Scudo Sports

Araç kullanan bir bisikletçinin gözünden bisikletçiler

Hues

Mütercim
Kayıt
11 Mayıs 2016
Mesaj
137
Tepki
260
Yaş
28
Şehir
Istanbul
İsim
Hüseyin
Başlangıç
2012—13
Bisiklet
Canyon
Bisiklet türü
Downhill-Freeride
Bu konuyu açmamın sebebi genel olarak bisikletlilerin trafikteki davranışlarını iyisiyle kötüsüyle eleştirmek. Kısa bir süredir motosiklet ile istanbul trafiğinde yer almaktayım. Gerek sabaha karşı, gerek gece ve gerek gün ortası olsun bisiklet kullanırken belli başlı hatalara denk geldim ve kimi zaman bana korna çalan araçlara daha çok hak vermeye başladım.


Grup sürüşü

Grup sürüşü yaparken yan yana giden, tek sıra halinde giden veya şeridi kapatan pek çok grubun yanından geçtim. Bir kaç defadan fazla diyebileceğim kez grup sürüşü esnasında bir anlık gözüken hevesin aslında trafiğe ciddi bir tehlike oluşturduğuna şahit oldum. Arkadaşlar grup sürüşü yaparken ve bir şeridi tamamiyle kapatabilecek kadar büyük bir grup içerisinde isek, sağ şeritte kalmamız veya ikili sıra halinde ilerliyorsak ve yol doluysa sıramızı koruyarak ilerlememiz aslında büyük bir önem arz etmektedir. Biz belirli bir hat üzerinde giderken bizi dışarıdan gören birisi, bizim o hat üzerinde gideceğimizi varsayarak hareket eder, böyle bir durumda iken de birimiz hattı ani bir şekilde bozunca istenmeyen olaylar yaşanabilir.

Karşılaştığım en tehlikeli örneklerden birini vermem gerekirse, Anadolu yakasında orta şeridin 70le gittiği bir yolda iken sağ şeridi kapatmış bisiklet grubundan birinin önlere geçmek için bir anda önüme, yani orta şeride atlamasıyla korna çalarak sola kırdığım oldu. Arkamdan bağırış sesleri geldi fakat iyi anlamda mı kötü anlamda mı bilemiyorum fakat neyse ki, ne ben soldaki araca çarptım ne de bisikletlilerden birisine bir şey oldu.


Dönüşler, Yol Ayrımları, İşaretler


Örneğe benim bisiklette iken en çok kullandığım yol ile başlamak istiyorum. Avrupa yakasında sahil yolunda Floryaya doğru ilerlerken yeşilköye dönüş yapmak için bir yol ayrımı geliyor veya daha iyi betimlemek gerekirse sağ şeridin farklı bir yola çıktığı orta şeridin de ayrım sonrası sağ şerit olacağı gibi yerlerde çoğunluğu bireysel olmak üzere bazı hatalar gözlemledim. Orta şeride geçmek için çok geç kalıyoruz. Yolun tam olarak ayrıldığı yer değil de yol ayrımına gelmeden el işaretlerimiz ile sürücülere şeridimizi değiştireceğimizi bildirince hem bir anda arabaların önüne atlamamış oluruz, hem biz sola geçmek üzere iken tam solumuzda bir araba olmaz.

Bir de işaret vermek oldukça mühim bir konu, araç trafiğinde sinyale dönüşten sonra basan, basar basmaz dönmeye kalkan sürücülere fazlasıyla rastlıyoruz. Aynı şey bizim için de geçerli arkadaşlar, arkamızdaki sürücülere her zaman miyop muamelesi yapmalıyız. Arkamızdakinin bizi gördüğüne emin olmadan dönüş yapmak bir kaza durumunda, bisiklet-motosiklet sürücüleri için, fiziksel hasar araba sürücüleri için de tampon çiziğine neden olur.

Yaşadığım olaylardan birisi tam da başlığa başlarken anlattığım yerde gerçekleşti. Bisikletli bir arkadaşımız orta şeride geçmek için geç kaldı ve sağ şeritteki arabanın önüne işaret verdiği gibi atladı (arabanın yavaşlamasına pek müsaade etmeden). Hal böyle olunca sağ şeritteki araba ani fren yaptı ve sağ şeritte kornalar havada uçuştu. İşareti gören sürücü eğer ki hızını kesmemiş olsaydı durum çok farklı olurdu.


