Adım adım bisiklet yükseltme: BTwin Triban 3

OnurYollarda

Daimi Üye
Kayıt
22 Şubat 2005
Mesaj
259
Tepki
296
Şehir
İstanbul
İsim
Onur
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
Peugeot
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Az sonra okuyacağınız yazı, teknik bilgi içermeyip sadece bisiklet toplamayı düşünenlere genel bir fikir vermesi amacıyla yazılmıştır. :)

(link)
2011 yılında aldığım Merida Matts TFS 300 dağ bisikletimden sonra artık yol bisikletine geçme vakti gelmişti. Ankara'da yaşadığım dönemde ODTÜ ormanlarında gezindiğim dağ bisikletinin amortisörleri, düz yolda avantajdan çok dezavantaja dönüşmeye başlamıştı.

Evden birkaç pedalla ulaşabildiğim ODTÜ ormanı, yerini saatlerce pedal çevirerek ancak gidebildiğim İstanbul ormanlarına bıraktı. Dolayısıyla artık orman yerine daha çok düz yolda ve sahilde sürdüğüm gerçeği ile bisiklet aramaya koyuldum.

Merida dururken bir yandan da yanına bir yol bisikleti bakmaya başladım. Ne de olsa daha sonra Merida'yı satardım (1 yıl geçti satamadım hala, belki de satasım gelmiyor çünkü sıfır almıştım ve hala tertemiz :) )
Yol bisikletine ilk başlarda çok yatırım yapmak istemiyordum. Önce kadro kalitesi orta karar olan ucuz bir şey alıp, daha sonra yol bisikletini seversem donanımını değiştirecek, sonra da kadroyu daha iyi bir şeyle değiştirecektim.

Öncelikle şu ana kadar plana sadık ilerlediğimi belirtmek isterim. :) Geçtiğimiz yıl jantlarından hasarlı olan bir BTwin Triban 3 bisikleti 450 TL'ye satın aldım. Eş değer donanıma sahip olan olan Triban 500'ler 1500 TL civarındaydı. Sonra sıfır Shimano R501 jantlar alarak bisikletime taktım ve 1 yıl boyunca 950 TL'ye güzel bir yol bisikletim olmuş oldu.

Yol bisikletine alışma evresi biraz sıkıntılı geçti. Tamam bisikletin akıcılığı ve hızlanması çok iyiydi ama, Merida'nın 11-34 9'lu rublesinden sonra BTwin'in 12-25 8'li rublesi yokuşlarda adeta zulüm oluyordu. Ayrıca önde amortisör olmaması, düz yolda sürerken bile beni çileden çıkarıyordu. İlk sürüşten sonra eve geldiğimde, sırtım ve boynum başta olmak üzere her yanım ağrıyor, "acaba bisikleti satsam mı" diye düşündürtmeye başlamıştı. İkinci el bisiklet almanın en güzel yanı, satarken fazla zarar etmiyor hatta bazen kar bile ediyor olmanızdır.

"Hemen pes etmek yok!" dedim kendime. Önce gidip forumlarda "o kadar insan nasıl sürüyor da rahatsız olmuyor?" sorusuna yanıt aradım. İlk çözüm, gidon boğazını ters bağlamak oldu. Ters bağlanan gidon boğazı, gidonu biraz daha yukarı kaldırıyordu. Süper! İkinci denememde rahatlığı hissettim, demek ki doğru yoldaydım. İkinci sırada 700x23 lastik yerine 700x25 ya da hatta 700x28 lastik öneriliyordu. Daha düşük basınç isteyeceğinden daha konforlu olabilirdi. Lastik değiştirmeye ihtiyaç kalmadan bisikletin geometrisine alışmaya başladım.

Bisikletimle bir yılı geride bıraktım. Şimdilerde donanımına kafayı takmış durumdayım. Planlarım arasında haftada en azından bir gün işe bisikletle gidip gelmek olduğu için ve evim ile iş yerim arasında zor yokuşlar olduğu için biraz değişiklik şart oldu. Aslında değişiklikleri yapmaya "12-25 olan 8'li rublemi 11-32 mi yapsam acaba?" diye düşünerek başladım. Hatta internette 60-70 lira civarına rubleyi de buldum, fakat o an ne olduysa "hadi şunu da değiştireyim, hadi bunu da değiştireyim" derken kendimi Shimano Tiagra 4700 set toplarken buldum. :)

Bisiklet toplama arifesinde yaşadıklarımı kaleme alarak, benim gibi toplamak isteyenlere fikir vermesi açısından paylaşmak istedim. Aşağıda sizlere parça parça neler düşündüğümü ve nasıl aldığımı anlatacağım.

