Bisikletçilik eşsiz bir spordur; çünkü alanı açık havadır. Bu alan maalesef trafik, derin çukurlar, hırlayan köpekler ve dikkatsiz yayalarla çepeçevre kuşatılmıştır. Ancak bazen düşmanımızı kendi içimizde barındırırız. Dikkatsizlik ve zayıf teknik en az diğer tehlikeler kadar önem taşır. Aşağıdaki öneriler bunu minimuma indirgemek için size yardımcı olacaktır...
Her zaman karşıya bakın. Yol üstünde seyrederken gerek ön lastiğin hızla dönüşü, gerekse kilometre saati, nabız sayacı gibi ayrıntılar dikkatinizi dağıtabilir. Bir anlık dalgınlık size pahalıya patlayabilir. Bu gibi unsurların dikkatinizi dağıtmasına izin vermeyin.
Odaklanın. Pedal çevirmenin akıcı ve ritmik devinimi bisikletçide bir nevi hipnotizma etkisi yaratabilir. Gündüz düşü gören bisikletçilerin yolda seyrederken aniden bir arabanın arkasına çarptıkları, trafiğin içine daldıkları bilinen olaylardır. Renkli hayal gücünüzün sizi dış dünyadan koparmasına izin vermeyin. Beyniniz oyunun içinde olsun.
Bisikletinizin bakımını ihmal etmeyin. Eskiyen/bozuk parçaları ihmal etmeden değiştirin veya tamir edin. “Birkaç sürüş daha idare eder” demek olası kazalara davetiye çıkarmaktır. Yollardaki tehlikelere karşı koymanız, meydan okuyabilmeniz için ayaklarınızın altında tıkır tıkır çalışan bir bisikletinizin olması gerekir.
Patlaklar
Her bisikletçinin kaderi... Ama patlakların oluş sıklığını azaltmak elimizde:
·Seyrettiğiniz yolu iyi seçin. Patlaklardan korunmanın en iyi yolu aynı zamanda en kolayıdır: Cam kırıkları, moloz birikintileri ve çukurlu zeminleri zamanında fark etmek ve çevresinden geçmek. Cam kırıklarının çevresinden geçecek kadar zamanınız ve alanınız yoksa mümkün olduğunca yavaşlayın ve ayağa kalkın. Böyle anlarda lastiklere mümkün olduğunca az yük verin.
·İki günde bir lastik basıncını kontrol edin.Lastikler gözeneklidir ve her geçen gün bir miktar hava kaçırırlar. Az hava basılmış lastikler sizi yavaşlatır, viraj almanızı zorlaştırır, çabuk yıpranır ve jantlarınızı riske atar.
Çukurlar
Çukurlara çarpmak jantlarınızı tamir edilemez hale getirebilir. Eğer yarık çok derinse, bisiklet aniden duracak ve sizi gidonun üzerinden savuracaktır.İşte bu gibi durumlardan kaçınmak için ipuçları:
Çukurların yerlerini not edin. Rutin antrenman planınızı yaparken alacağınız yolu ve yol üstündeki tehlikeli çukurları önceden hesaplayın. Yolun durumunun her zaman aynı kaldığını düşünmeyin. Yollardaki çukurların/kasislerin ne zaman ortaya çıkacağı belli olmaz; ama özellikle kış ayları ve ilkbahar başlangıcında (buzların/karların eridiği dönemler) daha dikkatli olun.
Çukurlara cam gibi davranın. Arkanızdaki trafiğe dikkat ederek onların etrafından dolanın. Arkanızdan gelen bisikletçi varsa onu da kollayın. Yeni oluşmuş çukurlar iki türlü tehlike sunarlar—çukurun kendi derinliği ve etrafındaki dağılmış toprak/moloz kümesi. Eğer çukur jantınıza zarar vermezse bile moloz birikintisinin keskin uçları lastiğinizi patlatabilir. Bu otoyol kraterlerine geniş bir açı verin.