Işıklandırma

Bisikletle sürüşe çıktığım zaman çoğu zaman sahil yolunu kullanırım, genellikle gündüz vakitleri çıktığım için pek ışıklandırmaya ihtiyacım olmaz fakat havanın karanlık olduğu vakitlerde ışıklandırma kesinlikle hayati önem taşıyor arkadaşlar. Akşam vakitlerinde trafiğe çıktığımda ışıklandırması olmayan veya ışıklandırması çok az olan pek çok bisikletli görüyorum. Gidona daha yüksek lümenli bir ışık takıp çukurları vs daha iyi görebilmek güzel bir fikir fakat arkanızdaki taşıt sizi net bir şekilde göremediği zaman çukurdan, yoldaki bir objeden kaçarken "keşke çukura girseymişim" dedirtebilecek olaylar yaşanabilir.

Ben akşamları çıkarken önümü aydınlatmaktan ziyade gidonumun sol tarafına beyaz çakar ile sele borusuna kırmızı çakar takıyorum. Formamın açık renkli olmasına özen gösteriyorum.


Ters Yön

Kimi zaman ters yönden giden arkadaşlara denk geliyorum, bisikletli iken de bana tehlike oluşturuyorlar, motorlu iken de... normal ara sokaklarda, tolere edilebilecek yerlerde ters yönde gitmek kabul edilebilir fakat arkadaşlar sahil yolu, E5 gibi yerlerde ters yöne girmeyi düşünen olur ise lütfen vazgeçsin. (muhtemelen onlar bu forumdan bihaber yaşayan kimselerdir)

-

Artık emekli kasaplar bile sürücü kursu açıp insanlara ehliyet dağıtabiliyor ve yeni ehliyet alan, geçmişten bu yana ehliyeti olan çoğu kimse bisikleti taşıt olarak görmeyi bir türlü kabul edemiyor. Kabul etmesini geçtim trafik kurallarını dahi bilmiyorlar. Biz sağ şeridin en sağ tarafını kullanabiliriz ve sağ şeridin sağ tarafında ikişerli sıra halinde gidebiliriz çoğu kuralları bilmeyen sürücünün aksine, bisikletin kanuni hakları da vardır (motorsuz taşıt). Hakkınız çiğnendiği anda çok fazla sinir yapmadan sürücüyü uyarın, baktınız çok ters cevaplar veriyor siz de onu kızdırın, binin bisiklete gidin ama yeter ki hakkınızı savunmuş olun. Magandalar genel olarak spor yapan kimseler olmadıkları için zaten size yetişemezler.

Motosiklet üstündeyken önüme kırıp ben kornaya basınca "ben de araba çarpacak sandım sağdan geçeydin ya" gibisinden cevaplar veren, veya E5in ortasında iken beni zorla sıkıştırıp, motosikletin sağdan gitmesi gerektiğini söyleyen tipler oldu. Daha pek çok örneğim var fakat bu iki örnekle dikkat çekmek istediğim şeyler şunlar: Motosiklete saygı göstermeyen insanlar ile motosikletin taşıt olduğunu bilen ama haklarından bihaber olan sürücüler mevcut. Bisiklette bunlardan çok daha kötüsü ile karşılaşıyoruz bundan dolayı daha da dikkat etmek zorundayız.

Velhasıl kelam arkadaşlar, grupça siyah giyerek E5te ters yönde ışıklandırma olmadan sürüş yapmayın.
 
Scudo
Çok haklısınız

Size birşey sorabilir miyim? (Konuyla alakalı değil ama)
 
Ben bir yol bisikleti almayı düşünüyorum. 15 yaşındayım. Ama o kadar çok yerden o kadar farklı yorumlar duydum ki mosso al, carraro al, corelli sprint iyi vs. ... Kafam çok karıştı. Ne yapacağımı da bilemedim. Bisikletten de fazla anlamam. Bu zamana kadar iki bisikletim oldu, onlar da taşındığımız evlerin eski sahiplerinin çatı katında çürümeye bıraktıkları bisikletlerdi. Bu yüzden bisikletten anlayan birine sormaya karar verdim. Sizin görüşünüzü de almak isterim. Sizin bi tavsiyeniz veya öneriniz var mı?
 
