Scudo Sports

Aydınlatma olmayan bisikletli akşam kaza yaparsa asli kusurlu sayılır mı?

Speedy Cycler

Daimi Üye
Kayıt
15 Mayıs 2007
Mesaj
360
Tepki
286
Arkadaşlar forumda daha önce böyle bir konu açıldı mı açılmadı mı onu bilmiyorum ancak benim aklıma önemli bir husus geldi. Karayolları trafik mevzuatına uygun şekilde aydınlatma ekipmanı olmayan bir bisikletli Allah muhafaza hava karardıktan sonra kaza yaparsa asli kusurlu yani trafik deyimiyle sekizde sekiz 8/8 suçlu mu sayılıyor? Şimdi benim bisikletimi soracaksınız aydınlatma ekipmanı var mı yok mu diyerek. Yazıyım o halde. Önde dinamolu göbeğe bağlı 100 lux aydınlatma şiddetine sahip Busch und Müller IQ-X ön far var. Bisiklet durduğu zaman bir müddet daha az miktarda ışık veriyor. Arkada dinamodan güç alarak yanan ledli ve reflektörlü stop lambası var. Trafik mevzuatında istenen miktardan çok daha fazla aydınlatma yapıyor.
Bisikletle ilgili trafik mevzuatı aydınlatma konusunda şöyle diyor:
Far:
Beyaz ışık verecek ve 20 metre önü aydınlatabilecek evsafta, önde, bir adet lamba olacak.
Kuyruk lambası veya reflektör:
Arkada, bir adet kırmızı renkte ışık veren lamba veya kırmızı reflektör olacak.
Cevaplarınız için şimdiden bütün bisikletsever arkadaşlar adına teşekkür ederim. Hepinize Allah kazasız, belasız, hastalıksız binişler nasip etsin.
 
Scudo
Işığa gerek yok yansıtıcı olması yeterli, ayrıca kazanın olma durumuna göre kusur durumu değişir kesin bişey söylenemez
 
  • Beğen
Tepkiler: Cemal Ç.
Asli kusurlar, Karayolları Trafik Kanunu'nun 84. maddesinde tanımlanmıştır. Gerekli aydınlatma donanımını bulundurmamak veya kullanmamak bunların arasında yok.

Madde 84 – Araç sürücüleri trafik kazalarında;
a) Kırmızı ışıklı trafik işaretinde veya yetkili memurun dur işaretinde geçme,
b) Taşıt giremez trafik işareti bulunan karayoluna veya bölünmüş karayolunda karşı yönden gelen trafiğin kullandığı şerit, rampa ve bağlantı yollarına girme,
c) İkiden fazla şeritli taşıt yollarında, karşı yönden gelen trafiğin kullandığı şerit veya yol bölümüne girme,
d) Arkadan çarpma,
e) Geçme yasağı olan yerlerde geçme,
f) Doğrultu değiştirme manevralarını yanlış yapma,
g) Şeride tecavüz etme,
h) Kavşaklarda geçiş önceliğine uymama,
i) Kaplamanın dar olduğu yerlerde geçiş önceliğine uymama,
j) Manevraları düzenleyen genel şartlara uymama,
k) Yerleşim birimleri dışındaki karayolunun taşıt yolu üzerinde, zorunlu haller dışında park etme veya duraklama ve her durumda gerekli tedbirleri almama,
l) Park için ayrılmış yerlerde veya taşıt yolu dışında kurallara uygun olarak park edilmiş araçlara çarpma,
Hallerinde asli kusurlu sayılırlar
Ancak, kazada bu hareketlerden herhangi biri,kazaya karışan araç sürücülerinden birden fazlası tarafından yapılmış veya kaza bu hareketler dışında kurallarla, yasaklamalara, kısıtlamalara ve talimatlara uyulmaması nedenlerinden doğmuşsa, karayolunu kullananlar için kusur oranı yönetmelikte belirtilen esaslara göre tespit edilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kuzey Ege
Önemli bir konuya değinmişsiniz, teşekkürler.
Vakti zamanında bir kaza yaşamıştım ve bir yakınımın aracılığı ile avukatı arayıp durumu aktardığımda akşam saatlerinde olması durumunda yetersiz ışıklandırmanın, döneceğiniz zaman el/kol sinyali dahi vermemeniz durumunda kaza yaşanması halinde kusurlu sayılabileceğinden bahsetmişti. Ancak güncel haliyle trafik kanununda tam olarak neler var emin değilim.
 
