleyip/dinleyip özümseyiniz. Faydalı olması dileğiyle.

 
Son düzenleme:
Scudo
Videoyu izlediniz mi? Çat pat da olsa bir İngilizce'niz var mı? (Veya Youtube'un altyazı dili çeviri özelliğini kullanabiliyor musunuz?) Park Tool markasını bilir misiniz? Calvin Jones kim bilir misiniz? Bu konulara bir eğilin, sonra Shimano ile görüşürsünüz, çünkü bakarsınız bir şeyler öğrensin diye Shimano sizi Calvin Jones'a yönlendirebilir. :)

Düzenleme: Ayrı mesaj olarak gönderdiğim buradan aşağıdaki kısmı forum kodu otomatik olarak önceki mesajımla birleştirmiş. Bilginize

Öğrenmeye açık diğer forum ahalisine faydalı olması açısından şu videoyu da ekleme gereği duydum. Özellikle linkte başlama yeri olarak tanımlı "pre-load" kısmını bir kaç defa izleyip/dinleyip özümseyiniz. Faydalı olması dileğiyle.

hocam shimano service center'da globalde tanımlı bir personelim, tüm gün park tool ile yatıp kalkıyorum, ingilizcem de gayet iyidir, şu ana kadar da binlerce göbeğe bakım yapmış ve kontrasını almışımdır, sıfırlayıp kapattığım her göbek de binlerce kilometre sorunsuz çalışır, bu işi internet denen bilgi kirliliği çöplüğünden (özellikle de youtube'dan) değil, bizzat thompson göbeklere bakım yaparak öğrendim.
siz biliyor musunuz, thompson nedir, nasıl çalışır, bakımı nasıl olur, ben o sistemi 1990'lı yılların başında öğrendim. Onların yanında bu bilyalı, yataklı sistemler falan çerez bize.
yeterli mi?
 
hocam shimano service center'da globalde tanımlı bir personelim, tüm gün park tool ile yatıp kalkıyorum, ingilizcem de gayet iyidir, şu ana kadar da binlerce göbeğe bakım yapmış ve kontrasını almışımdır, sıfırlayıp kapattığım her göbek de binlerce kilometre sorunsuz çalışır, bu işi internet denen bilgi kirliliği çöplüğünden (özellikle de youtube'dan) değil, bizzat thompson göbeklere bakım yaparak öğrendim.
siz biliyor musunuz, thompson nedir, nasıl çalışır, bakımı nasıl olur, ben o sistemi 1990'lı yılların başında öğrendim. Onların yanında bu bilyalı, yataklı sistemler falan çerez bize.
yeterli mi?

Videoları izlememişsiniz; izleseniz zaten ortak bir noktada uzlaşacağız da ben yine de size özet geçeyim: bu boşluk bırakma meselesi ikinci videoda "burly" birinci videoda da "heavy duty" diye bahsettiği malzeme kalitesi iyi et kalınlığı fazla olan göbek milleri için geçerli değil keza onlarda esneme marjinal olduğu için fark yaratmıyor. Boşluk bırakma ihtiyacı giriş seviyesi, yaygın kullanılan göbeklerde bisiklet teker dışında iken yani QR sıkmadan çok akışkan ama QR sıkınca dönerken zorlanan, videoda "sticky" diye tabir ettiği, göbekler için deneme yanılma yoluyla, elle yoklayınca sesli olarak vurmayan ve QR kapanınca tamamen boşluksuz olacak şekilde, belki de sıfır boşluk konumundan anahtarı çeyrek tur gibi çevirerek gevşetme gibi bırakılan belli belirsiz bir boşluk bırakmaktan bahsediyor. Zaten bu boşluk bırakılmazsa bu giriş seviyesi milli göbeklerde QR sıkılınca, videoda gösterdiğine bakılırsa, akıcı bir dönme olmuyor. Videoyu izleseniz siz de hak vereceksiniz ama, belli ki "ben bu işin uzmanıyım ne izleyeceğim" diyorsunuz, belki siz hep kaliteli göbeklerle çalışmışsınızdır bilemiyorum.

Ek olarak "Thompson göbek" ne bilmiyorum, google aramamda anlamlı bir sonuç da çıkmadı, şöyle ki:
(link)

Dünyanın en boş işi dinlemeye kapalı birine bir şeyler anlatmaya çalışmaktır herhalde; bu sebeple bu konuda (cevap hakkı doğuracak, rencide edici bir mesaj gelmezse) daha fazla yazmama kararı aldım. Ama her ne kadar yeni bilgiye açık olmasanız da tartışma adabına sahip birisiniz ve işi laf kavgasına çevirmediniz; o kunuda sizi takdir ettim, teşekkür ediyorum ve başarılarınızın devamını dilerim.
 
@Tnc91 Göbek bozuldu derken? Ne oldu göbeğe?
Sallanıyor hocam. Boşluğu alınıyor, 1 gün sonra tekrar sallanıyor. Yataklar mı bozuldu ne oldu acaba anlamadım. Şu üçünden birini alıp jant ördürcem. Hangisini tavsiye edersin? Screenshot_2022-08-10-17-34-52-838_com.android.chrome.jpgScreenshot_2022-08-10-17-34-58-541_com.android.chrome.jpgScreenshot_2022-08-10-17-34-45-059_com.android.chrome.jpgScreenshot_2022-08-10-17-34-52-838_com.android.chrome.jpg
 
Faydalı bir QR göbek (shimano tx-505, arka) servis videosu daha; yararlanmak isteyenler için şuraya bırakıyorum. Preload kısmına dikkat.

 
@Peregrine Somununun yeri ideal ayarlanmış bir QR, göbeğin akıcılığını azaltmaz. Mandal kapatıldığında göbeğin akıcılığı azalıyorsa somun fazla ilerletilmiş demektir. Bunu belirteyim. Çoğu kişi QR somununu fazla ilerletiyor ve bu sebeple mandalı kapatmak için epey kuvvet uygulamak gerekiyor. Artık bisikletlerde mil kızakları yere dik. Mandal milindeki kam profili erken aşınır bu şekilde.

Thompson göbeğin lafı geçmiş. Eski kadrolarda orta yatakta diş yoktu. Çanaklar kadroya çakılıp sonra mil üstündeki kontra somunlar ile bilya boşluğu ayarlanıyordu aynı teker göbeklerindeki gibi. Tek parça kranklarda ve kamalı millerde oluyordu bu sistem.
thun-thompson-achse-keil-tretlager-innenlager-kurbelkeil-1-.JPG
 
@can_celik bilgiler için teşekkürler, bilgi paylaştıkça çoğalır; işte bu sebeple ben de rastladığım her düzgün göbek bakım videosunu burada paylaşacağım ki faydalanmak isteyen arkadaşlar faydalansın. Kendim de göbek bakımı yapacağım için ne kadar çok izlersem bir püf noktası fazla öğrenmiş oluyorum ve izlediğim anlatımı düzgün videoları burada paylaşıyorum. Artık sizlerle boşluk bırakılır, bırakılmaz konusu üzerine bir tartışmaya girmek istemiyorum. İsterseniz anket açın bırakılır, bırakılmaz seçenekli, herkes beğendiği seçeneği seçsin. Örneğin bana göre göbekte boşluk bırakıp bırakmamak insanın kendine yakışanı giymesidir. Yok pardon karıştı, o modaydı. Moda insanın kendine yakışanı giymesidir :)
 
Bilyalı göbek kullanıyorum . Bakımını son 4-5 senedir kendim yapıyorum.
Dikkat ettiğim en temel nokta milin orta noktasını kaybetmemek oluyor . Sabitleme somunun (ucu konik şekilde) birisini asla yerinden oynatmam . Göbeğin boşluğunu ise en son her işi bitirdikten sonra tek taraftan sıkarak veya gevşeterek yaparım . Tekeri havada döndürdüğümde rahat dönecek şekilde ayarlarım. En önemli kontrol ise bisiklet üstüne takınca jantı her iki tarafa da asıltırım göbekten oynama yoksa tamamdır.

