Scudo Sports

29'' lastikli dağ bisikletleri hakkında...

Kıvanç Pürtelaş

Daimi Üye
Kayıt
31 Mayıs 2010
Mesaj
204
Tepki
93
Şehir
İstanbul-İzmir
Bisiklet
Orbea
26'' lastikli dağ bisikletlerini görüyoruz malum. Dağ bisikletinde standart 26'' dir.
Birde 28'' lik şehir bisikleti formunda olan 26'' lere nazaran ince lastikli olan dağ bisikletleri var.Mesela scott sportster...

Fakat birde 29'' lastik ölçülerine sahip dağ bisikletleri varmış.Bu bisikletlerin kullanım amacı nedir ?
lastik çapı büyüdükçe, düz yoldaki akıcılığı artar deniyor bisikletler için.
29'' dağ bisikletleri, şehir içinde şehir bisikletleri gibi güzel yol alır mı ?

Niçin tercih edilmiyorlar bilemiyorum.Yeri burası mı bilemiyorum ancak, konuyu açmak için en uygun yer olarak burayı düşündüm :)
 
Scudo
Amerikada çok var, bence boyla alakalı bir durum. 2metre boyundaki birisi için daha ideal olabilir. ama 29"bir bisikletimin olmasını isterdim:)
 
Bence bir gereksizlik abidesi, sanırım çok sıkılıp bir bisiklet türü icad etmek istemiş olmalılar :) İnsan neden yol bisikletinden bile büyük bir tekerlekle araziye girmek isteyebilirki :)
 
@Hakan Yazman

Daha hızlı gitmek için.

(link) (tabloya bakınız)
 
@uğur yılmaz

26 inc janttan 28 geçince her hangi bir değişiklik olmamasına rağmen 29 incin uzun boy gerektirmesinin nedeni nedir ?
 
@jef

24" ten 26" e geçince nasıl fark ediyorsa bunda da fark edecektir elbet. 26 elbette yeterlidir ama 29" in gereksiz olduğunu söyleyemeyiz. Hem daha konforlu olabilir, arazide bozuk yollarda daha az sarsıntılı gidebilir. hızı da artacaktır daha ne olsun?
 
arkadaşın verdiği linktede daha az güç ile daha performanslı olduğu görünüyor.
 
hem tablodaki hardtrail birde full suspension olsa fark atar güçle performansına
 
(link)

29" avantajları:

-Büyük tekerlekler yaklaşma açısındaki azalmadan ötürü engellerin üzerinden daha kolay aşar(çn:bizim düz dediğimiz asfalt yollar bile aslında düz olmayıp minik girdiler çıktılar içerdiğinden, 29" tekerler "düz" yolda dahi daha akıcıdır.Belirtmekte fayda var; 29" tekerlerde artan hava direnci sebebiyle bu avantajın bir kısmı yok olur.Ancak son tahlilde yine de 29" önemli derecede daha akıcıdır.
-29" tekerler kum ve çamur gibi yumuşak maddelerde batmaya daha az meyillidir.
-(29" lastiklerdeki) daha geniş temas alanı viraj (bisikleti yatırırken) ve düz yol tutuşunu arttırır.(çn:bisiklet düz yoldaki çizgisini terketmeye daha az meyillidir.)
-Büyük tekerler orta göbek, aynakol ve zincir dişlilerinin emniyetli yüksekliklerinin artmasına yol açar ve bu da zemin ile bisiklet arasındaki açıklığı geliştirir.(çn: Bu özellik sayesinde 29" bisikletlerin cornering (bisikleti yatırarak viraj alma) başarısı pekişiyor.)
-29" bisikletler uzun sürücülere daha "doğal" bir kadro geometrisi sunmaya vesile oluyorlar.

29" dezavantajları:

-Artan teker ve dönen kütle ağırlığı - teller, jant ve lastik daha büyük.(çn:24" de 26" e göre daha hafif üretilebilir.Ama 26" daha ağır olsa da daha "iyidir".29" ile 26" arasında da aynı durum var bence.)
-Daha uzun teller ve jant, yanal olarak daha fazla esneyebilen bir jant seti ortaya çıkarır.(çn:Bu sorun gelişen ürünlerle çözüldü sayılır.Örneğin çok paraya bu:

(link)

hatta bu var: (link)