Çukurun üstünden atlayın. Eğer bunu için yeterli tecrübeniz ve yeteneğiniz varsa, trafik yetersizse ve çok yakınınızda başka bisikletçiler varsa bu hareketi yapmanız kaçınılmaz olabilir. Otlak bir alanda bu hareketi öğrenin. Pedal açılarını eşitleyin, selenin dışına doğru büzülün, sonra sıçrayın ve elleriniz ve ayaklarınız aracılığıyla yükselin. Önce bir çizgi üzerinde sıçramayı deneyin, daha sonra bunu bir derece yükselterek bir obje üzerinden atlamayı deneyin.
Demiryolu
Bütün diğer tehlikelerin aksine demiryolu civarında bisiklete binilmemesi gerekir. Bisiklet tekerleğinizin demiryoluna girmesi sonucu mutlak bir kaza geçirebilirsiniz. Maksimum güvenlik önlemi alın ve aşağıdaki güvenlik adımlarını takip edin:
Yavaşlayın! Demiryolu çok katıdır ve şiddetli bir çarpma yaşamasanız bile “yılan ısırığı” dediğimiz iç lastiğin jantın arasına sıkışması sonucu oluşan zedelenmeye yol açabilirsiniz. O yüzden bu gibi zeminlere yaklaşınca mümkün olduğunca yavaşlayın.
Hafifçe seleden yükselin. Ellerinize ve ayaklarınıza eşit ağırlık vererek, bisikletin üstünden hafifçe yükselin. Bisikletin ağırlığınızdan bağımsız ilerlemesine izin verin. Kollarınızı ve bacaklarınızı şok darbelere karşı absorbe edici olarak kullanın.
Açınızı ayarlayın. Eğer demiryolu yola diagonal (çapraz) döşenmişse uygun açı kullanarak üstünden geçebilirsiniz. Özellikle yağmurlu havalarda bu türden dikey geçiş elzemdir. Çünkü demiryolu özellikle ıslakken çok tehlikelidir. En küçük bir dengesizlik veya yanlış bir hareket sizi yere serebilir.
Diğer tehlikeli noktalar:
·Yol çizgileri.Bu çizgiler, özellikle geniş olanları, yaya geçitleri ve benzeri yerlerde bulunur ve çok kaygan olabilir. Çizgilerde kullanılan boya, asfaltın dokusunu değiştirir ve asfalt üstünde kararsız bir yüzey oluşturur. Bu yüzey, ıslanınca ölümcül olabilir. Eğer boya yeniyse bu tehlikeyi iki kat artırıyor.
·Kuru mazot. Bunlar göze zor görünürler, ama yol üstündeki petrol/mazot gibi yağ lekelerini asfalt üstündeki gri lekelerden anlayabilirsiniz. Virajları alırken çok dikkatli olun. Eğer düz yolda petrol/mazot karışımı üzerinde ilerliyorsanız güvende değilsiniz demektir. Özellikle köşeleri dönerken yağlanmış yüzey ciddi tehlike oluşturur.
· Islak mazot. Yağmur yağdığında küçük yağlı bir leke bütün yolu kaplayana kadar yayılır. Rengarenk suları gördüğünüzde tetikte olun. Çünkü bu gökkuşağının altında bizi maalesef kadeh dolusu altın değil, kaldırımda mor ve siyah karışımı bir buluşma bekliyor olacak.
·Islak metal.Eğer yağmur yağıyorsa yol üstünde her an ıslak ve kaygan metalden bir objeye denk gelebilirsiniz (rögar kapağı, köprü yolu üstünde bulunan plakalar, yol tamir levhaları), ıslak metal üstünde pedallamak, buz üstünde olmak kadar tehlikelidir. Islak metalin üzerinden bisikletinizle yavaşlayarak ve kontrollü olarak geçin. Ani fren veya hız yapmayın.
·Islak yapraklar.Sonbahar aylarında dikkatli olun. Yol kuru olsa bile nemli ve muhtemelen ıslanmış yapraklar seyrinizi tehlikeye atabilir. Yol üstünde yapraklar gördüğünüzde yavaşlayın ve yaprakların üstünden dikkatlice geçin.