Başlığa itfahen ise şunu demek isterim hiç kimse sizin kadar özenmez işi çoktur tamam oldu deyip geçmiştir.
 
hocam shimano service center'da globalde tanımlı bir personelim, tüm gün park tool ile yatıp kalkıyorum, ingilizcem de gayet iyidir, şu ana kadar da binlerce göbeğe bakım yapmış ve kontrasını almışımdır, sıfırlayıp kapattığım her göbek de binlerce kilometre sorunsuz çalışır, bu işi internet denen bilgi kirliliği çöplüğünden (özellikle de youtube'dan) değil, bizzat thompson göbeklere bakım yaparak öğrendim.
siz biliyor musunuz, thompson nedir, nasıl çalışır, bakımı nasıl olur, ben o sistemi 1990'lı yılların başında öğrendim. Onların yanında bu bilyalı, yataklı sistemler falan çerez bize.
yeterli mi?
Tamam helal size...

Konuya dönecek olursam sahip olduğum son 3 bisikletin göbek bilya bakımlarını kendim yaptım. Bilya dizim ve gresleme işlemleri bittikten sonra kontra sıkma aşamasında gözle değil sadece elle hissedilecek kadar boşluk bırakırım ve kontra ile sabitlerim. QR ı aşırı kastırmadan sıktıktan sonra artık elle hissedilen bir boşluk ta yoktur.
Shimano fabrikasyon olarak bu ayarı önceden belirli sabit tork ile yapıyor ve ölçümleri kesin, son kullanıcı olarak bizim bu şekilde ayarlamamız pek mümkün değil.
Kısaca QR ile milimetrik sallantıya sebep olan boşluk bal gibi alınıyor.👍
Ek olarak kullanılacak gres yağı son derece önemlidir. Uzun süredir kalsiyum bazlı motorex fett 2000 kullanıyordum aslında memnundum akışkanlık iyiydi ancak viskozitesi yüksek olmadığı için(muhtemelen) bilyalar yatak içerisinde birbirlerine çarpıyor ve çanak bilya friksiyon sesi tekerleği boşta döndürdüğüm zaman gayet duyulur seviyedeydi. Sonra karaköyde başka bir gres yağı toptancısından 2 tatlı kaşığı numunelik başka bir kalsiyum bazlı gres aldım shimano'nun yatak içerisinde kullandığı orijinal yağ ile birebir özellikte daha yüksek bir viskoziteye sahip, dönüş gayet akıcı, biyla ve çanak üzerinde friksiyon sesi artık yok. Bir sonraki gidişimde yağın marka ve serisini de öğreneceğim.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Peregrine
Kafamda bir soru var: Bir bisikletim centerlock disk, öbürü 6 vidalı disk. Centerlock disk uyumlu olan jantı öbürüne takıcam da kaliper sorun yaratmaz değil mi? Kaliperler hem centerlock hem de 6 vida takmaya müsait mi yoksa onun da mı uygunluğu var?
Centerlock veya 6 Vidali olmasi kaliper icin sorun degil, hic düsünmeden takabilirsiniz. Yalniz diskler yani rortorla ayni capta olmasi gerekiyor daha dogrusu diger saglam olan jantin diski bozuk olan jantdaki diskle ayni olmasi gerekiyor aksi taktirde kalipere büyük gelir ve adaptör kullanmaniz gerekir.
 
Centerlock veya 6 Vidali olmasi kaliper icin sorun degil, hic düsünmeden takabilirsiniz. Yalniz diskler yani rortorla ayni capta olmasi gerekiyor daha dogrusu diger saglam olan jantin diski bozuk olan jantdaki diskle ayni olmasi gerekiyor aksi taktirde kalipere büyük gelir ve adaptör kullanmaniz gerekir.
Bilgilendirme için teşekkür ederim.
 
IMG_20220819_184444.jpgIMG_20220819_184522.jpgIMG_20220819_191529.jpgIMG_20220819_191640.jpgIMG_20220819_161226.jpgIMG_20220818_210909.jpg

Ön teker göbek bakımına başladığımda tatsız bir sürprizle karşılaştım. "Cup and cone" QR bir göbek: Türkçesi ne ,çanak ve koni mi oluyor artık? Herneyse cone denilen somuna benzeyen parçalarda oldakça fazla hasar olmasına rağmen çanaklar çok temiz. Pek çok yabancı bakım videosunda belirttikleri gibi üzerlerinde çukur vs göremediğim halde bir tükenmez kalem ucuyla da gezdim ve yine bir pürüz hissedemedim, oldukça düzgünler.