2750 dolar :eek: toplam 1340 gr

Makul bütçelere de bu setler kadar esnemez jant setleri bulmak mümkün yurtdışında.Ancak biraz daha ağırlar.Bisiklet yukarı doğru değil, ileri doğru giden bir alet olduğu için; aerodinamik verimlilik ağırlıktan çok çok daha önemli.Yani, aşırı önemli bi husus değil ağırlık.Ağırlığın çok önemli bişiy olduğunu düşünenlere ricam, şu konuya bi bakıveriniz:

https://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=65151 )

-Daha uzun teller ve göbeğin birleşme noktaları ile jant arasındaki artan açı daha zayıf bir jant setine sebep olur.(çn:belli bir kalitenin üzerindeki jant setlerinde (örneğin yukardaki mavic) böyle bir sorun yaşamazsınız.)

-Pek çok lastik, jant ve maşa 29" uyumlu üretilmiyor, gerçi 29" bisikletlerin büyüyen popüleriteleri bu sorunu giderek azaltıyor.(çn: 29" bisikletlerle ilgili en önemli sıkıntı buradaydı.Ama artık en azından Amerika ve Avrupa' da dert olmaktan çıktı diyebiliriz.26" için üretilmiş bi ürünün 29" için olanı direk bulunamayabilse de , başka bir markadan alternatifi bulunabiliyor.Hatta 29" piyasası öyle ilerledi ki, bazı 26" sürücüleri 29" için üretilmiş ürünleri kullanmaya başladılar.Buna çok güzel bir örnek bu ürün:

(link) karbon rigit maşa ; 570 gr.

-kısa boylu sürücüler (örneğin 165 cm den daha kısa) kendilerine uygun bir 29"
bisiklet bulmada sıkıntı yaşayabiliyorlar.(çn:Kısa boylu olsa da 29" alıp "ohh bee" diyen kullanıcılar mevcut yurtdışı forumlarda.Yalnız genel olarak sıkıntılı bir durum olduğu aşikar.)

ÇN: 26" tekerler daha kolay dönüş kazanır, hızlanması (acceleration) daha iyidir lakin daha hızlı ivme kaybeder.Bu sebeple fren performansı çok az farkla da olsa daha iyidir(bundan % 100 emin değilim).Dar ve teknik parkurlarda bisikleti yatırmadan yapılan dönüşlerde (çok kısa mesafe sağ sol virajlı dar bir patikada örneğin) 26" açık ara fark atacaktır 29" bisikletlere.Virajı fazla olmayan bol inişli çıkışlı bozuk arazi yarışlarında ise 29" 26 lara fark atacaktır.Yani yarışlarda parkura göre avantajlı bisiklet değişir.Benim gibi amatör kullanıcılar için ise; çoğu durumda, hızlanma ve dar alanda manevra kabiliyetinden feda ederek konfor ve akıcılık üstünlüğü sağlayan 29" bisikletler 26" lere göre daha uygun olacaktır.

Bisikleti nasıl kullandığıza bağlı olay gene de.Benim gibi hızlanma aşaması çok kısa olan, sonraki pedallarında bu hızı korumaya çalışan biri iseniz (örnek:Turlar, arkadaşın evine gitme, bakkala ekmek almaya gitme) 29" iyidir.Ancak arabalarla yarışırcasına, hızlanma, fren, ardından bir hızlanma daha şeklinde kullanmayı seviyorsanız, eh :D , 26" tercih edilebilir.

Şimdi ben bu kadar yazdım, peki var mı Türkiye'de 29" bisiklet? İstisnaları çıkartırsak yok sayılır.E hayırlı olsun cümlemize.:bilmiom:
 
@jef

28" yol bisikletlerinde kullanılan bir ölçüdür.Yol bisikletinde siz bisikleti giyersiniz.Eğilir ve gidona kapanırsınız.Dağ bisikletinde ise bisikletin sizi "giymesi" gerekir.Geometri farkından yani, tarzanca böyle açıklayabildim.:)

Hoş , 29" bir mtb ye binmek için 170 cm civarı boy genel olarak yeterli görülür.