· Mazgallar. Yola paralel yapılmış eski tip mazgallar maalesef hala mevcut ve bir bisiklet tekerleğinin geçeceği genişliğe sahipler. Bir yolda en çok dikkat gerektiren tehlike görünüşe bakılırsa mazgallar. İçinde bulunduğunuz bölgenin karakteristik yol/mazgal yapısını ezberleyin ve mazgallara yaklaşırken nasıl manevra alacağınızı refleks haline getirin; ta ki bir gün onlardan tamamen kurtuluncaya kadar…
roadbikerider.com
Her zaman karşıya bakın. Yol üstünde seyrederken gerek ön lastiğin hızla dönüşü, gerekse kilometre saati, nabız sayacı gibi ayrıntılar dikkatinizi dağıtabilir. Bir anlık dalgınlık size pahalıya patlayabilir. Bu gibi unsurların dikkatinizi dağıtmasına izin vermeyin.
Odaklanın. Pedal çevirmenin akıcı ve ritmik devinimi bisikletçide bir nevi hipnotizma etkisi yaratabilir. Gündüz düşü gören bisikletçilerin yolda seyrederken aniden bir arabanın arkasına çarptıkları, trafiğin içine daldıkları bilinen olaylardır. Renkli hayal gücünüzün sizi dış dünyadan koparmasına izin vermeyin. Beyniniz oyunun içinde olsun.
Bisikletinizin bakımını ihmal etmeyin. Eskiyen/bozuk parçaları ihmal etmeden değiştirin veya tamir edin. “Birkaç sürüş daha idare eder” demek olası kazalara davetiye çıkarmaktır. Yollardaki tehlikelere karşı koymanız, meydan okuyabilmeniz için ayaklarınızın altında tıkır tıkır çalışan bir bisikletinizin olması gerekir.
Patlaklar
Her bisikletçinin kaderi... Ama patlakların oluş sıklığını azaltmak elimizde:
·Seyrettiğiniz yolu iyi seçin. Patlaklardan korunmanın en iyi yolu aynı zamanda en kolayıdır: Cam kırıkları, moloz birikintileri ve çukurlu zeminleri zamanında fark etmek ve çevresinden geçmek. Cam kırıklarının çevresinden geçecek kadar zamanınız ve alanınız yoksa mümkün olduğunca yavaşlayın ve ayağa kalkın. Böyle anlarda lastiklere mümkün olduğunca az yük verin.
·İki günde bir lastik basıncını kontrol edin.Lastikler gözeneklidir ve her geçen gün bir miktar hava kaçırırlar. Az hava basılmış lastikler sizi yavaşlatır, viraj almanızı zorlaştırır, çabuk yıpranır ve jantlarınızı riske atar.
Çukurlar
Çukurlara çarpmak jantlarınızı tamir edilemez hale getirebilir. Eğer yarık çok derinse, bisiklet aniden duracak ve sizi gidonun üzerinden savuracaktır.İşte bu gibi durumlardan kaçınmak için ipuçları:
Çukurların yerlerini not edin. Rutin antrenman planınızı yaparken alacağınız yolu ve yol üstündeki tehlikeli çukurları önceden hesaplayın. Yolun durumunun her zaman aynı kaldığını düşünmeyin. Yollardaki çukurların/kasislerin ne zaman ortaya çıkacağı belli olmaz; ama özellikle kış ayları ve ilkbahar başlangıcında (buzların/karların eridiği dönemler) daha dikkatli olun.
Çukurlara cam gibi davranın. Arkanızdaki trafiğe dikkat ederek onların etrafından dolanın. Arkanızdan gelen bisikletçi varsa onu da kollayın. Yeni oluşmuş çukurlar iki türlü tehlike sunarlar—çukurun kendi derinliği ve etrafındaki dağılmış toprak/moloz kümesi. Eğer çukur jantınıza zarar vermezse bile moloz birikintisinin keskin uçları lastiğinizi patlatabilir. Bu otoyol kraterlerine geniş bir açı verin.
Çukurun üstünden atlayın. Eğer bunu için yeterli tecrübeniz ve yeteneğiniz varsa, trafik yetersizse ve çok yakınınızda başka bisikletçiler varsa bu hareketi yapmanız kaçınılmaz olabilir. Otlak bir alanda bu hareketi öğrenin. Pedal açılarını eşitleyin, selenin dışına doğru büzülün, sonra sıçrayın ve elleriniz ve ayaklarınız aracılığıyla yükselin. Önce bir çizgi üzerinde sıçramayı deneyin, daha sonra bunu bir derece yükselterek bir obje üzerinden atlamayı deneyin.
