Scudo Sports

Akort Anahtarı?

emre0x5d

Forum Demirbaşı
Kayıt
20 Eylül 2011
Mesaj
487
Tepki
240
Şehir
Adana
Erdoğanlar bisikletten akort anahtarı ve plastik levye alacağım. Artık kendi kendime yetmek istiyorum. Ama bu akort anahtarları boy boy çoklu olanları da var da, emin olmak için bu konuda bilgili olanlara danışmak istedim. Bana 6 euro ya kadar olanlardan hangileri uyar bunu nerden öğrenebilirim? Nasıl ve nereyi ölçmem lazım bilmiyorum :D Birde çift kat jantlar içine bakınca bayağı içerde kalıyor tellerin çıkıntıları akort anahtarı oraya nasıl giricek anlamadım? Bu acemiyi bilgilendirebilir misiniz?
 
  • Beğen
Tepkiler: Kürşatt
Scudo
@Mustafa Kocabaş

Mustafa sorduğun sorudan anladığım kadarıyla henüz akord yapman için çok erken.Kaş yapayım derken göz çıkarabilirsin :) akord işi öyle sadece tel gerginliğini ayarlamak değil teli kırdırabilirsin,jantı patlatabilirsin ayrıca yukarı aşağıyı (yani hoplama denilen olay) bozarsan kolay kolay onu düzeltecek ustada bulamazsın.

Fakat hala kendim yapmalıyım diyorsan sadece akord anahtarı değil akord sehpası da edinmen lazım ki onların fiyatı öyle 6 euro değil :) v fren papuçlarından destek alarak ince kaçıkları düzeltebilirsin onuda söylediğim gibi çok oynamadan.Abi tavsiyesi istersen de ben öyle öğrendim :) tanıdık bir bisikletçide atıl vaziyette duran bir jant setini ayaklarının altına alıp çiğniyorsun :) sonra bunu düzeltebildiğin kadar düzeltiyorsun sonra yeniden çiğneyip yeniden düzeltiyorsun :) ta ki ben artık bu işi yaparım diyene kadar....

Sorduğun anahtar meselesinede gelince o çoklu anahtarlar piyasadaki çoğu bisiklet tel başlarına uygun olanları içeriyor.Tek li olan pahalılar ise tutuş açısından çok daha mükemmeller(sıyırık tel başlarını bile çok rahat tutuyorlar) ama sadece uygun oldukları tel başına göre kullanabiliyorsun.Yani kendi tel başının ölçüsünü bilmen gerekiyor.Akort anahtarı nasıl geçecek meselesinide yazarak nasıl tarif edilir bilemem ama :) uygun kısımı yukarıdan tel başına geçiriyorsun.Yukarıdan derken önce jant teline sokuyorsun üstten bastırınca tel başını kavrıyor.Bilmem anlatabildim mi ......
 
aynı problem bende de var galiba bisiklet işi beni aşıyor. balatalar aşınmasın diye fren kullanmaya korkar olduk be.akordu bozulmasın diye kaldırımdan bile inmek istemiyorum bi de mtb aldık sözüm ona. arkadaş vallahi benim beldesanı çoook özledim çoook ah beldesanım vah beldesanım. hiçbişey olmazdı arkdaşlar hatta ben bisikletin bakımını bitek lastik patlağıyla yağ ihtiyacı diye bilirdim :(
 
şimdi burada güvenebileceğim bir bisikletçi bilmiyorum. bilsem aslında paraya kıyarım. şu an bir tane telin başı içine düşmüş jantın tıkır tıkır, diğerleri de tamamen farklı gerginlikte birbirlerinden. biri çekinçe yarım santim geliyor biri oynamıyor sımsıkı. bazıları resmen boşta. kısaca binmek istemiyorum şu an bisiklete ve bu iş düzelene kadar binemeyeceğim. sıkı olanları referans alarak kendim yapsam? yani çok mu esneyebiliyor ki bu teller orta göbeğin yeri şaşsın? Zaten dağda bayırda hoplamıyorum sadece kaldırımlardan atlıyorum. bisiklet zaten salcano exel maliyeti shimano bazı parçalar, jant falanla birlikte toplam 250 falan. jantın tanesi 17.5 TL. bir şey olsa bile öyle çok bir zarar görmem sanırım. Yine de kesinlikle yapma derseniz sağlam bisikletçi aramaya başlayacağım.
 
Kesinlikle yapma derim. Çok teknik isteyen bir iş ve bunun tek çözümü de bol bol pratik yapmak. Öyle tek seferde tutturalacak bir ayar işi değil. Ayrıca kesinlikle akort sehpası gerekli, fren papuçlarıyla bir yere kadar düzeliyor.
Tavsiyem bir bisikletçiye yaptırman. Zaten çok para tutan bir şey de değil.
 
