Beldesan Pinokyo

Formicasmind

Aktif Üye
Kayıt
17 Kasım 2012
Mesaj
119
Tepki
64
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cannondale
Arkadaşlar foruma yeni üye oldum. Uzun süredir forumu takip ediyordum. Yıllar sonra yine bisiklet aşkım tuttu şu sıralar kafamda Cannondale Supersix modeli var kısmetse bir kaç ay sonra almayı düşünmekteyim. Çok uzun yıllardır bisiklete binmiyordum geçen yaz itibari ile hafta sonları olmak kaydıyla Maltepe-Kadıköy, Kadıköy-Maltepe güzergahında pedallıyorum. Akabinde çoçukluğumun bisikleti olan Beldesan Pinokyo'yu hayata geçirme çalışmalarımı fotoğraflı bir şekilde anlatacağım. Öncelikle geçen sene sitenin birisinde tesadüf üzerine bir Beldesan Pinokyo bisiklet gözüme çarptı. Satıcı ile kontak kurup bisikleti aldım. Almış olduğum bisikletin durumu çok iyi durumda değildi vasat bir şekilde denilebilir durumdaydı. Açık konuşayım bisikleti alırken aklımda ne restore etmek nede yeğenime yapmak gibi bir fikrim yoktu. Daha sonra bisikleti ne şekilde orjinaline sadık kalarak restore edebilirim diye düşünmeye başladım. Yeğenimin yaşı itibariyle henüz bahsetmiş olduğum bisiklete binecek durumda değil 4-5 sene sonra binecek benim içinde güzel bir uğraş oldu tabiki. Biraz bisikletten bahsedeyim.

Almış olduğum bisiklet vasat bir şekildeydi. Öncelikle parçalarını güzel bir şekilde sökmeye başladım. Parçalar malüm bisiklet yılardır bir kenarda durduğu için oksitlenme ve pastan dolayı beni baya bir zorladı. Bisikletin bazı parçaları kelimenin tam anlamı ilen kemikleşmiş durumdaydı. İtina ile yola devam ettim. Bir haftalık bir zaman diliminde bisikletin bütün parçalarını söktüm, çeşitli kimsayal maddeler ve farklı solüsyonlar ile pası ve yağ pisliklerini mümkün mertebe temizledim.

Bisikletin en zorlayıcı, en uğraştıran kısmına gelmiştim eski vasat boyasını sökmeye. Netten baya bir araştırma yaptım boya sökme işlemi ile ilgili olarak çeşitli forumlarda yazılanları okudum aklıma en başta kumlama fikri geldi kumlama eski arabaların gövlerinde pastan ve çürüyen kısımlardan kurtulmaya yarayan bir işlemdir. Kumlama hem pahalı hemde bisikletin kadrosunda incelmeye sebebiyet vereceğinden dolayı vaz geçtim. Nalburdan 10 liraya boya sökücü aldım şu an için markası aklıma değil üzerinde yazdığı şekilde kulandım.

Başarılı bir şekilde sonuç aldım. Gerçi başarılı olmasının yanında zımpara kağıdı ile oldukça fazla zorluyor olmasıydı. Kısmi olarak bisikletin kadrosunun büyük bir bölümünü bu yolla bitirmiş durumdaydım. Sıra çamurluklar ve ön maşaya geldiğinde bu yöntem etkisiz kaldı. Çamurlukların iç kısımlarına zımpara kağıdı ile ulşamıyor tel fırçada çok etkili olamıyordu yine biraz araştırma yapıp buralardaki boya ve pisliklerden ne şekilde kurtulabilirim. İşin sırrı pürmüz.

Bu yöntemin (daha sonraki yapacak olduğum iki farklı bisiklet içinde kullandım) sonucu muhteşem hem zamandan hemde fazla efor sarf etmeden kısa sürede işin bitimine olanak tanıyor olmasıydı. Birde en önemli kısmı çamurluk gibi zımpara kağıdının vede tel fırçanın ulaşamadığı yerlerdeki boyayı yakması. Boya sökme işleminide başarılı bir şekilde bitirdim. Bisiklet artık tanınmayacak durumdaydı kirden pasdan ve eski boyasından kurtulmuş çıplak vaziyette duruyordu. Boya işini araştırmaya başladım malüm bu işide kendim yapmak istiyordum.

Bildiğiniz üzere herkes işin ustası olmasa bile elinden geldiği kadarıyla çeşitli işler yapabilir. Maselef boya işi öyle değil gerçek anlamda ustalık gerektiren bir iş. Daha önce bir kaç tane eski tip CRT tipi monitör boyama denemelerim oldu malesef akan boya yaratmak istediğim işi bozdu. Boya işi için oto tamir atölyelerine gittim oradaki ustalarla konuştum. Kimi ustalar çok yüksek rakamlar çekti kimi uğraşamıyacaklarını söyledi bu arada Kadıköy'de ismi lazım değil bir bisikletçiyle konuştum kendisi eksi bir bisiklet sporcusu oda bana bahsetmiş olduğum ustalardan daha yüksek rakam çekti.

İnanın boya işi konusunda kafam çok bulandı. Boya işini araştırmalarım devam etti takriben 4-6 ay arası araştırdım. Yine aynı dönemde boya işine ara verdim bu sefer farklı bir iş olan bisikletin krom nikel kısımlarına yöneldim. Bu iş içinde net üzerinden araştırmalarım oldu krom yapan yerlerle iritiba geçtim en sonunda bir yer buldum ve fiyat konusundada gayet makul rakam verdi. Vermiş olduğu adrese gittim parçaları götürdüm parçalara baktı özellikle ön, arka rulmanları ve pedalları kromaja sokamıyacağını söyledi malüm yağlı parçaları asit havuzuna sokmuyor. Bu süre zarfında orjinal pedalları İstanbul'un çeşitli semtlerindeki bisikletçilerde araştırmaya başladım malesef hiç birisinin elinde mevcut değil. Aynı şekilde orjinal elçikleride araştırdım ondanda bir ize rastlayamadım. Benim içinde farklı bir bilgi ve deneyim oldu hayatımda ilk defa krom nikel kaplatıyordum.

Bisikletin krom nikel parçalarınında işi bitti ışıl ışıl parlıyordu. Geriye kalan tek eksik kısım bisikletin boya kısmı bu süre zarfında araştırmalarıma devam ettim sonuç malesef hüsran kafamdaki rakamla ve belirlemiş olduğum bütçenin çok üzerinde rakamların çekilmesiyle haklı olarak sinirlerim bozuldu. Şansıma aynı dönemde pederin aracının kaskosunun bitmesine çok az bir süre kaldı ve aracın hasarsızlık sigortasından sağ tarafın boyanması söz konusu oldu bende bu işi yapacak olan ustayla konuştum ilkten ikna edemedim. Daha sonra hatır gönül işi oldu ikna ettim bu iş sayesinde iki bisikletide boyattabilmiştim. Ne yalan söyleyeyim işçiliği gayet iyi bekletimin üzerinde oldu. Sonunda boya işinide halledebilmiştim.

Bisikletin sökülmesinden krom kaplamasına ve son olarak boya işinine gelinmesi 8 ayımı aldı. Sonunda herşey istediğim gibi olmuştu. Sonuç muhteşem. Sıra geldi bisikletin üzerindeki etiketlerin yapılmasına. Etiketleride Illistrator'de çekmiş olduğum fotoğraflar üzerinden bire bir aynılarına yapmaya başladım. Etiketlerin yapımıda bitti. Daha sonradan etiketleri yapıştırma ve yapıştırmama konusunda kararsız kaldım. Çevremdeki bir kaç kişinin fikrini aldım. Fikirlerini almış olduğum kişilerde etiketlerini yapıştırmamamı söylediler bende etiketlerden vazgeçtim. Şu anda elimde sırada bekleyen 2 farklı bisiklet mevcut birisi 1970 model Peugeout PX10 modeli ki elimdeki en içler acısı durumda olan bisiklet ki aylardır orjinal simplex marka parçalarını araştırmaktayım onuda daha sonraki makalede paylaşırım ve ikinci olarak Beldesan pinokyo onunda boya işlemi bitmiş parçalarının kromaja girmesi bekleniyor. Yavaş yavaş paylaşacağım. Daha öncede belirtiğim gibi Caddebostan sahilde geçen yaz yeğenime yapmış olduğum bisikletle oldukça fazla gezindim oralarda pedallayanlarınız varsa dikkatini çekmiş olabilir.

