Disk fren illa ki sürter! (mi?)

Ozan Akçay

Forum Demirbaşı
Kayıt
29 Temmuz 2008
Mesaj
529
Tepki
191
Şehir
İzmir-Datça
Birkaç gün önce V frenden disk frene geçtim. Bisiklet dururken frenlerim sürtmüyor. Lakin yola çıktığımda, artık bisiklete binen ağırlıktan mıdır, parçaların hareket kazanmasından mıdır yoksa gidonun sağa sola hareketinden midir bilinmez (en azından ben bilmem); frenlerim sürtmeye başlıyor ve o can sıkıcı sürtme sesini sıklıkla duyar oluyorum.

Bisikletçime bu konuyu danıştığımda, tüm disk frenlerin bir şekilde sürtme yaptığını ve bunu engellemenin mümkün olmadığını söyledi ve gül-diken hesabı, disk frenin performansını istiyorsan buna katlanacaksına getirdi.

Bu hususu bi de buraya danışayım istedim, zira akıl akıldan üstündür.

Görüşleriniz nelerdir?Bisikletçim haklı mı?:confused:
 
  • Beğen
Tepkiler: bilaltuna
Scudo

Güvenç Terzierol

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Temmuz 2007
Mesaj
1.161
Tepki
251
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Salcano
bu soruyu bende cok merak ediyorum benim hidrolk frende hep sürtüyo
ve bi caresini bulamadm...
 

d.berkay

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Ekim 2006
Mesaj
3.863
Tepki
3.046
Şehir
Ankara
İsim
Demir Berkay
Bisiklet
Marin
Valla sürteceği varsa bir şekilde sürtüyor meretler.. Baya süredir kullanıyorum sadece balatalarım yarı ömürlerini bitirdikten sonra sürtmeleri kesildi disklerin.. Şu an ki yeni frenlerimde aynı durumda istediğim kadar ince ayar yapayım yine sürtüyor yine sürtüyor...
 

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
Eger balatalarin ilk asinmaya basladigi andan itibaren dogru ayar yapilmissa frene, disk fren sürtmez.

Ama disklerin isi veya darbe ile (janta [ve jant frenine] nispeten) kolay yamulmasi, disk-balata arasindaki boslugun milimetrik olmasi gibi etkenler disklerin sürtmesini kolaylastiriyor.
 

bisikletcanavari

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Temmuz 2005
Mesaj
1.757
Tepki
1.243
Açıkçası freni ayarlamayan ustanın diyeceği normal birşey bu :D Ama açıkçası ustayı da suçlamamak gerek, çünkü cidden bu diskler yer yer çok ince ayar istiyor. Bazen ne kadar ince ayar yapsanız dahi yetmiyor rotordaki en ufak bir yamulma bile sürtmeye neden oluyor.

Bir ay boyunca avid juicy 5 kullandım. Bunun bir haftası kendi çabalarımla diski ayarlamakla geçti. Tam manasıyla sürtmez hale getiremedim. Arkadaşım Aykut'a gösterdim. Biraz rotora müdehaleden sonra kitap gibi yapmıştı vallahi.

O yüzden disk frenler sürter demek çok yanlış olur. Ama ayarlaması bazen çok zor ve anlaşılmaz olabiliyor desek doğru bir yorum yapmış olurum sanırım. Bu arada cidden disk frenlerin sürtmemesi sözkonusu olmasaydı cidden trajikomik bir olay olurdu :D Neden? Çünkü yeri geliyor bisikletin daha iyi yola gitmesi içinrulmanlı daha akışkan göbekler takılıyor, bu da yetmiyor seramik rulmanlara başvuruluyor yta da shimanonun süper parlatılmış yataklı XTR göbekleri kullanılıyor v.s Yahu bu kadar ince düşünülürken bu akışkanşlığıu bir disk frenin sürtmesi götürürken onca paraya yazık olmuyormu? :) Bu diski ayarlayamadığım bir hafta süre zarfında tebessüm ederek bu soruyu kendime çok sordum. Hatta yarışa gittiğimde disk frenli arkadaşların tekerlerini çevirip bakacaktım :) Sonradan Aykut ayarlayınca dedim '' hee demekki sürtmeden de olabiliyormuş'' :)
 