  • Beğen
Tepkiler: emre0x5d
peki ne gibi sorunlar oluşabilir kendim yaparsam? Sanırım bilmediğimden, hala kendim yaparmışım gibi geliyor. Diger telleri sıkı olanla aynı gerginlige gelene kadar sıkmıyor muyuz :D video aratayım dedim ne yazacagım bilemedim ingilizce.
 
öyle olmuyor işte, keşke geşek olan telleri de sıktığımızda düzelse.
Basit bir şekilde anlatayım, gevşek telleri sıktığında karşısındaki gergin teller gevşiyor, sonra onları sıkıyorsun diğerleri gevşiyor, bu şekilde geşek telleri sıkıyaım düzelir diye diye, ya tel başları jantı sıyırır, ya jant çemberi kalıcı şekilde yamulur. Hadi her şeyi geçtim, yanal değil de dikine sapma varsa nasıl düzelteceksin, neredeki teli gevşelticen neredeki teli sıkıcan ? Bunu ben de tam olarak bilmiyorum :) ve bunun düzeltilmesi çok kolay değil.
Atıl durumdaki ön kantla ön maşada bir çok denemem oldu, ama yanal sapmaları düzeltsem de dikine sapmaları düzeltmek çok zorladı, bir çok denememe rağmen güvenli bir akort ayarı yapamadım, fazlasıyla uğraştırıcı ve yorucu olduğu için de neyse parası veririm yaptırırım dedim son olarak. Bir daha uğraşırmıyım, gerçekten uğraşmam. Ama dağda bayırda şehre uzak bir yerde jant yamulursa geri dönecek kadar düzeltebilirim. Bu da benim için yeterli.
 
anlıyorum. Ben yine de anahtarı alırım. Ama bu seferlik bisikletçiye götürüm. Sonra bir yerden bir jant bulup denemeler yaparım. Sonuçta yapa yapa öğreniliyor. Daha çok bozarım ben bu telleri eğer iki kaldırımdan atlamayla bozulcaksa.
 
Kaldırımdan atlamayla akord ayarı kolay kolay bozulmaz gevşektir yada çok sıkıdır yani yük eşit dağılmıyordur onun üstüne kaldırım devreye girince dengelide inmiyorsan bozulur.Eserin söylediği gibi yanal bozukluğu az bir çalışmayla toparlamaya başlarsın ama dikey sapmaları düzeltmek her babayiğidin harcı değil piysadaki çoğu bisikletçide hoplamayı düzelttiğini idda eder ama düzeltmeden geri verir :) hiçbiride ayar yaptıktan sonra akord sehpasında yaptığını göstermediğinden inanır geçersin :) söylediğin gibi anahtar ucuz bir şey almanın sakıncası yok ama öğrenmek istiyorsan yukarıda yazdığımı yapacaksın :) çiğneyip çiğneyip toparlayacaksın en kısa yöntem bu :)

En fazla ne kadar zarar veririm meselesine gelince de telleri koparabilirsin her teli tek satan bulamazsın komple set alırsan oldukça masraflı.Jantı patlatırsan (çok çekerek) jant söylediğin gibi ucuz ama jant örmesini de bilmediğini varsayıyorum (akordu bilmeden jant örmenin imkanı yok :) ) bu sefer jant ördürmeye bir sürü para vereceksin.Ayrıca bu jant illa sen akord ayarı yaparken patlamayabilir akordu yaptım dersin çok gergindir dağ başında patlatırsın bisiklet elinde eve gitmenin parasal karşılığı yok onu biliyorum :) en güzeli bir bisikletçi ile arkadaş olmaya bak boş vakitlerinde orada otur.Bir iki izlerken uğraşmadığı bisikletlerin akortlarını sen yapmaya başla (buda benim jantın üzerine çıkıp öğrendikten sonraki taktiğim :) ) iyice kendine güven geldikten sonra ne kadar arkadaşın varsa akord ayarlarını sen yapmaya başla (buda üçüncü taktiğim :) )

Not:Bu jant patlatma olayını çok vurgulamamın nedeni.Kaç tane kardeşime anlattıysam akord olayını kendileri yaptıkları zaman hep aynı hatayı yaptıklarını görüyorum.Telleri çok geriyorlar.Kısacası akord ayarı illa gevşek teli sıkmak değil tüm telleri eşit gerginlikte tutabilmektir.
 
