Scudo Sports

Yol bisikletinde lastik seçimi

ama 15mm iç genişliğe sahip bir janta (dolayısıyla dış genişlik de dar) 23c haricinde ne takarsanız takın aerodinamik kayıp yakın olacaktır.
Elinizde bunu destekleyebilecek bir şey var mı?

En basit haliyle rüzgar direncinin formülü şu şekilde:
F= Cd A ρ v^2 / 2

ρ havanın yoğunluğu, v de hız. Esas odaklanmamız gereken sürtünme katsayısı Cd ile rüzgara maruz kalan cephenin alanı A. Geniş lastik taktığınız zaman; hem lastik-jant geçişinin şeklini bozduğunuz için Cd'yi, hem de toplam alan A'yı arttırmış oluyorsunuz. Kaba bir hesapla, 25mm lastikten 32mm'ye geçtiğiniz zaman A'yı 50cm^2 kadar arttırmış oluyorsunuz.

Rüzgar karşıdan estiği sürece; ince lastik ve ince jant, yeni çıkan geniş jant ve ona uygun lastikten daha hızlı bu arada. Geniş jantların avantajı çapraz rüzgarda ortaya çıkıyor.
 
Scudo
Elinizde bunu destekleyebilecek bir şey var mı?

En basit haliyle rüzgar direncinin formülü şu şekilde:
F= Cd A ρ v^2 / 2

ρ havanın yoğunluğu, v de hız. Esas odaklanmamız gereken sürtünme katsayısı Cd ile rüzgara maruz kalan cephenin alanı A. Geniş lastik taktığınız zaman; hem lastik-jant geçişinin şeklini bozduğunuz için Cd'yi, hem de toplam alan A'yı arttırmış oluyorsunuz. Kaba bir hesapla, 25mm lastikten 32mm'ye geçtiğiniz zaman A'yı 50cm^2 kadar arttırmış oluyorsunuz.

Rüzgar karşıdan estiği sürece; ince lastik ve ince jant, yeni çıkan geniş jant ve ona uygun lastikten daha hızlı bu arada. Geniş jantların avantajı çapraz rüzgarda ortaya çıkıyor.
Baştan niyetimi söyleyeyim amacım polemik değil lütfen kimse alınganlık yapmasın.

Yazılanda hata yok ama bu formül düzenli akış için geçerli. Tekerleklerde akış öyle değil ama varsayımla öyle kabul etsek bile biz amatörlerin ortalama hızlarında lastik genişliğinin bir kaç milimetre artışının getireceği yüzey alanını bu denkleme koyup hesaplarsak ve bisiklete etkiyen toplam sürüklenme (drag) kuvvetleri ile karşılaştırsak devede kulak bile kalmadığını görürüz.

Bisiklet tekerleklerinin (lastik+jant) yarattığı rüzgar direnci daha çok türbülans kaynaklı.

Artık pro takımlarda 23mm genişlikten vazgeçiyor. Bazı lastik üreticileri de yakında bu genişlikte üretimi durduracak bildiğim kadarı ile. Yeni norm 25mm ama yakında 28mm bu ünvanı alabilir.
 
Son düzenleme:
Baştan niyetimi söyleyeyim amacım polemik değil lütfen kimse alınganlık yapmasın.

Yazılanda hata yok ama bu formül düzenli akış için geçerli. Tekerleklerde akış öyle değil ama varsayımla öyle kabul etsek bile biz amatörlerin ortalama hızlarında lastik genişliğinin bir kaç milimetre artışının getireceği yüzey alanını bu denkleme koyup hesaplarsak ve bisiklete etkiyen toplam sürüklenme (drag) kuvvetleri ile karşılaştırsak devede kulak bile kalmadığını görürüz.

Bisiklet tekerleklerinin (lastik+jant) yarattığı rüzgar direnci daha çok türbülans kaynaklı.

Artık pro takımlarda 23mm genişlikten vazgeçiyor. Bazı lastik üreticileri de yakında bu genişlikte üretimi durduracak bildiğim kadarı ile. Yeni norm 25mm ama yakında 28mm bu ünvanı alabilir.

Benim hesabıma göre, 25mm genişlikte lastikten 32'ye geçince sırf alan artışından kaynaklanan ilave rüzgar direnci 25km/h hızla giderken 1W, 40km/h hızla giderken 4W civarı. Gerçek değer ise bundan çok daha fazla olmalı; çünkü sadece lastik genişleyecek, lastik-jant geçişi ampül benzeri bir şekil alacağı için hava akışı daha fazla bozulacak. Çok büyük bir fark olmayabilir ama kadroya sığan en geniş lastiği takmaya dayanak gösterilen tabloya göre her ikisi de üreticinin önerdiği maksimum basınçta kullanıldığında 32mm lastiğin yuvarlanma direnci, 25mm lastiğin yuvarlanma direncinden 0,2W daha düşük (teker başına).