d.berkay

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Ekim 2006
Mesaj
3.863
Tepki
3.046
Şehir
Ankara
İsim
Demir Berkay
Bisiklet
Marin
Enes o rotora müdehale çok uzun ömürlü olmuyor malesef :( Bende yaptım aynı müdehaleleri zamanında ama yüksek ısı ile yine yamuluyor bir miktar.. Ben artık alıştım sürtmeye falan takmıyorum :D Zaten balatalar azaldıkça sürtmede kesiliyor ve aslında sürtmenin faydasını o zaman görüyorsun :) Frenlerin sürtmesine alıştığın için ona göre güçleniyorsun sürtmeyince cidden hızlanıyorsun :D
 

fanatikcimbomlu

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Mayıs 2007
Mesaj
711
Tepki
227
Şehir
antalya
bu dısk frenlerın surtmesıde jantların esnemesıdır benım bısıkletımde normal jantı cevırdıgımde problem yok uzerıne bınıp ataga kalktıgımda surtme sesını duyuyorum bu ses artık benım ıcın normal gelıyo sende bır ara alısırsın
 

bisikletcanavari

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Temmuz 2005
Mesaj
1.757
Tepki
1.243
Berkay açıkçası bende öyle düşünüyordum ama daha sonradan kullandığım 3 hafta boyunca bir daha disk sürtmesi yaşamadığımdan kalıcı bir çözüm olduğuna kanaat getirdim. Tabii burada rotorun yamukluğu ve düzeltme miktarıda apayrı etmenler ;)
 

Güvenç Terzierol

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Temmuz 2007
Mesaj
1.161
Tepki
251
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Salcano
@bisikletcanavari
bu ince ayardan biraz bahsede bilirmisiniz?? neler yapmak gerekiyor ben uraştım ama beceremedim...
nasıl yaptığınızı anlata bilirmsiniz??
 

bisikletcanavari

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Temmuz 2005
Mesaj
1.757
Tepki
1.243
Ben tam manasıyla sürtmeden ayarlamayı beceremedim :) Onun dışında avidin kaliper ayarlama tekniği de ne yazıkki işe yaramadı belirtmek isterim.(Kaliper vidalarını gevşet, fren kolunu sık, kaliper vidalarını sık) Arkadaşım ise, bisikleti ters çevirdikten sonra eline bir bisiklet farı ile padlarin rotor ile arasındaki boşluğu daha iyi görerek eli ile çok hafif kaliperi sağa-sola iterek ayarlamıştı (Rotoruda düzeltmişti) Her yiğidin harcı olmadığını söylemek isterim. Çünkü ben de becerememmiştim :D
 

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
Ben biraz aciyim konuyu.

Öncelikle rotorun %100 dogrulukta olmasi cok önemli! Bunun icin de kim ne derse desin, Shimano'nun XTR rotorunun üzerine yok. Cünkü orta kismi aluminyum bir profilden imal edildigi icin cok sert ve ne yaparsaniz yapin yamulmuyor. Onun disinda Hayes ve Tektro diskleri gün asiri düzeltmeye calistigimi hatirlarim...

Sonra ki önemli konu, pistonlarin da ayni oranda dogru calisiyor olmalari. Etraflarinda toplanan pislik, camur, toprak kalintisi vb. yüzünden pistonun biri digerine göre az basiyor olabilir, bu da disari fazla cikan pistonun freni biraktiginizda tamamen geri gitmeyecegi anlamina gelir. Nihayi sonuc da frenin sürtmesidir. Yani frenin temizligi ve gerekli yerlerde minik yaglamalar önemli. Mesela ince bir yag ile, balatalar sökülerek pistonlarin cevresi az miktarda yaglanabilir. Yine Shimano'nun frenlerinde kullananlar bilir, balatalari yerinde tutan bir pim vardir. Bu pim cogu zaman aradaki ayrac görevi gören yayin kendisi üzerine kaymasina engel olur, bu da pistonlarin tam olarak geri toparlanmamasina neden oluyor. Özellikle XTR disk kullanan arkadaslar frenlerindeki bu pime bakarlarsa, üzerinde sürtünmeden olusan deformasyonu görebilirler. O yüzden de bu pimi takarken, hani V frende fren telini takarken ince bir sekilde gresleriz ya, o sekilde kalinti birakmadan greslemek gerekiyor. Bu pim kayganlasinca üzerinde balatalar da, ayrac yay da rahatlikla hareket ediyor.