Bisikletin son hali

İkinci Beldesan pinokyo ilk yapmış olduğum Pinokyodan daha içler acısı şekiyde bitmeyi beklemekte. Elinde orjinal sağlam durumda pedal ve elçik olan arkadaşlar var ise mesaj atmalarını bekliyorum. Bir de Peugeot marka bisiklet için orjinal Simplex parçalara ihtiyacım var.
 
Scudo

Doğukan Aksu

instagram/no85atelier
Kayıt
2 Ağustos 2009
Mesaj
2.144
Tepki
4.142
Şehir
Ankara / Çankaya
Bisiklet
Diğer
Gökhan selam, Öncelikle klasiklere olan emeğin için teşekkür etmek isterim. Sonrasında da 1970 Peugeot PX-10 için elimden geldiğince yardım edebileceğimi de belirtmek isterim. Dilersen ve fotografları da varsa bana mail atabilirsin. Detayları konuşur, elimdeki klasiklerden arda kalan parçalar ile yardımcı olmaya çalışırım, ki ara ara Simplex gruplarda olabiliyor.
Şimdiden kolay gelsin, devamını merakla bekliyorum.

aksudogukan@gmail.com
 

muratcodek

Forum Demirbaşı
Kayıt
31 Aralık 2009
Mesaj
446
Tepki
156
Yaş
37
Şehir
Bandırma / Balıkesir
İsim
Murat
Başlangıç
1996—97
Bisiklet
Trek
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
tebrikler.. şuan bende pinokyo üzerinde çalışıyorum, yaptıgın işlemlerin hemen hemen cogunu bende yapıyorum.. elcik vs konusunda eskısehırde bır bısıkletcıde oldugunu duydum fakat henuz gıdıp sormadım sorunca dönüş yaparım sana. facebook üzerinden ekledim kabul edersen görüşebiliriz. sormak istediğim bazı şeyler var.
 

Formicasmind

Aktif Üye
Kayıt
17 Kasım 2012
Mesaj
119
Tepki
64
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cannondale
Doğukan ilgin için teşekür ediyorum. Bahsetmiş olduğum Peugeot yaklaşık 25 senedir apartmanın altında ellenmeden durmaktaydı. Apartmanda 28 yıl önce vefat eden sevdiğimiz bir kişinin bisikletiydi bisikleti bende sahibinin eşinden izin alarak aldım adam etmeye çalışıyorum. Malüm oturmuş olduğum semt itibari ilen deniz seviyesinin altında olduğu için ki zamanında alt yapınında büyükşehir belediyesi tarafından iyi bir şekilde yapılmaması sonuçunda bizim yağışlı havalarda apartmanlarımızın altı komple lağım suyu dolardı ki apartman hizmetlilerininde evler her yağışta mahvolurdu. Bu durumları göz önünde bulundurarak bisikletinde bu su basmalarıyla alakalı olarak çok fazla çürümüş noktası var kadro ve maşayı boyattım ama renk orjinaline çok yakın değil yani pek içime sinmedi. gidonun krom kaplanması gerekecek ayna kolun durumu bir derece adam edilebilir ama jantları attım jant göbekleri bitik ruble bitik ön ve arka aktarıcı vites kolları her şeyi bitmiş durumda daha öncede belirtmiş olduğum üzere İstanbul'da gezmediğim bisikletçi kalmadı. ebay'dan buldum aranmakta olduğum parçaları fiyatları çok uçuk birde shipping ekleyince tereddüte kaldım. En kısa zamanda bisikletin içler acısı fotoğrafları paylaşacağım. Umarım elimdeki parçaların aynıları elinde mevcuttur. Birde kafamda farklı bir proje oluştu bu PX-10 modeli ile ilgili olarak bisikleti orjinalliğinden çok ufak modern bir tasarım şeklind eyapıp diğer bütün parçalarını shimano 105 veya tiagra kullanma şekli bisikletin boyamasını 3 renk olarak kurdum kafamda siyah beyaz kırmızı şeklinde bir diğer seçenek ise beyaz mavi yeşil. Henüz 2. proje konusunda kararsız durumdayım bu konuyuda burada hep beraber irdeleyebiliriz. 1970 Peugeot PX10 orjinal haliyle nette araştırma yaparken buldum. Benim elimdeki Peugeot PX10 modelinin içler acısı hali. Daha önceki mesajlardada belirtiğim üzere orjinalliğine sadık kalarak toparlamak istiyorum bu yüzdende orjinal simplex parçalarını araştırmalarım devam ediyor.
 