  • Beğen
Tepkiler: Hues
Herşeyden önce sürücülerin bisikleti rakip olarak görmemeleriyle işe başlamak gerek. Bisiklet motorsiklet değildir, bisiklet motorlu bir araç değildir. Bisiklet tüm dünyada pozitif ayrımcılık gören, insanı boyutlarda, sürücüsünün her ülke ve kültürde bir şekilde dokunulmazlığının olduğu, kendisinden zarar gelmeyeceğini ön kabulü içerisinde bir araçtır. Bu nedenle araç ile bisiklet karşılaştırmasını baştan yakışıksız bulurum. Aslolan trafikte tehlikeyi, doğanın korunmasını, çevreyi, vs omuzlayan bisikletlinin saygı görmesidir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Atasoy ve efaruk
@Yiğit İ. toprak yolda sürmeyeceksen yol bisikleti al markasının pek önemi yok bütçene göre olanı al. Toprak yola da gireceğim dersen dağ bisikleti al ama sadece önden amortisörlü :) 2sinin arasındaysan da tur bisikleti al onunla her yere girersin
@Hues Şu maddeyi baştan belirteyim.
Bisiklet, Motorlu bisiklet, Motosiklet ve Sürücüleri ile İlgili Kurallar
Madde 136- Bisiklet, motorlu bisiklet ve motosiklet sürücülerinin uyacakları kurallar aşağıda gösterilmiştir.
3) İkiden fazlasının taşıt yolunun bir şeridinden yan yana sürülmesi,
Kaynak: (link)
 
  • Beğen
Tepkiler: MAERKEK ve Hues
Toprak yolda sürmeyeceğim. 1500 tl bütçeli yol bisikletlerinde hangi modelin vitesi daha rahat biliyor musunuz? :kötü:
 
@Yiğit İ.

Bu konuda diğer konular sana daha çok yardımcı olabilir, benim ilk bisikletim şehir bisikletiydi, ilk yol bisikletim ise Triban 500dü fakat şimdi fiyatlar biraz daha farklı ben de bisiklet piyasasından uzun süredir bihaberim ve uzağım.


@mehmetsunu

Elbette ki, fakat bizim sayımız artıyor ve bu artış esnasında da bizim trafikteki davranışlarımız çok önemli. Sürüş kuralları sadece trafik için değil bizim için hayati önem taşıyor. Yaptığımız bir doğruyu trafikte kimse hatırlamıyor ama bir yanlışta hepimiz yapıyormuşuz gibi davranıyorlar

@JusTiMe

Tam da bahsettiğim maddelerden biri :koptum: Haklarımızı bilmeliyiz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yiğit İ.
@mehmetsunu
Bisiklet ve araba tabii ki rakip değil, ancak bisikletin kontrolü arabadan daha kolay. Zaten çoğu zaman en sağdan basıp gidiyoruz ve trafik denen keşmekeşe pek karışmak zorunda kalmıyoruz.
Araba sürücüleri tabii ki bize saygı göstermek zorunda, ve elbette biz de onlara. Konu sahibinin yazdığı gibi ters yönden gitmek, karanlıkta ışıklandırmasız kullanmak ya da zırt diye arabaların önüne kırmak gibi hareketler araba kullananları zor durumda bırakır. Onların zor durumunu geçtim, bu hareketler bizi sakat veya ölü bırakabilir.
Trafikte bisiklet sürerken ağzımdan küfür eksik olmuyor çoğu zaman. Ama yine de arabalara çok da kızamıyorum. Önüme geçip hemen duran dolmuşlar, dibimden son sürat geçen arabalar falan evet kötü insanlar. Yapmasalar keşke bunları. Allah onları kahretsin.:D
 
@murat96


Kesinlikle, normal sürüş yaparken dahi zor durumlarda kalabiliyoruz bir de yanlış hareketler yaparsak daha da kötü sonuçlar çıkabilir ortaya. Dolmuşlar taksiler vs onları aşmış bir durumdayım :koptum: trafikte onlarla boğuşmaya başlamadan önce bisiklette ani frenin nasıl yapıldığını bilmiyordum dahi, hayatımı kurtarmak için içgüdüsel olarak öğrendim ani freni.
 
@murat96


Yol bisikletiyle 30la giderken can havliyle önüme kıran dolmuştan veya taksiden kurtulmak için olan gibi bir şey
 
@Hues
Merak ettim ya :)
Ben genelde bu hızlarda ön ve arkayı hafiften sıkıp hız kesip sonra gene ikini birden komple sıkıyorum. Mesela 30 gibi bir hızda durmam 25-30 metreyi buluyordur. Tabi benimki ağır bir mtb. Düz maşalı olanından.
 