Almanlar bisiklet ışık standardına 134 sayfa yazı yazmışlar. Boşa mı tüm çabaları :)
 
Bizlere bisikletin ne deve nede kuş olmadığını gösteren bir gollük soru olmuş. Karayolları kanununa göre bisiklet ve bisikletlinin uyması gerekli kurallar sıralanmıştır. Bu kurallar içerisinde ne kask takmaya nede aydınlatma ekipmanı kullanmaya yönelik herhangibir bir ibare bulunmamaktadır. Dolayısıyla kuralı olmayanın kusuruda bulunmaz diye düşünmekteyim. Yani mevzuatta bir boşluk sözkonusu.
 
  • Beğen
Tepkiler: MAERKEK
Bizlere bisikletin ne deve nede kuş olmadığını gösteren bir gollük soru olmuş. Karayolları kanununa göre bisiklet ve bisikletlinin uyması gerekli kurallar sıralanmıştır. Bu kurallar içerisinde ne kask takmaya nede aydınlatma ekipmanı kullanmaya yönelik herhangibir bir ibare bulunmamaktadır. Dolayısıyla kuralı olmayanın kusuruda bulunmaz diye düşünmekteyim. Yani mevzuatta bir boşluk sözkonusu.

Kask konusunda haklısınız; ancak Karayolları Trafik Kanunu şunu der:
Madde 63 – Karayolunda trafiğe çıkan bütün araçların, nicelik ve nitelikleri yönetmelikte belirtilen şartlara uygun ışık donanımı bulundurmaları zorunludur. Işık donanımına ait ayrıntılar yönetmelikte gösterilir.

Karayolları Trafik Yönetmeliği'nin 1 sayılı cetvelinde de şu vardır:
1572962652213.png
 
yönetmeliği geçtim akşam saatlerinde aydınlatma sistemleri ve reflektörleri olmadığı halde sürüş yapanları tebrik etmek lazım iyi cesaret.
Kendim reflektörlü yelek,2 adet 100 lumen arka çakarlı aydınlatmaya rağmen kendimi güvende hissedemiyorum.
Burası türkiye altında dizel araba olanın sokak aralarında en dip gaz gittiği,birçok sürücünün telefondan yola bakmadığı,dikkatsiz sürücünün bol olduğu bir yerde bu önlemler bile yeterli değil bence
 
Açıkcası çok umursamaz! ve kural tanımaz! bir milletiz vesselam bakıyorum genç arkadaşlara denk geliyorlar akşam binişlerin de ne kask,ne ön ve arka ışık hiç bir şey yok ve bunların için de yaşını başını, almış insanlarda var araç sürücüsü için biçilmiş kaftan misali görmedim, farketmedim deyip işin içinden sıyrılmak da cabası insanlara koz vermeye ne gerek var; sen önlemini al sana çarpsa bile en azından hukuken ve kuralen elin biraz güçlü olsun ama nerde:kötü:
 
Kask konusunda haklısınız; ancak Karayolları Trafik Kanunu şunu der:


Karayolları Trafik Yönetmeliği'nin 1 sayılı cetvelinde de şu vardır:
213249 dosyayı görüntüle
Murat B. paylaşmış olduğun yine son derece değerli ve dolu bilgi için teşekkürler.