Orhanalkaya

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Mayıs 2012
Mesaj
849
Tepki
172
Şehir
İstanbul-İzmir
Bisiklet
Merida
Peugeot tan orjinal hali çok etkileyici fakat çok emek ve çok zaman isteyen bir iş ama tebrikler güzel calismalar
 

Doğukan Aksu

instagram/no85atelier
Kayıt
2 Ağustos 2009
Mesaj
2.144
Tepki
4.142
Şehir
Ankara / Çankaya
Bisiklet
Diğer
Gökhan tekrar selam, Şevkini kırmak istemem ama bu malesef bir PX 10 değil. Px 10 olarak ilk senden duyduğum da çok etkilenmiştim. Çünkü Px 10 lar bilinen HLE kadrolar ya da 103 carbolite'ler gibi olmayıp nervex luglar üzerinde şekillendirilmiş o dönemin yüksek kalite yol bisikletleri arasındaki seridir. Özellikle beyaz rengi ile bilinen Px 10'lar ara bağlantı ve racklar dışında olup tamamen sade ve geometrisi yerinde, son derece toplu bisikletlerdi. Senin temsili paylaştığın fotografa gelecek olursam; Peugeot'un Europa olarak üretim rayından çıkan Ue serisinin Ue 8 modelidir. Ki temsili görseldeki kadar temizinin 1973 versiyonunun fabrikasyon orjinalinden bir adette koleksiyonumda yeralmaktadır.

Peugeot PX 10
http://i62.photobucket.com/albums/h99/graf_i/vwvanPX-10_right.jpg

Senin bisiklete dönecek olursak yine 1970 aralığında üretilmiş bir model olup fotograflardan ve kaba tabirle merdiven lug tasarımıyla öne çıkan 650C lastik standartlı bir modelmiş gibi geldi. Biraz daha tam karşıdan fotograflar olsa tam model bile verebilirdim ama şu kadarını da söylemek isterim çok emek harcanak bir model olmamakla orjinaline sadık kalmanı da gerektirmez gibi, neticede bunun ne arka rack'ını bulabilirsin ne de orjinal "cibie" farlarını. İmkanın varsa buna ayıracağın bütçeyi minimum tutarak güzel bir single speed bir bisiklet yap, hazır pinokyolardan da el aşinalığın varken yol bisikleti revize etmeye de bir giriş yapmış olursun.
 

Formicasmind

Aktif Üye
Kayıt
17 Kasım 2012
Mesaj
119
Tepki
64
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cannondale
Doğukan bisiklet daha öncede belirtiğim gibi bana ait değildir vs. Bisikleti aldıktan sonra netten araştırma yaptım özellikle Peugeot marka bisikletlerin tarihçesini baya araştırdım elimdeki kadronun en yakın PX 10 serisiyle uyuştuğunu gördüm o yüzden PX10 olarak yazdım UE8 serisindeki farklılıklarla benim elimdeki kadro arasında bir takım farklılıklar mevcut bu farklılıklardan dolayı PXle daha bir yakın gerçi şu anda kadro boyalı ve temiz şekilde toplanmayı bekliyor bildiğim kadarıyla Peugeotların üzerindeki etiketlerde etiket olarak hazırlanmıyor robot boya sistemi ile hazırlanıyor zaman buldukça etiketlerinide robot boya şekliyle yapmayı düşünmekteyim. Gelelim orjinaline sadık toplamakla toplamamak arasında orjinal parçaların bulunması seninde iyi bildiğin üzere biraz zor 9-10 aydır aranmaktayım. Hem maliyetide sıfırlardan daha fazla. Henüz karar vermedim ne şekilde toplayacağıma. Belki kadroyu bile elden çıkartabilirim. İlgin için yinede teşşekür ediyorum.

(link)
Linkte detaylı görsellikleri mevcut
 

Doğukan Aksu

instagram/no85atelier
Kayıt
2 Ağustos 2009
Mesaj
2.144
Tepki
4.142
Şehir
Ankara / Çankaya
Bisiklet
Diğer
Rica ederim. Yine de şu kadarını söyleyim modeli net olarak bulamasanda araştırmanı dönemin melez şehir bisikletlerine göre yap, senin bu bisikletin şehir bisikleti.Bulunma ve tedarik kısmına gelirsemde aslında zor değil, Türkiye de çok fazla Simplex grup set ve maillard/normandy hub donanımlı bisiklet mevcut, komple alır buna aktarırsın olur biter. Ama işte ne kadar değer orası da var. Peugeotlar için de çok ekstra araştırmaya gerek yoktur, bilgisi olan birisi logosundan, üzerindeki decal çizgileri ve renklerinden kronolojisini çok kolay tahmin edebilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Formicasmind

Kimseyi İlgilendirmez

Forum Demirbaşı
Kayıt
15 Temmuz 2011
Mesaj
577
Tepki
316
Şehir
Ankara/Batıkent
İsim
Murat Ç.
Başlangıç
1981—82
Bisiklet
Geotech
Bisiklet türü
Şehir - Tur
1. Pinokyo çalışmanız süper olmuş. Bende metalik mavi renklisi vardı. Bir an o günlere geri döndüm. Emeğinize sağlık.
 

Formicasmind

Aktif Üye
Kayıt
17 Kasım 2012
Mesaj
119
Tepki
64
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cannondale
Konunun başınında da belirtmiş olduğum üzere herşey aslında bir anda gelişti sonradanda zaten herşeyi paylaşmaya çalıştım.

Doğukan evet haklısın UE8 modeli konusunda linkte daha önce fotoğrafını koymuş olduğum bisikletin ilanını gördüm

(link)

@Murat Çetinkale

Murat bey teşşekür ediyorum. Emek verilince herşey güzel oluyor.
 
Kayıt
5 Temmuz 2012
Mesaj
2
Tepki
0
Şehir
istanbul
Bisiklet
Focus
Selamlar Gökhan Bende de aşağıda göreceğin pinokyo var. Kromaj ve boya konusunda senin karşılaştığın zorluklarla bende karşılaşıyorum. Özellikle Kromaj konusunda bana önerebileceğin bir yer var mı?
 

Formicasmind

Aktif Üye
Kayıt
17 Kasım 2012
Mesaj
119
Tepki
64
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cannondale
Bisiklete emek verdiğin takdirde güzel bir iş orataya çıkağı kesindir. Bu arada özel mesaj attım. Ama kromaj işi pahalı bir iş. Bu arada ebayda çok buldumda shippinh ücreti astarından pahalıya geliyor aklıma gelmişken madem pinokyop üzerinde çalışmaktasın orjinal elçik ve pedal bulma şansımız var mı? 2. Pinokyo halen birleştirilmeyi bekliyor. Eksik parçalar yüzünden. Serkan ne alemde Pinokyo restorasyonu fotoğrafları paylaşırsan sevinirim.
 

civanumut

Üye
Kayıt
12 Mayıs 2015
Mesaj
1
Tepki
0
Yaş
27
Şehir
zonguldak
İsim
Umut
Bisiklet
Kron
merhaba bende bisan body var ama bi kaç parçası eksik parlarını nerden temin edebilirim ? yardımcı olursanız sevinirim