Ben biraz aciyim konuyu.
Öncelikle rotorun %100 dogrulukta olmasi cok önemli! Bunun icin de kim ne derse desin, Shimano'nun XTR rotorunun üzerine yok. Cünkü orta kismi aluminyum bir profilden imal edildigi icin cok sert ve ne yaparsaniz yapin yamulmuyor. Onun disinda Hayes ve Tektro diskleri gün asiri düzeltmeye calistigimi hatirlarim...
Sonra ki önemli konu, pistonlarin da ayni oranda dogru calisiyor olmalari. Etraflarinda toplanan pislik, camur, toprak kalintisi vb. yüzünden pistonun biri digerine göre az basiyor olabilir, bu da disari fazla cikan pistonun freni biraktiginizda tamamen geri gitmeyecegi anlamina gelir. Nihayi sonuc da frenin sürtmesidir. Yani frenin temizligi ve gerekli yerlerde minik yaglamalar önemli. Mesela ince bir yag ile, balatalar sökülerek pistonlarin cevresi az miktarda yaglanabilir. Yine Shimano'nun frenlerinde kullananlar bilir, balatalari yerinde tutan bir pim vardir. Bu pim cogu zaman aradaki ayrac görevi gören yayin kendisi üzerine kaymasina engel olur, bu da pistonlarin tam olarak geri toparlanmamasina neden oluyor. Özellikle XTR disk kullanan arkadaslar frenlerindeki bu pime bakarlarsa, üzerinde sürtünmeden olusan deformasyonu görebilirler. O yüzden de bu pimi takarken, hani V frende fren telini takarken ince bir sekilde gresleriz ya, o sekilde kalinti birakmadan greslemek gerekiyor. Bu pim kayganlasinca üzerinde balatalar da, ayrac yay da rahatlikla hareket ediyor.
Peki ilk bastan daha sürtmeyen, süper calisan frenin sirri ne? Bana kalirsa bu henüz balatalar sifirken baslayan bir sürec. Yukarida yazdiklarimdan eminsek eger, yeni balatalari takmadan önce uygun bir aracla pistonlari tam anlamiyla geriye itmek gerekiyor. Ancak bunu cooook yavas yapmak gerek. Pistonlarin iyice geriye oturdugunu gördükten sonra tekerlegi takiyoruz ve QR mandalini olmasi gerektigi gibi sabitliyoruz. Sonra fren koluna hic dokunmadan tamamiyle göz yordami ile fren kaliperini, diski ortalayacak sekilde monte ediyoruz ve sabitliyoruz. Ne yazik ki meshur "Fren kolunu sık, vidalari sık, fren sürtmesin, ayarlanmis olsun" metodu her zaman ise yaramiyor. Cünkü fren vidalarini sıkarken kaliper mutlaka bir miktar kayma yapiyor. Bu sefer de disk bir tarafa mutlaka sürtüyor. Ancak, daha balatalar sifirken yukarida anlattigim gibi ortalanirsa fren, balatalar zamanla esit miktarda asinacagi icin sürtme problemi olmuyor, ortalamasi kolay oluyor, pistonlarin birisinin az, birisinin fazla calisma sorunu da ortadan kalkiyor.