Bu arada kafama şu takıldı. Mevzuatı yarın inceleme fırsatım olduğumda paylaşırım. Yinede soruyu ortaya sormak istiyorum. Çakar/flaş modunda bisiklet aydınlatması "Geçiş Üstünlüğüne Sahip Araçların Sürülmesi Sırasında Uyulacak Kurallar ile Bu Hakka Sahip Araçlarda Bulundurulacak Işıklı ve Sesli Uyarı İşaretleriyle Bunların Kullanımına İlişkin Usul ve Esaslar” çerçevesinde değerlendirilebilir mi.
 
Soruya mantıken cevap vermek istiyorum: "Sayılması gerekir."

Ama ortada daha bisikletlinin yollardaki varlığına dair doğru düzgün bir yasal düzenleme olmadığı için eminim bi sürü eksik/açık mevcuttur. Aslında bu yasal eksikliklerin bir an önce giderilmesi, bisikletin yollarda daha da ciddiye alınmasını belki sağlayabilir. Mesela güneş battıktan sonra ön/arka aydınlatması olmayan bisiklete ceza kesilsin. Kesinlikle desteklerim.
 
  • Beğen
Tepkiler: mehmetsunu
Murat B. paylaşmış olduğun yine son derece değerli ve dolu bilgi için teşekkürler.

Bu arada kafama şu takıldı. Mevzuatı yarın inceleme fırsatım olduğumda paylaşırım. Yinede soruyu ortaya sormak istiyorum. Çakar/flaş modunda bisiklet aydınlatması "Geçiş Üstünlüğüne Sahip Araçların Sürülmesi Sırasında Uyulacak Kurallar ile Bu Hakka Sahip Araçlarda Bulundurulacak Işıklı ve Sesli Uyarı İşaretleriyle Bunların Kullanımına İlişkin Usul ve Esaslar” çerçevesinde değerlendirilebilir mi.
Bu şekilde bir değerlendirmenin fazlası ile zorlama olacağını düşünüyorum. Bahsettiğiniz ışıklı ve sesli uyarı işaretleri, Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 141. Maddesinin d) bendinde tanımlanmıştır:
1) Işıklı uyarı işareti,
Ambulanslarda, organ ve doku nakil araçlarında, trafik ve genel zabıtaya ait araçlarda mavi-kırmızı veya mavi, Karayolları Genel Müdürlüğünün sadece trafik hizmetlerine tahsis edilen araçlarında mavi, itfaiye ve afet ve acil durum hizmetlerinde görevli bulunan araçlarda kırmızı renk ve ışık veren ve normal hava şartlarında 150 metreden görülebilen, dönerli veya aralıklı yanıp sönen lambalı cihazlardır.

Ön far (beyaz olduğunu için) bu tanıma girmiyor. "Normal hava şartlarında" yani güneşli bir günde 150 metreden görülebilen arka farınız varsa, ve bunu çakarlı modda kullanırsanız, bu kapsamda değerlendirilebilir belki. Fakat sadece arkadan görülen çakarlı ışığın, haksız yere geçiş üstünlüğünden faydalanmak için değil, güvenlik için kullanıldığı, öndeki araç tarafından 2 metre mesafeden bile görülmeyediği için bu madde kapsamında değerlendirilmemesi gerektiği iddia edilelebilir.

Gene de şu ekleyeyim, 3-5 lumenlik ufak farlar dışındaki bisiklet aydınlatmalarının çakarlı modları gündüz kullanım içindir. Geceleri çakarlı ışık kullanıp yoldaki diğer vatandaşların gözünü almayın.
 
Bence trafik kanununda ışık ile ilgili kanun olmasa bile bence ön arka ışık kullanmak hem can güvenliğin hem karşı tarafın can güvenliği için takılması gerekiyor çünkü bisiklet diyip geçmeyin arabalarda bile büyük kazalara sebebiyet verebilir çok kötü durumlara kadar büyüyebilir ne olursa olsun ön ışık pek önemsenmesede arkaya mutlaka kırmızı ışık takılması lağzım.
 
Geri