Ama şu cone/koni denilen somun şeklindeki parçaların yenisini nereden temin edebiliriz, bilgisi olan varsa lütfen paylaşabilir mi?
(Tekerler Salcano City Sport10 üzerinde gelen orijinal (özel örüm 🤦‍♂️) tekerler ve göbekleri.

(Erdoğanlar'ı arayıp sordum belki ellerinde vardır diye, "salcano fabrikayı arayıp isteyeceksin" dediler, çok mantıksız geldiği için buraya yazdım.)
 
@Peregrine Cup and cone. Türkçesi, çanak ve konik somun. Diğer adıyla bilyalı göbek. Konik somun tek çeşit, hepsi birbirinin aynı. Her bisikletçide var.
 
  • Beğen
Tepkiler: VolkanÖzcan
@Peregrine Cup and cone. Türkçesi, çanak ve konik somun. Diğer adıyla bilyalı göbek. Konik somun tek çeşit, hepsi birbirinin aynı. Her bisikletçide var.
Bilgi için teşekkürler. Online alabileceğim bir ürün linki paylaşabilir misiniz?
 
Kattalnir bisikletimde bilyalı göbek var.cok hafif bir boşluk var.bir sorun teşkil eder mi?
 
Bilgi için teşekkürler. Online alabileceğim bir ürün linki paylaşabilir misiniz?
Nedense e-alışveriş sitelerinde "konik somun" yazınca bişey çıkmıyor. Pahalı bişey değil, size yakın bir bisikletçiden alabilirsiniz. En fazla 20 tl dir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Peregrine
Bisikletsepeti'ne bir sorun ellerinde vardır diye tahmin ediyorum. 600-800-1500 kum zımpara ile de eski haline getirilir tabi elde malzeme olması lazım. Yoksa da temin etmesi kolay bir parça.
 
  • Beğen
Tepkiler: Peregrine
Somunlar diş üzerinde olsa da, QR'ın sıkılmasıyla oynar. QR kaldıraç mantığıyla çalışır, kaldıraç ile de koca bir araç kaldırılabilir. Orta derecede sıkı bir QR bile çok ciddi basınç yapar ve somunları bilyaların üzerine doğru iter. Zaten bu yüzden QR'ı fazla sıkınca olan takılmayı kendince "Sıkılma yönüyle bilyalardaki boşluğun yönü arasında alaka bile yok. Qr ın çok sıkılması bilyalara yanal baskı yapar ki bu zaten tekerleğin dönüşünü yavaşlatır." şeklinde açıklamaya çalışmışsın.

konik somunlar tek başına milin üzerine sıkılan parçalar değiller arkasında kontra somunlarıda var. mil üzerine düzgün kontralanırsa qr'ı fazla sıktığınız için bir gevşemeye ya da sıkıştırmaya sebep olmaz. zaten qr'ı yatağı sıkıştırabilecek kadar çok sıkıyorsan tebrikler. belli bir süre sonra yatak sıkılığından daha büyük sorunların olacak. 9mm kalınlığında incecik bir mile o kadar çekme uygularsan bir yerde mutlaka kırılır sonucunda da kafan gözün dağılmış halde hastanenin yolunu tutarsın.

rulman yatak sistemi ultra mega giga bir teknoloji değil arkadaşlar çok çok uzun yıllardan beri kullanılan çok çok basit bir sistem. ne kadar boşluk bırakmak lazım sorusunun cevabı elinize standart bir rulman alın ve inceleyin yataklar ve bilyalar arasında ne kadar boşluk mevcut olduğunu görerek anlayabilirsiniz.
bu çalışma sistemi nuh nebiden kalma göbekler içinde aynıdır son teknoloji seramik rulmanlı karbon gövdeli göbekler içinde aynıdır. sadece sıkılırken uygulanacak kuvvet malzeme aşınma çekme durumuna göre değişir. yıllar yıllar önce icat edilmiş bir sistem için amerikayı yeniden keşfetmenize gerek yok.

konuyu açan arkadaşın sorunu işini düzgün yapamayan bir bisikletçi bir klasik olarak esnaf ağzı ile arkadaşı değleyip yollamış. 5 dk daha uğraşmak istememiş.

herkes saçma sapan bir konu için birbirine giydirmiş. forum ortamlarını neden bıraktığımı hatırlattınız bana teşekkür ederim arkadaşlar.
 