çok güzel açıkladınız. Teşekkürler. Şu durumda adam gibi bir bisikletçi arayağız. Burda lastik basıncına bakar mısın dedim, bakarız getir dedi. Götürdüm eliyle sıktı, iyi bu dedi. (o_O)
 
  • Beğen
Tepkiler: -Skynet-
@Mustafa Kocabaş

Bisikletçilerin hepsi adamdır merak etme :) sen ona bilmediklerini anlatacaksın o sana senin bilmediklerini.Çoğu mahalle bisikletçisinin el işçiliği sağlamdır ama üst seviye bisiklet ile uğraşmadıklarından hem nazik değildirler hemde yeni modelleri öğrenmezler.Çünkü dükkanlarına gelmez yeni model :) çayları çok kalitelidir muhabbetleri biraz belden aşağı olsada iyidir :) kışın soba yakarlar boş otururlar soba üstünde çayın keyfi ayrı olur :) kısacası mahalle bisikletçilerinide es geçmemek lazım :) onlardan da öğrendiğim çok şey var.Ve emin ol konunun özü akord ayarını en iyi yapan yine bu mahalle bisikletçilerinden çıkar.Çünkü eskiden ustalık akord ayarıyla belli olurdu.Bisiklet toplamayı ,aktarıcı ayarını,lastik patlağını ve herhangi bir parça değişimini eli takım tutan herkes yapar ama iş akorda gelince ustalık devreye girer.

Lastik basıncınıda mtb de el ile anlamak gayet normal.Bende mtb de saat kullanmadan aşağı yukarı tutturuyorum +- 5 psı anca hata payı çıkıyor.Ama yol bisikletinde 90 ile 120 psı arasını cidden el ile anlamak zor.Mecburen gittim büyük basınç göstergeli pompa aldım.Denemelere başladım kısa süre sonra onuda inşallah el ile anlamaya başlıyacağım :)
 
önyargıyla yaklaşmışım sanırım. 80 psi aslında benim lastik, o yüzden özellikle barometre aramıştım.
 
Akort işini ne olduğundan fazla büyük, ne de daha küçük görmek lazım. Öyle bir akort anahtarı almakla girişilecek bir iş değil, daha ciddi olarak ele almak lazım, ama öyle fazla bir bütçeye de gerek yok, ev yapımı aletlerle kotarabilirsin. Eğer elin bu işlere yatkınsa, bunu "küçük bir proje" olarak ele alıp, biraz kafa patlatıp sabırla bu işi becerene kadar pratik yapmaya razıysan, olmaması için bir sebep yok. Benim daha önce açtığım sabit konuyu görmediysen, işine yarayacaktır:
https://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=70640

Ben ilk denememde gayet güzel bir akort yapmıştım, o tekerleri hala kullanıyorum. Daha sonra da farklı farklı tekerler topladım ve sorun yaşamadım. Artık zaten bu işi bisikletçiye yaptırmam çünkü artık çoğundan iyi yapıyorum ;)

Çok dikkatsiz olmadıkça öğrenirken tekerlere zarar vermen çok zor, birşeyleri yanlış yaptığında en fazla başa dönmek zorunda kalırsın, veya bir iki tel başını yalama yaparsın..
 
  • Beğen
Tepkiler: IAMCYCLING
Ben de yol bisikletime belli zaman aralıkları ile inceden inceden ayarlar yaparak başlayayım diyorum ama sanırım bir tele dokununca herşeyi mahvetme durumum ciddi oranda yüksek. Yol bisikletinin jantları kullanıma göre (TR yollarda kasis, bozuk satıh vb.) 1-2 ayda bir kurcalamak, varsa ufak tefek kaymaları bu şekilde düzeltmek doğru mu olur yoksa cidi anlamda gerekmedikçe çok dokunmamak mı gerekir?
 
  • Beğen
Tepkiler: emre0x5d
@olgun şenel

İşin temelini tam anlamadan ufak da olsa müdahale etmek, akordun gittikçe daha çabuk bozulmasına, hatta tel kopmalarına sebep olabilir.
İşin temelini anlamak için ise sadece bir çift tekeri sıfırdan örüp akortlamak yeterli, daha sonra kendi ayarınızı kendiniz yapabilirsiniz ;)
 
@Burçak Erbil

Bir çift tekeri sıfırdan örmek !!!

Bu işlemden sonra mahallemde bisiklet tamircisi açma salahiyetine sahip olabilirim :) Anlaşıldı, bu iş ciddi...

Teşekkürler...
 
Arkadaşlar usta bisiklet tarmirci tercübesi gerekir bu işlere ben kaç kere akort işine girdiysem hep cuvalladım
 
Arkadaşlar ben akord ayarımı kendim yapmak istiyorum ancak akord anahtarı bulamadım akord anahtaı yerine ne kullanabilirim Bisiklet salcano astro varsa konyada nerden ucuza akord anahtarı bulabilirm aliexpress te varda 50 günde geliyo şimdiden teşekkürler..
 
Geri