(link)
29" avantajları:
-Büyük tekerlekler yaklaşma açısındaki azalmadan ötürü engellerin üzerinden daha kolay aşar(çn:bizim düz dediğimiz asfalt yollar bile aslında düz olmayıp minik girdiler çıktılar içerdiğinden, 29" tekerler "düz" yolda dahi daha akıcıdır.Belirtmekte fayda var; 29" tekerlerde artan hava direnci sebebiyle bu avantajın bir kısmı yok olur.Ancak son tahlilde yine de 29" önemli derecede daha akıcıdır.
-29" tekerler kum ve çamur gibi yumuşak maddelerde batmaya daha az meyillidir.
-(29" lastiklerdeki) daha geniş temas alanı viraj (bisikleti yatırırken) ve düz yol tutuşunu arttırır.(çn:bisiklet düz yoldaki çizgisini terketmeye daha az meyillidir.)
-Büyük tekerler orta göbek, aynakol ve zincir dişlilerinin emniyetli yüksekliklerinin artmasına yol açar ve bu da zemin ile bisiklet arasındaki açıklığı geliştirir.(çn: Bu özellik sayesinde 29" bisikletlerin cornering (bisikleti yatırarak viraj alma) başarısı pekişiyor.)
-29" bisikletler uzun sürücülere daha "doğal" bir kadro geometrisi sunmaya vesile oluyorlar.
29" dezavantajları:
-Artan teker ve dönen kütle ağırlığı - teller, jant ve lastik daha büyük.(çn:24" de 26" e göre daha hafif üretilebilir.Ama 26" daha ağır olsa da daha "iyidir".29" ile 26" arasında da aynı durum var bence.)
-Daha uzun teller ve jant, yanal olarak daha fazla esneyebilen bir jant seti ortaya çıkarır.(çn:Bu sorun gelişen ürünlerle çözüldü sayılır.Örneğin çok paraya bu:
(link)
hatta bu var: (link)
2750 dolar

toplam 1340 gr
Makul bütçelere de bu setler kadar esnemez jant setleri bulmak mümkün yurtdışında.Ancak biraz daha ağırlar.Bisiklet yukarı doğru değil, ileri doğru giden bir alet olduğu için; aerodinamik verimlilik ağırlıktan çok çok daha önemli.Yani, aşırı önemli bi husus değil ağırlık.Ağırlığın çok önemli bişiy olduğunu düşünenlere ricam, şu konuya bi bakıveriniz:
https://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=65151 )
-Daha uzun teller ve göbeğin birleşme noktaları ile jant arasındaki artan açı daha zayıf bir jant setine sebep olur.(çn:belli bir kalitenin üzerindeki jant setlerinde (örneğin yukardaki mavic) böyle bir sorun yaşamazsınız.)
-Pek çok lastik, jant ve maşa 29" uyumlu üretilmiyor, gerçi 29" bisikletlerin büyüyen popüleriteleri bu sorunu giderek azaltıyor.(çn: 29" bisikletlerle ilgili en önemli sıkıntı buradaydı.Ama artık en azından Amerika ve Avrupa' da dert olmaktan çıktı diyebiliriz.26" için üretilmiş bi ürünün 29" için olanı direk bulunamayabilse de , başka bir markadan alternatifi bulunabiliyor.Hatta 29" piyasası öyle ilerledi ki, bazı 26" sürücüleri 29" için üretilmiş ürünleri kullanmaya başladılar.Buna çok güzel bir örnek bu ürün:
(link) karbon rigit maşa ; 570 gr.
-kısa boylu sürücüler (örneğin 165 cm den daha kısa) kendilerine uygun bir 29"
bisiklet bulmada sıkıntı yaşayabiliyorlar.(çn:Kısa boylu olsa da 29" alıp "ohh bee" diyen kullanıcılar mevcut yurtdışı forumlarda.Yalnız genel olarak sıkıntılı bir durum olduğu aşikar.)
ÇN: 26" tekerler daha kolay dönüş kazanır, hızlanması (acceleration) daha iyidir lakin daha hızlı ivme kaybeder.Bu sebeple fren performansı çok az farkla da olsa daha iyidir(bundan % 100 emin değilim).Dar ve teknik parkurlarda bisikleti yatırmadan yapılan dönüşlerde (çok kısa mesafe sağ sol virajlı dar bir patikada örneğin) 26" açık ara fark atacaktır 29" bisikletlere.Virajı fazla olmayan bol inişli çıkışlı bozuk arazi yarışlarında ise 29" 26 lara fark atacaktır.Yani yarışlarda parkura göre avantajlı bisiklet değişir.Benim gibi amatör kullanıcılar için ise; çoğu durumda, hızlanma ve dar alanda manevra kabiliyetinden feda ederek konfor ve akıcılık üstünlüğü sağlayan 29" bisikletler 26" lere göre daha uygun olacaktır.
Bisikleti nasıl kullandığıza bağlı olay gene de.Benim gibi hızlanma aşaması çok kısa olan, sonraki pedallarında bu hızı korumaya çalışan biri iseniz (örnek:Turlar, arkadaşın evine gitme, bakkala ekmek almaya gitme) 29" iyidir.Ancak arabalarla yarışırcasına, hızlanma, fren, ardından bir hızlanma daha şeklinde kullanmayı seviyorsanız, eh

, 26" tercih edilebilir.
Şimdi ben bu kadar yazdım, peki var mı Türkiye'de 29" bisiklet? İstisnaları çıkartırsak yok sayılır.E hayırlı olsun cümlemize.:bilmiom: