Formicasmind
Aktif Üye
- Kayıt
- 17 Kasım 2012
- Mesaj
- 119
- Tepki
- 64
- Şehir
- İstanbul
- Bisiklet
- Cannondale
Arkadaşlar foruma yeni üye oldum. Uzun süredir forumu takip ediyordum. Yıllar sonra yine bisiklet aşkım tuttu şu sıralar kafamda Cannondale Supersix modeli var kısmetse bir kaç ay sonra almayı düşünmekteyim. Çok uzun yıllardır bisiklete binmiyordum geçen yaz itibari ile hafta sonları olmak kaydıyla Maltepe-Kadıköy, Kadıköy-Maltepe güzergahında pedallıyorum. Akabinde çoçukluğumun bisikleti olan Beldesan Pinokyo'yu hayata geçirme çalışmalarımı fotoğraflı bir şekilde anlatacağım. Öncelikle geçen sene sitenin birisinde tesadüf üzerine bir Beldesan Pinokyo bisiklet gözüme çarptı. Satıcı ile kontak kurup bisikleti aldım. Almış olduğum bisikletin durumu çok iyi durumda değildi vasat bir şekilde denilebilir durumdaydı. Açık konuşayım bisikleti alırken aklımda ne restore etmek nede yeğenime yapmak gibi bir fikrim yoktu. Daha sonra bisikleti ne şekilde orjinaline sadık kalarak restore edebilirim diye düşünmeye başladım. Yeğenimin yaşı itibariyle henüz bahsetmiş olduğum bisiklete binecek durumda değil 4-5 sene sonra binecek benim içinde güzel bir uğraş oldu tabiki. Biraz bisikletten bahsedeyim.
Almış olduğum bisiklet vasat bir şekildeydi. Öncelikle parçalarını güzel bir şekilde sökmeye başladım. Parçalar malüm bisiklet yılardır bir kenarda durduğu için oksitlenme ve pastan dolayı beni baya bir zorladı. Bisikletin bazı parçaları kelimenin tam anlamı ilen kemikleşmiş durumdaydı. İtina ile yola devam ettim. Bir haftalık bir zaman diliminde bisikletin bütün parçalarını söktüm, çeşitli kimsayal maddeler ve farklı solüsyonlar ile pası ve yağ pisliklerini mümkün mertebe temizledim.
Bisikletin en zorlayıcı, en uğraştıran kısmına gelmiştim eski vasat boyasını sökmeye. Netten baya bir araştırma yaptım boya sökme işlemi ile ilgili olarak çeşitli forumlarda yazılanları okudum aklıma en başta kumlama fikri geldi kumlama eski arabaların gövlerinde pastan ve çürüyen kısımlardan kurtulmaya yarayan bir işlemdir. Kumlama hem pahalı hemde bisikletin kadrosunda incelmeye sebebiyet vereceğinden dolayı vaz geçtim. Nalburdan 10 liraya boya sökücü aldım şu an için markası aklıma değil üzerinde yazdığı şekilde kulandım.
Başarılı bir şekilde sonuç aldım. Gerçi başarılı olmasının yanında zımpara kağıdı ile oldukça fazla zorluyor olmasıydı. Kısmi olarak bisikletin kadrosunun büyük bir bölümünü bu yolla bitirmiş durumdaydım. Sıra çamurluklar ve ön maşaya geldiğinde bu yöntem etkisiz kaldı. Çamurlukların iç kısımlarına zımpara kağıdı ile ulşamıyor tel fırçada çok etkili olamıyordu yine biraz araştırma yapıp buralardaki boya ve pisliklerden ne şekilde kurtulabilirim. İşin sırrı pürmüz.
Bu yöntemin (daha sonraki yapacak olduğum iki farklı bisiklet içinde kullandım) sonucu muhteşem hem zamandan hemde fazla efor sarf etmeden kısa sürede işin bitimine olanak tanıyor olmasıydı. Birde en önemli kısmı çamurluk gibi zımpara kağıdının vede tel fırçanın ulaşamadığı yerlerdeki boyayı yakması. Boya sökme işleminide başarılı bir şekilde bitirdim. Bisiklet artık tanınmayacak durumdaydı kirden pasdan ve eski boyasından kurtulmuş çıplak vaziyette duruyordu. Boya işini araştırmaya başladım malüm bu işide kendim yapmak istiyordum.