Peki ilk bastan daha sürtmeyen, süper calisan frenin sirri ne? Bana kalirsa bu henüz balatalar sifirken baslayan bir sürec. Yukarida yazdiklarimdan eminsek eger, yeni balatalari takmadan önce uygun bir aracla pistonlari tam anlamiyla geriye itmek gerekiyor. Ancak bunu cooook yavas yapmak gerek. Pistonlarin iyice geriye oturdugunu gördükten sonra tekerlegi takiyoruz ve QR mandalini olmasi gerektigi gibi sabitliyoruz. Sonra fren koluna hic dokunmadan tamamiyle göz yordami ile fren kaliperini, diski ortalayacak sekilde monte ediyoruz ve sabitliyoruz. Ne yazik ki meshur "Fren kolunu sık, vidalari sık, fren sürtmesin, ayarlanmis olsun" metodu her zaman ise yaramiyor. Cünkü fren vidalarini sıkarken kaliper mutlaka bir miktar kayma yapiyor. Bu sefer de disk bir tarafa mutlaka sürtüyor. Ancak, daha balatalar sifirken yukarida anlattigim gibi ortalanirsa fren, balatalar zamanla esit miktarda asinacagi icin sürtme problemi olmuyor, ortalamasi kolay oluyor, pistonlarin birisinin az, birisinin fazla calisma sorunu da ortadan kalkiyor.
 

Ozan Akçay

Forum Demirbaşı
Kayıt
29 Temmuz 2008
Mesaj
529
Tepki
191
Şehir
İzmir-Datça
Uzun uğraşlar sonucu frenlerimi sürtmez hale getirmeyi başaran bir ermiş insana ulaştım.Şu an sürtmüyor frenlerim.Ya da hala az da olsa sürtüyor ama ben farkedemiyorum.Fren sürtmesine çözüm zor da olsa var belki ama "ya sürtüyorsa!" paranoyasına da çözüm bulunmadan bu sorun hep kafaları kurcalayacak gibi.

O sebepten, ben gidonumda biri arka biri ön frene bağlı; fren sıktığımda ve fren sürtünce yanan kırmızı renkli iki ışık istiyorum.Evet, bu sürtme meselesine takıntım o derecelerde yani.
 

Fırat Ayanyan

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Mart 2008
Mesaj
616
Tepki
259
Şehir
Bakırköy/İstanbul
Birde yolda 3 4 saniyelik sürtünme sesleri oluyor tık tık tık diye bunun sebebi nedir
 

Mesut Girgiç

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Mart 2006
Mesaj
4.518
Tepki
11.737
Şehir
Konya
Eski bir xt komponent hidr. disk kullanıcısı olarak şunu demekten kendimi alıkoyamıyorum. Hatam varsa yine de peşinen özür dilerim.

Ey hidr. diskli arkadaşlar.
Frenlerinizin her türlü inişte tadını çıkarın.
Sürtüyor mu sürtmüyor mu diye hiç düşünmeyin.
Siz sürtüyormu diye düşündükçe daha çok sürter hergele.. :D

Mümkün mertebe her yerden de aşağı inmeye çalışın.
Zira hidrolik diskin tadı inişlerde çıkar.

Rampa çıkarkenki sürtme sesinde ise sanki balatalar diske değilde kalbinize sürtüyormuş gibi eziyet verir. Bu da biraz psikolojik aslında. Zira hidr. disk bazen sürtmeden de ses çıkarabiliyor mu ne.. Çünkü sürtme sesini dinleye dinleye kilometrelerce giden pek çok arkadaşım var.