Demiryolu
Bütün diğer tehlikelerin aksine demiryolu civarında bisiklete binilmemesi gerekir. Bisiklet tekerleğinizin demiryoluna girmesi sonucu mutlak bir kaza geçirebilirsiniz. Maksimum güvenlik önlemi alın ve aşağıdaki güvenlik adımlarını takip edin:
Yavaşlayın! Demiryolu çok katıdır ve şiddetli bir çarpma yaşamasanız bile “yılan ısırığı” dediğimiz iç lastiğin jantın arasına sıkışması sonucu oluşan zedelenmeye yol açabilirsiniz. O yüzden bu gibi zeminlere yaklaşınca mümkün olduğunca yavaşlayın.
Hafifçe seleden yükselin. Ellerinize ve ayaklarınıza eşit ağırlık vererek, bisikletin üstünden hafifçe yükselin. Bisikletin ağırlığınızdan bağımsız ilerlemesine izin verin. Kollarınızı ve bacaklarınızı şok darbelere karşı absorbe edici olarak kullanın.
Açınızı ayarlayın. Eğer demiryolu yola diagonal (çapraz) döşenmişse uygun açı kullanarak üstünden geçebilirsiniz. Özellikle yağmurlu havalarda bu türden dikey geçiş elzemdir. Çünkü demiryolu özellikle ıslakken çok tehlikelidir. En küçük bir dengesizlik veya yanlış bir hareket sizi yere serebilir.
Diğer tehlikeli noktalar:
·Yol çizgileri.Bu çizgiler, özellikle geniş olanları, yaya geçitleri ve benzeri yerlerde bulunur ve çok kaygan olabilir. Çizgilerde kullanılan boya, asfaltın dokusunu değiştirir ve asfalt üstünde kararsız bir yüzey oluşturur. Bu yüzey, ıslanınca ölümcül olabilir. Eğer boya yeniyse bu tehlikeyi iki kat artırıyor.
·Kuru mazot. Bunlar göze zor görünürler, ama yol üstündeki petrol/mazot gibi yağ lekelerini asfalt üstündeki gri lekelerden anlayabilirsiniz. Virajları alırken çok dikkatli olun. Eğer düz yolda petrol/mazot karışımı üzerinde ilerliyorsanız güvende değilsiniz demektir. Özellikle köşeleri dönerken yağlanmış yüzey ciddi tehlike oluşturur.
· Islak mazot. Yağmur yağdığında küçük yağlı bir leke bütün yolu kaplayana kadar yayılır. Rengarenk suları gördüğünüzde tetikte olun. Çünkü bu gökkuşağının altında bizi maalesef kadeh dolusu altın değil, kaldırımda mor ve siyah karışımı bir buluşma bekliyor olacak.
·Islak metal.Eğer yağmur yağıyorsa yol üstünde her an ıslak ve kaygan metalden bir objeye denk gelebilirsiniz (rögar kapağı, köprü yolu üstünde bulunan plakalar, yol tamir levhaları), ıslak metal üstünde pedallamak, buz üstünde olmak kadar tehlikelidir. Islak metalin üzerinden bisikletinizle yavaşlayarak ve kontrollü olarak geçin. Ani fren veya hız yapmayın.
·Islak yapraklar.Sonbahar aylarında dikkatli olun. Yol kuru olsa bile nemli ve muhtemelen ıslanmış yapraklar seyrinizi tehlikeye atabilir. Yol üstünde yapraklar gördüğünüzde yavaşlayın ve yaprakların üstünden dikkatlice geçin.
· Mazgallar. Yola paralel yapılmış eski tip mazgallar maalesef hala mevcut ve bir bisiklet tekerleğinin geçeceği genişliğe sahipler. Bir yolda en çok dikkat gerektiren tehlike görünüşe bakılırsa mazgallar. İçinde bulunduğunuz bölgenin karakteristik yol/mazgal yapısını ezberleyin ve mazgallara yaklaşırken nasıl manevra alacağınızı refleks haline getirin; ta ki bir gün onlardan tamamen kurtuluncaya kadar…
roadbikerider.com