Pro peletonda genelde 25mm genişlikte lastik kullanılıyor, çünkü en hızlısı o. Daha geniş lastik daha hızlı olsaydı, Fransa Turu'nda fat bike ile yarışanları görebilirdik...
 
Benim hesabıma göre, 25mm genişlikte lastikten 32'ye geçince sırf alan artışından kaynaklanan ilave rüzgar direnci 25km/h hızla giderken 1W, 40km/h hızla giderken 4W civarı. Gerçek değer ise bundan çok daha fazla olmalı; çünkü sadece lastik genişleyecek, lastik-jant geçişi ampül benzeri bir şekil alacağı için hava akışı daha fazla bozulacak. Çok büyük bir fark olmayabilir ama kadroya sığan en geniş lastiği takmaya dayanak gösterilen tabloya göre her ikisi de üreticinin önerdiği maksimum basınçta kullanıldığında 32mm lastiğin yuvarlanma direnci, 25mm lastiğin yuvarlanma direncinden 0,2W daha düşük (teker başına).

Pro peletonda genelde 25mm genişlikte lastik kullanılıyor, çünkü en hızlısı o. Daha geniş lastik daha hızlı olsaydı, Fransa Turu'nda fat bike ile yarışanları görebilirdik...
Formüldeki Cd yani özgül direnç katsayısını nereden elde ettiniz gibi bazı soru işaretlerim olsa da bulduğunuz değerler toplam harcanan gücün %1 i civarı olur. Bu farkı hissedebilirim diyeni alnından öperim. Yani aslında aynı şeyi söylüyoruz aradaki fark devede kulak bile değil. Akış laminar olmadığı için de zaten bu şekilde hesaplanmıyor sadece fikir vermesi açısından belki mukayese etmeye yarayabilir.

Pro takımların kullandığı lastikler içinde aynı şeyi konuşuyoruz. Arada bir sürü başka faktör olmasa sizin hesaba göre 23mm , 25mm den hızlı olurdu ve onda ısrar ederlerdi.

Dediğim gibi amacım polemik değil ve düşününce aynı şeyleri söylüyoruz Sizin yazdıklarınızdan çok değerli şeyler öğrendim bu güne kadar ve öğrenmeye de devam edeceğimi düşünüyorum.
 
Son düzenleme:
(link)

Geniş lastiklerin yuvarlanma direnci daha düşük.
İnce lastiklerin hava direnci daha düşük.

20km/s civarı hızlarda hava direnci ile yuvarlanma direnci hemen hemen aynı.
40km/s civarı hızlarda hava direnci, yuvarlanma direncinin 5-6 katına çıkıyor.

Yarışlarda, toplu sürüşlerde hız ortalaması yüksek oluyor. Kimi yarışlarda ortalama 45 km/s oluyor.
İnce lastikler doğal olarak yarış vs. de çok daha az yorar.
Tek sürüş yapılıyorsa ve ortalama hız 25km/s altındaysa geniş lastik daha az yorar.



1571165323701.png
 
Ben dolma teker alacağım? 3 günde 200tl harcadım ve lastiğim yine patlak... Nereden bulabilirim ? Satan var mı ?
 
bende bugün itibari ile lifeline prime armoura geçtim. vittoria ile 3k tamamladım. son haftadaki 4 antremanda 3 patlak yaşadım.(toplamda 10 üzeri) lastiği daha detaylı inceledikten sonra içten ve dıştan gözükmeyen arada kalan bir metal plaka buldum. son patlakların sebebini buna yoruyorum. hafta sonu edirne yarışa destek için arkadaşların yanında olacağım. yolda lastik patlama riskini almamak için lifelineları taktım. diğer taraftan da pirell lastikelerim de geldi. onuda ironman yarıışında kullanıp bahar döneminden sonra kullanacağım. lifeline ne kadar sertse pirellide o kadar yumuşak bir lastik.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: MakRo ve Murat B.
Durano plus var bende. Ön arka teker bira şişesi kırığı üzerinden geçtim ve bende cam parçasını kırdım ve yoluma devam ettim. Tek kötü yönü diğer dış lastiklere göre biraz ağır olması. Biraz ama ?
 
  • Beğen
Tepkiler: Hami Bulut
Sanırım Schwalbe G One Speed 38mm leri kış boyunca kullanıp havalar duzeldiginde 28mm Continental GP5000e geçeceğim. Wiggle da çifti 500tl civarında. Fena degil gibi. Yardimlar ve bilgiler icin cok tesekkurler.
 