@murat96
Hocam lastikler ötüyor anında çakılıyor. 30-0 inerken 5 sn geçiyor herhalde . Haklı mıyım ? @Hues 5 sn de duruyor yani.
 
  • Beğen
Tepkiler: Hues
@MAERKEK @murat96

Benimkisi ağırlığı arkaya atıp takla atmamaya çalışarak frenlere abanmak ama yine de bir mesafe oluyor, en kötü tampona hafiften dokandığım anda durmuş oluyorum :koptum:
 
  • Beğen
Tepkiler: MAERKEK
@Yiğit İ. Carrarolara bakmanızı tavsiye ederim sökeye gitme ihtimaliniz varsa sarızeybeklere gidebilirsiniz oradakiler size 1 şeyler ayarlamaya çalışırlar. Tabi bu dediklerim Aydın'da oturuyorsanız geçerli :) Uyarayım bisiklet alacaksanız oradan iyi pazarçı olması şart
 
  • Beğen
Tepkiler: Hues
@HuesKesinlikle cok hakli bir konu hocam oncelikle kendimizi de elestirebilmeli ve hatalarimizdan ders cikartmaliyiz , ben arac kullanirken bisikletlilere cok fazla denk gelmiyorum nedense rotadan dolayi sanirim selam verip geciyorum hep ama bisiklet kullanirken yaptigim hatalardan hep ders cikartmaya calisiyorum sucu baskasinda aramamak lazim.

Suana kadar ciddi kazaya sebep olabilecek 1 hatam oldu onu da kurtardim bi sekilde fakar gercekten cok ciddi bir kaza olabilirdi , gidis gelis toplam 2 seritli bir sehir ici yolda yaklasik 30 32 ile seyir halindeydim trafik sikismaya baslayinca ben araclarin solundan gecmeye basladim iste benim hatam burada hizimi dusurmemek oldu ve ayni hizla devam ediyordum ve diger bir hatam ise az once sikismis olan trafigin tamamen dusmus olmasiydi , hep aklimda kurguladigim ama o an aklima gelmeyen sey oldu ve sagdan bir arac yola baglanmaya calisti duran araclar yol verince tam karsima cikmis oldu tabi, duramayacak kadar yakindim zaten ciktiginda o anki refleks ile sola manevra yapip ters seritten gelen aracin solundan kaldirimla arasindan gecip devam ettim ama bu hareket tamamen bilincsizdi ve bu tamamen benim hatamdi umarim aklimda yer edinmistir de birdaha boyle bir durumla karsilasmam.
 
  • Beğen
Tepkiler: Hues
Ehliyeti olan bisiklet kullanıcılarının kuralları bildiğinden eminim fakat, ehliyeti olmayan arkadaşlara tavsiyem, sınava hazırlanıyor gibi trafik kurallarına çalışmaları olur. Kavşakta nasıl davranılır, yol ayrımında nerede sinyal verilir, hangi trafik tabelası ne anlama geliyor gibi konular bisiklet kullanırken de oldukça önemli. Bu kuralları bilmek, trafikte daha güvenli hareket etmemizin ilk şartı bence.
 
  • Beğen
Tepkiler: Hues ve Punctum
@JusTiMe Evet Aydın'da oturuyorum. Tavsiyeniz için teşekkür ederim :). Carraro'nun cr race 012 si sizce nasıl? Bu arada son cümlenizi tam olarak anlayamadım :kötü:.
 
  • Beğen
Tepkiler: Hues
@Gökhan Toros


Kesinlikle, trafik kurallarına uymamız, onları uygulamamız ve döneceğimizi arkadaki sürücüye zorla bildirmemiz halinde sürücüler bilinçsiz olarak olsa dahi bize daha çok dikkat eder, bu da bizim yararımıza. Kurallara uymak, uygulamak ciddi önem arz ediyor gerçekten


@furkanbr

Hepimizin trafikte yaptığı hatalar oluyor, sizinki şükür ki ciddi bir kazaya dönüşmemiş. Bisiklete ilk başladığım dönemleri hatırladıkça ben de şükrediyorum arabalar yine iyi dayanmış diyerek
 
  • Beğen
Tepkiler: furkanbr
Geri