Ruble ve ön aktarıcı ("Ne alaka?" dediğinizi duyar gibiyim)
Herkesin dilinde bir "105 set" lafı olduğundan ben de ilkin 105 setlere bakmaya başladım. Ancak yukarıda da belirttiğim gibi bisikletime sonradan aldığım Shimano R501 jantlar maksimum 10'lu rubleyi destekliyor. Dolayısıyla son çıkan 105 - 5800 set bisikletime jantları değiştirmediğim sürece olmayacaktı. Dolayısıyla 105'te alternatifim 105 - 5700 olabilirdi. Hemen ikinci el 105 - 5700 parçalara bakmaya başladım. O da ne! 105 - 5700 ön aktarıcıda indirim var ve neredeyse ikinci el parasına (ve yurtdışı parasına) ön aktarıcı satılıyor. Ruble düşünürken ilk parçayı ön aktarıcı olarak almıştım bile. Peki ya ruble?
Sahibinden.com'da sıfır bisikletten çıkma bir 12-30 ruble buldum. Aslında hedefim 11-32 almaktı ama fiyatı o kadar uygun geldi ki, almadan edemedim. Sıfırının yarı parasına, neredeyse sıfır bir rublem vardı artık.

Aynakol

Bir yandan ucuza 105 - 5700 parçası kovalıyor bir yandan da bisiklet ile alakalı forumları okuyordum. 105 - 5700 parçalarını sıfır bulmak biraz zor gelmişti, her yerde karşıma 5800 çıkıyordu. Bir forumda şöyle demişlerdi: "105 5700 set eski, bu nedenle onu alacağınıza yeni Tiagra 4700 alın. Tiagra 4700, eski Ultegra yapısından geldiği için 11'li donanımlarla bile uyumlu". Yani bu yazıdan benim anladığım 105 - 5700 peşine koşma, Tiagra 4700 al hem sıfırını daha rahat bul, hem de kalitesi hiç de fena değil. Bu fikir aklıma da yattığı için Tiagra 4700'e doğru yöneldim.
Tiagra 4700'ün sıfırını bulmak çok kolaydı (yeni sayılacağı için), ancak ikinci elde zorlanmıştım. Temiz bir ikinci el aynakol bulamadığım için sıfır Tiagra 4700 aynakol aldım. N11 kuponları sayesinde onu da nispeten uygun fiyata getirebildim.

STI Kollar (Vites ve fren kolları)
Her şey tamam da en azından kollar üst segment olsun istedim. Ancak 105 - 5700'ün çekme oranları Tiagra 4700 ile uyumsuz olduğundan (Yabancı forumlarda da Tiagra 4700'ün 11'li sistemden devşirme olduğundan 10'lu 105 - 5700 kollarla sorun çıkardığı yazılmıştı) orada da yine Tiagra 4700 almam gerekti. Zaten Shimano'nun kendi sitesindeki uyumluluk tablosuna baktığınızda 4700'ün neredeyse sadece kendi seti ile uyumlu olduğunu görebilirsiniz. Anladığım kadarıyla Shimano, 4700 serisinde başka bir sayfa açmış.

Arka aktarıcı - zincir ve orta göbek
Tahmin edersiniz ki arka aktarıcı da yine Tiagra 4700 oldu, ancak zincirde Shimano'nun 10'lu Deore zincir setini tercih ettim. Yine aynakolu değişmişken, bulduğum Hollowtech orta göbeği de almadan edemedim. Çünkü yine N11 kuponu ile bu sefer sıfırını yurtdışı fiyatından da daha ucuza aldım diyebiliriz.

Pedallar
Aklımda ne pedal değiştirmek ne de SPD ayakkabı almak vardı. Sahibinden.com'da şöyle bir takıldım ki ne göreyim? İkinci el pedallar sudan ucuz :) Üstelik, hem platform gibi kullanılabilen hem de SPD özelliğe sahip Shimano PD-T400 pedala sahip birisi, daha kutusundan hiç çıkarılmamış kaller ile birlikte pedalını satıyor. Sadece sıfır kalin fiyatı Türkiye'de 45 TL iken, pedallarla birlikte 80 TL'ye mal ettim. Bu pedalın sıfırının 150-200 TL arası bir fiyatı olduğunu da belirtmiş olayım.
İkinci el baktığım pedalların neredeyse hepsinde küçük ya da büyük çizikler vardı. Ancak pedalı ikinci el alma kararını verirken en çok kendimi ikna ettiğim şey "sonuçta ayağımla basıyorum, ne de olsa bende de 1 2 haftada çizilip aynı hale gelecek" düşüncesi oldu. :)

(link)
Sonuç olarak evimde şu an yandaki gibi bir tablo var. :) En kısa zamanda bu parçaları birleştirerek, yolda daha hızlı ve konforlu bir bisiklet hayal ediyorum.
Toplam ne kadar harcadığıma gelirsek, 1600 TL gibi bir fiyata frenler hariç tüm set değişmiş oldu. Üstelik bisikletin üzerinden çıkan eski parçaları da ufak ufak satmaya başladım ve sanırım 400-450 TL civarına hepsini satmış olacağım. Yani net olarak sadece maşası, kadrosu ve frenleri BTwin Triban 3 olarak kalan Tiagra 4700 setli ve Shimano R501 jantlı bir bisiklet 2150 TL'ye gelmiş oldu (birkaç parçayı daha ikinci el alabilsem 1500 seviyesine indirebilirdim).
Umarım bisiklet toplamayı düşünenlere fikir verir.

Keyifli pedallamalar!
 
Scudo

Lawyer58

Daimi Üye
Kayıt
12 Temmuz 2016
Mesaj
231
Tepki
122
Şehir
Ankara
çok güzel olmuş. ben de 21 vites olan mosso legarda 1721 bisikletimin vitesini 27 ye çıkarmak istiyorum fakat jantin da değişmesi gerekecek galiba? bu konuda bana yardimci olabilir mısınız?
 
  • Beğen
Tepkiler: OnurYollarda

OnurYollarda

Daimi Üye
Kayıt
22 Şubat 2005
Mesaj
259
Tepki
296
Şehir
İstanbul
İsim
Onur
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
Peugeot
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@yorgun bekçi öncelikle jantın kaçlı rubleyi desteklediğini öğrenerek başlamak gerekiyor hocam. Jantınız hakkında internette araştırma yaptınız mı hiç?
 
  • Beğen
Tepkiler: Lawyer58

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
Fotoğrafa tıkladım onur özdemir yazıyor kısa bir kalp kasılmasından sonra site sahibinin adının da onur özdemir olduğunu anladım böyle bir alan adının altında bisikletle alakalı bir yazı görmek beni mutlu etti üstelik bunuda forumda öğreniyorum

@Prometheus

Gel bi sarılalım
 

OnurYollarda

Daimi Üye
Kayıt
22 Şubat 2005
Mesaj
259
Tepki
296
Şehir
İstanbul
İsim
Onur
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
Peugeot
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@Pamuk

Yok artık! :D Sen de mi "Onur Özdemir"?

@yorgun bekçi
bu sitedeki sizin bisiklet ise:

(link)

Jant: STARRIMS J19SZ

Özellikleri: (link)

Üreticiye mail atabilirsiniz belki.. Bilemedim şimdi..
 
  • Beğen
Tepkiler: Lawyer58

Lawyer58

Daimi Üye
Kayıt
12 Temmuz 2016
Mesaj
231
Tepki
122
Şehir
Ankara
@Prometheus hocam bu değil ama aynı jant kullanılmış galiba. jantin 9 lu kaset destekleyip desteklemediğini janta bakarak anlayamaz miyiz. arka göbek rulmanlı bu arada
 

hunter84

Üye
Kayıt
11 Haziran 2017
Mesaj
80
Tepki
89
Yaş
40
Şehir
İzmir
İsim
Özgür
Başlangıç
2016—17
Bisiklet
Mosso
@yorgun bekçi ben Mosso 1621 bisikletimi 27 vites yaptım ama daha konu acıp paylasamadım burdakı konu dagılmasın ama yardımcı olurum size

@Prometheus umarım kısa zamanda parcaları takaesınız sımdıden hayırlı olsun
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
@Prometheus

Aynen hocam soyadı bile tuturmuşuz akşam akşam heycan yaptırdın ders çalışıyordum keyfim yerine geldi :)
 

OnurYollarda

Daimi Üye
Kayıt
22 Şubat 2005
Mesaj
259
Tepki
296
Şehir
İstanbul
İsim
Onur
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
Peugeot
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@Pamuk seninle birlikte tanıdığım Onur Özdemir'ler 3 oldu. Bir tane İstanbul'da sigorta şirketinde çalışan var ama o sen değilsindir sanırım :D Neyse, memnun oldum hocam.
 