Bildiğiniz üzere herkes işin ustası olmasa bile elinden geldiği kadarıyla çeşitli işler yapabilir. Maselef boya işi öyle değil gerçek anlamda ustalık gerektiren bir iş. Daha önce bir kaç tane eski tip CRT tipi monitör boyama denemelerim oldu malesef akan boya yaratmak istediğim işi bozdu. Boya işi için oto tamir atölyelerine gittim oradaki ustalarla konuştum. Kimi ustalar çok yüksek rakamlar çekti kimi uğraşamıyacaklarını söyledi bu arada Kadıköy'de ismi lazım değil bir bisikletçiyle konuştum kendisi eksi bir bisiklet sporcusu oda bana bahsetmiş olduğum ustalardan daha yüksek rakam çekti.
İnanın boya işi konusunda kafam çok bulandı. Boya işini araştırmalarım devam etti takriben 4-6 ay arası araştırdım. Yine aynı dönemde boya işine ara verdim bu sefer farklı bir iş olan bisikletin krom nikel kısımlarına yöneldim. Bu iş içinde net üzerinden araştırmalarım oldu krom yapan yerlerle iritiba geçtim en sonunda bir yer buldum ve fiyat konusundada gayet makul rakam verdi. Vermiş olduğu adrese gittim parçaları götürdüm parçalara baktı özellikle ön, arka rulmanları ve pedalları kromaja sokamıyacağını söyledi malüm yağlı parçaları asit havuzuna sokmuyor. Bu süre zarfında orjinal pedalları İstanbul'un çeşitli semtlerindeki bisikletçilerde araştırmaya başladım malesef hiç birisinin elinde mevcut değil. Aynı şekilde orjinal elçikleride araştırdım ondanda bir ize rastlayamadım. Benim içinde farklı bir bilgi ve deneyim oldu hayatımda ilk defa krom nikel kaplatıyordum.
Bisikletin krom nikel parçalarınında işi bitti ışıl ışıl parlıyordu. Geriye kalan tek eksik kısım bisikletin boya kısmı bu süre zarfında araştırmalarıma devam ettim sonuç malesef hüsran kafamdaki rakamla ve belirlemiş olduğum bütçenin çok üzerinde rakamların çekilmesiyle haklı olarak sinirlerim bozuldu. Şansıma aynı dönemde pederin aracının kaskosunun bitmesine çok az bir süre kaldı ve aracın hasarsızlık sigortasından sağ tarafın boyanması söz konusu oldu bende bu işi yapacak olan ustayla konuştum ilkten ikna edemedim. Daha sonra hatır gönül işi oldu ikna ettim bu iş sayesinde iki bisikletide boyattabilmiştim. Ne yalan söyleyeyim işçiliği gayet iyi bekletimin üzerinde oldu. Sonunda boya işinide halledebilmiştim.
Bisikletin sökülmesinden krom kaplamasına ve son olarak boya işinine gelinmesi 8 ayımı aldı. Sonunda herşey istediğim gibi olmuştu. Sonuç muhteşem. Sıra geldi bisikletin üzerindeki etiketlerin yapılmasına. Etiketleride Illistrator'de çekmiş olduğum fotoğraflar üzerinden bire bir aynılarına yapmaya başladım. Etiketlerin yapımıda bitti. Daha sonradan etiketleri yapıştırma ve yapıştırmama konusunda kararsız kaldım. Çevremdeki bir kaç kişinin fikrini aldım. Fikirlerini almış olduğum kişilerde etiketlerini yapıştırmamamı söylediler bende etiketlerden vazgeçtim. Şu anda elimde sırada bekleyen 2 farklı bisiklet mevcut birisi 1970 model Peugeout PX10 modeli ki elimdeki en içler acısı durumda olan bisiklet ki aylardır orjinal simplex marka parçalarını araştırmaktayım onuda daha sonraki makalede paylaşırım ve ikinci olarak Beldesan pinokyo onunda boya işlemi bitmiş parçalarının kromaja girmesi bekleniyor. Yavaş yavaş paylaşacağım. Daha öncede belirtiğim gibi Caddebostan sahilde geçen yaz yeğenime yapmış olduğum bisikletle oldukça fazla gezindim oralarda pedallayanlarınız varsa dikkatini çekmiş olabilir.
Bisikletin son hali
İkinci Beldesan pinokyo ilk yapmış olduğum Pinokyodan daha içler acısı şekiyde bitmeyi beklemekte. Elinde orjinal sağlam durumda pedal ve elçik olan arkadaşlar var ise mesaj atmalarını bekliyorum. Bir de Peugeot marka bisiklet için orjinal Simplex parçalara ihtiyacım var.
Almış olduğum bisiklet vasat bir şekildeydi. Öncelikle parçalarını güzel bir şekilde sökmeye başladım. Parçalar malüm bisiklet yılardır bir kenarda durduğu için oksitlenme ve pastan dolayı beni baya bir zorladı. Bisikletin bazı parçaları kelimenin tam anlamı ilen kemikleşmiş durumdaydı. İtina ile yola devam ettim. Bir haftalık bir zaman diliminde bisikletin bütün parçalarını söktüm, çeşitli kimsayal maddeler ve farklı solüsyonlar ile pası ve yağ pisliklerini mümkün mertebe temizledim.
Bisikletin en zorlayıcı, en uğraştıran kısmına gelmiştim eski vasat boyasını sökmeye. Netten baya bir araştırma yaptım boya sökme işlemi ile ilgili olarak çeşitli forumlarda yazılanları okudum aklıma en başta kumlama fikri geldi kumlama eski arabaların gövlerinde pastan ve çürüyen kısımlardan kurtulmaya yarayan bir işlemdir. Kumlama hem pahalı hemde bisikletin kadrosunda incelmeye sebebiyet vereceğinden dolayı vaz geçtim. Nalburdan 10 liraya boya sökücü aldım şu an için markası aklıma değil üzerinde yazdığı şekilde kulandım.
Başarılı bir şekilde sonuç aldım. Gerçi başarılı olmasının yanında zımpara kağıdı ile oldukça fazla zorluyor olmasıydı. Kısmi olarak bisikletin kadrosunun büyük bir bölümünü bu yolla bitirmiş durumdaydım. Sıra çamurluklar ve ön maşaya geldiğinde bu yöntem etkisiz kaldı. Çamurlukların iç kısımlarına zımpara kağıdı ile ulşamıyor tel fırçada çok etkili olamıyordu yine biraz araştırma yapıp buralardaki boya ve pisliklerden ne şekilde kurtulabilirim. İşin sırrı pürmüz.
Bu yöntemin (daha sonraki yapacak olduğum iki farklı bisiklet içinde kullandım) sonucu muhteşem hem zamandan hemde fazla efor sarf etmeden kısa sürede işin bitimine olanak tanıyor olmasıydı. Birde en önemli kısmı çamurluk gibi zımpara kağıdının vede tel fırçanın ulaşamadığı yerlerdeki boyayı yakması. Boya sökme işleminide başarılı bir şekilde bitirdim. Bisiklet artık tanınmayacak durumdaydı kirden pasdan ve eski boyasından kurtulmuş çıplak vaziyette duruyordu. Boya işini araştırmaya başladım malüm bu işide kendim yapmak istiyordum.
Bildiğiniz üzere herkes işin ustası olmasa bile elinden geldiği kadarıyla çeşitli işler yapabilir. Maselef boya işi öyle değil gerçek anlamda ustalık gerektiren bir iş. Daha önce bir kaç tane eski tip CRT tipi monitör boyama denemelerim oldu malesef akan boya yaratmak istediğim işi bozdu. Boya işi için oto tamir atölyelerine gittim oradaki ustalarla konuştum. Kimi ustalar çok yüksek rakamlar çekti kimi uğraşamıyacaklarını söyledi bu arada Kadıköy'de ismi lazım değil bir bisikletçiyle konuştum kendisi eksi bir bisiklet sporcusu oda bana bahsetmiş olduğum ustalardan daha yüksek rakam çekti.
İnanın boya işi konusunda kafam çok bulandı. Boya işini araştırmalarım devam etti takriben 4-6 ay arası araştırdım. Yine aynı dönemde boya işine ara verdim bu sefer farklı bir iş olan bisikletin krom nikel kısımlarına yöneldim. Bu iş içinde net üzerinden araştırmalarım oldu krom yapan yerlerle iritiba geçtim en sonunda bir yer buldum ve fiyat konusundada gayet makul rakam verdi. Vermiş olduğu adrese gittim parçaları götürdüm parçalara baktı özellikle ön, arka rulmanları ve pedalları kromaja sokamıyacağını söyledi malüm yağlı parçaları asit havuzuna sokmuyor. Bu süre zarfında orjinal pedalları İstanbul'un çeşitli semtlerindeki bisikletçilerde araştırmaya başladım malesef hiç birisinin elinde mevcut değil. Aynı şekilde orjinal elçikleride araştırdım ondanda bir ize rastlayamadım. Benim içinde farklı bir bilgi ve deneyim oldu hayatımda ilk defa krom nikel kaplatıyordum.
Bisikletin krom nikel parçalarınında işi bitti ışıl ışıl parlıyordu. Geriye kalan tek eksik kısım bisikletin boya kısmı bu süre zarfında araştırmalarıma devam ettim sonuç malesef hüsran kafamdaki rakamla ve belirlemiş olduğum bütçenin çok üzerinde rakamların çekilmesiyle haklı olarak sinirlerim bozuldu. Şansıma aynı dönemde pederin aracının kaskosunun bitmesine çok az bir süre kaldı ve aracın hasarsızlık sigortasından sağ tarafın boyanması söz konusu oldu bende bu işi yapacak olan ustayla konuştum ilkten ikna edemedim. Daha sonra hatır gönül işi oldu ikna ettim bu iş sayesinde iki bisikletide boyattabilmiştim. Ne yalan söyleyeyim işçiliği gayet iyi bekletimin üzerinde oldu. Sonunda boya işinide halledebilmiştim.
Bisikletin sökülmesinden krom kaplamasına ve son olarak boya işinine gelinmesi 8 ayımı aldı. Sonunda herşey istediğim gibi olmuştu. Sonuç muhteşem. Sıra geldi bisikletin üzerindeki etiketlerin yapılmasına. Etiketleride Illistrator'de çekmiş olduğum fotoğraflar üzerinden bire bir aynılarına yapmaya başladım. Etiketlerin yapımıda bitti. Daha sonradan etiketleri yapıştırma ve yapıştırmama konusunda kararsız kaldım. Çevremdeki bir kaç kişinin fikrini aldım. Fikirlerini almış olduğum kişilerde etiketlerini yapıştırmamamı söylediler bende etiketlerden vazgeçtim. Şu anda elimde sırada bekleyen 2 farklı bisiklet mevcut birisi 1970 model Peugeout PX10 modeli ki elimdeki en içler acısı durumda olan bisiklet ki aylardır orjinal simplex marka parçalarını araştırmaktayım onuda daha sonraki makalede paylaşırım ve ikinci olarak Beldesan pinokyo onunda boya işlemi bitmiş parçalarının kromaja girmesi bekleniyor. Yavaş yavaş paylaşacağım. Daha öncede belirtiğim gibi Caddebostan sahilde geçen yaz yeğenime yapmış olduğum bisikletle oldukça fazla gezindim oralarda pedallayanlarınız varsa dikkatini çekmiş olabilir.
Bisikletin son hali
İkinci Beldesan pinokyo ilk yapmış olduğum Pinokyodan daha içler acısı şekiyde bitmeyi beklemekte. Elinde orjinal sağlam durumda pedal ve elçik olan arkadaşlar var ise mesaj atmalarını bekliyorum. Bir de Peugeot marka bisiklet için orjinal Simplex parçalara ihtiyacım var.