Bu kadans muhabbeti arada bir hortlar. Birkaç özel durum harici hiç bir önemi yoktur arkadaşlar.
Abi adam sadece 100$'lık banknot kullanıyor, onun için zengin demeye benziyor. Paran varsa vardır, farketmez yani.
Ufak ayrıntılar var tabii ama bunların etkisi kişiye özeldir ve arkasında evrensel biyolojik kanıtlar yoktur. Ama genel olarak eğlenceli ve komik bir konudur. Acemi arkadaşları hedefleyen cin olmadan şeytan komu kovalayan tayfanın favori palavraları buradan çıkar. Bir de "erg modu kullanmayın, gücünüzü yönetin!!" tayfası vardır, onlar orta seviye arkadaşları avlayıp koçluk falan satarlar.
Spekülasyon1: yüksek kadans kalp ve dolaşım sistemine daha çok yük bindirir, nabız yükselir. Karşılığında kaslar daha az hırpalanır. O yüzden böyle uzun etap yarışlarında yorgun bacaklarla süren ama büyük aerobik motora sahip sporcular kadansı yüksek tutar. "spin faster, save your legs" diyor kameraya salyasını akıtarak gazlayan youtuber. Yersen tabii.
Spekülasyon2: yüksek irtifaya çıkan yokuşlarda önce alçak irtifada oksijen bol iken yüksek kadansla aerobik sisteme yüklenip bacakları korumak daha avantajlıdır. Yükselip oksijen kıtlaşınca kadans düşürülür ve aerobik sistemdeki yük azalır. Bunu da son zamanlarda lapacı influencer videolarında görüyorum. Boş mavra bence ama neyse yani. İnsanlığın en büyük aerobik motoruna sahip sporcular 2000m'leri farkedecekmiş gibi. 2500 üstünde belki, biraz. İrtifayı farketsen de kadans bir fark yaratamaz. Güç güçtür. Watt watttır. Ürettiğin sürece bedelini ödersin (oksijen+glukoz veya yağ), karşılığını da alırsın (watt, ter, pis koku). Keko rap değil alınteri.
Spekülasyon olmayan bir gerçek:
kadansın önemli olduğu durumlardan ilk sıradaki kısıtlı vitestir. hazırlandığınız aktivitede kullandığınız dişli oranları sizi belli kadanslara zorluyorsa buna göre çalışırsınız. Mesela çok dağlık arazide uzun dağ bisikleti yarışları sürüyorsanız ve 1x sisteminiz varsa o vites ne en düşükte ne de en tepede yetmez. Ben dahil bu şekilde süren herkes o 12 vitesin tamamında 50-120 kadans arası hemen her güç bandında sürebilir hale geldi. Sram sağolsun sağlam kazık attı bize. Yeri geliyor 50 kadans 400w tırmanıyorsun, yeri geliyor 120 kadans 350w hafif inişte yardırıyorsun. İşte buna hazırlanırken kadansa bakarak antrenman yapıyoruz. Mecburen yani. Vites yok çünkü.
Kadansın ve krank boyunun önemli olduğu diğer alan fit, ergonomi, aerodinami gibi güçten çok işin mekanik tarafıdır. Ama bu konuda palavra atmak bile saati 1200$'dan başlar. Bisiklet pazarlamasındaki yalanların %90'ı bu endüstrinin camına ekmek banarak yaratılır.