Emre arkadaşım "hem tablodaki hardtrail birde full suspension olsa fark atar güçle performansına" demişsin.Bunu net olarak bilemeyiz.Parkura bağlı.Parkuruna göre hardtail bir mtb FS bir mtb den daha hızlı olabilir.Gerçi tabloda 26" lerde FS olanın zamnının daha iyi olduğunu görüyoruz.Oradan yola çıktınız sanırım.Gene de 26" için olan değerleri 29" mtb lere direk uyarlamak yanıltıcı olabilir.
 
bir sonraki bisikletim 29'' mtb olacak..bakalım yolcular o zaman ne argümanlarla gelecek :))

http://www.giant-bicycles.com/_generated/_generated_in/bikes/models/images/800/2010/XTC_1_29er_black_GE_GA_GU_72dpiWIDE.jpg
 
Aslında konuyu açtım açmasına da, şu soru işareti de vardı kafamda.
Şimdi şehir içinde malum düz yollar olduğu kadar kaldırım, tümsek, çukurlar da mevcut.
Dağ bisikleti kalın lastikli ve 26'' ölçülü lastikleri ile, düz yolda ilerlerken hız kaybetmeye meyilli yol bisikletlerine(veya şehir bisikletlerine) göre.

Bunun yanında 28'' lastikli şehir veya yol bisikletleri ile, şehir yaşamının bahsetmiş olduğum düz yol dışındaki kısımları sıkıntı verici olabiliyor.

İşte bu noktada, ön süspansiyona sahip, 29'' lik büyük lastikleri olan ve 26'' dağ bisikletlerinden biraz daha ince lastiklere sahip bir dağ bisikleti, birçok şehir bisikleti mi dağ bisikleti mi alsam diyen kişiler için yönlendirici olacaktır.


Eğer 29'' dağ bisikletleri ve ve bu bisikletlerin ölçülerine uygun parçalar ülkemizde yaygın olsa, birçok 29'' dağ bisikletine burun kıvıran arkadaş seçim arifesinde bu seçeneğe kayıtsız kalmayarak yönelim gösterebilecektir.
 
eski rus bisikletlerinde 29 lar var diye biliyordum... peki neden 27 28 den büyük? 29 da 27 den ne kadar büyük?
 
@sonay eruz

27'', 28'' den büyük olamaz ki.
Burada neyi kast ettiğinizi tam anlayamadım.
 
'Nicin 27 ve 28" olculer halihazirda varken, farkli ve buyuk olarak bir de 29" yapmislar' demek istemis tabiki.

Bu arada olculer inch olcu birimi oldugu icin, dogal olarak da 27"den 29 inch'e capi 2 inch(5.1cm) fark edecektir.
 
@Bora Alben

tabiki mevcut ölçüler için üretilmiş hiçbir malzeme kullanılamasın diye...birde karışıklık olmasın diye düşünüyorum.
 
29" bisikletlerde kullanılan jant ölçüsü 28" tir.Yani ayrıyetten bir 29" lik jant üretmiş ve onu kullanıyor değiller.Jant çapı olarak 28" lerle aynıdır yani.29" denmesinin sebebi, kullanılan etli ve geniş lastikler sebebiyle toplam tekerlek çapının 28" yol bisikletlerine göre ciddi şekilde artmasındandır.Biraz da pazarlama hilesi var diyebiliriz bu 29" tanımlamasında.Ama bir yandan haklılar bu isimlendirmeyi yapanlar, çünkü toplam tekerlek çapı gerçekten önemli ölçüde artıyor.
 
@geekiad

yol bisikleti jantı mı kullanıyolar yani anlamadım dediğinizi? özel jant üretilmemiş diyorsunuz..o zaman gidip bir yol bisikleti jantı takabiliriz yani 29 inc mtb ye?
 
@Goflet

Çap olarak yol bisikletiyle aynıdır 29" jantları, yani 28" tir.Ancak geniş lastikleri (2,1 2,2 2,3 vs.) alabilecek şekilde ve -arazi kullanımı amacıyla üretildiklerinden- çok çok daha sağlam üretilirler.

Rim width (jant genişliği) farklıdır yani.Çap yol bisikletlerindeki gibi 28" tir.Örneğin 29" bir jant seti aldınız ve ona schwalbe marathon supreme 1,6 lastik taktınız.29" kullanıyor olmazsınız.28,5" :) denebilir ancak o kullanıma.Saf 29" kullanımı için koca lastikler şarttır yani.

Sorunuza gelirsek; 29" mtb ye yol bisikleti jantı takılabilir.Ancak o janta 29" lastiği takılamayacağından pek hayırlı bir iş olmaz.Zaten 29" bisikletlerde v fren kullanılmaz.Ben hiç görmedim en azından.O yönüyle de yol jantları olmaz.
 
Geri