Scudo Sports

2x11 vitesi nasil kullanalim, capraz kullanma sorun olur mu?

celikkadro

Daimi Üye
Kayıt
4 Haziran 2016
Mesaj
315
Tepki
331
Yaş
48
Şehir
Ankara
İsim
Tayfun
Merhaba arkadaslar,

yol bisikletimin ayna kol ve rublesi Shimano 105 5800, aktaricilar Ultegra, vites kollari gene 105 5800.

Zincir aynakolun kucuk dislisindeyken, arka viteste 1,2,3,4,5,..... kaca kadar cikilabilir.
Zincir aynakolun buyuk dislisindeyken, arka viteste 11,10,9,8,7,6,5,..... kaca kadar inilebilir.

Genel kural olarak capraz kullanimdan kacinmak gerektigini biliyorum. Yeni model vites sistemlerinin, capraz kullanima bir noktaya kadar izin verdigini okmustum. 105-Ultegra karisik sistemde, zincirin on aktariciya surtmemesi sarti ile capraz kullanimin bir zarari olur mu?


Tesekkuler
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
Scudo
Yeni disliler arasi mesafe daha kisa oldugu icin bir nebze daha fazla capraz oldugunu dusundugunuz viteslerde kullanim sansi sunuyor. Zinciri zamaninda degistirirseniz cok da problem cikarmiyorlar.
 
Ayarlar düzgün yapıldıysa sonuna kadar çapraz kullanabilirsiniz. Zincir biraz daha çabuk aşınır, mekanik kayıplar biraz artar, o kadar.
 
@celikkadro konuya hakimsiniz zaten, dediğiniz vites kombinasyonları doğru. 1-5 arası ve 6-11 arası olarak ayırabilirsiniz.



maxresdefault.jpg
Önemli olan zincirinizin çapraz olmaması. Bunu, sürüş esnasında gözlemleyerek de görebilirsiniz. Çapraz zincirde gereksiz sürtünmelerden dolayı daha fazla(gereksiz) enerji harcayacağınızı ve mekanik anlamda daha fazla sorun yaşama riski doğacağını da unutmayın. Özellikle kadro kulağı kırılması, çapraz zincir kullanımında daha çok görülüyor.
Kadro kulağı kırılması, önlemleri ve çözümü
Aynı şey zincir kopması için de geçerli. Çünkü zincirin Tüm kabiliyeti aşağı-yukarı bükülme üzerine. Sağa-sola bükülme toleransı da yok değil, var tabiki ama bunlar hem zinciri, hem özellikle arka aktarıcıyı çok zorluyor.

Ufak bir tüyo, eğer sürüş esnasında zincirin ön aktarıcıya sürttüğünü duyarsan kesinlikle yanlış vitestesindir. Hemen zincirine bir bak ve vitesini düzelt :)
 
kısa süreli olarak çaprazdan zarar gelmez diye düşünüyorum. mesela büyük aynakol dişlisinde hızlı hızı giderken önünüze 100 m'lik bir yokuş çıktı. çapraza düşürmeden bu yokuşu çıkabilirsiniz ya da gücünüz kesildiğinde ön vitesi değiştirmeden arka vitesi değiştirip zinciri kısa bir süreliğine çapraz düşürebilirsiniz. düşük kadansta ve büyük baskı uygularken zinciri ön vitesin plakasına sürtmekten daha az zararlı diye tahmin ediyorum.
 
Sadece en çaprazda kalan 2-3 dişliyi kullanmasanız yeter. Bence 1-8 ile 4-11 aralıkları kafidir.
 
Ben sorun olacagini düşünmüyorum acikcasi. Hali hazirda 1x sistemler ve bunun yaninda twisted chain li bir cok sistem var. Mesafeye gore 90 dereceye kadar dondurup kullabiliyoruz nerdeyse disli sistemler kadar veri li oluyor.
 
2 adet Ultegra ruble, 1 adet Dura Ace aynakol, 'ara sıra çapraz kullanmaktan bir şey olmaz' düşüncesiyle çöpe gitti. Çapraz kullanmak, dişlileri bıçak ucu gibi sivrilttiği gibi, zamanla dişlerde küçülmeye veya ufak kırılmalara neden oluyor. Bu ise zamanla sıkça vites atmasına veya vitesin kendiliğinden büyük aynadan küçüğe geçmesine neden oluyor. Benzer şey ruble için de geçerli. Önce bunun vites ayarlarıyla ilgili bir sorun olduğunu sanıyorsunuz ama, bir uzmanıyla daha dikkatli inceleyince, sorunun aynakoldan veya rubleden kaynaklı olduğu ortaya çıkıyor.

Aynakol ve ruble yapraklarıyla ilgili kadansa göre hız tabloları bolca var. Hangi hızda gidiyorsanız o hız için olan uygun vitesi kullanın, çaprazı da aynı güç üretse bile, hem enerji kaybı hem de donanım zararıdır.

30'un üzerinde giderken aynakolun 53 yaprağını kullanırım. Eskiden 39 yaprakla 35 hızları geçmeyi avantaj sanıyordum.
 
Bende 9 lu sistem var. Mantık kulanım açısından 11 li ile aynı. Şu şekilde kullanıyorum.

ı (küçük yaprak) I (büyük yaprak)
x x x x x x x x x
(1-2-3-4) (5 rublenin ortak dişlisi) (6-7-8-9)


SENİN SİSTEM ŞÖYLE OLMALI


ı (küçük yaprak) I (büyük yaprak)
x x x x x x x x x x x
(1-2-3-4-5) (6 rublenin ortak dişlisi) (7-8-9-10-11)
 
  • Beğen
Tepkiler: bohemamca
Geri