Tannus markasına bakın derim.
(link)
Benim bisiklet 601 :) Bunların seti bisikletten pahalı hem de gümrük vs. işleri n'olacak :) Tamam göbeklerim ve ön arka aktarıcım 105 ama denk geldiler biraz. Ben şunlara niyetledim ;
(link)
Biliyorum naylondur bunlar ama dikkat edicez artık. Hem lastik bitme derdi olmadığından yağmurda yanlarız azcık :)
 
Benim bisiklet 601 :) Bunların seti bisikletten pahalı hem de gümrük vs. işleri n'olacak :) Tamam göbeklerim ve ön arka aktarıcım 105 ama denk geldiler biraz. Ben şunlara niyetledim ;
(link)
Biliyorum naylondur bunlar ama dikkat edicez artık. Hem lastik bitme derdi olmadığından yağmurda yanlarız azcık :)
Jantla bağlantı kısmı çok kritik. Janttan kurtulursa fena kazaya sebep olur. Ki yol tutuşuda çok önemli. Bu sebeple güvenmek size kalmış bir durum.
 
Jantla bağlantı kısmı çok kritik. Janttan kurtulursa fena kazaya sebep olur. Ki yol tutuşuda çok önemli. Bu sebeple güvenmek size kalmış bir durum.
Bak bunu düşünmemiştim harbi de benzer ihtimal Tubeless lastiklerde de var. Hele Tubeless Ready jantlara takınca. Şu abimizin videosunda gördüm zaten ;
O hiç böyle birşeyden bahsetmedi. Yakındığı şey çok sert olup konforsuz olduğuydu. Benim için konfor ön planda değil. Zaten 120psi basıyordum. Ağırlıkları da zırhlı Schwalbe'den az fazladır herhalde. Jantın profilli olması farkeder mi acaba ? Benim jantlar 35-40mm sanırım.
 
Wiggle da sipariş 63 dolar tuttu. Durano plus aldım
Bana ptt ile mi ulaşacak ? Vergi ne kadar çıkar sizce ? Çok çıkarmı acaba ?
 
Wiggle'den Schwalbe One V-Guard Folding Road Tyre niyetlendim, bu seferde stok yok diyor arkadaş. Zaten Michael Power Endurance ile arasında gidip gidip geliyorum, daha çekeceğim çile var anlaşılan. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Gökay Akçay
@srdrmrs hayırlı olsun bu aralar patlaktan yana yüzünüz gülmedi galiba. İnstagramda ne zaman görsem lastik değişiyor olarak görüyorum.

Geçen hafta wiggledan aldığım çift durano plus lastiklerim geldi 700x25 katlanır durano ülke içi fiyatın yarısından daha ucuza geldi. Ülke içindeki tane fiyatı 430 liraydı. Ben 2 lastik + kargo + gümrük 390 liraya geldi. Şimdilik çok deneyimle fırsatım olmadı. 5-6 km sürdüm ama asıl olay uzun sürüşte belli olacak.
 

Dosyalar

  • IMG_20191010_172403[1].jpg
    IMG_20191010_172403[1].jpg
    1,4 MB · Okunma: 33
Wiggle'den Schwalbe One V-Guard Folding Road Tyre niyetlendim, bu seferde stok yok diyor arkadaş. Zaten Michael Power Endurance ile arasında gidip gidip geliyorum, daha çekeceğim çile var anlaşılan. :)

Ben 28 mm lik Schwalbe One kullanıyordum.Konforlu bir lastik,yollardaki bozuklukları ütülercesine ilerliyor.28 lik olanı alabilirsin diyeceğim ama sizin de 23 mü 25 mi 28 mi diyeceğinizden ise neredeyse emin gibiyim.:krktm:
 
  • Hahaha
Tepkiler: -Skynet- ve Özcan
23 mü 25 mi 28 mi diyeceğinizden ise neredeyse emin gibiyim.
Bu seçimi yaparken jantın iç genişliğine göre hareket etmek önemli. Dar bir janta geniş lastik yanaklardan daha fazla hasar alan / deforme olan bir lastik demek :harika:
 
Bu seçimi yaparken jantın iç genişliğine göre hareket etmek önemli. Dar bir janta geniş lastik yanaklardan daha fazla hasar alan / deforme olan bir lastik demek :harika:
15mm geniş janta 38mm lastik takıyor Carraro Gravel. Ben de 28e geçmeyi düşünüyorum.
 
15mm geniş janta 38mm lastik takıyor Carraro Gravel. Ben de 28e geçmeyi düşünüyorum.
Gravel için jantlar özellikle 23 - 25 gibi geniş oluyor bu sebeple. Carraro'nun virajlarda lastiklerin deforme olmasıyla ilgili bir arge'si olduğunu veya piyasadaki parçaların durumunu incelediğini sanmıyorum açıkçası.
 
Geri