konik somunlar tek başına milin üzerine sıkılan parçalar değiller arkasında kontra somunlarıda var. mil üzerine düzgün kontralanırsa qr'ı fazla sıktığınız için bir gevşemeye ya da sıkıştırmaya sebep olmaz. zaten qr'ı yatağı sıkıştırabilecek kadar çok sıkıyorsan tebrikler. belli bir süre sonra yatak sıkılığından daha büyük sorunların olacak. 9mm kalınlığında incecik bir mile o kadar çekme uygularsan bir yerde mutlaka kırılır sonucunda da kafan gözün dağılmış halde hastanenin yolunu tutarsın.

rulman yatak sistemi ultra mega giga bir teknoloji değil arkadaşlar çok çok uzun yıllardan beri kullanılan çok çok basit bir sistem. ne kadar boşluk bırakmak lazım sorusunun cevabı elinize standart bir rulman alın ve inceleyin yataklar ve bilyalar arasında ne kadar boşluk mevcut olduğunu görerek anlayabilirsiniz.
bu çalışma sistemi nuh nebiden kalma göbekler içinde aynıdır son teknoloji seramik rulmanlı karbon gövdeli göbekler içinde aynıdır. sadece sıkılırken uygulanacak kuvvet malzeme aşınma çekme durumuna göre değişir. yıllar yıllar önce icat edilmiş bir sistem için amerikayı yeniden keşfetmenize gerek yok.

konuyu açan arkadaşın sorunu işini düzgün yapamayan bir bisikletçi bir klasik olarak esnaf ağzı ile arkadaşı değleyip yollamış. 5 dk daha uğraşmak istememiş.

herkes saçma sapan bir konu için birbirine giydirmiş. forum ortamlarını neden bıraktığımı hatırlattınız bana teşekkür ederim arkadaşlar.
Yaldır yaldır bir boşluk elbette QR ile alınmaz ancak jantı elle oynattığınızda 1mm lik yalpayı QR fazla sıkmadan yada abanmadan ortadan kaldırabilirsiniz. Bu sıkışma hareketi içerideki 13cm lik milin içi boş tasarlanması, yivlere sahip olması ve karbon çelik kadar rijit olmaması sebebiyledir, yanal sıkışma sonucu şişerek esner ve boyu kısalır. Kontrayı zaten iyi sıkmak gerekiyor👍
 
  • Beğen
Tepkiler: el Cezeri
Yaldır yaldır bir boşluk elbette QR ile alınmaz ancak jantı elle oynattığınızda 1mm lik yalpayı QR fazla sıkmadan yada abanmadan ortadan kaldırabilirsiniz. Bu sıkışma hareketi içerideki 13cm lik milin içi boş tasarlanması, yivlere sahip olması ve karbon çelik kadar rijit olmaması sebebiyledir, yanal sıkışma sonucu şişerek esner ve boyu kısalır.

benim anlatmaya çalıştığımda zaten o mile o kadar stresi yükleyebilecek kadar qr mandalına abanıyorsanız bir sorun olduğu. quick release mili mandalı vs bunun için yapılmış bir sistem değil. kararında sıkar tekerinizi kadronuza ya da maşanıza sabitlersiniz durum bu. eğer o mandalı daha fazla sıkarak boşluk almaya kalkarsanız bu kullanım amacı için tasarlanmamış bir sisteme fazla yük bindirmenize dolayıslada farklı farklı sorunlara yol açmanızdan başka bir işe yaramaz.
600-800-1500 kum zımpara ile de eski haline getirilir tabi elde malzeme olması lazım.
ayrıca yüzey sertleştirilmesi uygulanmış bir malzemeye bunu yapmanız onun asla eski haline dönmesini sağlamaz. kullan at bir parçadan maksimum verim elde etmek istiyorsanız bakımlarını düzenli yapıp kullanım amacı dışında kullanmamak yeterli olacaktır. en dandiğinden silikonlu bir gres yağıyla zamanında bakım yapmak bile kullanım ömürünü ikiye katlamanızı sağlar. matematik basit metal metale yağsız çalışıyorsa daha yumuşak olan parça daha çabuk biter. tam olarak bu sebeple konik somun gibi kolay üretilebilecek parçalar daha ucuz metallerden yapılır ve yüzeysel bir sertleştirme uygulanır.
 
Geri