En sürtmeyen fren benim ki. V-brakenin fren lastiği ile cant arasına parmak soksan girer. İçimde acaba frenim sürtüyormu korkusundan ise en ufak bir eser yok. Huşu ile yol alırım.
Usta şöför zaten fren sıkmadan sürermiş taksiyi.
 

yusuf bekar

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Nisan 2009
Mesaj
716
Tepki
256
Şehir
Samsun
ben bu sene geotech team kadrosuna v fren sistimimi taksam hidrolik diskmi taksam diye düşündüm disk aldım ben 15 yaşındayım aslında bana diske gerek yok dediler v fern işini görür dediler ama almadım şu an elimde shımano deore xt vites fren kolu var balata var rotorlarımda xtr center lock daha takamadım bazı eksik parçalar var amortisör yok vites aksamlarım yok ama disklerde bir problem olmaz iyi bakımlı bilen bir kişiye yaptırırsak kimsenin kafası karışmaz ben şimdi sizin yorumlarınızı okuyunca v fren alasım geliyo kafam karışıyo ama yinede disk fren en iyisi
 
  • Beğen
Tepkiler: Mithrelios

bisikletcanavari

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Temmuz 2005
Mesaj
1.757
Tepki
1.243
Gülü seven dikenine katlanır mevzusu var biraz.
Evet bariz bir fren performansı sözkonusu disk frenlerde. Fakat bunun yanında tamiri, bakımı, ayarı mekanik sistemlere nazaran biraz daha meşakkatli ;)

Bu yüzden disk frenin performansına ve kötü koşullardaki avantajlarına ihtiyacınızın olup-olmadığını iyi değerlendirmeniz lazım. Daha dün yaylada karın,çamurun içinde gezdik, yeri geldi toprak yollarda tozu havaya kaldırdık. İyi ayarladığım v frenimle tek parmakla azami dozajda fren sağlayabiliyorum. Daha iyisi can sağlığı fakat dezavantajlarından dolayı şimdilik uzak duruyorum disk frenden ;)
 

yusuf bekar

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Nisan 2009
Mesaj
716
Tepki
256
Şehir
Samsun
şuan elimde disk var hidrolik geri verebilirim sahibine onun yerine xtr v fren alabilirim sizce ne yapim disk mi v frenmi elimdi disk olarak xt seti var onu geri verirsem xtr v fren alıcam düşüncelerinizi alabilirmiyim
 

bisikletcanavari

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Temmuz 2005
Mesaj
1.757
Tepki
1.243
@yusuf bekar

Burada bizim senin bisikletin hakkındaki görüşlerimizden daha çok senin bisikletini hangi amaçla ve ne tür ortamalrda kullanacağın önemli ;)

Eğer diyorsanki ben yaz,kış,yağmur,çamur demeden bisiklete binerim o zaman disk fren sana şart. Ama yok ben bahar ve yaz aylarında ağırlıklı biniyorum, arada su birikintileri haricinde pek çamurla da işim olmaz. O zaman v frenin performansını sana yetecektir.

Yukarıdaki yazılanlara göre kendini değerlendirip en doğru seçimi kendin vermen gerekiyor ;)
 

sadana

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Ağustos 2006
Mesaj
2.243
Tepki
2.319
Şehir
Adana
Ben bildiğim kadarı ile bu ince ayar falan yapılıyor ama
ilk jant kurulurken jantın göbek ayarı disk ve fren ayaklarına göre ayarlanmalı.çünki maşa bacakları ön göbek miline oturmadığı zaman esnemeden dahi o mikronluk ayar rotorlara ve balatalara sürtüyor diye düşünüyorum.Bunun da çok büyük önem taşıdığını sanıyorum..
Paylaşımın için tşk ler iyi forumlar...
 

Güney Tuncer

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2008
Mesaj
1.710
Tepki
2.838
Şehir
Ankara
Bisiklet
Giant
Ritchey'in V-brake'den önceki cantilever sistemini bir bisikletimin üzerinde kullanıyorum. Bunun gücü dahi kar ve çamur haricinde çoğu durumda bana yeterli geliyor. Ama fren seçimin bir diğer parametresi ise kadro uyumluğu tabi. Sadece v uyumlu kadro artık çok nadir üretiliyor, hatta belkide yok ama çoğuda disk uyumu var ve karbon olanlarının çoğu sadece disk uyumlu. Aynı durum maşa işinde geçerli. V lere para öderken "özellikle XTR gibi pahalı olanlarına", ilerde kadroyu veya maşayı değiştirme opsiyonunu da göz önünde bulundurmak gerekir.
 
  • Beğen
Tepkiler: sadana