OnurYollarda

Daimi Üye
Kayıt
22 Şubat 2005
Mesaj
259
Tepki
296
Şehir
İstanbul
İsim
Onur
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
Peugeot
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Parçalar tamam da sanırım en önemli mesele toplatması :)

Birkaç yerden fiyat aldım; toplama fiyatları 50 TL ile 250 TL arası değişiyor... 50 TL diyenler ne kadar kötü toplayabilir ki, bilemedim?
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
Geçen sene hatırlayanlar vardır sahibinden.com'da Dura-ace 9000 setli Triban 3 vardı :D Aklıma o geldi
 

furkanbr

Forum Demirbaşı
Kayıt
29 Ekim 2017
Mesaj
447
Tepki
416
Yaş
27
Şehir
İstanbul - Sakarya
Bisiklet
b'Twin
@OnurYollardaBisiklette donanim isi bana hep biraz abarti gelmistir cahilligimden de olabilir bilmiyorum ama mumkunse butun parcalar takildiktan sonra nasil bi degisiklik oldu ozellikle performans anlamindaki degisimleri aktarabilir misiniz[emoji4]

_________________________________________
Hobi olarak yaptığım gezilerimi ve diğer videolarımı paylaştığım YouTube kanalım: (link)
 
  • Beğen
Tepkiler: inceyasar

OnurYollarda

Daimi Üye
Kayıt
22 Şubat 2005
Mesaj
259
Tepki
296
Şehir
İstanbul
İsim
Onur
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
Peugeot
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@furkanbr

sadece ruble bile fark ettirecek hocam bence :)
 

furkanbr

Forum Demirbaşı
Kayıt
29 Ekim 2017
Mesaj
447
Tepki
416
Yaş
27
Şehir
İstanbul - Sakarya
Bisiklet
b'Twin
@OnurYollardaUmarim paranizin karsiligini sonuna kadar alirsiniz beklentinizi karsilar ,deneyimlerinizi beklemekteyim[emoji4]

_________________________________________
Hobi olarak yaptığım gezilerimi ve diğer videolarımı paylaştığım YouTube kanalım: (link)
 

Sercan Sözer

Forum Demirbaşı
Kayıt
14 Mayıs 2009
Mesaj
581
Tepki
409
Şehir
İstanbul/Tuzla
İsim
Sercan S.
Başlangıç
2003—04
Bisiklet
b'Twin
Bisiklet türü
Katlanır
O kadar güzel yazmışsınız ki benim gariban NG650 nin vites sistemini ve frenleri yükseltesim geldi.Ellerinize sağlık.:)
 
  • Beğen
Tepkiler: OnurYollarda

darkdream

Daimi Üye
Kayıt
17 Eylül 2015
Mesaj
299
Tepki
322
Yaş
40
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2016—17
Bisiklet
Lapierre
Bisiklet türü
Yol bisikleti
21 vitesli bisikletler vidalı sistem olduğu için yükseltme yapabilmek için jantın komple değişmesi gerekir. Bilginize...

Belki Triban 3 için ufak tefek yükseltmeler yapılabilir fakat düşük model dağ bisikletleri için vites yükseltme (hele ki XTR vs.) tam anlamıyla zarardır. Ona yapılacak masrafa kadar yeni bisiklet edinmek daha mantıklıdır. Çünkü Kadro, kadro açıları ve amortisör de üst seviyelere taşınmış oluyor.
 

OnurYollarda

Daimi Üye
Kayıt
22 Şubat 2005
Mesaj
259
Tepki
296
Şehir
İstanbul
İsim
Onur
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
Peugeot
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Herkese merhaba tekrar. Geçtiğimiz hafta sonu bisikleti topladık ancak bir metre bile süremedim çünkü daha önceden planladığım bir motosikletli kampa dahil olmam gerekti :)

Bu hafta sonu Moda- Maltepe arası sahil yolunda sürmeyi planlıyorum. Kullanım sonrası görüşlerimi aktaracağım.

Tüm yorumlar için teşekkürler :)


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi