Merhaba Tuğba;
İngiltere'de, sadece 1 seneliğine kullanmak için bi bisiklet almak istiyorsun. Ve, ikinci el olsun istiyorsun.
* Öncelikle alacağın şahıs bisikletten anlıyorsa eğer, üzerindeki malzemelerin orijinal olmasının bir önemi yok; uygun parçaları doğru biçimde takmıştır bisiklete. Yok eğer anlamayan biriyse ( ya da sana bu konuda bilgi verilmediyse ), orijinal parçaları üzerinde olan bir bisiklet tercih et derim.
* 26" ya da 28" bisiklet de alsan önce kadrosunu incele; göçük, çatlak, ya da derin çizik ( özellikle zincirin temas edebileceği yerlerde ) olmasın. Kadronun modelini öğren ve üretildiği yılı da. Satan elemanın kaç yıl ve nasıl kullandığını; niye sattığını; bakımlarını peryodik yapıp yapmadığını sor. Modeli eski bile olsa, iyi bakılmış bi bisiklet seni güvenle taşır.
* Kadro tamam ise, bisiklet üzerindeki en pahalı malzemeleri incele ve amortisörden başla; iyi çalışsın. Ve yağ birikintisi olmasın giren-çıkan borularda. Yaylı ise, yayı iyi durumda olsun. Şöyle bi test yap: Ön freni sıkıp tüm gücünle bastır gidonu yere doğru. Amortisör "tak" etmesin.
* Sonra aynakola ( yani pedal çevirdiğin 3 adet çark seti ) bak. Çarkların dişleri ne durumda? Dişler sivri ya da sivriye yakın olsun. Orta göbek önemli. Bakımı yapılmış mı, sor.
* Frenler eğer hidrolik ise hortumu bi güzel incele. Ezik, katlanmış falan olmasın. Kuvvetlice sıktığında sızdırıyorsa sorun var demektir. Fren padlerine de bak; pahalı değiller ama seni 1 sene idare edebilecek durumda olsunlar, fazla aşınmış olmasınlar. Binip fren testini de yap. Sıktığında ortalığı inletmesin bisiklet, sesiyle. Ve "zınk" diye durdursun.
* Vites kollarını incele. Çatlak, kırık var mı diye. Sonra, vites geçişlerinde sorun var mı yok mu test et.
* Rubleye ( arkadaki 8'li, 9'lu çark ) ve zincire de bak. Rublenin dişlileri de fazla yenmemiş olsun. Bi tur atma imkanın varsa ( tabi ki en güzeli olur ), pedal çevirirken her viteste gürültüsüz ve dişli atlamadan çalışmalı; buna dikkat et.
* İç ve dış lastik önemli değil o kadar ama teker seti önemli. Jant tellerini elinle kontrol et. Hepsi gergin olmalı. Sonra tekeri çevirdiğinde hafif bi 8 çiziyorsa takılma, bu olabilir ama sağa sola çok gitmemeli. Tabi en güzeli hiç 8 çizmemesi. Bir de ön ve arka tekerin göbekleri için şunu dene: Arka tekeri çevir ve seleye kulağını daya. Homojen bir "beyaz gürültü" sesi duymalısın. Arada bi tak tuk sesi geliyorsa o göbeğin bakıma ya da yenilenmeye ihtiyacı vardır. Ön tekeri de çevir. Durma sırasında salıncak gibi olmalı; az öne, az arkaya, az öne, vs. ve sonra durma.
* Ön ve arka vites attırıcılarına bak. Eğiklik olmamalı; dümdüz olmalılar. Arka vites attırıcısının 3, ön vites attırıcısının 2 vidası olmalı.
* Selesini de test et. Sele borusunu indirip kaldırman gerekebilir. Buna izin verecek uzunlukta olmalı. 300 mm, 350 mm, 400 mm'lik...Hangisi sana uygunsa artık.
Kadro ve bisiklet konusunda İngiltere'de bir sürü marka vardır. Marka söyleyemem ama, ikinci el bisiklet alacaksan durum böyle; yukarıdakilere dikkat et. "Ben bunlardan anlamam ki!" dersen de tavsiyem, 2011 model düşük komponentleri olan bir bisiklet al.
Kal sağlıcakla...